Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura i urbanistyka (S1)
Sylabus przedmiotu Sztuki plastyczne i techniki warsztatowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura i urbanistyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier architekt | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Sztuki plastyczne i techniki warsztatowe | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Sztuk Wizualnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jerzy Lipczyński <jlipczynski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Andrzej Golc <agolc@zut.edu.pl>, Mikołaj Jerczyński <mjerczynski@zut.edu.pl>, Agnieszka Rek-Lipczyńska <areklipczynska@zut.edu.pl>, Monika Szpener <mszpener@zut.edu.pl>, Ryszard Tokarczyk <tokar@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 11,0 | ECTS (formy) | 11,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | • Zdolności manualne potrzebne do wizualizacji własnych problemów artystycznych. • Podstawowa wiedza dotycząca znajomości perspektywy, konstrukcji, kompozycji oraz technik rysunkowych. |
W-2 | Zaliczenie semestru IV - wiedza ogólna i warsztatowa dotycząca znajomości perspektywy, konstrukcji, kompozycji w rzeźbie malarstwie, grafice oraz technikach rysunkowych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Rozwijanie umiejętności percepcji, kształcenie myślenia analitycznego i postawy kreacyjnej, pogłębianie wrażliwości na związki między skalą przedmiotów, kontrastem, kształtem, rytmem, bryłą, otoczeniem itp |
C-2 | Wrażliwość kolorystyczna. Postrzeganie i wyrażanie. Umiejętność obserwowania i wyrażania stosunków barw i kształtów Precyzowanie wartości kolorystycznych w tonacji zimnej Umiejętność wyrażania przestrzeni i akcentów w obrazie Umiejętność harmonii - zawarcia światła wewnętrznego i zewnętrznego obrau |
C-3 | Poznanie współczesnych tendencji wyrażania formy architektonicznej kolorem. Porządkowanie przestrzeni miasta i akcentowania krajobrazu kolorem Projektowanie koloru na wykonanej kompozycji rzeźbiarskiej. Testowanie światłem w oglądzie pełnoprzestrzennym. Próby wyrażania kolorem obiektu zrealizowanego w Szczecinie z uwzględnieniem jego formy, funkcji i otoczenia. Konstruowanie formy przy użyciu różnorodnych materiałów, umiejętność użycia kontrastu, rytmu, skali, przy zastosowaniu różnych materiałów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wykład informacyjny i pogadanka – zaznajomienie z podstawową terminologią związaną z konstrukcją rysunku na płaszczyźnie oraz technikami rysunkowymi. Omówienie kryteriów oceniania | 2 |
T-L-2 | Układ przestrzenny komponowany Wszystkie ćwiczenia poprzedza wykład problemowy oraz szkice koncepcyjne wprowadzające do studium rysunkowego. Problem: -Proporcje /relacja skali elementów względem siebie oraz w stosunku do formatu płaszczyzny/. -Konstrukcje /perspektywa czołowa i boczna, napięcia kierunkowe/. -Światłocień /światło czynnikiem kreującym, światło a destrukcja formy/. -Faktura /zróżnicowanie materii, opracowanie detalu/. -Perspektywa /niski i wysoki horyzont/. -Kompozycja /otwarta, zamknięta/. Cykl ćwiczeń zakłada rozwój umiejętności notacji rysunkowych oraz możliwości kreacyjnych w odniesieniu do układu przestrzennego przy stosowaniu różnorodnych technik rysunkowych, format studyjny B1, szkicownik A4 | 25 |
T-L-3 | Człowiek -akt, -w ubraniu, Problemy: anatomia, konstrukcja, ruch, gest, światłocień, forma, człowiek wobec otoczenia, otoczenie a człowiek. | 9 |
T-L-4 | Układ przestrzenny zastany – plener -pejzaż miejski w perspektywie /powietrzna, czołowa, boczna, żabia itd./ -detal architektoniczny Problemy: wartość ilościowa i jakościowa linii i plamy, światło czynnikiem modelującym przestrzeń, konstrukcja i modelunek światłocieniowy. | 3 |
T-L-5 | Praca z wyobraźni na podane hasło -układ brył w przestrzeni /liternictwo/– konstrukcja i dekonstrukcja | 3 |
T-L-6 | Przeglądy śródsemestralne | 3 |
45 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Wykład informacyjny i pogadanka – zaznajomienie z podstawową terminologią związaną z konstrukcją rysunku na płaszczyźnie oraz technikami rysunkowymi. Omówienie kryteriów oceniania | 2 |
T-L-2 | Układ przestrzenny komponowany Wszystkie ćwiczenia poprzedza wykład problemowy oraz szkice koncepcyjne wprowadzające do studium rysunkowego. Problem: -Proporcje /relacja skali elementów względem siebie oraz w stosunku do formatu płaszczyzny/. -Konstrukcje /perspektywa czołowa i boczna, napięcia kierunkowe/. -Światłocień /światło czynnikiem kreującym, światło a destrukcja formy/. -Faktura /zróżnicowanie materii, opracowanie detalu/. -Perspektywa /niski i wysoki horyzont/. -Kompozycja /otwarta, zamknięta/. Cykl ćwiczeń zakłada rozwój umiejętności notacji rysunkowych oraz możliwości kreacyjnych w odniesieniu do układu przestrzennego przy stosowaniu różnorodnych technik rysunkowych, format studyjny B1, szkicownik A4 | 25 |
T-L-3 | Człowiek -akt, -w ubraniu, Problemy: anatomia, konstrukcja, ruch, gest, światłocień, forma, człowiek wobec otoczenia, otoczenie a człowiek. | 6 |
T-L-4 | Układ przestrzenny zastany – plener -pejzaż miejski w perspektywie /powietrzna, czołowa, boczna, żabia itd./ -detal architektoniczny Problemy: wartość ilościowa i jakościowa linii i plamy, światło czynnikiem modelującym przestrzeń, konstrukcja i modelunek światłocieniowy. | 6 |
T-L-5 | Praca z wyobraźni na podane hasło -układ brył w przestrzeni /liternictwo/– konstrukcja i dekonstrukcja | 3 |
T-L-6 | Przeglądy śródsemestralne | 3 |
45 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Zastosowanie grafiki w pracach projektowych i w realizacjach | 3 |
T-L-2 | Kompozycja | 3 |
T-L-3 | Projektowanie znaków graficznych | 6 |
T-L-4 | Interpretacja graficzna fotografii | 3 |
T-L-5 | Liternictwo | 3 |
T-L-6 | Tworzenie obrazu wnętrza architektonicznego | 3 |
T-L-7 | Głowa z natury - Budowa, konstrukcja. Cechy indywidualne modela. Podział formy wg przyjętego kodu, np. siatka linii równoległych. Budowanie formy o wyraźnym działaniu statycznym, dynamicznym, przestrzeni otwartych, pomiędzy elementami itp. Posługiwanie się bryłą i przestrzenią | 21 |
T-L-8 | Zaliczenie przedmiotu | 3 |
45 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Konstrukcja - znak przestrzenny - Posługiwaniwe się profilem, krawędzią, pładzczyzną. Budowa form w przestrzeni, zawierająca negatyw i pozytyw kształtu. Wyobrażeniowe i skkojarzeniowe urzeczywistnianie bryły. Synergia kształtu i przestrzeni. | 21 |
T-L-2 | Zagadnienia projektowania koloru w architekturze . Technologia tempery. Stworzenie tonacji ciepłej z autopsji i harmonii barw w świetle i cieniu Stworzenie tonacji zimnej z autopsji i harmonii barw w świetle i cieniu Precyzowanie relacji wartości ciepłych i zimnych z akcentowaniem Wyrażanie przestrzeni elementami fizycznymi i iluzyjnymi | 21 |
T-L-3 | Przeglądy i zaliczenia przedmiotu | 3 |
45 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Kolor w architekturze i urbanistyce polskiej i światowej Aranżacja kolorystyczna formy przestrzennej wg wybranych założeń Projekt koncepcyjny kolorystyki obiektu lub zespołu architektonicznego | 15 |
T-L-2 | Kolor w architekturze i urbanistyce polskiej i światowej | 15 |
T-L-3 | Kompozycja przestrzenna w oparciu o hasła: - rytm, negatyw, pozytyw, kontrast formy, skala | 15 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-L-2 | praca własna | 45 |
90 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-L-2 | praca własna | 45 |
90 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-L-2 | praca własna | 15 |
60 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-L-2 | Praca własna | 15 |
60 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-L-2 | praca własna | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | • Wykład informacyjny • Pogadanka • Wykład problemowy • Metoda sytuacyjna • Inscenizacja • Pokaz połączony z przeżyciem • Ćw. Przedmiotowe • Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: • Ocena formująca – przegląd śródsemestralny, aktywne uczestnictwo w zajęciach połączone z indywidualną korektą, systematyczne przygotowanie do zajęć. • Ocena podsumowująca – uwzględnia ocenę formującą, postęp w umiejętnościach warsztatowych oraz indywidualne zaangażowanie |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
A_1A_C-XV_W06 posiada wyrobioną wrażliwość plastyczną i wiedzę z zakresu teorii estetycznych | A_1A_W06 | T1A_W04 | InzA_W03 | C-1, C-2, C-3 | T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-1 | S-1 |
A_1A_C-XV_W07 ma wiedzę o kolorze i barwie, rozumie ich znaczenie dla kompozycji oraz wpływ na odbiór formy | A_1A_W07 | T1A_W04, T1A_W07 | InzA_W03, InzA_W05 | C-1, C-2, C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5 | M-1 | S-1 |
A_1A_C-XV_W08 zna podstawy budowy formy, elementy i zasady kompozycji przestrzennej oraz relacje między elementami kształtującymi przestrzeń | A_1A_W08 | T1A_W03, T1A_W07 | InzA_W03 | C-1, C-2, C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
A_1A_C-XV_U07 sprawnie rysuje (rzeźbi, maluje, tworzy kolorowe grafiki…) z użyciem różnych narzędzi, materiałów i technik, także komputerowych; modeluje wirtualnie i fizycznie | A_1A_U07 | T1A_U09, T1A_U16 | InzA_U02 | C-1, C-2, C-3 | T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
A_1A_C-XV_K02 jest gotowy do pracy w zespole branżowym i międzybranżowym | A_1A_K02 | T1A_K03 | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
A_1A_C-XV_W06 posiada wyrobioną wrażliwość plastyczną i wiedzę z zakresu teorii estetycznych | 2,0 | Nie zna terminologi plastycznej. Nie proponujewłasnej kreacji artystycznej. Nie potrafi dobierać właściwych środków plastycznych w budowaniu napięć kierunkowych, światłocieniowych i fakturowych w rzeźbie, na formie trójwymiarowej i projektach kolorystyki architektury. |
3,0 | W stopniu podstawowym zna terminologię plastyczną. Proponuje własną kreację artystyczną. Potrafi dobierać właściwe środki wyrazu w rzeźbie , kolorystyce architektury i kolorystyce formy. | |
3,5 | Zyskuje większą świadomość w rozpoznawaniu i odtwarzaniu wewnętrznej konstrukcji brył trójwymiarowych. W kolorystyce formy wyraża własnymi środkami zamierzone idee. W kolorystyce architektury rozwija umiejętności wizualizacji obiektu kolorem. | |
4,0 | Proponuje własne pomysły w rozwiązywaniu zadań problemowych. pogłębia wiedzę w zakresie form przestrzennych i koloryski architektury.. Przejawia większą samodzielność artystyczną. | |
4,5 | Wyróżnia się aktywnością i samodzielnością. Wzbogaca swóje dokonania w zakresi rzeźby, malarstwa o prace realizowane poza uczelnią. | |
5,0 | Jest naturalnie aktywny. Posiada intuicję plastyczną. Chętnie podejmuje wyzwania a zakresu innych dyscyplin artystycznych. | |
A_1A_C-XV_W07 ma wiedzę o kolorze i barwie, rozumie ich znaczenie dla kompozycji oraz wpływ na odbiór formy | 2,0 | Nie zna terminologi plastycznej. Nie proponujewłasnej kreacji artystycznej. Nie potrafi dobierać właściwych środków plastycznych w budowaniu napięć kierunkowych, światłocieniowych i fakturowych na płaszczyźnie. |
3,0 | W stopniu podstawowym zna terminologię plastyczną. Proponuje własną kreację artystyczną. Potrafi dobierać właściwe środki wyrazu w budowaniu napięć kierunkowych, światłocieniowych i fakturowych na płaszczyźnie. | |
3,5 | Zyskuje większą świadomość w rozpoznawaniu i odtwarzaniu wewnętrznej konstrukcji brył oraz budowy anatomicznej człowieka. | |
4,0 | Proponuje własne pomysły w rozwiązywaniu zadań problemowych. pogłębia wiedzę w zakresie technik rysunku. Przejawia większą samodzielność artystyczną. | |
4,5 | Wyróżnia się aktywnością i samodzielnością. Wzbogaca swóje dokonania w zakresi rysunku o prace realizowane poza uczelnią. | |
5,0 | Jest naturalnie aktywny. Posiada intuicję plastyczną. Chętnie podejmuje wyzwania a zakresu innych dyscyplin artystycznych. | |
A_1A_C-XV_W08 zna podstawy budowy formy, elementy i zasady kompozycji przestrzennej oraz relacje między elementami kształtującymi przestrzeń | 2,0 | Nie zna terminologi plastycznej. Nie proponujewłasnej kreacji artystycznej. Nie potrafi dobierać właściwych środków plastycznych w budowaniu napięć kierunkowych, światłocieniowych i fakturowych na płaszczyźnie. |
3,0 | W stopniu podstawowym zna terminologię plastyczną. Proponuje własną kreację artystyczną. Potrafi dobierać właściwe środki wyrazu w budowaniu napięć kierunkowych, światłocieniowych i fakturowych na płaszczyźnie. | |
3,5 | Zyskuje większą świadomość w rozpoznawaniu i odtwarzaniu wewnętrznej konstrukcji brył oraz budowy anatomicznej człowieka. | |
4,0 | Proponuje własne pomysły w rozwiązywaniu zadań problemowych. pogłębia wiedzę w zakresie technik rysunku. Przejawia większą samodzielność artystyczną. | |
4,5 | Wyróżnia się aktywnością i samodzielnością. Wzbogaca swóje dokonania w zakresi rysunku o prace realizowane poza uczelnią. | |
5,0 | Jest naturalnie aktywny. Posiada intuicję plastyczną. Chętnie podejmuje wyzwania a zakresu innych dyscyplin artystycznych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
A_1A_C-XV_U07 sprawnie rysuje (rzeźbi, maluje, tworzy kolorowe grafiki…) z użyciem różnych narzędzi, materiałów i technik, także komputerowych; modeluje wirtualnie i fizycznie | 2,0 | Nie posiada sprawności manualnej w zakresie przewidzianym programem. |
3,0 | W stopniu podstawowym posiada sprawność manualną w zakresie przewidzianym programem. | |
3,5 | Potrafi dobrać i posłużyć się różnymi technikami w zakresie rzeźby, kolorystyki formy i kolorystyki architektury | |
4,0 | Potrafi na podstawie zdobytych umiejętności przygotować ryginalną pracę z rzeźby, kolorystyki formy i kolorystyki architektury . | |
4,5 | Wyróżnia się samodzielnością .Swiadomie stosuje zabiegi kompozycyje w celu osiągnięcia pożądanego efektu. | |
5,0 | Potrafi rozwijać i wzbogacać swoją biegłość warsztatową w oparciu także o inne media. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
A_1A_C-XV_K02 jest gotowy do pracy w zespole branżowym i międzybranżowym | 2,0 | nie jest gotowy do pracy w zespołach nie zrealizował żadnego postawionego zadania z rzeźby, kolorystyki formy i kolorystyki architektury. |
3,0 | Posiada gotowość pracy w szerszym gronie. Przejawia zdolności krytycznego myślenia. | |
3,5 | Umie pracować w zespole. Posiada zdolność krytycznego myślenia. | |
4,0 | Jest kreatywny i twórczy. Umie oceniach wyniki własnej pracy.Postępuje zgodnie z zasadami etyki. | |
4,5 | Jest kreatywny i twórczy. Umie oceniach wyniki własnej pracy.Postępuje zgodnie z zasadami etyki. Wyróżnia się zdolnościami organizacyjnymi. | |
5,0 | Jest dobrze przygotowany do pracy w zespołachbranżowych i międzybranżowych. |
Literatura podstawowa
- Simblet Sarah, Anatomia dla artystów, Arkady, W-wa, 2007
- Ernst Gombrich, Sztuka i złudzenie, PIW, W-wa, 1981
- W. Kandyński, Punkt i linia a płaszczyzna, PIW, Warszawa, 1986
- K. Tessing, Techniki Rysunku, WAF, Warszawa, 1982
Literatura dodatkowa
- Słownik terminologiczny sztuk pięknych, PWN, 2011
- John Berger, Sposoby widzenia, Aletheia, Warszawa, 2009