Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)

Sylabus przedmiotu Podstawy diagnostyki laboratoryjnej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy diagnostyki laboratoryjnej
Specjalność Ekologia i profilaktyka zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Aleksandra Balicka-Ramisz <Aleksandra.Balicka-Ramisz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl>, Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW2 20 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu technik mikroskopowych
W-2Podstawowa wiedza z zakresu biochemii i fizjologii zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Głównym celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu wykonywania analiz labaratoryjnych oraz wskazanie możliwości możliwości zastosowania zdobytej wiedzy
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi technikami laboratoryjnymi stosowanymi w laboaratoriach diagnostycznych
C-3Ukształtowanie umiejętności z zakresu wykonywania podstawowych badań laboratoryjnych
C-4Zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z diagnostyką laboratoryjną

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Instruktaż do zajęć laboratoryjnych. Zasady BHP w laboratorium.1
T-L-2Podstawowe metody jakosciowe (Kato i Miura, Willis-Schlaafa, Vajdy, Bearmena) i ilosciowe (McMastera) stosowane w diagnostyce parazytologicznej.3
T-L-3Badania w celu wykrycia ektopasozytów. Pobieranie materiału do badan. Badanie zeskrobiny metoda Stefanskiego.2
T-L-4Metody wykrywania lekooporności. Test redukcji liczby wydalanych z kałem jaj pasożytów. Test wykluwania larw pasozytów. Test rozwoju larw. Test ruchliwosci larw. Test wiazania tubuliny.2
T-L-5Zastosowanie metody immunochromatograficznej i klasycznej metody barwienia Ziehl-Nielsena w diagnostyce najczęściej spotykanych schorzen pasozytniczych ludzi i zwierząt (lamblioza, kryptosporydioza). Mikroskopowe badanie kału w diagnostyce zaburzeń trawienia, wchłaniania i funkcji wydzielniczej.3
T-L-6Zastosowanie metody trychinoskopii i wytrawiania w wykrywaniu włośnicy.3
T-L-7Badanie sekcyjne: pobranie materiału do badan, utrwalanie i barwienie materiałów z sekcji. Przygotowanie preparatów stałych.3
T-L-8Badanie morfologiczne krwi. Oznaczenie RBC, WBC, HGB, HCT, MCV, MCH, MCHC, PLT przy uzyciu analizatora hematologicznego. Wykonanie jonogramu w krwi pełnej, surowicy/osoczu. Interpretacja uzyskanych wyników.3
T-L-9Badanie ogólne moczu – badania jakosciowe i ilosciowe przy uzyciu aparatu Reader Urine Analyser (białko, bilirubina, urobilinogen, glukoza, zwiazki ketonowe, kwas askorbinowy, niebiałkowe zwiazki azotowe, erytrocyty, leukocyty, pH, ciezar własciwy). Ocena mikroskopowa osadu moczu. Interpretacja uzyskanych wyników.3
T-L-10Ocena układu białokrwinkowego. Przygotowanie preparatów, analiza i interpretacja wyników.3
T-L-11Badania biochemiczne – oznaczanie wybranych parametrów profilu wątrobowego/nerkowego w surowicy przy użyciu komercyjnych zestawów diagnostycznych i analizatora biochemicznego.6
T-L-12Kontrola jakosci procedur analitycznych. Czynniki wpływające na jakość badania. Wyznaczanie powtarzalności i precyzji.3
35
wykłady
T-W-1Pojęcie Dobrej Praktyki Laboratoryjnej. Cele i rodzaje badań laboratoryjnych. Rodzaje materiału biologicznego (krew, mocz, ślina, kał, wydzieliny przewodu pokarmowego, płyny biologiczne). Zasady prawidłowego pobierania prób do badań. Wpływ warunków pobrania materiału do badań na jakość uzyskiwanych wyników2
T-W-2Analiza wiarygodności wyników badań. Pojęcie zakresu normy i wartości referencyjnych. Czynniki wpływające na jakość badania. Wyniki prawdziwie dodatnie i prawdziwie ujemne, fałszywie dodatnie i fałszywie ujemne. Rodzaje błędów. Walidacja metod analitycznych. Przykłady materiałów odniesienia stosowanych w diagnostyce laboratoryjnej.2
T-W-3Podstawowe badania biochemiczne krwi i moczu – znaczenie diagnostyczne. Kryteria doboru badań laboratoryjnych. Profile badań laboratoryjnych: ogólny, metaboliczny, lipidowy, wątrobowy, kostny, nerkowy, sercowy, tarczycowy.2
T-W-4Diagnostyka enzymatyczna. Charakterystyka wybranych enzymów (enzymy wskaźnikowe, ekskrecyjne, sekrecyjne) i ich znaczenia diagnostyczne. Profile enzymatyczne. Badania diagnostyczne w zaburzeniach regulacji hormonalnej.2
T-W-5Charakterystyka przyżyciowych metod stosowanych w diagnostyce schorzeń pasożytniczych. Przegląd metod koproskopowych. Zastosowanie testu ELISA (enzyme linked immunosorbent assay).2
T-W-6Diagnostyka zatruć metalami, wybranymi pestycydami, gazami i toksynami roślinnymi. Pomiary biochemicznych wskaźników narażenia.2
T-W-7Nowe trendy w diagnostyce labaratoryjnej. podsumowanie treści wykładów3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach35
A-L-2samodzielne przygotowanie się do zajęć5
A-L-3przygotowanie się do zaliczenia6
46
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Metoda podajaca: wykład informacyjny, pogadanka (z zastosowaniem prezentacji multimedialnych)
M-3Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Regularna ocena wykonywanych podczas ćwiczeń zadań praktycznych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie testu, uwzględniające cały zakres materiału

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_null_W01
Ma podstawową wiedzę z zakresu stosowanych metod badań laboratoryjnych
ZO_2A_W01R2A_W01C-4, C-2, C-1T-W-2, T-W-1M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_null_U01
potrafi stosować podstawowe metody wykorzystywane w diagnostyce laboratoryjnej
ZO_2A_U06, ZO_2A_U01R2A_U01, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U07, R2A_U08InzA2_U02, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U07, InzA2_U08C-4, C-2, C-3T-L-12, T-L-8, T-L-9, T-L-11, T-L-10M-3S-1
ZO_2A_null_U02
potrafi wykonywać analizy laboratoryjne i posługiwać się podstawowym sprzętem i aparaturą badawczą
C-2, C-3T-L-12, T-L-7, T-L-6, T-L-8, T-L-9, T-L-11M-1, M-3S-1
ZO_2A_null_U03
posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego
C-2, C-1, C-3T-L-7, T-L-6, T-L-8, T-L-2, T-L-9M-1, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_null_K01
Wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo własne i innych oraz powierzone mu mienie

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_null_W01
Ma podstawową wiedzę z zakresu stosowanych metod badań laboratoryjnych
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_null_U01
potrafi stosować podstawowe metody wykorzystywane w diagnostyce laboratoryjnej
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
ZO_2A_null_U02
potrafi wykonywać analizy laboratoryjne i posługiwać się podstawowym sprzętem i aparaturą badawczą
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
ZO_2A_null_U03
posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_null_K01
Wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo własne i innych oraz powierzone mu mienie
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.

Literatura podstawowa

  1. Dembińska-Kieć A., Naskalski J., Diagnostyka laboratoryjna z elementami biochemii klinicznej, Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 2002
  2. Gundłach J.L., Sadzikowski A.B., Diagnostyka i zwalczanie inwazji pasożytów u zwierząt, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego, Lublin, 2001
  3. Malicka E. (red.)., Sekcja zwłok zwierząt, SGGW, Warszawa, 2008
  4. Tomaszewski J., Diagnostyka laboratoryjna, PZWL, Warszawa, 1993
  5. Ziomko I., Cencek T., Inwazje pasożytnicze zwierząt gospodarskich – wybrane metody diagnostyczne, Drukarnia Piotra Włodarskiego, Warszawa, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Konieczka P., Namieśnik J. (red)., Ocena i kontrola jakości wyników pomiarów analitycznych, WNT, Warszawa, 2007
  2. Bomski H., Podstawowe laboratoryjne badania hematologiczne, PZWL, Warszawa, 1995
  3. Winnicka A., Wartości referencyjne podstawowych badań laboratoryjnych w weterynarii, SGGW, Warszawa, 2008

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Instruktaż do zajęć laboratoryjnych. Zasady BHP w laboratorium.1
T-L-2Podstawowe metody jakosciowe (Kato i Miura, Willis-Schlaafa, Vajdy, Bearmena) i ilosciowe (McMastera) stosowane w diagnostyce parazytologicznej.3
T-L-3Badania w celu wykrycia ektopasozytów. Pobieranie materiału do badan. Badanie zeskrobiny metoda Stefanskiego.2
T-L-4Metody wykrywania lekooporności. Test redukcji liczby wydalanych z kałem jaj pasożytów. Test wykluwania larw pasozytów. Test rozwoju larw. Test ruchliwosci larw. Test wiazania tubuliny.2
T-L-5Zastosowanie metody immunochromatograficznej i klasycznej metody barwienia Ziehl-Nielsena w diagnostyce najczęściej spotykanych schorzen pasozytniczych ludzi i zwierząt (lamblioza, kryptosporydioza). Mikroskopowe badanie kału w diagnostyce zaburzeń trawienia, wchłaniania i funkcji wydzielniczej.3
T-L-6Zastosowanie metody trychinoskopii i wytrawiania w wykrywaniu włośnicy.3
T-L-7Badanie sekcyjne: pobranie materiału do badan, utrwalanie i barwienie materiałów z sekcji. Przygotowanie preparatów stałych.3
T-L-8Badanie morfologiczne krwi. Oznaczenie RBC, WBC, HGB, HCT, MCV, MCH, MCHC, PLT przy uzyciu analizatora hematologicznego. Wykonanie jonogramu w krwi pełnej, surowicy/osoczu. Interpretacja uzyskanych wyników.3
T-L-9Badanie ogólne moczu – badania jakosciowe i ilosciowe przy uzyciu aparatu Reader Urine Analyser (białko, bilirubina, urobilinogen, glukoza, zwiazki ketonowe, kwas askorbinowy, niebiałkowe zwiazki azotowe, erytrocyty, leukocyty, pH, ciezar własciwy). Ocena mikroskopowa osadu moczu. Interpretacja uzyskanych wyników.3
T-L-10Ocena układu białokrwinkowego. Przygotowanie preparatów, analiza i interpretacja wyników.3
T-L-11Badania biochemiczne – oznaczanie wybranych parametrów profilu wątrobowego/nerkowego w surowicy przy użyciu komercyjnych zestawów diagnostycznych i analizatora biochemicznego.6
T-L-12Kontrola jakosci procedur analitycznych. Czynniki wpływające na jakość badania. Wyznaczanie powtarzalności i precyzji.3
35

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie Dobrej Praktyki Laboratoryjnej. Cele i rodzaje badań laboratoryjnych. Rodzaje materiału biologicznego (krew, mocz, ślina, kał, wydzieliny przewodu pokarmowego, płyny biologiczne). Zasady prawidłowego pobierania prób do badań. Wpływ warunków pobrania materiału do badań na jakość uzyskiwanych wyników2
T-W-2Analiza wiarygodności wyników badań. Pojęcie zakresu normy i wartości referencyjnych. Czynniki wpływające na jakość badania. Wyniki prawdziwie dodatnie i prawdziwie ujemne, fałszywie dodatnie i fałszywie ujemne. Rodzaje błędów. Walidacja metod analitycznych. Przykłady materiałów odniesienia stosowanych w diagnostyce laboratoryjnej.2
T-W-3Podstawowe badania biochemiczne krwi i moczu – znaczenie diagnostyczne. Kryteria doboru badań laboratoryjnych. Profile badań laboratoryjnych: ogólny, metaboliczny, lipidowy, wątrobowy, kostny, nerkowy, sercowy, tarczycowy.2
T-W-4Diagnostyka enzymatyczna. Charakterystyka wybranych enzymów (enzymy wskaźnikowe, ekskrecyjne, sekrecyjne) i ich znaczenia diagnostyczne. Profile enzymatyczne. Badania diagnostyczne w zaburzeniach regulacji hormonalnej.2
T-W-5Charakterystyka przyżyciowych metod stosowanych w diagnostyce schorzeń pasożytniczych. Przegląd metod koproskopowych. Zastosowanie testu ELISA (enzyme linked immunosorbent assay).2
T-W-6Diagnostyka zatruć metalami, wybranymi pestycydami, gazami i toksynami roślinnymi. Pomiary biochemicznych wskaźników narażenia.2
T-W-7Nowe trendy w diagnostyce labaratoryjnej. podsumowanie treści wykładów3
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach35
A-L-2samodzielne przygotowanie się do zajęć5
A-L-3przygotowanie się do zaliczenia6
46
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_null_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu stosowanych metod badań laboratoryjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W01wykazuje specjalistyczną/zaawansowaną wiedzę z zakresu nauk pokrewnych w stosunku do biologii, chemii, matematyki, związanych z zootechniką
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z diagnostyką laboratoryjną
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi technikami laboratoryjnymi stosowanymi w laboaratoriach diagnostycznych
C-1Głównym celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu wykonywania analiz labaratoryjnych oraz wskazanie możliwości możliwości zastosowania zdobytej wiedzy
Treści programoweT-W-2Analiza wiarygodności wyników badań. Pojęcie zakresu normy i wartości referencyjnych. Czynniki wpływające na jakość badania. Wyniki prawdziwie dodatnie i prawdziwie ujemne, fałszywie dodatnie i fałszywie ujemne. Rodzaje błędów. Walidacja metod analitycznych. Przykłady materiałów odniesienia stosowanych w diagnostyce laboratoryjnej.
T-W-1Pojęcie Dobrej Praktyki Laboratoryjnej. Cele i rodzaje badań laboratoryjnych. Rodzaje materiału biologicznego (krew, mocz, ślina, kał, wydzieliny przewodu pokarmowego, płyny biologiczne). Zasady prawidłowego pobierania prób do badań. Wpływ warunków pobrania materiału do badań na jakość uzyskiwanych wyników
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Metoda podajaca: wykład informacyjny, pogadanka (z zastosowaniem prezentacji multimedialnych)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie testu, uwzględniające cały zakres materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_null_U01potrafi stosować podstawowe metody wykorzystywane w diagnostyce laboratoryjnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U06Wykonuje pod kierunkiem opiekuna oraz samodzielnie zadania badawcze, dotyczące szeroko rozumianych nauk o zwierzętach i wyciąga prawidłowe wnioski oraz przygotowuje prace pisemne z dziedziny zootechniki
ZO_2A_U01Wykazuje pogłębioną umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach w zakresie zootechniki.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R2A_U08posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z diagnostyką laboratoryjną
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi technikami laboratoryjnymi stosowanymi w laboaratoriach diagnostycznych
C-3Ukształtowanie umiejętności z zakresu wykonywania podstawowych badań laboratoryjnych
Treści programoweT-L-12Kontrola jakosci procedur analitycznych. Czynniki wpływające na jakość badania. Wyznaczanie powtarzalności i precyzji.
T-L-8Badanie morfologiczne krwi. Oznaczenie RBC, WBC, HGB, HCT, MCV, MCH, MCHC, PLT przy uzyciu analizatora hematologicznego. Wykonanie jonogramu w krwi pełnej, surowicy/osoczu. Interpretacja uzyskanych wyników.
T-L-9Badanie ogólne moczu – badania jakosciowe i ilosciowe przy uzyciu aparatu Reader Urine Analyser (białko, bilirubina, urobilinogen, glukoza, zwiazki ketonowe, kwas askorbinowy, niebiałkowe zwiazki azotowe, erytrocyty, leukocyty, pH, ciezar własciwy). Ocena mikroskopowa osadu moczu. Interpretacja uzyskanych wyników.
T-L-11Badania biochemiczne – oznaczanie wybranych parametrów profilu wątrobowego/nerkowego w surowicy przy użyciu komercyjnych zestawów diagnostycznych i analizatora biochemicznego.
T-L-10Ocena układu białokrwinkowego. Przygotowanie preparatów, analiza i interpretacja wyników.
Metody nauczaniaM-3Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Regularna ocena wykonywanych podczas ćwiczeń zadań praktycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_null_U02potrafi wykonywać analizy laboratoryjne i posługiwać się podstawowym sprzętem i aparaturą badawczą
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z podstawowymi technikami laboratoryjnymi stosowanymi w laboaratoriach diagnostycznych
C-3Ukształtowanie umiejętności z zakresu wykonywania podstawowych badań laboratoryjnych
Treści programoweT-L-12Kontrola jakosci procedur analitycznych. Czynniki wpływające na jakość badania. Wyznaczanie powtarzalności i precyzji.
T-L-7Badanie sekcyjne: pobranie materiału do badan, utrwalanie i barwienie materiałów z sekcji. Przygotowanie preparatów stałych.
T-L-6Zastosowanie metody trychinoskopii i wytrawiania w wykrywaniu włośnicy.
T-L-8Badanie morfologiczne krwi. Oznaczenie RBC, WBC, HGB, HCT, MCV, MCH, MCHC, PLT przy uzyciu analizatora hematologicznego. Wykonanie jonogramu w krwi pełnej, surowicy/osoczu. Interpretacja uzyskanych wyników.
T-L-9Badanie ogólne moczu – badania jakosciowe i ilosciowe przy uzyciu aparatu Reader Urine Analyser (białko, bilirubina, urobilinogen, glukoza, zwiazki ketonowe, kwas askorbinowy, niebiałkowe zwiazki azotowe, erytrocyty, leukocyty, pH, ciezar własciwy). Ocena mikroskopowa osadu moczu. Interpretacja uzyskanych wyników.
T-L-11Badania biochemiczne – oznaczanie wybranych parametrów profilu wątrobowego/nerkowego w surowicy przy użyciu komercyjnych zestawów diagnostycznych i analizatora biochemicznego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-3Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Regularna ocena wykonywanych podczas ćwiczeń zadań praktycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_null_U03posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z podstawowymi technikami laboratoryjnymi stosowanymi w laboaratoriach diagnostycznych
C-1Głównym celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu wykonywania analiz labaratoryjnych oraz wskazanie możliwości możliwości zastosowania zdobytej wiedzy
C-3Ukształtowanie umiejętności z zakresu wykonywania podstawowych badań laboratoryjnych
Treści programoweT-L-7Badanie sekcyjne: pobranie materiału do badan, utrwalanie i barwienie materiałów z sekcji. Przygotowanie preparatów stałych.
T-L-6Zastosowanie metody trychinoskopii i wytrawiania w wykrywaniu włośnicy.
T-L-8Badanie morfologiczne krwi. Oznaczenie RBC, WBC, HGB, HCT, MCV, MCH, MCHC, PLT przy uzyciu analizatora hematologicznego. Wykonanie jonogramu w krwi pełnej, surowicy/osoczu. Interpretacja uzyskanych wyników.
T-L-2Podstawowe metody jakosciowe (Kato i Miura, Willis-Schlaafa, Vajdy, Bearmena) i ilosciowe (McMastera) stosowane w diagnostyce parazytologicznej.
T-L-9Badanie ogólne moczu – badania jakosciowe i ilosciowe przy uzyciu aparatu Reader Urine Analyser (białko, bilirubina, urobilinogen, glukoza, zwiazki ketonowe, kwas askorbinowy, niebiałkowe zwiazki azotowe, erytrocyty, leukocyty, pH, ciezar własciwy). Ocena mikroskopowa osadu moczu. Interpretacja uzyskanych wyników.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-3Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Regularna ocena wykonywanych podczas ćwiczeń zadań praktycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_null_K01Wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo własne i innych oraz powierzone mu mienie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.