Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)
Sylabus przedmiotu Ekologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekologia | ||
Specjalność | Ekologia i profilaktyka zwierząt | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Zoologii i Pszczelnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wiesław Salicki <Wieslaw.Salicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Wiesław Salicki <Wieslaw.Salicki@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | wiadomości z zoologii, botaniki i podstaw ekologii (na poziomie przedmiotów zaliczanych na studiach), wiadomości podstawowe z zakresu genetyki i biogeografi (na poziomie szkoły średniej) |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z ważniejszymi działami ekologii, z atrybutami populacji, typami biomów, typami interakcji międzygatunkowych, wybranymi zagadnieniami z ekologii behawioralnej, ekologii miasta i ekologii człowieka oraz z zagadnieniami związanymi z antropopresją i bioróżnorodnością. Wykształcenie u studenta wrażliwoći na zagadnienia związane z ochroną zasobów naturalnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Nieantagonistyczne interakcje międzygatunkowe | 2 |
T-A-2 | Antagonistyczne interakcje międzygatunkowe (Drapieżnictwo cz.1) | 2 |
T-A-3 | Antagonistyczne interakcje międzygatunkowe (Drapieżnictwo cz. 2) | 2 |
T-A-4 | Antagonistyczne interakcje międzygatunkowe ( Roślinożerność) | 2 |
T-A-5 | Antagonistyczne interakcje międzygatunkowe (Pasożytnictwo cz. 1) | 2 |
T-A-6 | Antagonistyczne interakcje międzygatunkowe (Pasożytnictwo cz. 2) | 2 |
T-A-7 | Antagonistyczne interakcje międzygatunkowe (Konkurencja) | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ekologia jako nauka interdyscyplinarna (działy ekologi - charakterystyka, zakres i powiązania z innymi naukami) | 2 |
T-W-2 | Populacja i jej struktura cz. 1 (biologiczne i wyłączne atrybuty populacji, dynalika liczebności, zagęszczenie) | 2 |
T-W-3 | Populacja i jej struktura - cz. 2 (struktura wiekowa, rozrodczość, śmiertelność, przeżywalność) | 2 |
T-W-4 | Populacja i jej struktura cz 3 (struktura płciowa i wiekowa) | 2 |
T-W-5 | Populacja i jej struktura – cz. 4 (struktura socjalna, wybrane zagadnienia ekologii behawioralnej) | 2 |
T-W-6 | Zasięg geograficzny, rozprzestrzenianie się organizmów, bariery ekologiczne | 2 |
T-W-7 | Lądowe biomy Ziemi | 2 |
T-W-8 | Słodkowodne, morskie i oceaniczne biomy Ziemi. | 2 |
T-W-9 | Ekologia miasta. | 2 |
T-W-10 | Ekologia człowieka – cz.1 (przystosowania bioniczne, zróżnicowanie człowieka, antropogeografia) | 2 |
T-W-11 | Ekologia człowieka - cz. 2. (formy społeczno-kulturowe, osadnictwo, cywilizacja) | 2 |
T-W-12 | Ekologia człowieka - cz. 3 (liczebność, rozmieszczenie, prognozy demograficzne). | 2 |
T-W-13 | Antropopresja (zmiany siedliskowe, eksploatacja, racjonalna gospodarka zasobami). | 2 |
T-W-14 | Różnorodność biologiczna i jej ochrona (cz. 1). | 2 |
T-W-15 | Różnorodność biologiczna i jej ochrona (cz. 2). | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajeciach | 15 |
A-A-2 | przygotowanie do sprawdzianów | 8 |
A-A-3 | studiowanie zalecanej literatury | 7 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | studiowanie zlecanej lektury | 15 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z uzyciem prezentacji wizualnej |
M-2 | film |
M-3 | pokaz |
M-4 | duskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena wiedzy nabytej w trakcie ćwiczeń audytoryjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena wiedzy nabytej w trakcie wykładów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_??_W01 Student powinien posiąść wiedzę dotyczącą populacji i jej funkcjonowania, prawidłowo rozpoznawać, nazywać i objaśniać związki zachodzące między gatunkami. Student powinien być w stanie wymienić i scharakteryzować biomy ziemi, znać specyfikę ekosystemów antropogenicznych, znać podstawy zagadnień związanych z antropopresją Student powinien prawidłowo definiować bioróżnorodność, (potrafić wydzielić jej typy), potrzebę i sposoby jej ochrony, znać podstawowe zagadnienia związane z ekologią człowieka. | ZO_2A_W04, ZO_2A_W08 | R2A_W03, R2A_W04, R2A_W06 | — | — | — | — | — |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_??_U01 student powinien prawidłowio analizować i interpretować zjawiska przyrodnicze majacy charakter ekologiczny; student powinien prawidłowo rozpoznać formy funkcjonowania materii żywej na różnym poziomie jej organizacji, poczawszy od organizmu (gatunku) a skończywszy na biosferze. | ZO_2A_U03, ZO_2A_U07 | R2A_U01, R2A_U02, R2A_U04 | InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U05, InzA2_U06 | — | — | — | — |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_??_K01 Student powinien charakteryzować się szczególnym wyczuleniem na sprawy związane z ochroną środowiska. Powinien w tej sferze postępować zgodnie z zasadami etyki. Student powinien cechować się postawą aktywną i zdobytą wiedzę starać się wykorzystać do działań kreatywnych. Powinien czuć potrzebę oddziaływania na innych ludzi (np. poprzez zorganizowane akcje grupowe lub indywidualnie) zakresie związanym z szeroko pojętą świadomością ekologiczną. | ZO_2A_K09 | R2A_K03 | InzA2_K01 | — | — | — | — |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_??_W01 Student powinien posiąść wiedzę dotyczącą populacji i jej funkcjonowania, prawidłowo rozpoznawać, nazywać i objaśniać związki zachodzące między gatunkami. Student powinien być w stanie wymienić i scharakteryzować biomy ziemi, znać specyfikę ekosystemów antropogenicznych, znać podstawy zagadnień związanych z antropopresją Student powinien prawidłowo definiować bioróżnorodność, (potrafić wydzielić jej typy), potrzebę i sposoby jej ochrony, znać podstawowe zagadnienia związane z ekologią człowieka. | 2,0 | |
3,0 | student wykazuje się słabą znajomością zagadnień poruszanych na zajęciach | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_??_U01 student powinien prawidłowio analizować i interpretować zjawiska przyrodnicze majacy charakter ekologiczny; student powinien prawidłowo rozpoznać formy funkcjonowania materii żywej na różnym poziomie jej organizacji, poczawszy od organizmu (gatunku) a skończywszy na biosferze. | 2,0 | |
3,0 | student posiadł umiejętność analizy zjawisk o charakterze ekologicznym w stopniu słabym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_??_K01 Student powinien charakteryzować się szczególnym wyczuleniem na sprawy związane z ochroną środowiska. Powinien w tej sferze postępować zgodnie z zasadami etyki. Student powinien cechować się postawą aktywną i zdobytą wiedzę starać się wykorzystać do działań kreatywnych. Powinien czuć potrzebę oddziaływania na innych ludzi (np. poprzez zorganizowane akcje grupowe lub indywidualnie) zakresie związanym z szeroko pojętą świadomością ekologiczną. | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje małą wrażliwość w stosunku do negatywnych zjawisk o charakterze ekologicznym, jakie zachodzą w środowisku. Odczuwa małą potrzebę organizowania się w grupy, zrzeszenia mające na celu ochronę naturalnych zasobów środowiska. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Krebs J. Ch., Ekologia - eksperymentalna analiza rozmieszczenia i liczebności, PWN, Warszawa, 1997
- Weiner J., Życie i ewolucja biosfery – podręcznik ekologii ogólnej, PWN, Warszawa, 1999
- Begon M., Mortimer M., Thompson D. J., Ekologia populacji. Studium porównawcze zwierząt i roślin, PWN, Warszawa, 1999
- Stańczykowska A., Ekologia naszych wód, Wyd. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1997
Literatura dodatkowa
- Lampert W., Sommer U., Ekologia wód śródlądowych, PWN, Warszawa, 2001
- Pyłka – Gutowska E., Ekologia z ochroną środowiska, Wyd. Oświata, Warszawa, 1997
- Krebs J. Ch., Wprowadzenie do ekologii behawioralnej, PWN, Warszawa, 2001