Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)

Sylabus przedmiotu Mikrobiologia produktów spożywczych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mikrobiologia produktów spożywczych
Specjalność Agroturystyka
Jednostka prowadząca Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Danuta Czernomysy-Furowicz <Danuta.Czernomysy-Furowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Karol Fijałkowski <karol.fijalkowski@zut.edu.pl>, Jolanta Karakulska <Jolanta.Karakulska@zut.edu.pl>, Paweł Nawrotek <Pawel.Nawrotek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 0,50,41zaliczenie
wykładyW3 15 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość biologii na poziomie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z rolą mikroorganizmów w produkcji żywności
C-2Zapoznanie studentów z rolą mikroorganizmów w psuciu się żywności

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Omówienie metod analiz mikrobiologicznych2
T-A-2Omówienie metod wykorzystywanych do oznaczania stopnia skażenia powietrza2
T-A-3Omówienie analizy mikrobiologicznej wody2
T-A-4Omówienie metod pobierania prób do badań mikrobiologicznych2
T-A-5Omówienie sposobów oznaczania stopnia zakażenia opakowań2
T-A-6Omówienie sposobów badania surowców wchodzących w skład konserw mięsnych i rybnych oraz konserw owocowych i warzywnych2
T-A-7Omówienie analizy mikrobiologicznej konserw sterylizowanych i pasteryzowanych2
T-A-8Pisemne zaliczenie audytoriów1
15
wykłady
T-W-1Pozytywna i negatywna rola drobnoustrojów w przemyśle spożywczym2
T-W-2Mikroflora wpływająca na procesy technologiczne i zdrowie człowieka2
T-W-3Choroby brudnych rąk2
T-W-4Mikrobiologiczne badanie mięsa i wędlin – bakterie powodujące psucie się pokarmów, chorobotwórcze i wpływające na dojrzewanie wyrobów2
T-W-5Mikroflora mleka i produktów mleczarskich2
T-W-6Mikroflora tłuszczów jadalnych2
T-W-7Mikrobiologia wyrobów cukierniczych. Mikrobiologia przypraw2
T-W-8Pisemne zaliczenie wykładów1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
15
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu10
A-W-3Samodzielne studiowanie tematyki wykładów10
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów10
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z pokazem multimedialnym
M-2Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i audytoryjnej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_??_W01
Student zna rolę mikroorganizmów w produkcji żywności
ZO_2A_W05R2A_W01, R2A_W06InzA2_W04, InzA2_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-7, T-A-6, T-A-3, T-A-2, T-A-5, T-A-1, T-A-4M-1, M-2S-1, S-2
ZO_2A_??_W02
Student ma świadomość wpływu drobnoustrojów na psucie się żywności
ZO_2A_W05R2A_W01, R2A_W06InzA2_W04, InzA2_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-7, T-A-6, T-A-3, T-A-2, T-A-5, T-A-1, T-A-4M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_??_U01
Student zna wybrane metody laboratoryjne dotyczące analizy mikrobiologicznej produktów spożywczych
ZO_2A_U08R2A_U01, R2A_U02, R2A_U04, R2A_U07InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U07C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-7, T-A-6, T-A-3, T-A-2, T-A-5, T-A-1, T-A-4M-1, M-2S-1, S-2
ZO_2A_??_U02
Student umie opisać mikroflorę wybranych produktów spożywczych
ZO_2A_U08R2A_U01, R2A_U02, R2A_U04, R2A_U07InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U07C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-7, T-A-6, T-A-3, T-A-2, T-A-5, T-A-1, T-A-4M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_??_K01
Student ma świadomość wpływu jakości produkcji na zdrowie konsumenta
ZO_2A_K08, ZO_2A_K04R2A_K05, R2A_K06C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-7, T-A-6, T-A-3, T-A-2, T-A-5, T-A-1, T-A-4M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_??_W01
Student zna rolę mikroorganizmów w produkcji żywności
2,0Student nie zna roli mikroorganizmów w produkcji żywności
3,0Student wykazuje minimum wiedzy na temat roli mikroorganizmów w produkcji żywności; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student objaśnia rolę mikroorganizmów w produkcji żywności w stopniu zadowalającym, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
4,0Student szczegółowo objaśnia rolę mikroorganizmów w produkcji żywności; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
4,5Student wyczerpująco objaśnia rolę mikroorganizmów w produkcji żywności; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat roli mikroorganizmów w produkcji żywności; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe.
ZO_2A_??_W02
Student ma świadomość wpływu drobnoustrojów na psucie się żywności
2,0Student nie ma świadomości wpływu drobnoustrojów na psucie się żywności
3,0Student wykazuje minimum wiedzy na temat wpływu drobnoustrojów na psucie się żywności; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student objaśnia wpływ drobnoustrojów na psucie się żywności w stopniu zadowalającym, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
4,0Student szczegółowo objaśnia wpływ drobnoustrojów na psucie się żywności; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
4,5Student wyczerpująco objaśnia wpływ drobnoustrojów na psucie się żywności; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat wpływu drobnoustrojów na psucie się żywności; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_??_U01
Student zna wybrane metody laboratoryjne dotyczące analizy mikrobiologicznej produktów spożywczych
2,0Student nie zna wybranych metod laboratoryjnych dotyczących analizy mikrobiologicznej produktów spożywczych
3,0Student zna w dostateczny sposób wybrane metody laboratoryjne dotyczące analizy mikrobiologicznej produktów spożywczych
3,5Student potrafi na średnim poziomie omówić wybrane metody laboratoryjne dotyczące analizy mikrobiologicznej produktów spożywczych
4,0Student potrafi na dobrym poziomie omówić wybrane metody laboratoryjne dotyczące analizy mikrobiologicznej produktów spożywczych
4,5Student potrafi dobrze omówić wybrane metody laboratoryjne dotyczące analizy mikrobiologicznej produktów spożywczych
5,0Student potrafi bardzo dobrze omówić wybrane metody laboratoryjne dotyczące analizy mikrobiologicznej produktów spożywczych
ZO_2A_??_U02
Student umie opisać mikroflorę wybranych produktów spożywczych
2,0Student umie opisać mikroflory wybranych produktów spożywczych
3,0Student potrafi w dostateczny sposób opisać mikroflorę wybranych produktów spożywczych
3,5Student potrafi na średnim poziomie opisać mikroflorę wybranych produktów spożywczych
4,0Student potrafi na dobrym poziomie opisać mikroflorę wybranych produktów spożywczych
4,5Student potrafi dobrze opisać mikroflorę wybranych produktów spożywczych
5,0Student potrafi bardzo dobrze opisać mikroflorę wybranych produktów spożywczych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_??_K01
Student ma świadomość wpływu jakości produkcji na zdrowie konsumenta
2,0Student nie ma świadomości wpływu jakości produkcji na zdrowie konsumenta
3,0Student ma świadomość wpływu jakości produkcji na zdrowie konsumenta w stopniu podstawowym
3,5
4,0
4,5
5,0Student ma świadomość wpływu jakości produkcji na zdrowie konsumenta

Literatura podstawowa

  1. Muller G., Podstawy mikrobiologii żywności, Wyd. Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1983
  2. Burbianka M., Pliszka A., Janczura E., Mikrobiologia żywności, PZWL, Warszawa, 1971
  3. Boroń-Kaczmarska A., Furowicz A. J., Choroby odzwierzęce przenoszone drogą pokarmową, PZWL, Warszawa, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Januszkiewicz J., Zarys kliniki chorób zakaźnych, PZWL, Warszawa, 1994
  2. Larski Z., Truszczyński M., Zarys mikrobiologii weterynaryjnej, Wydaw. ART, Olsztyn, 1992

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Omówienie metod analiz mikrobiologicznych2
T-A-2Omówienie metod wykorzystywanych do oznaczania stopnia skażenia powietrza2
T-A-3Omówienie analizy mikrobiologicznej wody2
T-A-4Omówienie metod pobierania prób do badań mikrobiologicznych2
T-A-5Omówienie sposobów oznaczania stopnia zakażenia opakowań2
T-A-6Omówienie sposobów badania surowców wchodzących w skład konserw mięsnych i rybnych oraz konserw owocowych i warzywnych2
T-A-7Omówienie analizy mikrobiologicznej konserw sterylizowanych i pasteryzowanych2
T-A-8Pisemne zaliczenie audytoriów1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pozytywna i negatywna rola drobnoustrojów w przemyśle spożywczym2
T-W-2Mikroflora wpływająca na procesy technologiczne i zdrowie człowieka2
T-W-3Choroby brudnych rąk2
T-W-4Mikrobiologiczne badanie mięsa i wędlin – bakterie powodujące psucie się pokarmów, chorobotwórcze i wpływające na dojrzewanie wyrobów2
T-W-5Mikroflora mleka i produktów mleczarskich2
T-W-6Mikroflora tłuszczów jadalnych2
T-W-7Mikrobiologia wyrobów cukierniczych. Mikrobiologia przypraw2
T-W-8Pisemne zaliczenie wykładów1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu10
A-W-3Samodzielne studiowanie tematyki wykładów10
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_??_W01Student zna rolę mikroorganizmów w produkcji żywności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W05ma pogłębioną wiedzę o wpływie środowiska zoohigienicznego na zdrowie i produkcyjność zwierząt oraz o metodach laboratoryjnych oceny pasz i żywności oraz ich wartości prozdrowotnej i leczniczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z rolą mikroorganizmów w produkcji żywności
Treści programoweT-W-1Pozytywna i negatywna rola drobnoustrojów w przemyśle spożywczym
T-W-2Mikroflora wpływająca na procesy technologiczne i zdrowie człowieka
T-W-3Choroby brudnych rąk
T-W-4Mikrobiologiczne badanie mięsa i wędlin – bakterie powodujące psucie się pokarmów, chorobotwórcze i wpływające na dojrzewanie wyrobów
T-W-5Mikroflora mleka i produktów mleczarskich
T-W-6Mikroflora tłuszczów jadalnych
T-W-7Mikrobiologia wyrobów cukierniczych. Mikrobiologia przypraw
T-A-7Omówienie analizy mikrobiologicznej konserw sterylizowanych i pasteryzowanych
T-A-6Omówienie sposobów badania surowców wchodzących w skład konserw mięsnych i rybnych oraz konserw owocowych i warzywnych
T-A-3Omówienie analizy mikrobiologicznej wody
T-A-2Omówienie metod wykorzystywanych do oznaczania stopnia skażenia powietrza
T-A-5Omówienie sposobów oznaczania stopnia zakażenia opakowań
T-A-1Omówienie metod analiz mikrobiologicznych
T-A-4Omówienie metod pobierania prób do badań mikrobiologicznych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z pokazem multimedialnym
M-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i audytoryjnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna roli mikroorganizmów w produkcji żywności
3,0Student wykazuje minimum wiedzy na temat roli mikroorganizmów w produkcji żywności; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student objaśnia rolę mikroorganizmów w produkcji żywności w stopniu zadowalającym, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
4,0Student szczegółowo objaśnia rolę mikroorganizmów w produkcji żywności; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
4,5Student wyczerpująco objaśnia rolę mikroorganizmów w produkcji żywności; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat roli mikroorganizmów w produkcji żywności; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_??_W02Student ma świadomość wpływu drobnoustrojów na psucie się żywności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W05ma pogłębioną wiedzę o wpływie środowiska zoohigienicznego na zdrowie i produkcyjność zwierząt oraz o metodach laboratoryjnych oceny pasz i żywności oraz ich wartości prozdrowotnej i leczniczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z rolą mikroorganizmów w produkcji żywności
Treści programoweT-W-1Pozytywna i negatywna rola drobnoustrojów w przemyśle spożywczym
T-W-2Mikroflora wpływająca na procesy technologiczne i zdrowie człowieka
T-W-3Choroby brudnych rąk
T-W-4Mikrobiologiczne badanie mięsa i wędlin – bakterie powodujące psucie się pokarmów, chorobotwórcze i wpływające na dojrzewanie wyrobów
T-W-5Mikroflora mleka i produktów mleczarskich
T-W-6Mikroflora tłuszczów jadalnych
T-W-7Mikrobiologia wyrobów cukierniczych. Mikrobiologia przypraw
T-A-7Omówienie analizy mikrobiologicznej konserw sterylizowanych i pasteryzowanych
T-A-6Omówienie sposobów badania surowców wchodzących w skład konserw mięsnych i rybnych oraz konserw owocowych i warzywnych
T-A-3Omówienie analizy mikrobiologicznej wody
T-A-2Omówienie metod wykorzystywanych do oznaczania stopnia skażenia powietrza
T-A-5Omówienie sposobów oznaczania stopnia zakażenia opakowań
T-A-1Omówienie metod analiz mikrobiologicznych
T-A-4Omówienie metod pobierania prób do badań mikrobiologicznych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z pokazem multimedialnym
M-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i audytoryjnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości wpływu drobnoustrojów na psucie się żywności
3,0Student wykazuje minimum wiedzy na temat wpływu drobnoustrojów na psucie się żywności; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student objaśnia wpływ drobnoustrojów na psucie się żywności w stopniu zadowalającym, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
4,0Student szczegółowo objaśnia wpływ drobnoustrojów na psucie się żywności; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
4,5Student wyczerpująco objaśnia wpływ drobnoustrojów na psucie się żywności; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat wpływu drobnoustrojów na psucie się żywności; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_??_U01Student zna wybrane metody laboratoryjne dotyczące analizy mikrobiologicznej produktów spożywczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U08Dokonuje samodzielnej wielostronnej analizy problemów w celu optymalizacji zjawisk wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z rolą mikroorganizmów w produkcji żywności
Treści programoweT-W-1Pozytywna i negatywna rola drobnoustrojów w przemyśle spożywczym
T-W-2Mikroflora wpływająca na procesy technologiczne i zdrowie człowieka
T-W-3Choroby brudnych rąk
T-W-4Mikrobiologiczne badanie mięsa i wędlin – bakterie powodujące psucie się pokarmów, chorobotwórcze i wpływające na dojrzewanie wyrobów
T-W-5Mikroflora mleka i produktów mleczarskich
T-W-6Mikroflora tłuszczów jadalnych
T-W-7Mikrobiologia wyrobów cukierniczych. Mikrobiologia przypraw
T-A-7Omówienie analizy mikrobiologicznej konserw sterylizowanych i pasteryzowanych
T-A-6Omówienie sposobów badania surowców wchodzących w skład konserw mięsnych i rybnych oraz konserw owocowych i warzywnych
T-A-3Omówienie analizy mikrobiologicznej wody
T-A-2Omówienie metod wykorzystywanych do oznaczania stopnia skażenia powietrza
T-A-5Omówienie sposobów oznaczania stopnia zakażenia opakowań
T-A-1Omówienie metod analiz mikrobiologicznych
T-A-4Omówienie metod pobierania prób do badań mikrobiologicznych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z pokazem multimedialnym
M-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i audytoryjnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna wybranych metod laboratoryjnych dotyczących analizy mikrobiologicznej produktów spożywczych
3,0Student zna w dostateczny sposób wybrane metody laboratoryjne dotyczące analizy mikrobiologicznej produktów spożywczych
3,5Student potrafi na średnim poziomie omówić wybrane metody laboratoryjne dotyczące analizy mikrobiologicznej produktów spożywczych
4,0Student potrafi na dobrym poziomie omówić wybrane metody laboratoryjne dotyczące analizy mikrobiologicznej produktów spożywczych
4,5Student potrafi dobrze omówić wybrane metody laboratoryjne dotyczące analizy mikrobiologicznej produktów spożywczych
5,0Student potrafi bardzo dobrze omówić wybrane metody laboratoryjne dotyczące analizy mikrobiologicznej produktów spożywczych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_??_U02Student umie opisać mikroflorę wybranych produktów spożywczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U08Dokonuje samodzielnej wielostronnej analizy problemów w celu optymalizacji zjawisk wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z rolą mikroorganizmów w produkcji żywności
Treści programoweT-W-1Pozytywna i negatywna rola drobnoustrojów w przemyśle spożywczym
T-W-2Mikroflora wpływająca na procesy technologiczne i zdrowie człowieka
T-W-3Choroby brudnych rąk
T-W-4Mikrobiologiczne badanie mięsa i wędlin – bakterie powodujące psucie się pokarmów, chorobotwórcze i wpływające na dojrzewanie wyrobów
T-W-5Mikroflora mleka i produktów mleczarskich
T-W-6Mikroflora tłuszczów jadalnych
T-W-7Mikrobiologia wyrobów cukierniczych. Mikrobiologia przypraw
T-A-7Omówienie analizy mikrobiologicznej konserw sterylizowanych i pasteryzowanych
T-A-6Omówienie sposobów badania surowców wchodzących w skład konserw mięsnych i rybnych oraz konserw owocowych i warzywnych
T-A-3Omówienie analizy mikrobiologicznej wody
T-A-2Omówienie metod wykorzystywanych do oznaczania stopnia skażenia powietrza
T-A-5Omówienie sposobów oznaczania stopnia zakażenia opakowań
T-A-1Omówienie metod analiz mikrobiologicznych
T-A-4Omówienie metod pobierania prób do badań mikrobiologicznych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z pokazem multimedialnym
M-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i audytoryjnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student umie opisać mikroflory wybranych produktów spożywczych
3,0Student potrafi w dostateczny sposób opisać mikroflorę wybranych produktów spożywczych
3,5Student potrafi na średnim poziomie opisać mikroflorę wybranych produktów spożywczych
4,0Student potrafi na dobrym poziomie opisać mikroflorę wybranych produktów spożywczych
4,5Student potrafi dobrze opisać mikroflorę wybranych produktów spożywczych
5,0Student potrafi bardzo dobrze opisać mikroflorę wybranych produktów spożywczych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_??_K01Student ma świadomość wpływu jakości produkcji na zdrowie konsumenta
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K08Potrafi świadomie ocenić czynniki środowiska stanowiące zagrożenia zdrowia ludzi i zwierząt
ZO_2A_K04Potrafi właściwie zdefiniować ryzyko zawodowe związane z produkcją wysokiej jakości żywności oraz kształtowaniem i stanem środowiska naturalnego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z rolą mikroorganizmów w produkcji żywności
Treści programoweT-W-1Pozytywna i negatywna rola drobnoustrojów w przemyśle spożywczym
T-W-2Mikroflora wpływająca na procesy technologiczne i zdrowie człowieka
T-W-3Choroby brudnych rąk
T-W-4Mikrobiologiczne badanie mięsa i wędlin – bakterie powodujące psucie się pokarmów, chorobotwórcze i wpływające na dojrzewanie wyrobów
T-W-5Mikroflora mleka i produktów mleczarskich
T-W-6Mikroflora tłuszczów jadalnych
T-W-7Mikrobiologia wyrobów cukierniczych. Mikrobiologia przypraw
T-A-7Omówienie analizy mikrobiologicznej konserw sterylizowanych i pasteryzowanych
T-A-6Omówienie sposobów badania surowców wchodzących w skład konserw mięsnych i rybnych oraz konserw owocowych i warzywnych
T-A-3Omówienie analizy mikrobiologicznej wody
T-A-2Omówienie metod wykorzystywanych do oznaczania stopnia skażenia powietrza
T-A-5Omówienie sposobów oznaczania stopnia zakażenia opakowań
T-A-1Omówienie metod analiz mikrobiologicznych
T-A-4Omówienie metod pobierania prób do badań mikrobiologicznych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z pokazem multimedialnym
M-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości wpływu jakości produkcji na zdrowie konsumenta
3,0Student ma świadomość wpływu jakości produkcji na zdrowie konsumenta w stopniu podstawowym
3,5
4,0
4,5
5,0Student ma świadomość wpływu jakości produkcji na zdrowie konsumenta