Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)
specjalność: Hodowla zwierząt amatorskich i laboratoryjnych

Sylabus przedmiotu Organizacja hodowli metody doskonalenia zwierząt futerkowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Organizacja hodowli metody doskonalenia zwierząt futerkowych
Specjalność Hodowla zwierząt gospodarskich
Jednostka prowadząca Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii
Nauczyciel odpowiedzialny Lidia Felska-Błaszczyk <Lidia.Felska-Blaszczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Lidia Felska-Błaszczyk <Lidia.Felska-Blaszczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 6

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 5 1,00,50zaliczenie
wykładyW2 5 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu biologii, warunków utrzymania zwierząt futerkowych w Polsce

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z organizacją hodowli zwierząt futerkowych w Polsce i z metodami doskonalenia tych zwierząt

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Układanie planu kojarzeń zwierząt futerkowych w celu doskonalenia stada2
T-A-2Praktyczne zapoznanie się z organizacja hodowli zwierząt futerkowych na fermie3
5
wykłady
T-W-1Założenia genetyczne w hodowli mięsożernych zwierząt futerkowych1
T-W-2Założenia genetyczne w hodowli rożlinożernych zwierząt futerkowych1
T-W-3Organizacja hodowli na fermach lisów, norek i szynszyli3
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w ćwiczeniach5
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń5
A-A-3Studiowanie literatury5
A-A-4Udział w konsultacjach7
A-A-5Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń7
A-A-6Zaliczenie pisemne1
30
wykłady
A-W-1Uczestniztwo w wykładach5
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów5
A-W-3Udział w konsultacjach5
A-W-4Studiowanie literatury7
A-W-5Przygotowanie do zaliczenia pisemnego7
A-W-6Zaliczenie pisemne1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjne
M-2Filmy
M-3Pokazy na fermach

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: aprobata
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZG-O2.5_W01
Student zna zasady organizacji hodowli i metody doskonalenia zwierząt futerkowych
ZO_2A_W10, ZO_2A_W07, ZO_2A_W09R2A_W05, R2A_W07, R2A_W09InzA2_W01, InzA2_W03, InzA2_W04, InzA2_W05C-1T-A-2, T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZG-O2.5_U01
Student umie wprowadzać rózne metody doskonalenia hodowli zwierząt futerkowych
ZO_2A_U02, ZO_2A_U03, ZO_2A_U11, ZO_2A_U01R2A_U01, R2A_U02, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U07, InzA2_U08C-1T-A-2, T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZG-O2.5_K01
Student posiada zdolność zastosowania w praktyce wiedzy z zakresu organizacji hodowli i metod doskonalenia zwierząt futerkowych.
ZO_2A_K09, ZO_2A_K03, ZO_2A_K01, ZO_2A_K05R2A_K01, R2A_K02, R2A_K03, R2A_K04, R2A_K05, R2A_K06, R2A_K08InzA2_K01, InzA2_K02C-1T-A-2, T-W-3M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZG-O2.5_W01
Student zna zasady organizacji hodowli i metody doskonalenia zwierząt futerkowych
2,0
3,0Student zna wstępne założenia organizacji hodowli zwierząt futerkowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZG-O2.5_U01
Student umie wprowadzać rózne metody doskonalenia hodowli zwierząt futerkowych
2,0
3,0Student umie organizować hodowlę zwierząt futerkowych i zna wstepne metody doskonalenia zwierząt futerkowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZG-O2.5_K01
Student posiada zdolność zastosowania w praktyce wiedzy z zakresu organizacji hodowli i metod doskonalenia zwierząt futerkowych.
2,0
3,0Student posiada zdolnośc do organizacji hodowli zwierząt futerkowych, jest kreatywny i samodzielny
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Rosiak Marian, Roczny cykl hodowlany norek, Poznań, 2008
  2. Gliński Z., Kostro K., Podstawy hodowli lisów i norek, PWRiL, 2002

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Układanie planu kojarzeń zwierząt futerkowych w celu doskonalenia stada2
T-A-2Praktyczne zapoznanie się z organizacja hodowli zwierząt futerkowych na fermie3
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Założenia genetyczne w hodowli mięsożernych zwierząt futerkowych1
T-W-2Założenia genetyczne w hodowli rożlinożernych zwierząt futerkowych1
T-W-3Organizacja hodowli na fermach lisów, norek i szynszyli3
5

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w ćwiczeniach5
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń5
A-A-3Studiowanie literatury5
A-A-4Udział w konsultacjach7
A-A-5Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń7
A-A-6Zaliczenie pisemne1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestniztwo w wykładach5
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów5
A-W-3Udział w konsultacjach5
A-W-4Studiowanie literatury7
A-W-5Przygotowanie do zaliczenia pisemnego7
A-W-6Zaliczenie pisemne1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_HZG-O2.5_W01Student zna zasady organizacji hodowli i metody doskonalenia zwierząt futerkowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W10ma ogólną wiedzę z zakresu podejmowania i organizacji działań w obszarze zootechniki oraz kształtowania indywidualnej przedsiębiorczości w tej dziedzinie
ZO_2A_W07ma rozszerzoną wiedzę z zakresu funkcjonowania obszarów wiejskich, możliwości ich zagospodarowania i czynników wpływających na ich rozwój
ZO_2A_W09ma pogłębioną wiedzę z zakresu zasad racjonalnego żywienia, chorób i utrzymania zwierząt gospodarskich, amatorskich, laboratoryjnych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących, a także ich wykorzystania dla poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R2A_W07ma rozszerzoną wiedzę na temat stanu i kompleksowego działania czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
R2A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z organizacją hodowli zwierząt futerkowych w Polsce i z metodami doskonalenia tych zwierząt
Treści programoweT-A-2Praktyczne zapoznanie się z organizacja hodowli zwierząt futerkowych na fermie
T-A-1Układanie planu kojarzeń zwierząt futerkowych w celu doskonalenia stada
T-W-1Założenia genetyczne w hodowli mięsożernych zwierząt futerkowych
T-W-2Założenia genetyczne w hodowli rożlinożernych zwierząt futerkowych
T-W-3Organizacja hodowli na fermach lisów, norek i szynszyli
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne
M-2Filmy
M-3Pokazy na fermach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aprobata
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna wstępne założenia organizacji hodowli zwierząt futerkowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_HZG-O2.5_U01Student umie wprowadzać rózne metody doskonalenia hodowli zwierząt futerkowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U02Rozumie i stosuje zasady humanizmu i etyki w naukach zootechnicznych
ZO_2A_U03Wykazuje umiejętność analitycznego, krytycznego i właściwego opracowania materiałów oraz formułowania samodzielnych wniosków
ZO_2A_U11Wykazuje umiejętność organizacji chowu i hodowli różnych gatunków zwierząt udomowionych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących
ZO_2A_U01Wykazuje pogłębioną umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach w zakresie zootechniki.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z organizacją hodowli zwierząt futerkowych w Polsce i z metodami doskonalenia tych zwierząt
Treści programoweT-A-2Praktyczne zapoznanie się z organizacja hodowli zwierząt futerkowych na fermie
T-A-1Układanie planu kojarzeń zwierząt futerkowych w celu doskonalenia stada
T-W-1Założenia genetyczne w hodowli mięsożernych zwierząt futerkowych
T-W-2Założenia genetyczne w hodowli rożlinożernych zwierząt futerkowych
T-W-3Organizacja hodowli na fermach lisów, norek i szynszyli
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne
M-2Filmy
M-3Pokazy na fermach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aprobata
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie organizować hodowlę zwierząt futerkowych i zna wstepne metody doskonalenia zwierząt futerkowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_HZG-O2.5_K01Student posiada zdolność zastosowania w praktyce wiedzy z zakresu organizacji hodowli i metod doskonalenia zwierząt futerkowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K09Przejawia wysoką wrażliwość na potrzeby ludzi i zwierząt oraz otaczającego środowiska
ZO_2A_K03Wykazuje zrozumienie roli zespołowego działania w związkach hodowców zwierząt i instytucjach doradztwa rolniczego
ZO_2A_K01Pracuje samodzielnie i w zespole, potrafi przejąć rolę lidera
ZO_2A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy oraz organizować proces produkcji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R2A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z organizacją hodowli zwierząt futerkowych w Polsce i z metodami doskonalenia tych zwierząt
Treści programoweT-A-2Praktyczne zapoznanie się z organizacja hodowli zwierząt futerkowych na fermie
T-W-3Organizacja hodowli na fermach lisów, norek i szynszyli
Metody nauczaniaM-3Pokazy na fermach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aprobata
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada zdolnośc do organizacji hodowli zwierząt futerkowych, jest kreatywny i samodzielny
3,5
4,0
4,5
5,0