Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Hodowla koni i jeździectwo
Sylabus przedmiotu Sokolnictwo i jastrzębiarstwo:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Sokolnictwo i jastrzębiarstwo | ||
Specjalność | Hodowla koni i jeździectwo | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Sablik <Piotr.Sablik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 16 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajmość biologii ptaków. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania gatunków ptaków drapieżnych w ochronie środowiska. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Budowa i urządzenie sokolarni. | 4 |
T-A-2 | Akcesoria i urządzenia sokolnicze. | 2 |
T-A-3 | Żywiienie posdzczgólnych gatunków ptaków drapieżnych | 2 |
T-A-4 | Wychowanie i układanie jastrzębia. | 2 |
T-A-5 | Układanie sokoła. | 2 |
T-A-6 | Polowania z sokołem i jastrzębiem | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Historia sokolnictwa w POlsce i na świecie | 2 |
T-W-2 | Współczesne definicje sokolnictwa | 2 |
T-W-3 | Gatunki ptaków drapieżnych w sokolnictwie europejskim | 2 |
T-W-4 | Podstawowe pojęcia określające ptaka łowczego | 2 |
T-W-5 | Trofea sokolnicze | 2 |
T-W-6 | Ochrona i hodowla ptaków drapieżnych | 2 |
T-W-7 | Przyszłość sokolnictwa. Organizacje i stowarzuszenia sokolnicze w Polsce i na świecie. Pokazy sokolnicze. Gospodarcze wykorzystanie jastrzębi i sokołów. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Studiowanie tematyki ćwiczeń | 10 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia tematyki ćwiczeń | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie tematyki wykładów | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia tematyki wykładów | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Pokaz z wykorzstaniem środków multimedialnych |
M-3 | Ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści wykładów. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Przygotowanie projektu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O162_W01 Student zna jaką rolę odgrywają ptaki drapieżne w środowisku i ich znaczenie w utrzymaniu bioróżnorodności. | ZO_1A_W07 | R1A_W03, R1A_W06 | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O162_U01 Umie założyć i prowadzić sokolarnie oraz czynnie uczestniczyć w ochronie przyrody | ZO_1A_U21 | R1A_U05 | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O162_K01 Wykazuje posatwę proekologiczną i pozytywne nastawienia dla prowadzenia ochrony gatunkowej ptaków drapieżnych. | ZO_1A_K03 | R1A_K03, R1A_K05, R1A_K06 | — | — | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O162_W01 Student zna jaką rolę odgrywają ptaki drapieżne w środowisku i ich znaczenie w utrzymaniu bioróżnorodności. | 2,0 | |
3,0 | Rozróżnia i klasyfikuje poszczególne gatunki ptaków drapieżnych oraz wie, które z nich i w jaki sposób można wykorzystać w sokolnictwie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O162_U01 Umie założyć i prowadzić sokolarnie oraz czynnie uczestniczyć w ochronie przyrody | 2,0 | |
3,0 | Umie zaprojektować sokolarnie i dobrać do niej odpowiednie gatunki ptaków oraz opracować teoretyczne założenia warunków ich utrzymania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Cieślikowski M., Sokolnictwo, MULTICO Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 2010