Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N3)

Sylabus przedmiotu Innowacyjne metody analityczne w badaniach z zakresu tematyki pracy doktorskiej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów
Profil
Moduł
Przedmiot Innowacyjne metody analityczne w badaniach z zakresu tematyki pracy doktorskiej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizjologii, Cytobiologii i Proteomiki
Nauczyciel odpowiedzialny Wiesław Skrzypczak <Wieslaw.Skrzypczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 5 1,01,00zaliczenie
laboratoriaL3 10 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada podstawową wiedzę i umięjętności w zakresie obsługiwania prostych aparatatów analalitycznych (np. waga elektronixczna, fotometr) i mikroskopu świetlnego oraz pracach laboratoryjnych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z nowoczesnymi instrumentami do analityki, poznanie zasady ich działania, przygotowania odpowiednich próbek, obsługi tych instrimentów oraz odczytu i interpretacji wyników.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Oznaczanie pierwiastków technikami ICP-OES. Zakres metody. Budowa spektrometru ICP. Zasada oznaczeń3
T-L-2Metody fluorescencyjne i immunofluoroscencyjne w badaniach materiału biologicznego (gamety) i oznaczaniu aktywności hormonów2
5
laboratoria
T-L-1Zastosowane metod PCR w badaniach genetycznych.5
T-L-2Badania proteomiczne z użyciem spektrometrii masowe5
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Przygotowanie teoretyczne do wykonywania badań na określonym aparacie12
A-L-2Zapoznanie się z procedurą przygotowania próbek róznych materiałów do oznaczeń na poszczególnyvch aparatach.13
A-L-3uczestnictwo w zajęciach5
30
laboratoria
A-L-1Przygotowanie teoretyczne do wykonywania badań na określonym aparacie, jego budowa i zaasdy oznaczeń.25
A-L-2Protokoły przygotowania próbek róznych materiałów do oznaczeń na poszczególnyvch aparatach.25
A-L-3uczestnictwo w zajęciach10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Instruowanie, wyjasnianie i omawiania w czasie pracy z danym aparatem.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowania do obsługi danego aparatu, znajomości przygotowania prób.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena prawidłowości wykonania oznaczenia na wybranym aparacie.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_3A_D-S-A14_W01
Student ma wiedzę w obszarze nowoczsnych metod analitycznych
ZO_3A_W02C-1T-L-2, T-L-1M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_3A_D-S-A14_U01
Po ukończeniu kursu student potrafi przygotować próbke do analizy i wykonać jej oznaczenie na wybranych aparatach, a także zinterpretować wynik.
ZO_3A_U04C-1T-L-2, T-L-1M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_3A_D-S-A14_K01
Student potrafi dobrać odpowiednie instrumenty do wykoannia analizy prób biologicznych, potrafi kreatywnie podchodzić do metodologii analityki.
ZO_3A_K06, ZO_3A_K03C-1T-L-2, T-L-1M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_3A_D-S-A14_W01
Student ma wiedzę w obszarze nowoczsnych metod analitycznych
2,0
3,0Student zna odpowiednie metody i instrumenty do wykonywania wybranych alanliz
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_3A_D-S-A14_U01
Po ukończeniu kursu student potrafi przygotować próbke do analizy i wykonać jej oznaczenie na wybranych aparatach, a także zinterpretować wynik.
2,0
3,0Student potrafi przygotować próby o oznaczyć je na wybranym aparacie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_3A_D-S-A14_K01
Student potrafi dobrać odpowiednie instrumenty do wykoannia analizy prób biologicznych, potrafi kreatywnie podchodzić do metodologii analityki.
2,0
3,0Potrafi kreatywnie podchodzić do metodologii analityki.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Namieśnik J., Chrzanowski W., Szpinek P, Nowe horyzonty i wyzwania w analityce i monitoringu środowiska, Centrum Doskonałości Analityki i Monitoringu Środowiskowego, Gdańsk, 2003
  2. Jarosz M., Nowoczesne techniki analityczne, Oficyna wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Gapiński J., Spektroskopia korelacji fluorescencji w badaniach fizycznych, biochemicznych i medycznych, Warszawa, 10.03.2010, Seminarium w IPPT PAN Warszawa, 10.03.2010, 2010, URLŁ http://fluid.ippt.gov.pl/seminar/text/Gapinski2010.pdf

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Oznaczanie pierwiastków technikami ICP-OES. Zakres metody. Budowa spektrometru ICP. Zasada oznaczeń3
T-L-2Metody fluorescencyjne i immunofluoroscencyjne w badaniach materiału biologicznego (gamety) i oznaczaniu aktywności hormonów2
5

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zastosowane metod PCR w badaniach genetycznych.5
T-L-2Badania proteomiczne z użyciem spektrometrii masowe5
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przygotowanie teoretyczne do wykonywania badań na określonym aparacie12
A-L-2Zapoznanie się z procedurą przygotowania próbek róznych materiałów do oznaczeń na poszczególnyvch aparatach.13
A-L-3uczestnictwo w zajęciach5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przygotowanie teoretyczne do wykonywania badań na określonym aparacie, jego budowa i zaasdy oznaczeń.25
A-L-2Protokoły przygotowania próbek róznych materiałów do oznaczeń na poszczególnyvch aparatach.25
A-L-3uczestnictwo w zajęciach10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_3A_D-S-A14_W01Student ma wiedzę w obszarze nowoczsnych metod analitycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyZO_3A_W02doskonale zna i rozumie strategie i metody badań stosowanych w naukach przyrodniczych; zna metodologię pozyskiwania i wykorzystywania informacji naukowej odpowiedniej do specyfiki prowadzonych badań,
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z nowoczesnymi instrumentami do analityki, poznanie zasady ich działania, przygotowania odpowiednich próbek, obsługi tych instrimentów oraz odczytu i interpretacji wyników.
Treści programoweT-L-2Metody fluorescencyjne i immunofluoroscencyjne w badaniach materiału biologicznego (gamety) i oznaczaniu aktywności hormonów
T-L-1Oznaczanie pierwiastków technikami ICP-OES. Zakres metody. Budowa spektrometru ICP. Zasada oznaczeń
Metody nauczaniaM-1Instruowanie, wyjasnianie i omawiania w czasie pracy z danym aparatem.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena prawidłowości wykonania oznaczenia na wybranym aparacie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna odpowiednie metody i instrumenty do wykonywania wybranych alanliz
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_3A_D-S-A14_U01Po ukończeniu kursu student potrafi przygotować próbke do analizy i wykonać jej oznaczenie na wybranych aparatach, a także zinterpretować wynik.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyZO_3A_U04posiada rozwinięte umiejętności badawcze, w tym potrafi formułować problemy badawcze i dostosowywać metodykę i techniki analityczne do ich rozwiązywania; posiada pogłębione umiejętności wnioskowania i interpretacji wyników badań
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z nowoczesnymi instrumentami do analityki, poznanie zasady ich działania, przygotowania odpowiednich próbek, obsługi tych instrimentów oraz odczytu i interpretacji wyników.
Treści programoweT-L-2Metody fluorescencyjne i immunofluoroscencyjne w badaniach materiału biologicznego (gamety) i oznaczaniu aktywności hormonów
T-L-1Oznaczanie pierwiastków technikami ICP-OES. Zakres metody. Budowa spektrometru ICP. Zasada oznaczeń
Metody nauczaniaM-1Instruowanie, wyjasnianie i omawiania w czasie pracy z danym aparatem.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena prawidłowości wykonania oznaczenia na wybranym aparacie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi przygotować próby o oznaczyć je na wybranym aparacie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_3A_D-S-A14_K01Student potrafi dobrać odpowiednie instrumenty do wykoannia analizy prób biologicznych, potrafi kreatywnie podchodzić do metodologii analityki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyZO_3A_K06jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w pracy organizacji i instytucji realizujących działania prospołeczne
ZO_3A_K03odnosi zdobytą wiedzę do projektowania pracy zawodowej w przekonaniu o sensie i potrzebie podejmowania działań w środowisku społecznym
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z nowoczesnymi instrumentami do analityki, poznanie zasady ich działania, przygotowania odpowiednich próbek, obsługi tych instrimentów oraz odczytu i interpretacji wyników.
Treści programoweT-L-2Metody fluorescencyjne i immunofluoroscencyjne w badaniach materiału biologicznego (gamety) i oznaczaniu aktywności hormonów
T-L-1Oznaczanie pierwiastków technikami ICP-OES. Zakres metody. Budowa spektrometru ICP. Zasada oznaczeń
Metody nauczaniaM-1Instruowanie, wyjasnianie i omawiania w czasie pracy z danym aparatem.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena prawidłowości wykonania oznaczenia na wybranym aparacie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi kreatywnie podchodzić do metodologii analityki.
3,5
4,0
4,5
5,0