Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)

Sylabus przedmiotu Psychologiczne aspekty naturalnych metod szkolenia koni:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Psychologiczne aspekty naturalnych metod szkolenia koni
Specjalność Pielęgniarstwo zwierząt
Jednostka prowadząca Pracownia Hodowli Koni i Animaloterapii
Nauczyciel odpowiedzialny Ryszard Pikuła <Ryszard.Pikula@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Angelika Cieśla <Angelika.Ciesla@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 12 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 7 1,00,41zaliczenie
wykładyW7 7 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1zaliczenie z przedmiotu " Użytkowanie i hodowla koni"

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu naturalnych metod szkolenia koni

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Cechy charakteru i temperamentu wpływające na użytkowość konia. Kształtowanie się i rola charakteru u koni.2
T-A-2Film – „Balet siwych ogierów – szkolenie koni w Hiszpańskiej Szkole Jazdy a naturalne metody szkolenia koni.1
T-A-3Rola „języka ciała” w okazywaniu i odbieraniu emocji u koni. Wykorzystanie „języka ciała” w szkoleniu metodami naturalnymi.1
T-A-4„Naturalny” nurt w klasycznym szkoleniu koni na świecie i w Polsce („Natural Horsemanship”). Rola współczesnych „zaklinaczy” koni w propagowaniu jeździectwa naturalnego – metody M. Roberts’a, P. Parellego, S. Halfpenny, M. Rashida. Filmy - Parelli Natural Horsemanship, Monthy Roberts - naturalne szkolenie koni.3
7
wykłady
T-W-1Psychologiczna charakterystyka konia. Cechy wrodzone umożliwiające przetrwanie, charakterystyka zmysłów, popędów i instynktów.2
T-W-2Modyfikujący wpływ szkolenia na zdolności adaptacyjne koni. Sposób postrzegania rzeczywistości przez konie, umiejętności spostrzegania i reagowania.2
T-W-3Odczucia i wrażenia. Świadomość i emocje. Emocjonalna reaktywność koni, charakterystyka emocji.2
T-W-4Proces uczenia się koni. Uczenie się poprzez warunkowanie klasyczne i sprawcze. Rola pamięci i inteligencji w treningu koni.1
7

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach7
A-A-2Studiowanie tematyki ćwiczeń- praca własna z literaturą i przygotowanie do zaliczenia materiału18
A-A-3zaliczenie pisemne2
A-A-4udział w konsultacjach3
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach7
A-W-2Studiowanie tematyki wykładów - praca własna z literaturą16
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów5
A-W-4udział w konsulatacjach3
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2film
M-3prelekcja, odczyt

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: aprobata
S-2Ocena formująca: kolokwium cząstkowe
S-3Ocena formująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-S-O104_W01
student objaśnia zasady naturalnych metod szkolenia koni
ZO_1A_W08R1A_W07C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-2M-3, M-2, M-1S-2, S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-S-O104_W01
student objaśnia zasady naturalnych metod szkolenia koni
2,0studeny nie posiada dostatecznej wiedzy odnosnie naturalnych metod szkolenia koni
3,0student potrafi opisać naturalne metody szkolenia koni, popełnia liczne błędy merytoryczne
3,5student potrafi opisać naturalne metody szkolenia koni, popełnia błędy merytoryczne
4,0student potrafi opisać naturalne metody szkolenia koni, popełnia nieliczne błędy merytoryczne
4,5student potrafi szeroko opisać naturalne metody szkolenia koni, nie popełnia błędów wykazuje aktywność na zajęciach
5,0student potrafi szeroko i swobodnie opisać naturalne metody szkolenia koni, wykazuje dużą aktywność na zajęciach, prezentuje wiedzę wykraczającą poza prezentowany na zajęciach materiał

Literatura podstawowa

  1. Pruchniewicz W., Akademia jeździecka, cz. pierwsza, Chaber, Warszawa, 2003
  2. Blendinger W., Wstep do psychologii konia, ZSP ZTK, Zbrosławice, 1984
  3. Skorupski K., Psychologia treningu konia, PWRiL, Warszawa, 2006
  4. Tellington - Jones. L, Prawdziwa więź z koniem. system TTouch, Galaktyka, Łódź, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Savoie J., Wszechstronne szkolenie konia, Galaktyka, Łódź, 2005
  2. Roberts M., Człowiek, który słucha koni, Media Rodzina, Poznań, 1998
  3. Roberts M., Ode mnie dla was, PDM, Warszawa, 2004
  4. Rashid M., Z myślą o koniu, Galaktyka, Łódź, 2005
  5. Kutsch A., Zaklinaczka koni, Galaktyka, Łódź, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Cechy charakteru i temperamentu wpływające na użytkowość konia. Kształtowanie się i rola charakteru u koni.2
T-A-2Film – „Balet siwych ogierów – szkolenie koni w Hiszpańskiej Szkole Jazdy a naturalne metody szkolenia koni.1
T-A-3Rola „języka ciała” w okazywaniu i odbieraniu emocji u koni. Wykorzystanie „języka ciała” w szkoleniu metodami naturalnymi.1
T-A-4„Naturalny” nurt w klasycznym szkoleniu koni na świecie i w Polsce („Natural Horsemanship”). Rola współczesnych „zaklinaczy” koni w propagowaniu jeździectwa naturalnego – metody M. Roberts’a, P. Parellego, S. Halfpenny, M. Rashida. Filmy - Parelli Natural Horsemanship, Monthy Roberts - naturalne szkolenie koni.3
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Psychologiczna charakterystyka konia. Cechy wrodzone umożliwiające przetrwanie, charakterystyka zmysłów, popędów i instynktów.2
T-W-2Modyfikujący wpływ szkolenia na zdolności adaptacyjne koni. Sposób postrzegania rzeczywistości przez konie, umiejętności spostrzegania i reagowania.2
T-W-3Odczucia i wrażenia. Świadomość i emocje. Emocjonalna reaktywność koni, charakterystyka emocji.2
T-W-4Proces uczenia się koni. Uczenie się poprzez warunkowanie klasyczne i sprawcze. Rola pamięci i inteligencji w treningu koni.1
7

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach7
A-A-2Studiowanie tematyki ćwiczeń- praca własna z literaturą i przygotowanie do zaliczenia materiału18
A-A-3zaliczenie pisemne2
A-A-4udział w konsultacjach3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach7
A-W-2Studiowanie tematyki wykładów - praca własna z literaturą16
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów5
A-W-4udział w konsulatacjach3
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOK-S-O104_W01student objaśnia zasady naturalnych metod szkolenia koni
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W08ma podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania obszarów wiejskich, charakteryzuje czynniki wpływające na ich rozwój
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu naturalnych metod szkolenia koni
Treści programoweT-W-1Psychologiczna charakterystyka konia. Cechy wrodzone umożliwiające przetrwanie, charakterystyka zmysłów, popędów i instynktów.
T-W-2Modyfikujący wpływ szkolenia na zdolności adaptacyjne koni. Sposób postrzegania rzeczywistości przez konie, umiejętności spostrzegania i reagowania.
T-W-3Odczucia i wrażenia. Świadomość i emocje. Emocjonalna reaktywność koni, charakterystyka emocji.
T-W-4Proces uczenia się koni. Uczenie się poprzez warunkowanie klasyczne i sprawcze. Rola pamięci i inteligencji w treningu koni.
T-A-1Cechy charakteru i temperamentu wpływające na użytkowość konia. Kształtowanie się i rola charakteru u koni.
T-A-3Rola „języka ciała” w okazywaniu i odbieraniu emocji u koni. Wykorzystanie „języka ciała” w szkoleniu metodami naturalnymi.
T-A-4„Naturalny” nurt w klasycznym szkoleniu koni na świecie i w Polsce („Natural Horsemanship”). Rola współczesnych „zaklinaczy” koni w propagowaniu jeździectwa naturalnego – metody M. Roberts’a, P. Parellego, S. Halfpenny, M. Rashida. Filmy - Parelli Natural Horsemanship, Monthy Roberts - naturalne szkolenie koni.
T-A-2Film – „Balet siwych ogierów – szkolenie koni w Hiszpańskiej Szkole Jazdy a naturalne metody szkolenia koni.
Metody nauczaniaM-3prelekcja, odczyt
M-2film
M-1wykład z zastosowaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: kolokwium cząstkowe
S-3Ocena formująca: zaliczenie pisemne
S-1Ocena formująca: aprobata
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0studeny nie posiada dostatecznej wiedzy odnosnie naturalnych metod szkolenia koni
3,0student potrafi opisać naturalne metody szkolenia koni, popełnia liczne błędy merytoryczne
3,5student potrafi opisać naturalne metody szkolenia koni, popełnia błędy merytoryczne
4,0student potrafi opisać naturalne metody szkolenia koni, popełnia nieliczne błędy merytoryczne
4,5student potrafi szeroko opisać naturalne metody szkolenia koni, nie popełnia błędów wykazuje aktywność na zajęciach
5,0student potrafi szeroko i swobodnie opisać naturalne metody szkolenia koni, wykazuje dużą aktywność na zajęciach, prezentuje wiedzę wykraczającą poza prezentowany na zajęciach materiał