Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Biotechnology in animal production and environmental protection
Sylabus przedmiotu Monitorowanie upraw transgenicznych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Monitorowanie upraw transgenicznych | ||
Specjalność | Biotechnologia w produkcji roślinnej | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki i Ogólnej Hodowli Zwierząt | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Miłosz Smolik <Milosz.Smolik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość genetyki i hodowli roślin, podstaw inżynierii genetycznejo oraz podstaw biotechnologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | celem realizowanych zajęć jest zapoznanie studentów z prawnymi oraz technicznymi mozliwościami monitorowania upraw transgenicznych w świetle obowiązującego prawa dostępnych metod badawczych |
C-2 | celem realizowanych zajęć jest zwrócenie uwagi na potencjał jakim są zmodyfikowane genetycznie odmiany roślin uprawnych oraz na potencjał możliwości ich wykorzystania jako donorów genów dla innych odmian roślin uprawnych otrzymywanych na drodze krzyżowań i selekcji |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wprowadzenie do przedmiotu. Przedstawienie tematyki realizowanych zajęć, kryteriów uzyskania zaliczenia oraz omówienie zasad i tematyki przygotowania i przedstawienia referatów. | 1 |
T-A-2 | Charakterystyka metod wykorzystywanych do transformacji genetycznych u roślin. Wykorzystanie metod kultur tkankowych do indukowania i otrzymywania nowego rodzaju zmienności. Zasadność oraz przykłady. | 2 |
T-A-3 | Zasady identyfikowania oraz identyfikowanie elementów konstruktów genowych (GMO) lub genów docelowych u roślinach uprawnych oraz w wybranych produktach żywnościowych – zajęcia demonstracyjne. | 6 |
T-A-4 | Uregulowania prawne dotyczące kwestii monitorowania GMO mające związek z budowaniem systemu bezpieczeństwa biologicznego w Polsce. Laboratoria referencyjne. Rejestry GMO. | 3 |
T-A-5 | Prezentacja referatów oraz dyskusja nad przedstawianymi zagadnieniami. | 2 |
T-A-6 | Sprawdzian pisemny zaliczający formę przedmiotu. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do biotechnologii roślin. Znaczenie nowoczesnej biotechnologii. Czym jest GMO. Cele i sposoby uzyskiwania organizmów genetycznie zmodyfikowanych. Odmiany genetycznie zmodyfikowanych roślin uprawnych a odmiany konwencjonalne. | 2 |
T-W-2 | Rośliny genetycznie zmodyfikowane. Przykłady modyfikacji i kierunki modyfikacji genetycznych u roślin. | 2 |
T-W-3 | Omówienie prawnych aspektów koegzystencji. Przykłady uregulowań prawnych dotyczących koegzystencji w wybranych krajach Unii Europejskiej. Istota i cele monitorowania upraw transgenicznych. | 2 |
T-W-4 | Rozwój, standaryzacja i przykłady metod stosowanych do identyfikowania organizmów genetycznie zmodyfikowanych oraz produktów z nich otrzymywanych. Aspekty metodologiczne i regulacje pawne. Certyfikowane materiały referencyjne. | 4 |
T-W-5 | Regulacje prawne dopuszczające uwolnienie GMO do środowiska oraz dopuszczające uprawę i sprzedaż produktów żywnościowych wyprodukowanych z udziałem bądź też z GMO. | 3 |
T-W-6 | Monitorowanie upraw roślin transgenicznych na przykładzie prawodawstwa i praktycznych aplikacji wybranych krajów | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | przygotowanie i zaprezentowanie referatu, na wcześniej uzgodniony, temat | 13 |
A-A-3 | przygotowanie się do sprawdzianu pisemnego | 15 |
A-A-4 | konsultacje | 2 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | wykład informacyjny | 15 |
A-W-2 | uczestnictwo w konsultacjach | 5 |
A-W-3 | przygotowanie do sprawdzianu pisemnego zaliczającego formę przedmiotu | 15 |
A-W-4 | samodzielne studiowanie realizowanych zagadnień | 10 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | dyskusja dydaktyczna |
M-3 | ćwiczenia pokazowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena treści i sposobu wygłoszenia referatu na zadany temat |
S-2 | Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny zaliczający obie formy przedmiotu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_??_W01 zna i rozumie cele oraz istotę modyfikacji genetycznych u roślin. Rozumie potrzebę monitorowania upraw rośllin zmodyfikowanych genetycznnie w kontekście respektowania obowiązującego prawa. | BT_2A_W01, BT_2A_W06, BT_2A_W14 | R2A_W01, R2A_W04, R2A_W06 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_??_U01 potrafi ocenić obecność modyfikacji genetycznych u roślin. Zna metody oceny GMO oraz rozumie i potrafi przedstawić aspekty prawne regulujące wytwarzanie i obrót genetycznie zmodyfikowanymi roślinami. | BT_2A_U04 | R2A_U01, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07 | — | C-1, C-2 | T-W-5, T-W-6, T-A-2, T-A-3, T-A-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_??_K01 ma świadomość potencjału biologicznego w tym potencjalnych zagrożeń jakie niosą ze sobą organizmy zmodyfikowane genetycznie i rozumie potrzebę monitorowania ich upraw, a także poszerzania swej wiedzy o nowowprowadzane modyfikacje, czy też zmieniające się akty prawne regulujące obrót i wytwarzanie GMO. | BT_2A_K01, BT_2A_K03 | R2A_K01, R2A_K05, R2A_K06, R2A_K07 | InzA2_K01, InzA2_K02 | C-1 | T-A-5, T-A-4, T-A-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_??_W01 zna i rozumie cele oraz istotę modyfikacji genetycznych u roślin. Rozumie potrzebę monitorowania upraw rośllin zmodyfikowanych genetycznnie w kontekście respektowania obowiązującego prawa. | 2,0 | student nie zna i nie rozumie celów oraz istoty modyfikacji genetycznych u roślin. Nie rozumie potrzeby monitorowania upraw rośllin zmodyfikowanych genetycznnie w kontekście respektowania obowiązującego prawa. |
3,0 | student zna i rozumie w stopniu podstawowym cele oraz istotę modyfikacji genetycznych u roślin. W stopniu podstawowym rozumie potrzebę monitorowania upraw rośllin zmodyfikowanych genetycznnie w kontekście respektowania obowiązującego prawa. | |
3,5 | student zna i rozumie w stopniu zadowalającym cele oraz istotę modyfikacji genetycznych u roślin. W stopniu zadowalającym rozumie potrzebę monitorowania upraw rośllin zmodyfikowanych genetycznnie w kontekście respektowania obowiązującego prawa. | |
4,0 | student zna i rozumie w stopniu dobrym cele oraz istotę modyfikacji genetycznych u roślin. W stopniu dobrym rozumie potrzebę monitorowania upraw rośllin zmodyfikowanych genetycznnie w kontekście respektowania obowiązującego prawa. | |
4,5 | student ponad dobrze zna i rozumie cele oraz istotę modyfikacji genetycznych u roślin. W stopniu ponad dobrym rozumie potrzebę monitorowania upraw rośllin zmodyfikowanych genetycznnie w kontekście respektowania obowiązującego prawa. | |
5,0 | student bardzo dobrze zna i rozumie cele oraz istotę modyfikacji genetycznych u roślin. W stopniu bardzo dobrym rozumie potrzebę monitorowania upraw rośllin zmodyfikowanych genetycznnie w kontekście respektowania obowiązującego prawa. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_??_U01 potrafi ocenić obecność modyfikacji genetycznych u roślin. Zna metody oceny GMO oraz rozumie i potrafi przedstawić aspekty prawne regulujące wytwarzanie i obrót genetycznie zmodyfikowanymi roślinami. | 2,0 | student nie potrafi ocenić obecności modyfikacji genetycznych u roślin. Nie zna metod oceny GMO oraz nie rozumie i nie potrafi przedstawić aspektów prawnych regulujących wytwarzanie i obrót genetycznie zmodyfikowanymi roślinami. |
3,0 | student w stopniu podstawowym potrafi odpowiednio ocenić obecności modyfikacji genetycznych u roślin, w stopniu podstawowym zna metody oceny GMO oraz rozumie i potrafi przedstawić aspektów prawnych regulujących wytwarzanie i obrót genetycznie zmodyfikowanymi roślinami. | |
3,5 | student w stopniu zadowalającym potrafi odpowiednio ocenić obecności modyfikacji genetycznych u roślin, w stopniu zadowalającym zna metody oceny GMO oraz rozumie i potrafi przedstawić aspekty prawne regulujące wytwarzanie i obrót genetycznie zmodyfikowanymi roślinami. | |
4,0 | student w stopniu dobrym potrafi odpowiednio ocenić obecności modyfikacji genetycznych u roślin, w stopniu dobrym zna metody oceny GMO oraz dobrze rozumie i potrafi przedstawić aspekty prawne regulujące wytwarzanie i obrót genetycznie zmodyfikowanymi roślinami. | |
4,5 | student w stopniu ponad dobrym potrafi odpowiednio ocenić obecności modyfikacji genetycznych u roślin, w stopniu ponad dobrym zna metody oceny GMO oraz dobrze rozumie i potrafi przedstawić aspekty prawne regulujące wytwarzanie i obrót genetycznie zmodyfikowanymi roślinami. | |
5,0 | student w stopniu bardzo dobrym potrafi odpowiednio ocenić obecności modyfikacji genetycznych u roślin, w stopniu bardzo dobrym zna metody oceny GMO oraz bardzo dobrze rozumie i potrafi przedstawić aspekty prawne regulujące wytwarzanie i obrót genetycznie zmodyfikowanymi roślinami. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_??_K01 ma świadomość potencjału biologicznego w tym potencjalnych zagrożeń jakie niosą ze sobą organizmy zmodyfikowane genetycznie i rozumie potrzebę monitorowania ich upraw, a także poszerzania swej wiedzy o nowowprowadzane modyfikacje, czy też zmieniające się akty prawne regulujące obrót i wytwarzanie GMO. | 2,0 | student nie ma świadomości jaką jest potencjał biologiczny oraz jakie zagrożenia niosą ze sobą organizmy zmodyfikowane genetycznie, nie ma świadomości ani potrzebę monitorowania ich upraw |
3,0 | student ma świadomość w stopniu podstawowym na temat potencjału biologicznego oraz zagrożeń jakie niosą ze sobą organizmy zmodyfikowane genetycznie oraz potrzebę monitorowania ich upraw | |
3,5 | student ma świadomość w stopniu zadowalającym na temat potencjału biologicznego oraz zagrożeń jakie niosą ze sobą organizmy zmodyfikowane genetycznie oraz potrzebę monitorowania ich upraw | |
4,0 | student ma świadomość w stopniu dobrym na temat potencjału biologicznego oraz zagrożeń jakie niosą ze sobą organizmy zmodyfikowane genetycznie oraz potrzebę monitorowania ich upraw | |
4,5 | student ma świadomość w stopniu ponad dobrym na temat potencjału biologicznego oraz zagrożeń jakie niosą ze sobą organizmy zmodyfikowane genetycznie oraz potrzebę monitorowania ich upraw | |
5,0 | student ma świadomość w stopniu bardzo dobrym na temat potencjału biologicznego oraz zagrożeń jakie niosą ze sobą organizmy zmodyfikowane genetycznie oraz potrzebę monitorowania ich upraw |
Literatura podstawowa
- Malepszy S., Biotechnologia roślin, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009
- Parlament Europejski i Rada Europy, ROZPORZADZENIE (WE) NR 1830/2003 dotyczace możliwości śledzenia i etykietowania organizmów zmodyfikowanych genetycznie oraz możliwości śledzenia żywności i produktów paszowych wyprodukowanych z organizmów zmodyfikowanych genetycznie i zmieniające dyrektywę 2001/18/WE, Dyrektywa 2001/18/WE, 2003
Literatura dodatkowa
- Querci M., Maretti M., Mazzara M., Badanie próbek żywności na obecność genetycznie zmodyfikowanych organizmów, Office for Official Publications of the European Communities, Luksemburg, 2006, Rozdział 9
- Somma I., Izolacja i oczyszczanie DNA, Office for Official Publications of the European Communities, Luksemburg, 2006, Rozdział 4
- Ustawa z dnia 22 czerwca 2001 r., O organizmach genetycznie zmodyfikowanych, Dz. U. 2001.76.811 z dnia 25 lipca 2001 r., Warszawa, 2001
- Ustawa z dnia 21 maja 2003 r., O zmianie ustawy o organizmach genetycznie zmodyfikowanych oraz ustawy o warunkach zdrowotnych żywności i żywienia, Dz. U. z dnia 24 lipca 2003 r., Warszawa, 2003
- Komisja Europejska, ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 641/2004, http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=DD:13:34:32004R0641:PL:PDF, 2004
- Parlament Europejski i Rada Unii Europejskiej, DYREKTYWA 2001/18/WE w sprawie zamierzonego uwalniania do środowiska organizmów zmodyfikowanych genetycznie i uchylająca dyrektywę Rady 90/220/EWG, http://ec.europa.eu/health/files/eudralex/vol-1/dir_2001_18/dir_2001_18_pl.pdf, 2001