Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Biotechnology in animal production and environmental protection

Sylabus przedmiotu Biotechnologia w ochronie roślin:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biotechnologia w ochronie roślin
Specjalność Biotechnologia w produkcji roślinnej z przedmiotami wyrównującymi efekty inżynierskie
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin
Nauczyciel odpowiedzialny Miłosz Smolik <Milosz.Smolik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 10 1,00,41zaliczenie
wykładyW3 20 2,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość genetyki i hodowli roślin, podstaw biotechnologii oraz inżynierii genetycznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studnetów z problematyką stresów biotycznych i abiotycznych w uprawie i hodowli roślin
C-2przybliżenie metod oraz strategii stosowanych dla podniesienia tolerancji/odporności roślin na czynniki wywołujące stres biotyczny lub abiotyczny
C-3omówienie najnowszych osiągnięć inżynierii genetycznej oraz różnych aplikacji biologii molekularnej dla celu podwyższenia tolerancji roślin na stresowe czynniki środowiska

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zasolenie. Mechanizmy determinujące tolerancję roślin na zasolenie. Metody selekcji w kierunku tolerancji na zasolenie. Źródła genów odporności. Wykorzystanie MAS oraz inżynierii genetycznej do poprawienia odporności roślin na zasolenie.3
T-A-2Susza a okresowe niedobory wody. Mechanizmy determinujące tolerancję roślin na suszę. Metody selekcji. Źródła genów odporności. Wykorzystanie MAS oraz inżynierii genetycznej do poprawienia odporności roślin na suszę.2
T-A-3Tolerancja na metale cięzkie. Mechanizmy determinujące tolerancję roślin na obecność metali ciężkich. Metody selekcji w kierunku tolerancji na zasolenie. Źródła genów odporności. Wykorzystanie inżynierii genetycznej w celu poprawienia odporności roślin na zasolenie.2
T-A-4Stres wywołany chłodem. Mechanizmy determinujące tolerancję roślin na chłód. Metody selekcji. Źródła genów odporności. Wykorzystanie inżynierii genetycznej do poprawienia odporności roślin chłód.2
T-A-5Sprawdzian pisemny zaliczający formę przedmiotu.1
10
wykłady
T-W-1Hodowla odpornościowa i jej znaczenie w utrzymaniu równowagi ekologicznej. Kierunki współczesnej hodowli odpornościowej. Reakcje genotypów na stresowe czynniki środowiska.2
T-W-2Hodowla odmian odpornych na choroby i szkodniki. Poszukiwanie i wykorzystywanie genów odporności na drodze mutacji. Rodzaje odporności na patogeny grzybowe.2
T-W-3Wykorzystanie metod biotechnologicznych w doskonaleniu odporności roślin na choroby. Poszukiwanie źródeł odporności przy pomocy selekcji w kulturach in vitro. Poszukiwanie markerów molekularnych i genów odporności na choroby.Transformacje genetyczne.2
T-W-4Charakterystyka ważnych z punktu widzenia hodowli roślin chorób i szkodników roślin uprawnych. Dziedziczenie. Metody hodowli.2
T-W-5Biotyczne i abiotyczne stresy roślin. Molekularne mechanizmy tolerancji na stresy. Kierunki w hodowli w zakresie odporności na czynniki abiotyczne.3
T-W-6Zastosowanie metod inżynierii genetycznej oraz biologii molekularnej do zwiększenia odporności roślin uprawnych na czynniki wywołujące stres.3
T-W-7Niedobory pokarmowe. Mechanizmy determinujące tolerancję roślin na niedobór makro i mikroelementów. Źródła genów odporności i metody selekcji w kierunku tolerancji na niedobory pokarmowe. Rola inżynierii genetycznej i technik MAS w celu poprawienia tolerancji roślin na stres wywołany niedoborami pokarmowymi.3
T-W-8Mapowanie genetyczne, a poprawa odporności roślin na stresy abiotyczne.1
T-W-9Przedstawienie i dyskusja nad treściami referatów. Sprawdzian pisemny z realizowanej formy zajęć.2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych10
A-A-2samodzielne studiowanie literatury przedmiotu10
A-A-3przygotowanie się do sprawdzianu pisemnego10
30
wykłady
A-W-1uczestnictow w wykładach20
A-W-2przygotowanie i wygłoszenie referatu na zadany temat15
A-W-3samodzielne studiowanie literatury przedmiotu10
A-W-4przygotowanie się do sprawdzianu pisemnego zaliczającego formę przedmiotu15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena treści i sposobu przedstawienia referatu na wybrany temat
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny zaliczający odpowiednią formę zajęć

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_??_W01
definiuje i objaśnia rolę hodowli roślin i jej metod dla potrzeb poprawienia odporności roślin uprawnych na stresy wywołane przez czynniki biotyczne jak i abiotyczne. Charakteryzuje źródła odporności i opisuje metody ich selekcjonowania i wykorzystywania w hodowli odpornościowej. Potrafi opisać najważniejsze czynniki wywołujące stres abiotyczny oraz metody wykorzystywane do minimalizaowania ich negatywnego skutku.
BT_2A_W06, BT_2A_W12R2A_W01, R2A_W04, R2A_W05, R2A_W06C-2, C-1T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-W-2M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_??_U01
zna i rozumie mechanizmy odpowiedzi roślin na stres wywołany działaniem czynników biotycznych lub abiotycznych. Potrafi dobrać i zastosować wybrane techniki biologii molekularnej dla potrzeb podnoszenia odporności czy tolerancji roślin na stres.
BT_2A_U04, BT_2A_U06, BT_2A_U09R2A_U01, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07, R2A_U08, R2A_U09InzA2_U02, InzA2_U06C-2, C-3T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_??_K01
rozumie potrzebę ciągłego poszerzania wiedzy i doskonalenia umiejętności w celu stosowania i wykorzystywania najnowszych metod i technik badawczych w projektach realizowanych przez siebie, lub we współpracy
BT_2A_K01, BT_2A_K03R2A_K01, R2A_K05, R2A_K06, R2A_K07InzA2_K01, InzA2_K02C-1, C-3T-W-8, T-A-5M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_??_W01
definiuje i objaśnia rolę hodowli roślin i jej metod dla potrzeb poprawienia odporności roślin uprawnych na stresy wywołane przez czynniki biotyczne jak i abiotyczne. Charakteryzuje źródła odporności i opisuje metody ich selekcjonowania i wykorzystywania w hodowli odpornościowej. Potrafi opisać najważniejsze czynniki wywołujące stres abiotyczny oraz metody wykorzystywane do minimalizaowania ich negatywnego skutku.
2,0student nie zna definicji i metod hodowli roślin stosowanych w poprawianiu odporności roślin uprawnych na stresy wywołane przez czynniki biotyczne jak i abiotyczne. Nie zna źródeł odporności i nie opisuje metod ich selekcjonowania oraz wykorzystywania w hodowli odpornościowej.
3,0student w stopniu podstawowym zna definicje i metody hodowli roślin stosowanych w poprawianiu odporności roślin uprawnych na stresy wywołane przez czynniki biotyczne jak i abiotyczne. W stopniu podstawowym zna źródła odporności. W stopniu podstawowym zna metody ich selekcjonowania oraz wykorzystywania w hodowli odpornościowej.
3,5student w stopniu zadowalającym zna definicje i metody hodowli roślin stosowanych w poprawianiu odporności roślin uprawnych na stresy wywołane przez czynniki biotyczne jak i abiotyczne. W stopniu zadowalającym zna źródła odporności. W stopniu zadowalającym zna metody ich selekcjonowania oraz wykorzystywania w hodowli odpornościowej.
4,0student w stopniu dobrym zna definicje i metody hodowli roślin stosowanych w poprawianiu odporności roślin uprawnych na stresy wywołane przez czynniki biotyczne jak i abiotyczne. W stopniu dobrym zna źródła odporności. W stopniu dobrym zna metody ich selekcjonowania oraz wykorzystywania w hodowli odpornościowej.
4,5student w stopniu ponad dobrym zna definicje i metody hodowli roślin stosowanych w poprawianiu odporności roślin uprawnych na stresy wywołane przez czynniki biotyczne jak i abiotyczne. W stopniu ponad dobrym zna źródła odporności. W stopniu ponad dobrym zna metody ich selekcjonowania oraz wykorzystywania w hodowli odpornościowej.
5,0student w stopniu bardzo dobrym zna definicje i metody hodowli roślin stosowanych w poprawianiu odporności roślin uprawnych na stresy wywołane przez czynniki biotyczne jak i abiotyczne. W stopniu bardzo dobrym zna źródła odporności. W stopniu bardzo dobrym zna metody ich selekcjonowania oraz wykorzystywania w hodowli odpornościowej.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_??_U01
zna i rozumie mechanizmy odpowiedzi roślin na stres wywołany działaniem czynników biotycznych lub abiotycznych. Potrafi dobrać i zastosować wybrane techniki biologii molekularnej dla potrzeb podnoszenia odporności czy tolerancji roślin na stres.
2,0student nie potrafi opisać mechanizmów odpowiedzi roślin na stres wywołany działaniem czynników biotycznych lub abiotycznych. Nie potrafi dobrać i zastosować wybranych technik biologii molekularnej dla potrzeb podnoszenia odporności czy tolerancji roślin na stres.
3,0student potrafi w stopniu podstawowym opisać mechanizmy odpowiedzi roślin na stres wywołany działaniem czynników biotycznych lub abiotycznych. Potrafi w stopniu podstawowym dobrać i zastosować wybrane technik biologii molekularnej dla potrzeb podnoszenia odporności czy tolerancji roślin na stres.
3,5student potrafi w stopniu zadowalającym opisać mechanizmy odpowiedzi roślin na stres wywołany działaniem czynników biotycznych lub abiotycznych. Potrafi w stopniu zadowalającym dobrać i zastosować wybrane technik biologii molekularnej dla potrzeb podnoszenia odporności czy tolerancji roślin na stres.
4,0student potrafi w stopniu dobrym opisać mechanizmy odpowiedzi roślin na stres wywołany działaniem czynników biotycznych lub abiotycznych. Potrafi dobrać i zastosować wybrane technik biologii molekularnej dla potrzeb podnoszenia odporności czy tolerancji roślin na stres.
4,5student potrafi w stopniu ponad dobrym opisać mechanizmy odpowiedzi roślin na stres wywołany działaniem czynników biotycznych lub abiotycznych. Potrafi dobrać i rozumie znaczenie wyboru wybranych technik biologii molekularnej dla potrzeb podnoszenia odporności czy tolerancji roślin na stres.
5,0student bardzo dobrze potrafi opisać mechanizmy odpowiedzi roślin na stres wywołany działaniem czynników biotycznych lub abiotycznych. Potrafi dobrać i bardzo dobrze rozumie znaczenie wyboru wybranych technik biologii molekularnej dla potrzeb podnoszenia odporności czy tolerancji roślin na stres.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_??_K01
rozumie potrzebę ciągłego poszerzania wiedzy i doskonalenia umiejętności w celu stosowania i wykorzystywania najnowszych metod i technik badawczych w projektach realizowanych przez siebie, lub we współpracy
2,0student nie rozumie potrzeby ciągłego poszerzania wiedzy i doskonalenia umiejętności w celu stosowania i wykorzystywania najnowszych metod i technik badawczych w projektach realizowanych przez siebie lub we współpracy
3,0student rozumie w stopniu podstawowym potrzebę ciągłego poszerzania wiedzy i doskonalenia umiejętności w celu stosowania i wykorzystywania najnowszych metod i technik badawczych w projektach realizowanych przez siebie lub we współpracy
3,5student rozumie w stopniu zadowalającym potrzebę ciągłego poszerzania wiedzy i doskonalenia umiejętności w celu stosowania i wykorzystywania najnowszych metod i technik badawczych w projektach realizowanych przez siebie lub we współpracy
4,0student rozumie w stopniu dobrym potrzebę ciągłego poszerzania wiedzy i doskonalenia umiejętności w celu stosowania i wykorzystywania najnowszych metod i technik badawczych w projektach realizowanych przez siebie lub we współpracy
4,5student rozumie w stopniu ponad dobrym potrzebę ciągłego poszerzania wiedzy i doskonalenia umiejętności w celu stosowania i wykorzystywania najnowszych metod i technik badawczych w projektach realizowanych przez siebie lub we współpracy
5,0student rozumie w stopniu bardzo dobrym potrzebę ciągłego poszerzania wiedzy i doskonalenia umiejętności w celu stosowania i wykorzystywania najnowszych metod i technik badawczych w projektach realizowanych przez siebie lub we współpracy

Literatura podstawowa

  1. Kopcewicz J., Lewak S. (red.), Fizjologia roślin, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002, Rozdział 8: Reakcje roślin na abiotyczne czynniki stresowe
  2. Michalik Barbara, Zastosowanie metod biotechnologicznych w hodowli roślin, Drukpol s.c., Kraków, 1996
  3. Michalik Barbara (red.), Hodowla roślin, PWRiL, Poznań, 2009, Część III: Biotechnologia w hodowli roślin.

Literatura dodatkowa

  1. Ashraf M., Harris PJC. (red)., Abiotic stresses - Plant resistance through breeding and molecular approaches, Food Product Press - Haworth Press, New York, London, Oxford, 2005
  2. Autorzy prac naukowych, Różne publikacje naukowe traktujące o tematyce stresów biotycznych oraz abiotycznych u roślin, Wydawnictwa naukowe, 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zasolenie. Mechanizmy determinujące tolerancję roślin na zasolenie. Metody selekcji w kierunku tolerancji na zasolenie. Źródła genów odporności. Wykorzystanie MAS oraz inżynierii genetycznej do poprawienia odporności roślin na zasolenie.3
T-A-2Susza a okresowe niedobory wody. Mechanizmy determinujące tolerancję roślin na suszę. Metody selekcji. Źródła genów odporności. Wykorzystanie MAS oraz inżynierii genetycznej do poprawienia odporności roślin na suszę.2
T-A-3Tolerancja na metale cięzkie. Mechanizmy determinujące tolerancję roślin na obecność metali ciężkich. Metody selekcji w kierunku tolerancji na zasolenie. Źródła genów odporności. Wykorzystanie inżynierii genetycznej w celu poprawienia odporności roślin na zasolenie.2
T-A-4Stres wywołany chłodem. Mechanizmy determinujące tolerancję roślin na chłód. Metody selekcji. Źródła genów odporności. Wykorzystanie inżynierii genetycznej do poprawienia odporności roślin chłód.2
T-A-5Sprawdzian pisemny zaliczający formę przedmiotu.1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Hodowla odpornościowa i jej znaczenie w utrzymaniu równowagi ekologicznej. Kierunki współczesnej hodowli odpornościowej. Reakcje genotypów na stresowe czynniki środowiska.2
T-W-2Hodowla odmian odpornych na choroby i szkodniki. Poszukiwanie i wykorzystywanie genów odporności na drodze mutacji. Rodzaje odporności na patogeny grzybowe.2
T-W-3Wykorzystanie metod biotechnologicznych w doskonaleniu odporności roślin na choroby. Poszukiwanie źródeł odporności przy pomocy selekcji w kulturach in vitro. Poszukiwanie markerów molekularnych i genów odporności na choroby.Transformacje genetyczne.2
T-W-4Charakterystyka ważnych z punktu widzenia hodowli roślin chorób i szkodników roślin uprawnych. Dziedziczenie. Metody hodowli.2
T-W-5Biotyczne i abiotyczne stresy roślin. Molekularne mechanizmy tolerancji na stresy. Kierunki w hodowli w zakresie odporności na czynniki abiotyczne.3
T-W-6Zastosowanie metod inżynierii genetycznej oraz biologii molekularnej do zwiększenia odporności roślin uprawnych na czynniki wywołujące stres.3
T-W-7Niedobory pokarmowe. Mechanizmy determinujące tolerancję roślin na niedobór makro i mikroelementów. Źródła genów odporności i metody selekcji w kierunku tolerancji na niedobory pokarmowe. Rola inżynierii genetycznej i technik MAS w celu poprawienia tolerancji roślin na stres wywołany niedoborami pokarmowymi.3
T-W-8Mapowanie genetyczne, a poprawa odporności roślin na stresy abiotyczne.1
T-W-9Przedstawienie i dyskusja nad treściami referatów. Sprawdzian pisemny z realizowanej formy zajęć.2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych10
A-A-2samodzielne studiowanie literatury przedmiotu10
A-A-3przygotowanie się do sprawdzianu pisemnego10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictow w wykładach20
A-W-2przygotowanie i wygłoszenie referatu na zadany temat15
A-W-3samodzielne studiowanie literatury przedmiotu10
A-W-4przygotowanie się do sprawdzianu pisemnego zaliczającego formę przedmiotu15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_??_W01definiuje i objaśnia rolę hodowli roślin i jej metod dla potrzeb poprawienia odporności roślin uprawnych na stresy wywołane przez czynniki biotyczne jak i abiotyczne. Charakteryzuje źródła odporności i opisuje metody ich selekcjonowania i wykorzystywania w hodowli odpornościowej. Potrafi opisać najważniejsze czynniki wywołujące stres abiotyczny oraz metody wykorzystywane do minimalizaowania ich negatywnego skutku.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W06ma szczegółową i uporządkowaną wiedzę z zakresu wykorzystania procesów molekularnych, enzymatycznych i fizjologicznych organizmów żywych w biotechnologii
BT_2A_W12wykazuje się zaawansowana znajomością z zakresu ochrony przyrody oraz potrafi samodzielnie definiować znaczenie środowiska, jego użytkowanie oraz zagrożenia z tym związane
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-2przybliżenie metod oraz strategii stosowanych dla podniesienia tolerancji/odporności roślin na czynniki wywołujące stres biotyczny lub abiotyczny
C-1zapoznanie studnetów z problematyką stresów biotycznych i abiotycznych w uprawie i hodowli roślin
Treści programoweT-W-1Hodowla odpornościowa i jej znaczenie w utrzymaniu równowagi ekologicznej. Kierunki współczesnej hodowli odpornościowej. Reakcje genotypów na stresowe czynniki środowiska.
T-W-5Biotyczne i abiotyczne stresy roślin. Molekularne mechanizmy tolerancji na stresy. Kierunki w hodowli w zakresie odporności na czynniki abiotyczne.
T-W-3Wykorzystanie metod biotechnologicznych w doskonaleniu odporności roślin na choroby. Poszukiwanie źródeł odporności przy pomocy selekcji w kulturach in vitro. Poszukiwanie markerów molekularnych i genów odporności na choroby.Transformacje genetyczne.
T-W-2Hodowla odmian odpornych na choroby i szkodniki. Poszukiwanie i wykorzystywanie genów odporności na drodze mutacji. Rodzaje odporności na patogeny grzybowe.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena treści i sposobu przedstawienia referatu na wybrany temat
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny zaliczający odpowiednią formę zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna definicji i metod hodowli roślin stosowanych w poprawianiu odporności roślin uprawnych na stresy wywołane przez czynniki biotyczne jak i abiotyczne. Nie zna źródeł odporności i nie opisuje metod ich selekcjonowania oraz wykorzystywania w hodowli odpornościowej.
3,0student w stopniu podstawowym zna definicje i metody hodowli roślin stosowanych w poprawianiu odporności roślin uprawnych na stresy wywołane przez czynniki biotyczne jak i abiotyczne. W stopniu podstawowym zna źródła odporności. W stopniu podstawowym zna metody ich selekcjonowania oraz wykorzystywania w hodowli odpornościowej.
3,5student w stopniu zadowalającym zna definicje i metody hodowli roślin stosowanych w poprawianiu odporności roślin uprawnych na stresy wywołane przez czynniki biotyczne jak i abiotyczne. W stopniu zadowalającym zna źródła odporności. W stopniu zadowalającym zna metody ich selekcjonowania oraz wykorzystywania w hodowli odpornościowej.
4,0student w stopniu dobrym zna definicje i metody hodowli roślin stosowanych w poprawianiu odporności roślin uprawnych na stresy wywołane przez czynniki biotyczne jak i abiotyczne. W stopniu dobrym zna źródła odporności. W stopniu dobrym zna metody ich selekcjonowania oraz wykorzystywania w hodowli odpornościowej.
4,5student w stopniu ponad dobrym zna definicje i metody hodowli roślin stosowanych w poprawianiu odporności roślin uprawnych na stresy wywołane przez czynniki biotyczne jak i abiotyczne. W stopniu ponad dobrym zna źródła odporności. W stopniu ponad dobrym zna metody ich selekcjonowania oraz wykorzystywania w hodowli odpornościowej.
5,0student w stopniu bardzo dobrym zna definicje i metody hodowli roślin stosowanych w poprawianiu odporności roślin uprawnych na stresy wywołane przez czynniki biotyczne jak i abiotyczne. W stopniu bardzo dobrym zna źródła odporności. W stopniu bardzo dobrym zna metody ich selekcjonowania oraz wykorzystywania w hodowli odpornościowej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_??_U01zna i rozumie mechanizmy odpowiedzi roślin na stres wywołany działaniem czynników biotycznych lub abiotycznych. Potrafi dobrać i zastosować wybrane techniki biologii molekularnej dla potrzeb podnoszenia odporności czy tolerancji roślin na stres.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U04Zna czynniki wpływające na produkcję żywności; potrafi analizować substancje niepożądane w surowcach pochodzenia roślinnego i zwierzęcego; zna i rozumie zasady uwalniania GMO do środowiska, analizuje zagrożenia oraz szacuje skutki tworzenia i stosowania GMO; umie określić wpływ i znaczenie biotechnologii w ochronie środowiska; docenia znaczenie zasobów genowych roślin i zwierząt.
BT_2A_U06Potrafi wykorzystać techniki molekularne stosowane w taksonomii roślin, zwierząt i ludzi; rozumie budowę i funkcje genomu oraz transkryptomu organizmów eukariotycznych i prokariotycznych; zna procesy dziedziczenia i rozwoju organizmu; wykorzystuje metody molekularne w biotechnologii stosowanej; rozumie molekularne podstawy ewolucji; zna czynniki wpływające na zmienność organizmu.
BT_2A_U09Stosuje poznane metody w pracy badawczej; opracowuje piśmiennictwo zgodnie z profilem badawczym; analizuje doniesienia naukowe i inne materiały źródłowe w kontekście własnego projektu badawczego; potrafi przygotować projekt własnych badań naukowych oraz samodzielnie przygotowć opracowanie naukowe.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R2A_U08posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
R2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2przybliżenie metod oraz strategii stosowanych dla podniesienia tolerancji/odporności roślin na czynniki wywołujące stres biotyczny lub abiotyczny
C-3omówienie najnowszych osiągnięć inżynierii genetycznej oraz różnych aplikacji biologii molekularnej dla celu podwyższenia tolerancji roślin na stresowe czynniki środowiska
Treści programoweT-W-6Zastosowanie metod inżynierii genetycznej oraz biologii molekularnej do zwiększenia odporności roślin uprawnych na czynniki wywołujące stres.
T-W-7Niedobory pokarmowe. Mechanizmy determinujące tolerancję roślin na niedobór makro i mikroelementów. Źródła genów odporności i metody selekcji w kierunku tolerancji na niedobory pokarmowe. Rola inżynierii genetycznej i technik MAS w celu poprawienia tolerancji roślin na stres wywołany niedoborami pokarmowymi.
T-W-8Mapowanie genetyczne, a poprawa odporności roślin na stresy abiotyczne.
T-A-2Susza a okresowe niedobory wody. Mechanizmy determinujące tolerancję roślin na suszę. Metody selekcji. Źródła genów odporności. Wykorzystanie MAS oraz inżynierii genetycznej do poprawienia odporności roślin na suszę.
T-A-3Tolerancja na metale cięzkie. Mechanizmy determinujące tolerancję roślin na obecność metali ciężkich. Metody selekcji w kierunku tolerancji na zasolenie. Źródła genów odporności. Wykorzystanie inżynierii genetycznej w celu poprawienia odporności roślin na zasolenie.
T-A-4Stres wywołany chłodem. Mechanizmy determinujące tolerancję roślin na chłód. Metody selekcji. Źródła genów odporności. Wykorzystanie inżynierii genetycznej do poprawienia odporności roślin chłód.
T-A-1Zasolenie. Mechanizmy determinujące tolerancję roślin na zasolenie. Metody selekcji w kierunku tolerancji na zasolenie. Źródła genów odporności. Wykorzystanie MAS oraz inżynierii genetycznej do poprawienia odporności roślin na zasolenie.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena treści i sposobu przedstawienia referatu na wybrany temat
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny zaliczający odpowiednią formę zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi opisać mechanizmów odpowiedzi roślin na stres wywołany działaniem czynników biotycznych lub abiotycznych. Nie potrafi dobrać i zastosować wybranych technik biologii molekularnej dla potrzeb podnoszenia odporności czy tolerancji roślin na stres.
3,0student potrafi w stopniu podstawowym opisać mechanizmy odpowiedzi roślin na stres wywołany działaniem czynników biotycznych lub abiotycznych. Potrafi w stopniu podstawowym dobrać i zastosować wybrane technik biologii molekularnej dla potrzeb podnoszenia odporności czy tolerancji roślin na stres.
3,5student potrafi w stopniu zadowalającym opisać mechanizmy odpowiedzi roślin na stres wywołany działaniem czynników biotycznych lub abiotycznych. Potrafi w stopniu zadowalającym dobrać i zastosować wybrane technik biologii molekularnej dla potrzeb podnoszenia odporności czy tolerancji roślin na stres.
4,0student potrafi w stopniu dobrym opisać mechanizmy odpowiedzi roślin na stres wywołany działaniem czynników biotycznych lub abiotycznych. Potrafi dobrać i zastosować wybrane technik biologii molekularnej dla potrzeb podnoszenia odporności czy tolerancji roślin na stres.
4,5student potrafi w stopniu ponad dobrym opisać mechanizmy odpowiedzi roślin na stres wywołany działaniem czynników biotycznych lub abiotycznych. Potrafi dobrać i rozumie znaczenie wyboru wybranych technik biologii molekularnej dla potrzeb podnoszenia odporności czy tolerancji roślin na stres.
5,0student bardzo dobrze potrafi opisać mechanizmy odpowiedzi roślin na stres wywołany działaniem czynników biotycznych lub abiotycznych. Potrafi dobrać i bardzo dobrze rozumie znaczenie wyboru wybranych technik biologii molekularnej dla potrzeb podnoszenia odporności czy tolerancji roślin na stres.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_??_K01rozumie potrzebę ciągłego poszerzania wiedzy i doskonalenia umiejętności w celu stosowania i wykorzystywania najnowszych metod i technik badawczych w projektach realizowanych przez siebie, lub we współpracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K01wykazuje potrzebę ciągłego podnoszenia wiedzy ogólnej i kierunkowej, ma świadomość celowości podnoszenia zdobytej wiedzy zarówno w działaniach zawodowych, jak i rozwoju osobistym
BT_2A_K03ma świadomość wpływu biotechnologii na kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studnetów z problematyką stresów biotycznych i abiotycznych w uprawie i hodowli roślin
C-3omówienie najnowszych osiągnięć inżynierii genetycznej oraz różnych aplikacji biologii molekularnej dla celu podwyższenia tolerancji roślin na stresowe czynniki środowiska
Treści programoweT-W-8Mapowanie genetyczne, a poprawa odporności roślin na stresy abiotyczne.
T-A-5Sprawdzian pisemny zaliczający formę przedmiotu.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena treści i sposobu przedstawienia referatu na wybrany temat
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny zaliczający odpowiednią formę zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie rozumie potrzeby ciągłego poszerzania wiedzy i doskonalenia umiejętności w celu stosowania i wykorzystywania najnowszych metod i technik badawczych w projektach realizowanych przez siebie lub we współpracy
3,0student rozumie w stopniu podstawowym potrzebę ciągłego poszerzania wiedzy i doskonalenia umiejętności w celu stosowania i wykorzystywania najnowszych metod i technik badawczych w projektach realizowanych przez siebie lub we współpracy
3,5student rozumie w stopniu zadowalającym potrzebę ciągłego poszerzania wiedzy i doskonalenia umiejętności w celu stosowania i wykorzystywania najnowszych metod i technik badawczych w projektach realizowanych przez siebie lub we współpracy
4,0student rozumie w stopniu dobrym potrzebę ciągłego poszerzania wiedzy i doskonalenia umiejętności w celu stosowania i wykorzystywania najnowszych metod i technik badawczych w projektach realizowanych przez siebie lub we współpracy
4,5student rozumie w stopniu ponad dobrym potrzebę ciągłego poszerzania wiedzy i doskonalenia umiejętności w celu stosowania i wykorzystywania najnowszych metod i technik badawczych w projektach realizowanych przez siebie lub we współpracy
5,0student rozumie w stopniu bardzo dobrym potrzebę ciągłego poszerzania wiedzy i doskonalenia umiejętności w celu stosowania i wykorzystywania najnowszych metod i technik badawczych w projektach realizowanych przez siebie lub we współpracy