Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Biotechnologia w produkcji zwierzęcej i ochronie środowiska z przedmiotami wyrównującymi efekty inżynierskie

Sylabus przedmiotu Fitopatologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fitopatologia
Specjalność Biotechnologia w produkcji roślinnej
Jednostka prowadząca Zakład Ochrony Roślin
Nauczyciel odpowiedzialny Janusz Błaszkowski <Janusz.Blaszkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Iwona Adamska <Iwona.Adamska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,60,41zaliczenie
wykładyW1 15 1,40,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość obsługi mikroskopu na poziomie pierwszego stopnia
W-2znajomość anatomii, fizjologii i taksonomii roślin
W-3umiejętność rozpoznawania pospolitych gatunków roślin

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie z wiedzą o warunkach sprzyjających występowaniu chorób roślin
C-2zapoznanie z gatunkami grzybów o dużym znaczeniu dla zdrowotności roślin
C-3przybliżenie skutecznych i bezpiecznych dla środowiska metod zwalczania chorób roślin

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wyjście terenowe. Zbiór roślin do zielników.1
T-A-2Choroby nieinfekcyjne Uszkodzenia termiczne roślin. Brak lub nadmiar wody i składników pokarmowych w glebie. Uszkodzenia przechowalnicze owoców. Zmęczenie gleby. Wpływ zanieczyszczeń środowiska na zdrowotność roślin.1
T-A-3Choroby infekcyjne: wirozy i bakteriozy roślin.2
T-A-4Choroby wywoływane przez organizmy z królestwa Protozoa gromady Plasmodiophoromycota oraz z królestwa Chromista gromady Oomycota rzędu Pythiales.2
T-A-5Choroby roślin wywołane przez organizmy z królestwa Chromista gromady Oomycota rzędu Peronosporales.2
T-A-6Choroby wywołane przez grzyby (Fungi) z gromady Ascomycota rzędów Taphrinales, Microascales, Hypocreales, Diaporthales, Dothideales, Leotiales, Rhytismatales i Erysiphales.4
T-A-7Choroby roślin wywołane przez grzyby z gromady Basidiomycota rzędów Ustilaginales, Uredinales, Exobasidiales, Agaricales, Poriales i Stereales.2
T-A-8Choroby roślin wywołane przez grzyby mitosporowe. Wpływ pasożytniczych roślin nasiennych na żywicieli.1
15
wykłady
T-W-1Choroba- jej istota, przebieg procesu chorobowego. Czynniki wpływające na proces chorobowy.2
T-W-2Epidemia - składowe epidemii i jej przebieg.3
T-W-3Odporność roślin. Typy odporności, wady i zalety odporności poziomej i pionowej.3
T-W-4Charakterystyka podstawowych grup organizmów chorobotwórczych (wirusów, bakterii, organizmów grzybopodobnych i grzybów).4
T-W-5Agrotechniczne, fizyczne, biologiczne i chemiczne metody zwalczania patogenów roślinnych.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie do sprawdzianów8
A-A-3uczestnictwo w konsultacjach8
A-A-4studiowanie podanej literatury6
A-A-5wykonanie zielnika z chorującymi roślinami8
A-A-6samodzielne wyszukiwanie roślin z objawami chorobowymi w terenie4
49
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2przygotowanie do pisemnego zaliczenia wykładów9
A-W-3udział w konsultacjach8
A-W-4udział w pisemnym zaliczeniu wykładów3
A-W-5studiowanie podanej literatury6
41

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2opis i objaśnienie objawów wybranych chorób roślin z wykorzystaniem preparatów i prezentacji multimedialnych
M-3ćwiczenia laboratoryjne (obserwacja mikroskopowa i szkicowanie obrazu spod mikroskopu)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: aprobata
S-2Ocena formująca: wyjściówki (ocena poprawności rysunków wykonanych w czasie ćwiczeń)
S-3Ocena formująca: sprawdziany pisemne
S-4Ocena podsumowująca: średnia arytmetyczna ze sprawdzianów pisemnych
S-5Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_??_W02
rozróżnia podstawowe rodzaje chorób podstawowych roślin gospodarczych, objaśnia przebieg procesu chorobowego wywołanego przez różne czynniki sprawcze, wskazuje czynniki sprzyjające wystąpieniu choroby lub epidemii oraz tłumaczy wpływ tych czynników na przebieg procesu chorobowego
BT_2A_W13, BT_2A_W14R2A_W01, R2A_W04, R2A_W06, R2A_W07C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-A-3, T-A-8, T-A-4, T-A-7, T-A-6M-1, M-2S-1, S-4, S-5, S-3
BT_2A_??_W03
rozróżnia i charakteryzuje różne typy odporności u roślin na choroby o znaczeniu gospodarczym; wymienia i tłumaczy ich wady i zalety; dobiera i proponuje odpowiednie metody zwalczania chorób u roślin
BT_2A_W07, BT_2A_W13, BT_2A_W15R2A_W01, R2A_W03, R2A_W06, R2A_W07C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-A-5, T-A-3, T-A-8, T-A-4, T-A-7, T-A-6M-1, M-2S-1, S-4, S-5, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_??_U01
umie ocenić wpływ warunków abiotycznych i biotycznych na wystąpienie ważniejszych chorób roślin (lub epidemii), umie określić moment krytyczny dla rozwoju choroby
BT_2A_U04R2A_U01, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-A-3, T-A-8, T-A-4, T-A-7, T-A-6M-1, M-2S-1, S-4, S-5, S-3
BT_2A_??_U02
umie korzystać z opracowań i na ich podstawie dobierać odpowiednie metody zwalczania chorób (umie wybierać odmiany odporne na ważniejsze gospodarczo choroby, umie wyszukiwać i stosować preparaty zwalczające choroby) oraz układać plany zwalczania chorób roślin
BT_2A_U01R2A_U01, R2A_U02, R2A_U05, R2A_U07InzA2_U04C-2, C-3T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-A-3, T-A-8, T-A-4, T-A-7, T-A-6M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-4, S-5, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_??_K01
jest odpowiedzialny za podejmowane decyzje dotyczące sposobu zwalczania organizmów chorobotwórczych względem roślin lub zmniejszania ryzyka ich wystąpienia
BT_2A_K01, BT_2A_K03, BT_2A_K04, BT_2A_K06R2A_K01, R2A_K02, R2A_K03, R2A_K05, R2A_K06, R2A_K07InzA2_K01, InzA2_K02C-2, C-3T-W-3, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-A-3, T-A-8, T-A-4, T-A-7, T-A-6M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_??_W02
rozróżnia podstawowe rodzaje chorób podstawowych roślin gospodarczych, objaśnia przebieg procesu chorobowego wywołanego przez różne czynniki sprawcze, wskazuje czynniki sprzyjające wystąpieniu choroby lub epidemii oraz tłumaczy wpływ tych czynników na przebieg procesu chorobowego
2,0nie potrafi rozpoznać po oznakach etiologicznych chorób wybranych gatunków roślin; nie potrafi wymienić nazwy żadnej choroby danego gatunku rośliny; nie rozróżnia roślin chorych i zdrowych; nie potrafi zdefiniować procesu chorobowego; nie potrafi wymienić jego etapów; nie potrafi wymienić czynników wpływających na przebieg choroby u roślin
3,0rozróżnia rośliny chore od zdrowych; potrafi wymienić nazwy kilku chorób ważniejszych dla danego gatunku rośliny; definiuje proces chorobowy u roślin i potrafi wymienić czynniki wpływające na przebieg choroby u roślin
3,5rozróżnia rośliny chore od zdrowych; potrafi wymienić nazwy chorób ważniejszych dla danego gatunku rośliny; rozpoznaje ważniejsze choroby po oznakach etiologicznych powodowanych przez sprawców; definiuje proces chorobowy u roślin, potrafi wymienić jego etapy; potrafi wymienić czynniki wpływające na przebieg choroby u roślin
4,0rozróżnia rośliny chore od zdrowych; potrafi wymienić nazwy chorób ważniejsze dla danego gatunku rośliny; rozpoznaje ważniejsze choroby po oznakach chorobowych i etiologicznych powodowanych przez sprawców; definiuje proces chorobowy u roślin, potrafi wymienić i scharakteryzować jego etapy; potrafi wymienić czynniki wpływające na przebieg choroby u roślin
4,5rozróżnia rośliny chore od zdrowych; potrafi wymienić nazwy chorób ważniejsze dla danego gatunku rośliny; rozpoznaje ważniejsze choroby po oznakach etiologicznych powodowanych przez sprawców; z pomocą nazywa sprawców ważniejszych chorób; definiuje proces chorobowy u roślin, potrafi wymienić i scharakteryzować jego etapy; potrafi wymienić czynniki wpływające na proces choroby i epidemii u roślin
5,0rozróżnia rośliny chore od zdrowych; potrafi wymienić nazwy chorób ważniejsze dla danego gatunku rośliny; rozpoznaje ważniejsze choroby po oznakach etiologicznych powodowanych przez sprawców; potrafi bezbłędnie nazwać sprawców ważniejszych chorób; definiuje proces chorobowy u roślin, potrafi wymienić i scharakteryzować jego etapy; potrafi wymienić czynniki wpływające na proces choroby i epidemii u roślin i wytłumaczyć ich wpływ na przebieg choroby i epidemii
BT_2A_??_W03
rozróżnia i charakteryzuje różne typy odporności u roślin na choroby o znaczeniu gospodarczym; wymienia i tłumaczy ich wady i zalety; dobiera i proponuje odpowiednie metody zwalczania chorób u roślin
2,0nie potrafi wymienić typów odporności u roślin; nie potrafi wymienić żadnej metody zwalczania chorób
3,0potrafi wymienić typy odporności u roślin; potrafi wymienić metody zwalczania chorób
3,5potrafi wymienić i rozróżnić typy odporności u roślin; potrafi wymienić i dobrać właściwe metody zwalczania chorób u roślin
4,0potrafi wymienić, rozróżnić i scharakteryzować typy odporności u roślin; potrafi wymienić i dobrać właściwe metody zwalczania chorób u roślin
4,5potrafi wymienić, rozróżnić i scharakteryzować typy odporności u roślin; potrafi wymienić ich wady i zalety; potrafi wymienić i dobrać właściwe metody zwalczania chorób u roślin
5,0potrafi wymienić, rozróżnić i scharakteryzować typy odporności u roślin; potrafi wymienić ich wady i zalety; potrafi wymienić, dobrać i zaproponować skuteczne i właściwe metody zwalczania chorób u roślin

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_??_U01
umie ocenić wpływ warunków abiotycznych i biotycznych na wystąpienie ważniejszych chorób roślin (lub epidemii), umie określić moment krytyczny dla rozwoju choroby
2,0nie umie ocenić wpływu czynników na wystąpienie choroby; nie umie szacować przebiegu chorób lub epidemii roślin w określonych warunkach pogodowych; nie umie oszacować momentu krytycznego dla rozwoju choroby
3,0umie ocenić wpływ czynników pogodowych na wystąpienie kilku chorób
3,5umie ocenić wpływ czynników na wystąpienie wybranej choroby; umie szacować przebieg chorób w określonych warunkach pogodowych
4,0umie ocenić wpływ czynników na wystąpienie choroby; umie szacować przebieg chorób lub epidemii w określonych warunkach pogodowych
4,5umie ocenić wpływ czynników na wystąpienie choroby; umie szacować przebieg chorób lub epidemii roślin w określonych warunkach pogodowych; umie oszacować moment krytyczny dla rozwoju choroby
5,0umie ocenić wpływ czynników na wystąpienie choroby; umie szacować przebieg chorób lub epidemii roślin w określonych warunkach pogodowych; umie oszacować moment krytyczny dla rozwoju choroby; umie nakreślać wykres przebiegu choroby i epidemii
BT_2A_??_U02
umie korzystać z opracowań i na ich podstawie dobierać odpowiednie metody zwalczania chorób (umie wybierać odmiany odporne na ważniejsze gospodarczo choroby, umie wyszukiwać i stosować preparaty zwalczające choroby) oraz układać plany zwalczania chorób roślin
2,0nie umie posługiwać się Zaleceniami ochrony roślin; nie umie wyszukiwać środków do zwalczania wybranych chorób
3,0dobiera odpowiednie metody ochrony roślin przez wybranymi chorobami
3,5dobiera odpowiednie metody ochrony roślin przez wybranymi chorobami, poprawnie wyszukuje nazwy preparatów w Zaleceniach ochrony roślin,
4,0dobiera odpowiednie metody ochrony roślin przez wybranymi chorobami, poprawnie wyszukuje nazwy preparatów w Zaleceniach ochrony roślin, umie je zastosować
4,5dobiera odpowiednie metody ochrony roślin przez wybranymi chorobami, poprawnie wyszukuje nazwy preparatów w Zaleceniach ochrony roślin, umie je zastosować, układa z pomocą plan zwalczania ważniejszych chorób wybranych gatunków roślin
5,0dobiera odpowiednie metody ochrony roślin przez wybranymi chorobami, poprawnie wyszukuje nazwy preparatów w Zaleceniach ochrony roślin, umie je zastosować, umie ułożyć plan zwalczania ważniejszych chorób wybranych gatunków roślin, umie wyszukać odmiany roślin gospodarczych odporne na wazniejsze choroby

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_??_K01
jest odpowiedzialny za podejmowane decyzje dotyczące sposobu zwalczania organizmów chorobotwórczych względem roślin lub zmniejszania ryzyka ich wystąpienia
2,0nie ma świadomości odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, ale w ich podejmowaniu rzadko zwraca uwagę na dobro środowiska
3,5ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, ale tylko czasem są one korzystne dla środowiska
4,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, ale nie zawsze są one korzystne dla środowiska
4,5ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, przeważnie są one korzystne dla otaczającego środowiska
5,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, zawsze są one przemyślane, logiczne i korzystne dla otaczającego środowiska

Literatura podstawowa

  1. Borecki Z., Nauka o chorobach roślin, PWRiL, Warszawa, 2001
  2. Kryczyński S., Weber Z., Fitopatologia. Tom 1, PWRiL, Poznań, 2010
  3. Kryczyński S., Weber Z., Fitopatologia. Tom 2, PWRiL, Poznań, 2011
  4. Błaszkowski J., Adamska I., Czerniawska B., Madej T., Zioło E., Przewodnik do zajęć z fitopatologii, www.zor.zut.edu.pl/Skrypt-web/Home.html, Szczecin, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Kochman J., Węgorek W., Ochrona roślin, PWRiL, Warszawa, 1997
  2. Mańka K., Fitopatologia leśna, PWRiL, Warszawa, 1998

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wyjście terenowe. Zbiór roślin do zielników.1
T-A-2Choroby nieinfekcyjne Uszkodzenia termiczne roślin. Brak lub nadmiar wody i składników pokarmowych w glebie. Uszkodzenia przechowalnicze owoców. Zmęczenie gleby. Wpływ zanieczyszczeń środowiska na zdrowotność roślin.1
T-A-3Choroby infekcyjne: wirozy i bakteriozy roślin.2
T-A-4Choroby wywoływane przez organizmy z królestwa Protozoa gromady Plasmodiophoromycota oraz z królestwa Chromista gromady Oomycota rzędu Pythiales.2
T-A-5Choroby roślin wywołane przez organizmy z królestwa Chromista gromady Oomycota rzędu Peronosporales.2
T-A-6Choroby wywołane przez grzyby (Fungi) z gromady Ascomycota rzędów Taphrinales, Microascales, Hypocreales, Diaporthales, Dothideales, Leotiales, Rhytismatales i Erysiphales.4
T-A-7Choroby roślin wywołane przez grzyby z gromady Basidiomycota rzędów Ustilaginales, Uredinales, Exobasidiales, Agaricales, Poriales i Stereales.2
T-A-8Choroby roślin wywołane przez grzyby mitosporowe. Wpływ pasożytniczych roślin nasiennych na żywicieli.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Choroba- jej istota, przebieg procesu chorobowego. Czynniki wpływające na proces chorobowy.2
T-W-2Epidemia - składowe epidemii i jej przebieg.3
T-W-3Odporność roślin. Typy odporności, wady i zalety odporności poziomej i pionowej.3
T-W-4Charakterystyka podstawowych grup organizmów chorobotwórczych (wirusów, bakterii, organizmów grzybopodobnych i grzybów).4
T-W-5Agrotechniczne, fizyczne, biologiczne i chemiczne metody zwalczania patogenów roślinnych.3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie do sprawdzianów8
A-A-3uczestnictwo w konsultacjach8
A-A-4studiowanie podanej literatury6
A-A-5wykonanie zielnika z chorującymi roślinami8
A-A-6samodzielne wyszukiwanie roślin z objawami chorobowymi w terenie4
49
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2przygotowanie do pisemnego zaliczenia wykładów9
A-W-3udział w konsultacjach8
A-W-4udział w pisemnym zaliczeniu wykładów3
A-W-5studiowanie podanej literatury6
41
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_??_W02rozróżnia podstawowe rodzaje chorób podstawowych roślin gospodarczych, objaśnia przebieg procesu chorobowego wywołanego przez różne czynniki sprawcze, wskazuje czynniki sprzyjające wystąpieniu choroby lub epidemii oraz tłumaczy wpływ tych czynników na przebieg procesu chorobowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W13posiada poszerzoną ogólną wiedzę na temat wpływu czynników biotechnologicznych na zdrowie człowieka oraz funkcjonowanie i rozwój produkcji zwierzęcej i roślinnej
BT_2A_W14ma wzbogaconą wiedzę na temat modyfikacji genetycznych oraz ich znaczenia dla człwieka i środowiska przyrodniczego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
R2A_W07ma rozszerzoną wiedzę na temat stanu i kompleksowego działania czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Cel przedmiotuC-1zapoznanie z wiedzą o warunkach sprzyjających występowaniu chorób roślin
C-2zapoznanie z gatunkami grzybów o dużym znaczeniu dla zdrowotności roślin
Treści programoweT-W-1Choroba- jej istota, przebieg procesu chorobowego. Czynniki wpływające na proces chorobowy.
T-W-2Epidemia - składowe epidemii i jej przebieg.
T-W-4Charakterystyka podstawowych grup organizmów chorobotwórczych (wirusów, bakterii, organizmów grzybopodobnych i grzybów).
T-A-1Wyjście terenowe. Zbiór roślin do zielników.
T-A-2Choroby nieinfekcyjne Uszkodzenia termiczne roślin. Brak lub nadmiar wody i składników pokarmowych w glebie. Uszkodzenia przechowalnicze owoców. Zmęczenie gleby. Wpływ zanieczyszczeń środowiska na zdrowotność roślin.
T-A-5Choroby roślin wywołane przez organizmy z królestwa Chromista gromady Oomycota rzędu Peronosporales.
T-A-3Choroby infekcyjne: wirozy i bakteriozy roślin.
T-A-8Choroby roślin wywołane przez grzyby mitosporowe. Wpływ pasożytniczych roślin nasiennych na żywicieli.
T-A-4Choroby wywoływane przez organizmy z królestwa Protozoa gromady Plasmodiophoromycota oraz z królestwa Chromista gromady Oomycota rzędu Pythiales.
T-A-7Choroby roślin wywołane przez grzyby z gromady Basidiomycota rzędów Ustilaginales, Uredinales, Exobasidiales, Agaricales, Poriales i Stereales.
T-A-6Choroby wywołane przez grzyby (Fungi) z gromady Ascomycota rzędów Taphrinales, Microascales, Hypocreales, Diaporthales, Dothideales, Leotiales, Rhytismatales i Erysiphales.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2opis i objaśnienie objawów wybranych chorób roślin z wykorzystaniem preparatów i prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aprobata
S-4Ocena podsumowująca: średnia arytmetyczna ze sprawdzianów pisemnych
S-5Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów
S-3Ocena formująca: sprawdziany pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi rozpoznać po oznakach etiologicznych chorób wybranych gatunków roślin; nie potrafi wymienić nazwy żadnej choroby danego gatunku rośliny; nie rozróżnia roślin chorych i zdrowych; nie potrafi zdefiniować procesu chorobowego; nie potrafi wymienić jego etapów; nie potrafi wymienić czynników wpływających na przebieg choroby u roślin
3,0rozróżnia rośliny chore od zdrowych; potrafi wymienić nazwy kilku chorób ważniejszych dla danego gatunku rośliny; definiuje proces chorobowy u roślin i potrafi wymienić czynniki wpływające na przebieg choroby u roślin
3,5rozróżnia rośliny chore od zdrowych; potrafi wymienić nazwy chorób ważniejszych dla danego gatunku rośliny; rozpoznaje ważniejsze choroby po oznakach etiologicznych powodowanych przez sprawców; definiuje proces chorobowy u roślin, potrafi wymienić jego etapy; potrafi wymienić czynniki wpływające na przebieg choroby u roślin
4,0rozróżnia rośliny chore od zdrowych; potrafi wymienić nazwy chorób ważniejsze dla danego gatunku rośliny; rozpoznaje ważniejsze choroby po oznakach chorobowych i etiologicznych powodowanych przez sprawców; definiuje proces chorobowy u roślin, potrafi wymienić i scharakteryzować jego etapy; potrafi wymienić czynniki wpływające na przebieg choroby u roślin
4,5rozróżnia rośliny chore od zdrowych; potrafi wymienić nazwy chorób ważniejsze dla danego gatunku rośliny; rozpoznaje ważniejsze choroby po oznakach etiologicznych powodowanych przez sprawców; z pomocą nazywa sprawców ważniejszych chorób; definiuje proces chorobowy u roślin, potrafi wymienić i scharakteryzować jego etapy; potrafi wymienić czynniki wpływające na proces choroby i epidemii u roślin
5,0rozróżnia rośliny chore od zdrowych; potrafi wymienić nazwy chorób ważniejsze dla danego gatunku rośliny; rozpoznaje ważniejsze choroby po oznakach etiologicznych powodowanych przez sprawców; potrafi bezbłędnie nazwać sprawców ważniejszych chorób; definiuje proces chorobowy u roślin, potrafi wymienić i scharakteryzować jego etapy; potrafi wymienić czynniki wpływające na proces choroby i epidemii u roślin i wytłumaczyć ich wpływ na przebieg choroby i epidemii
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_??_W03rozróżnia i charakteryzuje różne typy odporności u roślin na choroby o znaczeniu gospodarczym; wymienia i tłumaczy ich wady i zalety; dobiera i proponuje odpowiednie metody zwalczania chorób u roślin
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W07wykazuje pogłębioną wiedzę na temat budowy, funkcji oraz analizy komputerowej genów i genomów, metod dziedziczenia, jak również wpływu czynników genetycznych na kształtowanie środowiska
BT_2A_W13posiada poszerzoną ogólną wiedzę na temat wpływu czynników biotechnologicznych na zdrowie człowieka oraz funkcjonowanie i rozwój produkcji zwierzęcej i roślinnej
BT_2A_W15wykazuje pogłębioną znajomość nowoczesnej hodowli mającej znaczenie w rozwoju obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
R2A_W07ma rozszerzoną wiedzę na temat stanu i kompleksowego działania czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Cel przedmiotuC-1zapoznanie z wiedzą o warunkach sprzyjających występowaniu chorób roślin
C-2zapoznanie z gatunkami grzybów o dużym znaczeniu dla zdrowotności roślin
C-3przybliżenie skutecznych i bezpiecznych dla środowiska metod zwalczania chorób roślin
Treści programoweT-W-1Choroba- jej istota, przebieg procesu chorobowego. Czynniki wpływające na proces chorobowy.
T-W-3Odporność roślin. Typy odporności, wady i zalety odporności poziomej i pionowej.
T-W-5Agrotechniczne, fizyczne, biologiczne i chemiczne metody zwalczania patogenów roślinnych.
T-A-5Choroby roślin wywołane przez organizmy z królestwa Chromista gromady Oomycota rzędu Peronosporales.
T-A-3Choroby infekcyjne: wirozy i bakteriozy roślin.
T-A-8Choroby roślin wywołane przez grzyby mitosporowe. Wpływ pasożytniczych roślin nasiennych na żywicieli.
T-A-4Choroby wywoływane przez organizmy z królestwa Protozoa gromady Plasmodiophoromycota oraz z królestwa Chromista gromady Oomycota rzędu Pythiales.
T-A-7Choroby roślin wywołane przez grzyby z gromady Basidiomycota rzędów Ustilaginales, Uredinales, Exobasidiales, Agaricales, Poriales i Stereales.
T-A-6Choroby wywołane przez grzyby (Fungi) z gromady Ascomycota rzędów Taphrinales, Microascales, Hypocreales, Diaporthales, Dothideales, Leotiales, Rhytismatales i Erysiphales.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2opis i objaśnienie objawów wybranych chorób roślin z wykorzystaniem preparatów i prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aprobata
S-4Ocena podsumowująca: średnia arytmetyczna ze sprawdzianów pisemnych
S-5Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów
S-3Ocena formująca: sprawdziany pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wymienić typów odporności u roślin; nie potrafi wymienić żadnej metody zwalczania chorób
3,0potrafi wymienić typy odporności u roślin; potrafi wymienić metody zwalczania chorób
3,5potrafi wymienić i rozróżnić typy odporności u roślin; potrafi wymienić i dobrać właściwe metody zwalczania chorób u roślin
4,0potrafi wymienić, rozróżnić i scharakteryzować typy odporności u roślin; potrafi wymienić i dobrać właściwe metody zwalczania chorób u roślin
4,5potrafi wymienić, rozróżnić i scharakteryzować typy odporności u roślin; potrafi wymienić ich wady i zalety; potrafi wymienić i dobrać właściwe metody zwalczania chorób u roślin
5,0potrafi wymienić, rozróżnić i scharakteryzować typy odporności u roślin; potrafi wymienić ich wady i zalety; potrafi wymienić, dobrać i zaproponować skuteczne i właściwe metody zwalczania chorób u roślin
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_??_U01umie ocenić wpływ warunków abiotycznych i biotycznych na wystąpienie ważniejszych chorób roślin (lub epidemii), umie określić moment krytyczny dla rozwoju choroby
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U04Zna czynniki wpływające na produkcję żywności; potrafi analizować substancje niepożądane w surowcach pochodzenia roślinnego i zwierzęcego; zna i rozumie zasady uwalniania GMO do środowiska, analizuje zagrożenia oraz szacuje skutki tworzenia i stosowania GMO; umie określić wpływ i znaczenie biotechnologii w ochronie środowiska; docenia znaczenie zasobów genowych roślin i zwierząt.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Cel przedmiotuC-1zapoznanie z wiedzą o warunkach sprzyjających występowaniu chorób roślin
C-2zapoznanie z gatunkami grzybów o dużym znaczeniu dla zdrowotności roślin
Treści programoweT-W-1Choroba- jej istota, przebieg procesu chorobowego. Czynniki wpływające na proces chorobowy.
T-W-2Epidemia - składowe epidemii i jej przebieg.
T-W-4Charakterystyka podstawowych grup organizmów chorobotwórczych (wirusów, bakterii, organizmów grzybopodobnych i grzybów).
T-A-1Wyjście terenowe. Zbiór roślin do zielników.
T-A-2Choroby nieinfekcyjne Uszkodzenia termiczne roślin. Brak lub nadmiar wody i składników pokarmowych w glebie. Uszkodzenia przechowalnicze owoców. Zmęczenie gleby. Wpływ zanieczyszczeń środowiska na zdrowotność roślin.
T-A-5Choroby roślin wywołane przez organizmy z królestwa Chromista gromady Oomycota rzędu Peronosporales.
T-A-3Choroby infekcyjne: wirozy i bakteriozy roślin.
T-A-8Choroby roślin wywołane przez grzyby mitosporowe. Wpływ pasożytniczych roślin nasiennych na żywicieli.
T-A-4Choroby wywoływane przez organizmy z królestwa Protozoa gromady Plasmodiophoromycota oraz z królestwa Chromista gromady Oomycota rzędu Pythiales.
T-A-7Choroby roślin wywołane przez grzyby z gromady Basidiomycota rzędów Ustilaginales, Uredinales, Exobasidiales, Agaricales, Poriales i Stereales.
T-A-6Choroby wywołane przez grzyby (Fungi) z gromady Ascomycota rzędów Taphrinales, Microascales, Hypocreales, Diaporthales, Dothideales, Leotiales, Rhytismatales i Erysiphales.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2opis i objaśnienie objawów wybranych chorób roślin z wykorzystaniem preparatów i prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aprobata
S-4Ocena podsumowująca: średnia arytmetyczna ze sprawdzianów pisemnych
S-5Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów
S-3Ocena formująca: sprawdziany pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie umie ocenić wpływu czynników na wystąpienie choroby; nie umie szacować przebiegu chorób lub epidemii roślin w określonych warunkach pogodowych; nie umie oszacować momentu krytycznego dla rozwoju choroby
3,0umie ocenić wpływ czynników pogodowych na wystąpienie kilku chorób
3,5umie ocenić wpływ czynników na wystąpienie wybranej choroby; umie szacować przebieg chorób w określonych warunkach pogodowych
4,0umie ocenić wpływ czynników na wystąpienie choroby; umie szacować przebieg chorób lub epidemii w określonych warunkach pogodowych
4,5umie ocenić wpływ czynników na wystąpienie choroby; umie szacować przebieg chorób lub epidemii roślin w określonych warunkach pogodowych; umie oszacować moment krytyczny dla rozwoju choroby
5,0umie ocenić wpływ czynników na wystąpienie choroby; umie szacować przebieg chorób lub epidemii roślin w określonych warunkach pogodowych; umie oszacować moment krytyczny dla rozwoju choroby; umie nakreślać wykres przebiegu choroby i epidemii
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_??_U02umie korzystać z opracowań i na ich podstawie dobierać odpowiednie metody zwalczania chorób (umie wybierać odmiany odporne na ważniejsze gospodarczo choroby, umie wyszukiwać i stosować preparaty zwalczające choroby) oraz układać plany zwalczania chorób roślin
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U01Potrafi stosować i przestrzegać norm etycznych w pracy zawodowej biotechnologa; umie postępować etycznie w pracy z materiałem biologicznym, posiada pogłębioną wiedzę teoretyczną pozwalającą na opis i wyjaśnianie procesów zachodzących w przyrodzie; dostrzega i wykorzystyuje aspekty społeczne w pracy biotechnologa. Potrafi dokonywać analiz ekonomicznych dotyczących działań w zakresie biotechnologii.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Cel przedmiotuC-2zapoznanie z gatunkami grzybów o dużym znaczeniu dla zdrowotności roślin
C-3przybliżenie skutecznych i bezpiecznych dla środowiska metod zwalczania chorób roślin
Treści programoweT-W-3Odporność roślin. Typy odporności, wady i zalety odporności poziomej i pionowej.
T-W-4Charakterystyka podstawowych grup organizmów chorobotwórczych (wirusów, bakterii, organizmów grzybopodobnych i grzybów).
T-W-5Agrotechniczne, fizyczne, biologiczne i chemiczne metody zwalczania patogenów roślinnych.
T-A-1Wyjście terenowe. Zbiór roślin do zielników.
T-A-2Choroby nieinfekcyjne Uszkodzenia termiczne roślin. Brak lub nadmiar wody i składników pokarmowych w glebie. Uszkodzenia przechowalnicze owoców. Zmęczenie gleby. Wpływ zanieczyszczeń środowiska na zdrowotność roślin.
T-A-5Choroby roślin wywołane przez organizmy z królestwa Chromista gromady Oomycota rzędu Peronosporales.
T-A-3Choroby infekcyjne: wirozy i bakteriozy roślin.
T-A-8Choroby roślin wywołane przez grzyby mitosporowe. Wpływ pasożytniczych roślin nasiennych na żywicieli.
T-A-4Choroby wywoływane przez organizmy z królestwa Protozoa gromady Plasmodiophoromycota oraz z królestwa Chromista gromady Oomycota rzędu Pythiales.
T-A-7Choroby roślin wywołane przez grzyby z gromady Basidiomycota rzędów Ustilaginales, Uredinales, Exobasidiales, Agaricales, Poriales i Stereales.
T-A-6Choroby wywołane przez grzyby (Fungi) z gromady Ascomycota rzędów Taphrinales, Microascales, Hypocreales, Diaporthales, Dothideales, Leotiales, Rhytismatales i Erysiphales.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2opis i objaśnienie objawów wybranych chorób roślin z wykorzystaniem preparatów i prezentacji multimedialnych
M-3ćwiczenia laboratoryjne (obserwacja mikroskopowa i szkicowanie obrazu spod mikroskopu)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aprobata
S-2Ocena formująca: wyjściówki (ocena poprawności rysunków wykonanych w czasie ćwiczeń)
S-4Ocena podsumowująca: średnia arytmetyczna ze sprawdzianów pisemnych
S-5Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów
S-3Ocena formująca: sprawdziany pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie umie posługiwać się Zaleceniami ochrony roślin; nie umie wyszukiwać środków do zwalczania wybranych chorób
3,0dobiera odpowiednie metody ochrony roślin przez wybranymi chorobami
3,5dobiera odpowiednie metody ochrony roślin przez wybranymi chorobami, poprawnie wyszukuje nazwy preparatów w Zaleceniach ochrony roślin,
4,0dobiera odpowiednie metody ochrony roślin przez wybranymi chorobami, poprawnie wyszukuje nazwy preparatów w Zaleceniach ochrony roślin, umie je zastosować
4,5dobiera odpowiednie metody ochrony roślin przez wybranymi chorobami, poprawnie wyszukuje nazwy preparatów w Zaleceniach ochrony roślin, umie je zastosować, układa z pomocą plan zwalczania ważniejszych chorób wybranych gatunków roślin
5,0dobiera odpowiednie metody ochrony roślin przez wybranymi chorobami, poprawnie wyszukuje nazwy preparatów w Zaleceniach ochrony roślin, umie je zastosować, umie ułożyć plan zwalczania ważniejszych chorób wybranych gatunków roślin, umie wyszukać odmiany roślin gospodarczych odporne na wazniejsze choroby
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_??_K01jest odpowiedzialny za podejmowane decyzje dotyczące sposobu zwalczania organizmów chorobotwórczych względem roślin lub zmniejszania ryzyka ich wystąpienia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K01wykazuje potrzebę ciągłego podnoszenia wiedzy ogólnej i kierunkowej, ma świadomość celowości podnoszenia zdobytej wiedzy zarówno w działaniach zawodowych, jak i rozwoju osobistym
BT_2A_K03ma świadomość wpływu biotechnologii na kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka
BT_2A_K04ma świadomość istnienia norm etycznych i społecznych, związanych z prowadzoną pracą badawczą i działalnością zawodową; rozumie celowość postępowania zgodnie z wytyczonymi zasadami etycznymi i prawnymi
BT_2A_K06wykazuje odpowiedzialność za podejmowane decyzje oraz ich skutki; prezentuje postawę rzeczową i krytyczną
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2zapoznanie z gatunkami grzybów o dużym znaczeniu dla zdrowotności roślin
C-3przybliżenie skutecznych i bezpiecznych dla środowiska metod zwalczania chorób roślin
Treści programoweT-W-3Odporność roślin. Typy odporności, wady i zalety odporności poziomej i pionowej.
T-W-5Agrotechniczne, fizyczne, biologiczne i chemiczne metody zwalczania patogenów roślinnych.
T-A-1Wyjście terenowe. Zbiór roślin do zielników.
T-A-2Choroby nieinfekcyjne Uszkodzenia termiczne roślin. Brak lub nadmiar wody i składników pokarmowych w glebie. Uszkodzenia przechowalnicze owoców. Zmęczenie gleby. Wpływ zanieczyszczeń środowiska na zdrowotność roślin.
T-A-5Choroby roślin wywołane przez organizmy z królestwa Chromista gromady Oomycota rzędu Peronosporales.
T-A-3Choroby infekcyjne: wirozy i bakteriozy roślin.
T-A-8Choroby roślin wywołane przez grzyby mitosporowe. Wpływ pasożytniczych roślin nasiennych na żywicieli.
T-A-4Choroby wywoływane przez organizmy z królestwa Protozoa gromady Plasmodiophoromycota oraz z królestwa Chromista gromady Oomycota rzędu Pythiales.
T-A-7Choroby roślin wywołane przez grzyby z gromady Basidiomycota rzędów Ustilaginales, Uredinales, Exobasidiales, Agaricales, Poriales i Stereales.
T-A-6Choroby wywołane przez grzyby (Fungi) z gromady Ascomycota rzędów Taphrinales, Microascales, Hypocreales, Diaporthales, Dothideales, Leotiales, Rhytismatales i Erysiphales.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2opis i objaśnienie objawów wybranych chorób roślin z wykorzystaniem preparatów i prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aprobata
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma świadomości odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, ale w ich podejmowaniu rzadko zwraca uwagę na dobro środowiska
3,5ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, ale tylko czasem są one korzystne dla środowiska
4,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, ale nie zawsze są one korzystne dla środowiska
4,5ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, przeważnie są one korzystne dla otaczającego środowiska
5,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, zawsze są one przemyślane, logiczne i korzystne dla otaczającego środowiska