Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S1)

Sylabus przedmiotu Wybrane elementy higieny człowieka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wybrane elementy higieny człowieka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,01,00zaliczenie
wykładyW2 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1brak wymagań

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z zasadami zdrowego stylu życia
C-2zapoznanie studentów z czynnikami środowiskowymi stwarzającymi zagrożenie dla zdrowia
C-3ukształtowanie umiejętności przewidywania i zapobiegania negatywnym skutkom oddziaływania szkodliwych dla zdrowia czynników srodowiskowych (biol., chem. i fiz.)

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Jakość środowiska pracy. Monitoring czynników środowiska pracy. Profilaktyka chorób zawodowych i kalectwa.4
T-W-2Telefonia komórkowa – szkodliwa czy nie?2
T-W-3Choroby pojawiające sie w następstwie przebywania w nadmiernie zanieczyszczonym środowisku wewnetrznym.2
T-W-4Chlorowanie wody – korzysci i zagrożenia dla zdrowia. Pochodne chloroorganiczne szkodliwe dla zdrowia.2
T-W-5Zdrowotne skutki palenia odpadów komunalnych (śmieci) w paleniskach domowych.2
T-W-6Pozytywne i negatywne skutki promieniowania słonecznego. Zdrowotne konsekwencje nadmiernej ekspozycji na promieniowanie UV.3
15
wykłady
T-W-1Wpływ czynników środowiska na rozwój chorób cywilizacyjnych.2
T-W-2Zachowania sprzyjające zdrowiu w różnych okresach życia człowieka. Choroby związane ze szkodliwym stylem życia (choroby układu krażenia, nowotwory, wypadki i urazy, uzależnienie).2
T-W-3Zdrowotne skutki nikotynizmu, alkoholizmu i toksykomanii.2
T-W-4Znaczenie aktywnosci fizycznej w kształtowaniu odpowiedniego stanu zdrowia.2
T-W-5Wpływ żywienia na zdrowie. Dieta w profilaktyce chorób. Produkty o obniżonej wartości energetycznej – korzyści i zagrożenia.3
T-W-6Szkodliwe czynniki chemiczne i biologiczne obecne w żywnosci.4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studiowanie wskazanej literatury5
A-W-3opracowanie wskazanego tematu5
A-W-4przygotowanie sie do kolokwium5
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2samodzielne studiowanie wskazanej literatury5
A-W-3opracowanie wskazanego tematu5
A-W-4przygotowanie sie do kolokwium5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny, pogadanka
M-2dyskusja
M-3objaśnienie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Warunkiem uzyskania zaliczenia jest pozytywny wynik testu końcowego.
S-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne
S-3Ocena formująca: odpowiedź ustna
S-4Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach i postawy względem omawianych zagadnień

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_null_W01
omawia czynniki środowiskowe wpływające na rozwój wybranych chorób cywilizacyjnych oraz wyjaśnia sposoby ich zapobiegania
BT_1A_W04, BT_1A_W20R1A_W03, R1A_W04, R1A_W08C-2, C-1T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-W-1M-1, M-2, M-3S-2
BT_1A_null_W02
objaśnia zachowania sprzyjające zdrowiu
BT_1A_W20R1A_W03, R1A_W04C-1T-W-2, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_null_U01
analizuje zdrowotne zagrożenia wynikające z oddziaływania określonych szkodliwych czynników środowiska oraz proponuje sposoby ograniczenia ich negatywnego wpływu
BT_1A_U02, BT_1A_U08R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-3T-W-3, T-W-6, T-W-1M-1, M-2, M-3S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_null_K01
wykazuje aktywny udział w poznawaniu nowych zagadnień i rozwiązywania wskazanych problemów
BT_1A_K05R1A_K01, R1A_K07, R1A_K08InzA_K02C-2, C-3, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-W-1M-1, M-2, M-3S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_null_W01
omawia czynniki środowiskowe wpływające na rozwój wybranych chorób cywilizacyjnych oraz wyjaśnia sposoby ich zapobiegania
2,0Student nie potrafi poprawnie omówić czynników środowiskowych wpływających na rozwój wybranych chorób cywilizacyjnych i zawodowych. Nie potrafi wyjasnić sposobów ich zapobiegania. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student, przy dużej pomocy nauczyciela, omawia czynniki środowiskowe wpływające na rozwój wybranych chorób cywilizacyjnych i zawodowych (omawia tylko niektóre czynniki). Ma znaczne problemy z omówieniem sposobów ich zapobiegania. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia dużo błędów. Wykazuje niewielkie zainteresowanie poruszaną tematyką.
3,5Student, przy pomocy nauczyciela, omawia wiekszość czynników środowiskowych wpływających na rozwój wybranych chorób cywilizacyjnych i zawodowych. Omawia sposoby ich zapobiegania. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy. Wykazuje średnie zainteresowanie poruszaną tematyką.
4,0Student w miarę samodzielnie omawia czynniki środowiskowe wpływające na rozwój wybranych chorób cywilizacyjnych i zawodowych (samodzielnie omawia wiekszość z nich). Omawia sposoby ich zapobiegania. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia niewiele błędów. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką.
4,5Student Student samodzielnie omawia czynniki środowiskowe wpływające na rozwój wybranych chorób cywilizacyjnych i zawodowych oraz sposoby ich zapobiegania. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia (bardzo rzadko) jedynie mało znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką.
5,0Student samodzielnie omawia czynniki środowiskowe wpływające na rozwój wybranych chorób cywilizacyjnych i zawodowych oraz sposoby ich zapobiegania. W zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką i ciekawość poznawczą. Umiejętnie korzysta ze źródeł naukowych.
BT_1A_null_W02
objaśnia zachowania sprzyjające zdrowiu
2,0Student nie potrafi poprawnie objaśnić zachowań sprzyjających zdrowiu. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student, przy dużej pomocy nauczyciela, objaśnia niektóre z omawianych na zajęciach zachowań sprzyjających zdrowiu. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia dużo błędów. Wykazuje niewielkie zainteresowanie poruszaną tematyką.
3,5Student, przy pomocy nauczyciela, objaśnia wiekszość z omawianych na zajęciach zachowań sprzyjających zdrowiu. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy. Wykazuje średnie zainteresowanie poruszaną tematyką.
4,0Student w miarę samodzielnie objaśnia zachowania sprzyjające zdrowiu, przy czym samodzielnie omawia wiekszość z nich. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia niewiele błedów. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką.
4,5Student samodzielnie objaśnia zachowania sprzyjające zdrowiu. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia (bardzo rzadko) jedynie mało znaczace błędy. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką.
5,0Student samodzielnie objaśnia zachowania sprzyjające zdrowiu. W zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką i ciekawość poznawczą. Umiejętnie korzysta ze źródeł naukowych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_null_U01
analizuje zdrowotne zagrożenia wynikające z oddziaływania określonych szkodliwych czynników środowiska oraz proponuje sposoby ograniczenia ich negatywnego wpływu
2,0Student nie potrafi, w oparciu o posiadaną wiedzę, analizować zdrowotnych zagrożen wynikających z oddziaływania określonych szkodliwych czynników środowiska. Nie potrafi także zaproponować sposobów ograniczenia ich negatywnego wpływu.
3,0Student, z duża pomocą nauczyciela, analizuje zdrowotne zagrożenia wynikające z oddziaływania szkodliwych czynników środowiska i proponuje sposoby ograniczajace ich wpływ. Popełnia bardzo dużo błędów.
3,5Student, z niewielką pomocą nauczyciela, analizuje zdrowotne zagrożenia wynikające z oddziaływania szkodliwych czynników środowiska i proponuje sposoby ograniczające ich wpływ. Popełnia dużo błędów.
4,0Student wykazuje jedynie niewielkie trudności w analizowaniu zagrożeń wynikających z oddziaływania szkodliwych czynników środowiska i proponuje sposoby ograniczające ich wpływ. Popełnia niewiele błędów.
4,5Student samodzielnie analizuje zdrowotne zagrożenia wynikające z oddziaływania szkodliwych czynników środowiska i proponuje sposoby ograniczające ich wpływ. Popełnia przy tym jedynie mało znaczące błędy.
5,0Student samodzielnie analizuje zdrowotne zagrożenia wynikające z oddziaływania szkodliwych czynników środowiska i proponuje sposoby ograniczajace ich wpływ. Nie popełnia błędów.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_null_K01
wykazuje aktywny udział w poznawaniu nowych zagadnień i rozwiązywania wskazanych problemów
2,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela.
3,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela.
4,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie.
4,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją w pewien sposób wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela.
5,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student samodzielnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela.

Literatura podstawowa

  1. Kolarzyk E. (red.), Wybrane problemy higieny i ekologii człowieka, Wyd. UJ, Kraków, 2008
  2. Karczewski J., Higiena. Podręcznik dla studentów pielęgniarstwa, PZWL, Warszawa, 2002

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Jakość środowiska pracy. Monitoring czynników środowiska pracy. Profilaktyka chorób zawodowych i kalectwa.4
T-W-2Telefonia komórkowa – szkodliwa czy nie?2
T-W-3Choroby pojawiające sie w następstwie przebywania w nadmiernie zanieczyszczonym środowisku wewnetrznym.2
T-W-4Chlorowanie wody – korzysci i zagrożenia dla zdrowia. Pochodne chloroorganiczne szkodliwe dla zdrowia.2
T-W-5Zdrowotne skutki palenia odpadów komunalnych (śmieci) w paleniskach domowych.2
T-W-6Pozytywne i negatywne skutki promieniowania słonecznego. Zdrowotne konsekwencje nadmiernej ekspozycji na promieniowanie UV.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wpływ czynników środowiska na rozwój chorób cywilizacyjnych.2
T-W-2Zachowania sprzyjające zdrowiu w różnych okresach życia człowieka. Choroby związane ze szkodliwym stylem życia (choroby układu krażenia, nowotwory, wypadki i urazy, uzależnienie).2
T-W-3Zdrowotne skutki nikotynizmu, alkoholizmu i toksykomanii.2
T-W-4Znaczenie aktywnosci fizycznej w kształtowaniu odpowiedniego stanu zdrowia.2
T-W-5Wpływ żywienia na zdrowie. Dieta w profilaktyce chorób. Produkty o obniżonej wartości energetycznej – korzyści i zagrożenia.3
T-W-6Szkodliwe czynniki chemiczne i biologiczne obecne w żywnosci.4
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studiowanie wskazanej literatury5
A-W-3opracowanie wskazanego tematu5
A-W-4przygotowanie sie do kolokwium5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2samodzielne studiowanie wskazanej literatury5
A-W-3opracowanie wskazanego tematu5
A-W-4przygotowanie sie do kolokwium5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_null_W01omawia czynniki środowiskowe wpływające na rozwój wybranych chorób cywilizacyjnych oraz wyjaśnia sposoby ich zapobiegania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W04zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony własności intelektualnej
BT_1A_W20ma wiedzę z zakresu zasad racjonalnego żywienia oraz zdrowego trybu życia; rozumie procedury pozyskiwania i otrzymywania różnych produktów żywnościowych, umie ocenić jakość surowców oraz ich bezpieczeństwo
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W08zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
Cel przedmiotuC-2zapoznanie studentów z czynnikami środowiskowymi stwarzającymi zagrożenie dla zdrowia
C-1zapoznanie studentów z zasadami zdrowego stylu życia
Treści programoweT-W-5Wpływ żywienia na zdrowie. Dieta w profilaktyce chorób. Produkty o obniżonej wartości energetycznej – korzyści i zagrożenia.
T-W-3Zdrowotne skutki nikotynizmu, alkoholizmu i toksykomanii.
T-W-6Szkodliwe czynniki chemiczne i biologiczne obecne w żywnosci.
T-W-1Wpływ czynników środowiska na rozwój chorób cywilizacyjnych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, pogadanka
M-2dyskusja
M-3objaśnienie
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi poprawnie omówić czynników środowiskowych wpływających na rozwój wybranych chorób cywilizacyjnych i zawodowych. Nie potrafi wyjasnić sposobów ich zapobiegania. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student, przy dużej pomocy nauczyciela, omawia czynniki środowiskowe wpływające na rozwój wybranych chorób cywilizacyjnych i zawodowych (omawia tylko niektóre czynniki). Ma znaczne problemy z omówieniem sposobów ich zapobiegania. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia dużo błędów. Wykazuje niewielkie zainteresowanie poruszaną tematyką.
3,5Student, przy pomocy nauczyciela, omawia wiekszość czynników środowiskowych wpływających na rozwój wybranych chorób cywilizacyjnych i zawodowych. Omawia sposoby ich zapobiegania. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy. Wykazuje średnie zainteresowanie poruszaną tematyką.
4,0Student w miarę samodzielnie omawia czynniki środowiskowe wpływające na rozwój wybranych chorób cywilizacyjnych i zawodowych (samodzielnie omawia wiekszość z nich). Omawia sposoby ich zapobiegania. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia niewiele błędów. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką.
4,5Student Student samodzielnie omawia czynniki środowiskowe wpływające na rozwój wybranych chorób cywilizacyjnych i zawodowych oraz sposoby ich zapobiegania. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia (bardzo rzadko) jedynie mało znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką.
5,0Student samodzielnie omawia czynniki środowiskowe wpływające na rozwój wybranych chorób cywilizacyjnych i zawodowych oraz sposoby ich zapobiegania. W zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką i ciekawość poznawczą. Umiejętnie korzysta ze źródeł naukowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_null_W02objaśnia zachowania sprzyjające zdrowiu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W20ma wiedzę z zakresu zasad racjonalnego żywienia oraz zdrowego trybu życia; rozumie procedury pozyskiwania i otrzymywania różnych produktów żywnościowych, umie ocenić jakość surowców oraz ich bezpieczeństwo
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z zasadami zdrowego stylu życia
Treści programoweT-W-2Zachowania sprzyjające zdrowiu w różnych okresach życia człowieka. Choroby związane ze szkodliwym stylem życia (choroby układu krażenia, nowotwory, wypadki i urazy, uzależnienie).
T-W-4Znaczenie aktywnosci fizycznej w kształtowaniu odpowiedniego stanu zdrowia.
T-W-5Wpływ żywienia na zdrowie. Dieta w profilaktyce chorób. Produkty o obniżonej wartości energetycznej – korzyści i zagrożenia.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, pogadanka
M-2dyskusja
M-3objaśnienie
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi poprawnie objaśnić zachowań sprzyjających zdrowiu. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student, przy dużej pomocy nauczyciela, objaśnia niektóre z omawianych na zajęciach zachowań sprzyjających zdrowiu. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia dużo błędów. Wykazuje niewielkie zainteresowanie poruszaną tematyką.
3,5Student, przy pomocy nauczyciela, objaśnia wiekszość z omawianych na zajęciach zachowań sprzyjających zdrowiu. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy. Wykazuje średnie zainteresowanie poruszaną tematyką.
4,0Student w miarę samodzielnie objaśnia zachowania sprzyjające zdrowiu, przy czym samodzielnie omawia wiekszość z nich. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia niewiele błedów. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką.
4,5Student samodzielnie objaśnia zachowania sprzyjające zdrowiu. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia (bardzo rzadko) jedynie mało znaczace błędy. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką.
5,0Student samodzielnie objaśnia zachowania sprzyjające zdrowiu. W zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką i ciekawość poznawczą. Umiejętnie korzysta ze źródeł naukowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_null_U01analizuje zdrowotne zagrożenia wynikające z oddziaływania określonych szkodliwych czynników środowiska oraz proponuje sposoby ograniczenia ich negatywnego wpływu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U02Umie określić zjawiska i procesy chemiczne, fizyczne oraz biochemiczne w środowisku naturalnym i użytkowanym przez człowieka; potrafi szacować ryzyko i przewidzieć ewentualne niebezpieczeństwo wynikające z zachodzących procesów i zjawisk.
BT_1A_U08Zna i rozumie procesy chorobowe organizmów zwierzęcych; potrafi scharakteryzować konwencjonalne i alternatywne metody terapii chorób o różnym podłożu; ocenia znaczenie testów na zwierzętach w badaniach biomedycznych; potrafi wykorzystywać metody i urządzenia diagnostyczne.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-3ukształtowanie umiejętności przewidywania i zapobiegania negatywnym skutkom oddziaływania szkodliwych dla zdrowia czynników srodowiskowych (biol., chem. i fiz.)
Treści programoweT-W-3Zdrowotne skutki nikotynizmu, alkoholizmu i toksykomanii.
T-W-6Szkodliwe czynniki chemiczne i biologiczne obecne w żywnosci.
T-W-1Wpływ czynników środowiska na rozwój chorób cywilizacyjnych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, pogadanka
M-2dyskusja
M-3objaśnienie
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: odpowiedź ustna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi, w oparciu o posiadaną wiedzę, analizować zdrowotnych zagrożen wynikających z oddziaływania określonych szkodliwych czynników środowiska. Nie potrafi także zaproponować sposobów ograniczenia ich negatywnego wpływu.
3,0Student, z duża pomocą nauczyciela, analizuje zdrowotne zagrożenia wynikające z oddziaływania szkodliwych czynników środowiska i proponuje sposoby ograniczajace ich wpływ. Popełnia bardzo dużo błędów.
3,5Student, z niewielką pomocą nauczyciela, analizuje zdrowotne zagrożenia wynikające z oddziaływania szkodliwych czynników środowiska i proponuje sposoby ograniczające ich wpływ. Popełnia dużo błędów.
4,0Student wykazuje jedynie niewielkie trudności w analizowaniu zagrożeń wynikających z oddziaływania szkodliwych czynników środowiska i proponuje sposoby ograniczające ich wpływ. Popełnia niewiele błędów.
4,5Student samodzielnie analizuje zdrowotne zagrożenia wynikające z oddziaływania szkodliwych czynników środowiska i proponuje sposoby ograniczające ich wpływ. Popełnia przy tym jedynie mało znaczące błędy.
5,0Student samodzielnie analizuje zdrowotne zagrożenia wynikające z oddziaływania szkodliwych czynników środowiska i proponuje sposoby ograniczajace ich wpływ. Nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_null_K01wykazuje aktywny udział w poznawaniu nowych zagadnień i rozwiązywania wskazanych problemów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_K05wykazuje otwartość dla ogólnego i kierunkowego kształtowania i rozwijania własnej aktywności poznawczej w oparciu o różne źródła informacji naukowe; umie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2zapoznanie studentów z czynnikami środowiskowymi stwarzającymi zagrożenie dla zdrowia
C-3ukształtowanie umiejętności przewidywania i zapobiegania negatywnym skutkom oddziaływania szkodliwych dla zdrowia czynników srodowiskowych (biol., chem. i fiz.)
C-1zapoznanie studentów z zasadami zdrowego stylu życia
Treści programoweT-W-1Jakość środowiska pracy. Monitoring czynników środowiska pracy. Profilaktyka chorób zawodowych i kalectwa.
T-W-2Telefonia komórkowa – szkodliwa czy nie?
T-W-3Choroby pojawiające sie w następstwie przebywania w nadmiernie zanieczyszczonym środowisku wewnetrznym.
T-W-4Chlorowanie wody – korzysci i zagrożenia dla zdrowia. Pochodne chloroorganiczne szkodliwe dla zdrowia.
T-W-5Zdrowotne skutki palenia odpadów komunalnych (śmieci) w paleniskach domowych.
T-W-6Pozytywne i negatywne skutki promieniowania słonecznego. Zdrowotne konsekwencje nadmiernej ekspozycji na promieniowanie UV.
T-W-2Zachowania sprzyjające zdrowiu w różnych okresach życia człowieka. Choroby związane ze szkodliwym stylem życia (choroby układu krażenia, nowotwory, wypadki i urazy, uzależnienie).
T-W-4Znaczenie aktywnosci fizycznej w kształtowaniu odpowiedniego stanu zdrowia.
T-W-5Wpływ żywienia na zdrowie. Dieta w profilaktyce chorób. Produkty o obniżonej wartości energetycznej – korzyści i zagrożenia.
T-W-3Zdrowotne skutki nikotynizmu, alkoholizmu i toksykomanii.
T-W-6Szkodliwe czynniki chemiczne i biologiczne obecne w żywnosci.
T-W-1Wpływ czynników środowiska na rozwój chorób cywilizacyjnych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, pogadanka
M-2dyskusja
M-3objaśnienie
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach i postawy względem omawianych zagadnień
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela.
3,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela.
4,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie.
4,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją w pewien sposób wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela.
5,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student samodzielnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela.
zamknij

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej.