Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia wód

Sylabus przedmiotu Antropopresja w krajach tropikalnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Antropopresja w krajach tropikalnych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Hodowli Trzody Chlewnej, Żywienia Zwierząt i Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Anita Kołodziej-Skalska <Anita.Kolodziej@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Eugenia Jacyno <eugenia.jacyno@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 5 0,50,50zaliczenie
lektoratLK1 10 0,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1ochrona środowiska ekologia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zajęcia mają na celu przybliżenie studentom problemów związanych z dewstacją środowiska w krajach tropikalnych i globalnych skutków tych zmian oraz sposobów ochrony.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
lektorat
T-LK-1Wpływ człowieka na bioróżnorodność w lasach tropikalnej strefy równikowej.2
T-LK-2Działalność antropogeniczna a gospodarka wodna w krajach tropikalnych.2
T-LK-3Dewastacja lasów deszczowych strefy równikowej a klimat.2
T-LK-4Ochrona lasów deszczowych i innych ekosystemów strefy równikowej.2
T-LK-5Globalne skutki antropogenicznych zmian w krajach tropikalnych.2
10
wykłady
T-W-1Zasoby przyrodnicze i klimat strefy międzyzwrotnikowej2
T-W-2Wpływ człowieka na środowisko w krajach tropikalnych.2
T-W-3Zaliczenie wykładów1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
lektorat
A-LK-1uczestnictwo w zajęciach10
A-LK-2Przygotowanie prezentacji multimedialnej.5
15
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach5
A-W-2Przygotowanie się studenta do zaliczenia wykładów.5
A-W-3Studiowanie wskazanej literatury5
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2wykład konwersatoryjny
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4film

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena na podstawie dyskusji
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
S-3Ocena podsumowująca: Przygotowanie opracowań problemowych i ich prezentacja na ćwiczeniach.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BL-S2-41.3_W01
Student potrafi określić zagrożenia środowiska w krajach tropikalnych związane z działalnością człowieka.
BL_2A_W07, BL_2A_W09P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05C-1T-W-2, T-W-1M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BL-S2-41.3_U01
Student potrafi określić negatywne skutki działaności człowieka na przyrodę w krajach tropikalnych oraz zaprezentować sposoby jej ochrony.
BL_2A_U13P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U06C-1T-LK-4, T-LK-5, T-LK-3, T-LK-1, T-LK-2M-4, M-3, M-2S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BL-S2-41.3_K01
Student w trakcie zajeć nabędzie świadomość negatywnego wpływu człowieka na środowisko w krajach tropikachlnych.
BL_2A_K07P2A_K03, P2A_K04, P2A_K06C-1T-W-2, T-LK-5M-4, M-3S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BL-S2-41.3_W01
Student potrafi określić zagrożenia środowiska w krajach tropikalnych związane z działalnością człowieka.
2,0Student nie potrafi określić negatywnego wpływu człowieka na przyrodę krajów tropikalnych.
3,0Student wymienia negatywne działania człowieka na przyrodę krajów tropikalnych.
3,5Student definiuje pojęcia i potrafi wymienić negatywną działalność człowieka w tym zakresie.
4,0Student omawia przyczyny zagrożeń związanych z negatywną działalnością człowieka i rozumie negatywne konsekwencje tych działań.
4,5Student szeroko omawia zagrożenia środowiska związane z negatywną działalnością człowieka.
5,0Student potrafi analizować zagrożenia środowiska związane z negatywną działalnością człowieka.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BL-S2-41.3_U01
Student potrafi określić negatywne skutki działaności człowieka na przyrodę w krajach tropikalnych oraz zaprezentować sposoby jej ochrony.
2,0Student nie potrafi określić negatywnych skutków działaności człowieka na przyrodę w krajach tropikalnych oraz zaprezentować sposobów jej ochrony.
3,0Student potrafi tylko wymienić negatywne skutki działaności człowieka na przyrodę w krajach tropikalnych ale nie potrafi zaprezentować sposobów jej ochrony.
3,5Student potrafi wymienić negatywne skutki działaności człowieka na przyrodę w krajach tropikalnych oraz wymienić sposoby jej ochrony.
4,0Student potrafi wymienić i częściowo omówić negatywne skutki działaności człowieka na przyrodę w krajach tropikalnych oraz wymienić sposoby jej ochrony.
4,5Student potrafi przeprowadzić podstawową analizę negatywnych skutków działaności człowieka na przyrodę w krajach tropikalnych oraz przedstawić sposoby jej ochrony w prosty sposób.
5,0Student potrafi przeprowadzić głęboką analizę negatywnych skutków działaności człowieka na przyrodę w krajach tropikalnych oraz zaprezentować szeroko sposoby jej ochrony.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BL-S2-41.3_K01
Student w trakcie zajeć nabędzie świadomość negatywnego wpływu człowieka na środowisko w krajach tropikachlnych.
2,0Student nie posiada świadomości negatywnego wpływu człowieka na srodowisk o w krajach tropikalnych.
3,0Student posiada nieznaczną świadomość negatywnego wpływu człowieka na srodowisk o w krajach tropikalnych.
3,5Student posiada podstawową świadomość negatywnego wpływu człowieka na środowisko w krajach tropikalnych.
4,0Student posiada dobrą świadomość negatywnego wpływu człowieka na środowisko w krajach tropikalnych.
4,5Student posiada rozwiniętą świadomość negatywnego wpływu człowieka na środowisko w krajach tropikalnych.
5,0Student posiada bardzo dobrą świadomość negatywnego wpływu człowieka na środowisko w krajach tropikalnych i potrafi podjąć aktywne działania w tym kierunku.

Literatura podstawowa

  1. Kundzewicz Zbigniew, Kowalczyk Piotr, Zmiany klimatu i ich skutki, Kurpisz, 2008
  2. Wilson, Edward Osborne, Różnorodność życia, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa, 1999
  3. Gilarowski Jerzy, Przemiany krajobrazów roślinnych w Afryce Równikowej, Wydział Geografii i Studiów Regionalnych UW, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Lisowski Stanisław, Świat roślinny tropików, Sorus, Poznań, 1996
  2. Wagué Mamadou - Red., Afryka, Azja, Ameryka Łacińska : wyzwania społeczno-gospodarcze w XXI wieku, Wydaw. i Drukarnia "Multi Print" & Stowarzyszenie Przyjaciół Afryki, Warsyawa, 2002

Treści programowe - lektorat

KODTreść programowaGodziny
T-LK-1Wpływ człowieka na bioróżnorodność w lasach tropikalnej strefy równikowej.2
T-LK-2Działalność antropogeniczna a gospodarka wodna w krajach tropikalnych.2
T-LK-3Dewastacja lasów deszczowych strefy równikowej a klimat.2
T-LK-4Ochrona lasów deszczowych i innych ekosystemów strefy równikowej.2
T-LK-5Globalne skutki antropogenicznych zmian w krajach tropikalnych.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zasoby przyrodnicze i klimat strefy międzyzwrotnikowej2
T-W-2Wpływ człowieka na środowisko w krajach tropikalnych.2
T-W-3Zaliczenie wykładów1
5

Formy aktywności - lektorat

KODForma aktywnościGodziny
A-LK-1uczestnictwo w zajęciach10
A-LK-2Przygotowanie prezentacji multimedialnej.5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach5
A-W-2Przygotowanie się studenta do zaliczenia wykładów.5
A-W-3Studiowanie wskazanej literatury5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BL-S2-41.3_W01Student potrafi określić zagrożenia środowiska w krajach tropikalnych związane z działalnością człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W07ma ogólną orientację, a w niektórych przypadkach specjalistyczną wiedzę na temat planowanych i skoordynowanych czynności mających na celu racjonalne gospodarowanie organizmami żywymi w oparciu o zasady ekonomii i ochrony przyrody
BL_2A_W09zna metody oceny kierunku, stopnia nasilenia zmian w środowisku z wykorzystaniem organizmów żywych i metody ochrony środowiska przyrodniczego oraz ma wiedzę w zakresie działań prowadzonych w celu przywracania wartości użytkowych i przyrodniczych środowiskom zdegradowanym przez działalność człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-1Zajęcia mają na celu przybliżenie studentom problemów związanych z dewstacją środowiska w krajach tropikalnych i globalnych skutków tych zmian oraz sposobów ochrony.
Treści programoweT-W-2Wpływ człowieka na środowisko w krajach tropikalnych.
T-W-1Zasoby przyrodnicze i klimat strefy międzyzwrotnikowej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi określić negatywnego wpływu człowieka na przyrodę krajów tropikalnych.
3,0Student wymienia negatywne działania człowieka na przyrodę krajów tropikalnych.
3,5Student definiuje pojęcia i potrafi wymienić negatywną działalność człowieka w tym zakresie.
4,0Student omawia przyczyny zagrożeń związanych z negatywną działalnością człowieka i rozumie negatywne konsekwencje tych działań.
4,5Student szeroko omawia zagrożenia środowiska związane z negatywną działalnością człowieka.
5,0Student potrafi analizować zagrożenia środowiska związane z negatywną działalnością człowieka.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BL-S2-41.3_U01Student potrafi określić negatywne skutki działaności człowieka na przyrodę w krajach tropikalnych oraz zaprezentować sposoby jej ochrony.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U13interpretuje zagrożenia spowodowanych działalnością człowieka (przemysłem, urbanizacją, rolnictwem); wykorzystuje wiedzę ekologiczną w ocenie stanu środowiska;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-1Zajęcia mają na celu przybliżenie studentom problemów związanych z dewstacją środowiska w krajach tropikalnych i globalnych skutków tych zmian oraz sposobów ochrony.
Treści programoweT-LK-4Ochrona lasów deszczowych i innych ekosystemów strefy równikowej.
T-LK-5Globalne skutki antropogenicznych zmian w krajach tropikalnych.
T-LK-3Dewastacja lasów deszczowych strefy równikowej a klimat.
T-LK-1Wpływ człowieka na bioróżnorodność w lasach tropikalnej strefy równikowej.
T-LK-2Działalność antropogeniczna a gospodarka wodna w krajach tropikalnych.
Metody nauczaniaM-4film
M-3dyskusja dydaktyczna
M-2wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Przygotowanie opracowań problemowych i ich prezentacja na ćwiczeniach.
S-1Ocena formująca: Ocena na podstawie dyskusji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi określić negatywnych skutków działaności człowieka na przyrodę w krajach tropikalnych oraz zaprezentować sposobów jej ochrony.
3,0Student potrafi tylko wymienić negatywne skutki działaności człowieka na przyrodę w krajach tropikalnych ale nie potrafi zaprezentować sposobów jej ochrony.
3,5Student potrafi wymienić negatywne skutki działaności człowieka na przyrodę w krajach tropikalnych oraz wymienić sposoby jej ochrony.
4,0Student potrafi wymienić i częściowo omówić negatywne skutki działaności człowieka na przyrodę w krajach tropikalnych oraz wymienić sposoby jej ochrony.
4,5Student potrafi przeprowadzić podstawową analizę negatywnych skutków działaności człowieka na przyrodę w krajach tropikalnych oraz przedstawić sposoby jej ochrony w prosty sposób.
5,0Student potrafi przeprowadzić głęboką analizę negatywnych skutków działaności człowieka na przyrodę w krajach tropikalnych oraz zaprezentować szeroko sposoby jej ochrony.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BL-S2-41.3_K01Student w trakcie zajeć nabędzie świadomość negatywnego wpływu człowieka na środowisko w krajach tropikachlnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K07ma świadomość odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka wynikające z działalności własnej i innych ludzi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K06wykazuje odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych i tworzenie warunków bezpiecznej pracy
Cel przedmiotuC-1Zajęcia mają na celu przybliżenie studentom problemów związanych z dewstacją środowiska w krajach tropikalnych i globalnych skutków tych zmian oraz sposobów ochrony.
Treści programoweT-W-2Wpływ człowieka na środowisko w krajach tropikalnych.
T-LK-5Globalne skutki antropogenicznych zmian w krajach tropikalnych.
Metody nauczaniaM-4film
M-3dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Przygotowanie opracowań problemowych i ich prezentacja na ćwiczeniach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada świadomości negatywnego wpływu człowieka na srodowisk o w krajach tropikalnych.
3,0Student posiada nieznaczną świadomość negatywnego wpływu człowieka na srodowisk o w krajach tropikalnych.
3,5Student posiada podstawową świadomość negatywnego wpływu człowieka na środowisko w krajach tropikalnych.
4,0Student posiada dobrą świadomość negatywnego wpływu człowieka na środowisko w krajach tropikalnych.
4,5Student posiada rozwiniętą świadomość negatywnego wpływu człowieka na środowisko w krajach tropikalnych.
5,0Student posiada bardzo dobrą świadomość negatywnego wpływu człowieka na środowisko w krajach tropikalnych i potrafi podjąć aktywne działania w tym kierunku.