Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia wód

Sylabus przedmiotu Ekologia behawioralna ryb:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekologia behawioralna ryb
Specjalność Biologia wód
Jednostka prowadząca Zakład Systematyki Ryb
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Więcaszek <Beata.Wiecaszek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość anatomii, systematyki i biologii zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z wiedzą z zakresu ekologii ryb, w szczególności z ich znaczeniem i rolą w naturalnych ekosystemach
C-2Przybliżenie ekologicznych aspektów podwodnego życia - możliwość lepszej ochrony środowiska wodnego i racjonalnego wykorzystania w gspodarce człowieka

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zachowania rozrodcze ryb. Doświadczenia ze sztuczną selekcją. Organizacja socjalna w stadzie i ławicy. Dymorfizm płciowy u ryb.2
T-A-2Doświadczalne badanie adaptacji. Zdobywanie pokarmu. Przystosowania budowy głowy do zdobywania pokarmu.2
T-A-3Ekonomika wyboru ofiary. Różne strategie zdobywania pokarmu. Zmienność środowiska i rezerwy ciała. Testowanie funkcjonalnych hipotez dotyczących adaptacji. Zalety i ewolucja ubarwienia ostrzegawczego u ryb.2
T-A-4Optymalna wielkość terytorium. Wspólna ochrona zasobów. Terytorializm międzygatunkowy u ryb. Życie w grupach i zdobywanie pokarmu. Różnice osobnicze w obrębie grupy ryb.2
T-A-5Pasożytnictwo, komensalizm, mutualizm w obrębie populacji ryb.2
T-A-6Proporcje płci w stadzie. Konkurencja o partnerów. Gynogeneza w populacjach ryb. Zmiana płci, hermafrodytyzm. Adaptacje u ryb wspomagające proces rozmnażania.2
T-A-7Tarło wielokrotne. Pasożytnictwo lęgowe. Opieka rodzicielska - sposoby ochrony ikry i wylęgu u ryb. Bezpośrednie ograniczenia opieki rodzicielskiej.2
T-A-8Predyspozycje genetyczne i ekologiczne ograniczenia w zakresie kooperacji wśród ryb. Komunikacja wśród ryb. Hipotezy dotyczące ewolucji kształtowania sygnałów. Zmienność sygnałów i informacji.1
15
wykłady
T-W-1Dobór naturalny, ekologia i zachowania. Geny a zachowanie. Egoistyczne zachowanie osobników a korzyść grupy2
T-W-2Testowanie hipotez w ekologii behawioralnej. Podejście porównawcze. Ocena metody porównawczej2
T-W-3Osobnik a decyzje ekonomiczne. Ekonomika obrony zasobów. Konkurencja poprzez eksploatację i obronę zasobów.2
T-W-4Ewolucyjny wyścig zbrojeń. Drapieżniki i ofiary. Stan ewolucyjnej równowagi a stan ciągłych zmian adaptacyjnych w zakresie przystosowań do ataku i obrony.2
T-W-5Życie w grupach: unikanie drapieżnictwa, zdobywanie pokarmu, optymalna wielkość grupy. Ewolucja życia w grupie.3
T-W-6Walka i ocena. Ewolucja walki konwencjonalnej. Konflikt płci i dobór płciowy. Znaczenie zalotów.2
T-W-7Opieka rodzicielska i systemy rozrodcze. Alternatywne strategie rozrodcze. Dobór krewniaczy.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie się do "wejściówek"5
A-A-3Przygotowanie prezentacji multimedialnej10
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach4
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu6
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej i filmów
M-2Ćwiczenia laboratoryjne (obserwacja zachowań ryb w warunkach hodowli laboratoryjnej)
M-3Dyskusja panelowa na temat funkcji różnych ekologicznie grup ryb

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: "Wejściówki" na początku zajęć sprawdzające stopień przyswojenia przez studenta partii materiału opanowanej dzięki pracy wąsnej
S-2Ocena formująca: "Wyjściówki" - ocena poprawności wykonania dokumentacji przebiegu doświadczenia wykonywanego w czasie trwania ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
S-4Ocena formująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń
S-5Ocena formująca: Pisemne zaliczenie wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLW-S-O2.1_W01
Student charakteryzuje zależności ekologiczne zachodzące pomiędzy rybami a ich środowiskiem naturalnym
BL_2A_W01, BL_2A_W14P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05C-1, C-2T-W-1, T-W-4, T-W-7, T-A-3, T-A-7, T-A-8M-2S-1, S-3
BL_2A_BLW-S-O2.1_W02
Student określa zdolności przystosowawcze ryb, umożliwiające ich przetrwanie i rozród.
BL_2A_W11, BL_2A_W14P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-8M-1, M-2S-1, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLW-S-O2.1_U01
Student potrafi testować hipotezy w ekologii behawioralnej
BL_2A_U07, BL_2A_U06P2A_U01, P2A_U03, P2A_U05, P2A_U06C-2T-W-4, T-W-6, T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-A-7M-1, M-2S-2, S-3
BL_2A_BLW-S-O2.1_U02
Student potrafi przeprowadzić proste doświadczenia behawioralne na rybach
BL_2A_U03, BL_2A_U06P2A_U01, P2A_U03, P2A_U06C-1, C-2T-W-6, T-W-7, T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-A-6M-1, M-2S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLW-S-O2.1_K01
Przy doświadczeniach ze zwierzętami (rybami) student postępuje zgodnie z zasadami etyki
BL_2A_K04P2A_K03, P2A_K04C-2T-W-7, T-W-5, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-8M-2, M-3S-2, S-3
BL_2A_BLW-S-O2.1_K02
Student wykazuje aktywną postawę i wrażliwość w dziedzinie ochrony środowiska, szczególnie hydrosfery
BL_2A_K07P2A_K03, P2A_K04, P2A_K06C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLW-S-O2.1_W01
Student charakteryzuje zależności ekologiczne zachodzące pomiędzy rybami a ich środowiskiem naturalnym
2,0Student nie jest w stanie scharakteryzować zależności ekologicznych zachodzących pomiędzy rybami a ich środowiskiem naturalnym
3,0Student bardzo słabo charakteryzuje zależności ekologiczne zachodzące pomiędzy rybami a ich środowiskiem naturalnym
3,5Student słabo charakteryzuje zależności ekologiczne zachodzące pomiędzy rybami a ich środowiskiem naturalnym
4,0Student dobrze charakteryzuje zależności ekologiczne zachodzące pomiędzy rybami a ich środowiskiem naturalnym, ale nie potrafi zinterpretować wszystkich specyficznych zagadnień
4,5Student dobrze charakteryzuje zależności ekologiczne zachodzące pomiędzy rybami a ich środowiskiem naturalnym, interpretuje zależności wykazujące szczególną specyfikę
5,0Student bardzo dobrze charakteryzuje zależności ekologiczne zachodzące pomiędzy rybami a ich środowiskiem naturalnym, interpretuje zależności wykazujące szczególną specyfikę
BL_2A_BLW-S-O2.1_W02
Student określa zdolności przystosowawcze ryb, umożliwiające ich przetrwanie i rozród.
2,0Student nie potrafi określić zdolności przystosowawczych ryb, umożliwiających ich przetrwanie i rozród.
3,0Student potrafi określić niewiele zdolności przystosowawczych ryb, umożliwiających ich przetrwanie i rozród.
3,5Student potrafi określić niektóre zdolności przystosowawcze ryb, nie umie zanalizować najważniejszych czynników przetrwania i rozrodu.
4,0Student potrafi określić zdolności przystosowawcze ryb, umie zanalizować niektóre czynniki przetrwania i rozrodu.
4,5Student potrafi określić zdolności przystosowawcze ryb, umie zanalizować czynniki przetrwania i rozrodu.
5,0Student potrafi bardzo dobrze określić zdolności przystosowawcze ryb, umiejętnie zanalizować czynniki przetrwania i rozrodu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLW-S-O2.1_U01
Student potrafi testować hipotezy w ekologii behawioralnej
2,0Student nie potrafi testować hipotezy w ekologii behawioralnej
3,0Student dostatecznie testuje hipotezy w ekologii behawioralnej
3,5Student wystarczająco umiejętnie testuje hipotezy w ekologii behawioralnej
4,0Student dobrze testuje hipotezy w ekologii behawioralnej
4,5Student dobrze testuje hipotezy w ekologii behawioralnej i potrafi postawić proste hipotezy samodzielnie
5,0Student bardzo dobrze testuje hipotezy w ekologii behawioralnej i potrafi postawić proste hipotezy samodzielnie
BL_2A_BLW-S-O2.1_U02
Student potrafi przeprowadzić proste doświadczenia behawioralne na rybach
2,0Student nie potrafi samodzielnie ani z pomocą prowadzacego zajęcia przeprowadzić prostych doświadczeń behawioralnych na rybach
3,0Student nie potrafi samodzielnie przeprowadzić prostych doświadczeń behawioralnych na rybach
3,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić proste doświadczenia behawioralne na rybach
4,0Student dobrze potrafi samodzielnie przeprowadzić proste doświadczenia behawioralne na rybach
4,5Student dobrze potrafi samodzielnie przeprowadzić proste doświadczenia behawioralne na rybach i podać ich trafną interpretację
5,0Student bardzo dobrze potrafi samodzielnie przeprowadzić proste doświadczenia behawioralne na rybach i podać ich bardzo trafną interpretację

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLW-S-O2.1_K01
Przy doświadczeniach ze zwierzętami (rybami) student postępuje zgodnie z zasadami etyki
2,0Student wykazuje brak znajomości zasad etyki przy doświadczeniach z rybami
3,0Student wykazuje małą znajomość zasad etyki przy doświadczeniach z rybami
3,5Student wykazuje niedużą znajomość zasad etyki przy doświadczeniach z rybami
4,0Student wykazuje dobrą znajomość zasad etyki przy doświadczeniach z rybami
4,5Student wykazuje dobrą znajomość zasad etyki i przestrzega ich ściśle w doświadczeniach z rybami
5,0Student wykazuje bardzo dobrą znajomość zasad etyki i przestrzega ich ściśle w doświadczeniach z rybami
BL_2A_BLW-S-O2.1_K02
Student wykazuje aktywną postawę i wrażliwość w dziedzinie ochrony środowiska, szczególnie hydrosfery
2,0Student wykazuje bierną postawę i brak wrażliwości w dziedzinie ochrony środowiska
3,0Student wykazuje raczej bierną postawę i małą wrażliwość w dziedzinie ochrony środowiska
3,5Student wykazuje raczej bierną postawę i widoczną wrażliwość w dziedzinie ochrony środowiska
4,0Student wykazuje aktywną postawę i widoczną wrażliwość w dziedzinie ochrony środowiska
4,5Student wykazuje aktywną postawę i odpowiednią wrażliwość w dziedzinie ochrony środowiska
5,0Student wykazuje bardzo aktywną postawę i wrażliwość w dziedzinie ochrony środowiska

Literatura podstawowa

  1. Krebs J.R., Davies N.B., Wprowadzenie do ekologii behawioralnej, PWN, Warszawa, 2001
  2. Matthews W.J., Patterns In Freshwater Fish Ecology, Chapman and Hall, New York, 1998
  3. Wootton R. J., Fish Ecology, Glasgow and London, 1992
  4. Załachowski W., Ryby, PWN, Warszawa, 1998

Literatura dodatkowa

  1. Heese T., Przybyszewski C., Życie ryb, Wydawnictwo Uczelniane WSI, Koszalin, 2011
  2. Nelson J.S., Fishes of the World, John Wiley and Sons, Inc., United States of America, 2006
  3. Bond C.E., Biology of Fishes, Saunders College Publishing, New York- Sydney-Tokyo, 1996, II

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zachowania rozrodcze ryb. Doświadczenia ze sztuczną selekcją. Organizacja socjalna w stadzie i ławicy. Dymorfizm płciowy u ryb.2
T-A-2Doświadczalne badanie adaptacji. Zdobywanie pokarmu. Przystosowania budowy głowy do zdobywania pokarmu.2
T-A-3Ekonomika wyboru ofiary. Różne strategie zdobywania pokarmu. Zmienność środowiska i rezerwy ciała. Testowanie funkcjonalnych hipotez dotyczących adaptacji. Zalety i ewolucja ubarwienia ostrzegawczego u ryb.2
T-A-4Optymalna wielkość terytorium. Wspólna ochrona zasobów. Terytorializm międzygatunkowy u ryb. Życie w grupach i zdobywanie pokarmu. Różnice osobnicze w obrębie grupy ryb.2
T-A-5Pasożytnictwo, komensalizm, mutualizm w obrębie populacji ryb.2
T-A-6Proporcje płci w stadzie. Konkurencja o partnerów. Gynogeneza w populacjach ryb. Zmiana płci, hermafrodytyzm. Adaptacje u ryb wspomagające proces rozmnażania.2
T-A-7Tarło wielokrotne. Pasożytnictwo lęgowe. Opieka rodzicielska - sposoby ochrony ikry i wylęgu u ryb. Bezpośrednie ograniczenia opieki rodzicielskiej.2
T-A-8Predyspozycje genetyczne i ekologiczne ograniczenia w zakresie kooperacji wśród ryb. Komunikacja wśród ryb. Hipotezy dotyczące ewolucji kształtowania sygnałów. Zmienność sygnałów i informacji.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Dobór naturalny, ekologia i zachowania. Geny a zachowanie. Egoistyczne zachowanie osobników a korzyść grupy2
T-W-2Testowanie hipotez w ekologii behawioralnej. Podejście porównawcze. Ocena metody porównawczej2
T-W-3Osobnik a decyzje ekonomiczne. Ekonomika obrony zasobów. Konkurencja poprzez eksploatację i obronę zasobów.2
T-W-4Ewolucyjny wyścig zbrojeń. Drapieżniki i ofiary. Stan ewolucyjnej równowagi a stan ciągłych zmian adaptacyjnych w zakresie przystosowań do ataku i obrony.2
T-W-5Życie w grupach: unikanie drapieżnictwa, zdobywanie pokarmu, optymalna wielkość grupy. Ewolucja życia w grupie.3
T-W-6Walka i ocena. Ewolucja walki konwencjonalnej. Konflikt płci i dobór płciowy. Znaczenie zalotów.2
T-W-7Opieka rodzicielska i systemy rozrodcze. Alternatywne strategie rozrodcze. Dobór krewniaczy.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie się do "wejściówek"5
A-A-3Przygotowanie prezentacji multimedialnej10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach4
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu6
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O2.1_W01Student charakteryzuje zależności ekologiczne zachodzące pomiędzy rybami a ich środowiskiem naturalnym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W01ma pogłębioną wiedzę o biologii, systematyce, funkcjonowaniu i rozmieszczeniu oraz ewolucji organizmów żywych oraz zna ich predyspozycje ekologiczne
BL_2A_W14ma zaawansowaną wiedzę w zakresie życia i behawioru organizmów żywych w środowisku przyrodniczym z uwzględnieniem warunków biotycznych i abiotycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wiedzą z zakresu ekologii ryb, w szczególności z ich znaczeniem i rolą w naturalnych ekosystemach
C-2Przybliżenie ekologicznych aspektów podwodnego życia - możliwość lepszej ochrony środowiska wodnego i racjonalnego wykorzystania w gspodarce człowieka
Treści programoweT-W-1Dobór naturalny, ekologia i zachowania. Geny a zachowanie. Egoistyczne zachowanie osobników a korzyść grupy
T-W-4Ewolucyjny wyścig zbrojeń. Drapieżniki i ofiary. Stan ewolucyjnej równowagi a stan ciągłych zmian adaptacyjnych w zakresie przystosowań do ataku i obrony.
T-W-7Opieka rodzicielska i systemy rozrodcze. Alternatywne strategie rozrodcze. Dobór krewniaczy.
T-A-3Ekonomika wyboru ofiary. Różne strategie zdobywania pokarmu. Zmienność środowiska i rezerwy ciała. Testowanie funkcjonalnych hipotez dotyczących adaptacji. Zalety i ewolucja ubarwienia ostrzegawczego u ryb.
T-A-7Tarło wielokrotne. Pasożytnictwo lęgowe. Opieka rodzicielska - sposoby ochrony ikry i wylęgu u ryb. Bezpośrednie ograniczenia opieki rodzicielskiej.
T-A-8Predyspozycje genetyczne i ekologiczne ograniczenia w zakresie kooperacji wśród ryb. Komunikacja wśród ryb. Hipotezy dotyczące ewolucji kształtowania sygnałów. Zmienność sygnałów i informacji.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne (obserwacja zachowań ryb w warunkach hodowli laboratoryjnej)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: "Wejściówki" na początku zajęć sprawdzające stopień przyswojenia przez studenta partii materiału opanowanej dzięki pracy wąsnej
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest w stanie scharakteryzować zależności ekologicznych zachodzących pomiędzy rybami a ich środowiskiem naturalnym
3,0Student bardzo słabo charakteryzuje zależności ekologiczne zachodzące pomiędzy rybami a ich środowiskiem naturalnym
3,5Student słabo charakteryzuje zależności ekologiczne zachodzące pomiędzy rybami a ich środowiskiem naturalnym
4,0Student dobrze charakteryzuje zależności ekologiczne zachodzące pomiędzy rybami a ich środowiskiem naturalnym, ale nie potrafi zinterpretować wszystkich specyficznych zagadnień
4,5Student dobrze charakteryzuje zależności ekologiczne zachodzące pomiędzy rybami a ich środowiskiem naturalnym, interpretuje zależności wykazujące szczególną specyfikę
5,0Student bardzo dobrze charakteryzuje zależności ekologiczne zachodzące pomiędzy rybami a ich środowiskiem naturalnym, interpretuje zależności wykazujące szczególną specyfikę
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O2.1_W02Student określa zdolności przystosowawcze ryb, umożliwiające ich przetrwanie i rozród.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W11ma ogólną w niektórych obszarach pogłębioną wiedzę w zakresie funkcjonowania, morfologii i anatomii oraz aberracji wybranych narządów i układów organizmów żywych oraz procesów życiowych na różnych etapach rozwoju organizmu
BL_2A_W14ma zaawansowaną wiedzę w zakresie życia i behawioru organizmów żywych w środowisku przyrodniczym z uwzględnieniem warunków biotycznych i abiotycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wiedzą z zakresu ekologii ryb, w szczególności z ich znaczeniem i rolą w naturalnych ekosystemach
Treści programoweT-W-1Dobór naturalny, ekologia i zachowania. Geny a zachowanie. Egoistyczne zachowanie osobników a korzyść grupy
T-W-2Testowanie hipotez w ekologii behawioralnej. Podejście porównawcze. Ocena metody porównawczej
T-W-5Życie w grupach: unikanie drapieżnictwa, zdobywanie pokarmu, optymalna wielkość grupy. Ewolucja życia w grupie.
T-A-1Zachowania rozrodcze ryb. Doświadczenia ze sztuczną selekcją. Organizacja socjalna w stadzie i ławicy. Dymorfizm płciowy u ryb.
T-A-2Doświadczalne badanie adaptacji. Zdobywanie pokarmu. Przystosowania budowy głowy do zdobywania pokarmu.
T-A-4Optymalna wielkość terytorium. Wspólna ochrona zasobów. Terytorializm międzygatunkowy u ryb. Życie w grupach i zdobywanie pokarmu. Różnice osobnicze w obrębie grupy ryb.
T-A-8Predyspozycje genetyczne i ekologiczne ograniczenia w zakresie kooperacji wśród ryb. Komunikacja wśród ryb. Hipotezy dotyczące ewolucji kształtowania sygnałów. Zmienność sygnałów i informacji.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej i filmów
M-2Ćwiczenia laboratoryjne (obserwacja zachowań ryb w warunkach hodowli laboratoryjnej)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: "Wejściówki" na początku zajęć sprawdzające stopień przyswojenia przez studenta partii materiału opanowanej dzięki pracy wąsnej
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
S-4Ocena formująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi określić zdolności przystosowawczych ryb, umożliwiających ich przetrwanie i rozród.
3,0Student potrafi określić niewiele zdolności przystosowawczych ryb, umożliwiających ich przetrwanie i rozród.
3,5Student potrafi określić niektóre zdolności przystosowawcze ryb, nie umie zanalizować najważniejszych czynników przetrwania i rozrodu.
4,0Student potrafi określić zdolności przystosowawcze ryb, umie zanalizować niektóre czynniki przetrwania i rozrodu.
4,5Student potrafi określić zdolności przystosowawcze ryb, umie zanalizować czynniki przetrwania i rozrodu.
5,0Student potrafi bardzo dobrze określić zdolności przystosowawcze ryb, umiejętnie zanalizować czynniki przetrwania i rozrodu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O2.1_U01Student potrafi testować hipotezy w ekologii behawioralnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U07ma pogłębioną wiedzę bioinformatyczną i posiada umiejętność jej stosowania w pracy biologa, posługuje się metodami statystyki matematycznej w analizie danych doświadczalnych i obserwacji biologicznych;
BL_2A_U06potrafi przeprowadzać specjalistyczne prace eksperymentalne, potrafi stosować metody biologii i diagnostyki laboratoryjnej, potrafi wykonywać analizy laboratoryjne i posługiwać się sprzętem analitycznym i aparaturą badawczą, posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego, potrafi przeprowadzić badanie lub eksperyment z zastosowaniem zaawansowanych technik mikroskopowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U05stosuje metody statystyczne oraz techniki i narzędzia informatyczne do opisu zjawisk i analizy danych o charakterze specjalistycznym
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-2Przybliżenie ekologicznych aspektów podwodnego życia - możliwość lepszej ochrony środowiska wodnego i racjonalnego wykorzystania w gspodarce człowieka
Treści programoweT-W-4Ewolucyjny wyścig zbrojeń. Drapieżniki i ofiary. Stan ewolucyjnej równowagi a stan ciągłych zmian adaptacyjnych w zakresie przystosowań do ataku i obrony.
T-W-6Walka i ocena. Ewolucja walki konwencjonalnej. Konflikt płci i dobór płciowy. Znaczenie zalotów.
T-A-3Ekonomika wyboru ofiary. Różne strategie zdobywania pokarmu. Zmienność środowiska i rezerwy ciała. Testowanie funkcjonalnych hipotez dotyczących adaptacji. Zalety i ewolucja ubarwienia ostrzegawczego u ryb.
T-A-5Pasożytnictwo, komensalizm, mutualizm w obrębie populacji ryb.
T-A-6Proporcje płci w stadzie. Konkurencja o partnerów. Gynogeneza w populacjach ryb. Zmiana płci, hermafrodytyzm. Adaptacje u ryb wspomagające proces rozmnażania.
T-A-7Tarło wielokrotne. Pasożytnictwo lęgowe. Opieka rodzicielska - sposoby ochrony ikry i wylęgu u ryb. Bezpośrednie ograniczenia opieki rodzicielskiej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej i filmów
M-2Ćwiczenia laboratoryjne (obserwacja zachowań ryb w warunkach hodowli laboratoryjnej)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: "Wyjściówki" - ocena poprawności wykonania dokumentacji przebiegu doświadczenia wykonywanego w czasie trwania ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi testować hipotezy w ekologii behawioralnej
3,0Student dostatecznie testuje hipotezy w ekologii behawioralnej
3,5Student wystarczająco umiejętnie testuje hipotezy w ekologii behawioralnej
4,0Student dobrze testuje hipotezy w ekologii behawioralnej
4,5Student dobrze testuje hipotezy w ekologii behawioralnej i potrafi postawić proste hipotezy samodzielnie
5,0Student bardzo dobrze testuje hipotezy w ekologii behawioralnej i potrafi postawić proste hipotezy samodzielnie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O2.1_U02Student potrafi przeprowadzić proste doświadczenia behawioralne na rybach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U03wykorzystuje wiedzę dotyczącą chowu i hodowli zwierząt oraz zasad gospodarowania populacjami zwierząt dziko żyjących, dba o dobrostan zwierząt, kształtuje umiejętności wykorzystywania wybranych metod terapeutycznych w zakresie animaloterapii;
BL_2A_U06potrafi przeprowadzać specjalistyczne prace eksperymentalne, potrafi stosować metody biologii i diagnostyki laboratoryjnej, potrafi wykonywać analizy laboratoryjne i posługiwać się sprzętem analitycznym i aparaturą badawczą, posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego, potrafi przeprowadzić badanie lub eksperyment z zastosowaniem zaawansowanych technik mikroskopowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wiedzą z zakresu ekologii ryb, w szczególności z ich znaczeniem i rolą w naturalnych ekosystemach
C-2Przybliżenie ekologicznych aspektów podwodnego życia - możliwość lepszej ochrony środowiska wodnego i racjonalnego wykorzystania w gspodarce człowieka
Treści programoweT-W-6Walka i ocena. Ewolucja walki konwencjonalnej. Konflikt płci i dobór płciowy. Znaczenie zalotów.
T-W-7Opieka rodzicielska i systemy rozrodcze. Alternatywne strategie rozrodcze. Dobór krewniaczy.
T-A-1Zachowania rozrodcze ryb. Doświadczenia ze sztuczną selekcją. Organizacja socjalna w stadzie i ławicy. Dymorfizm płciowy u ryb.
T-A-2Doświadczalne badanie adaptacji. Zdobywanie pokarmu. Przystosowania budowy głowy do zdobywania pokarmu.
T-A-5Pasożytnictwo, komensalizm, mutualizm w obrębie populacji ryb.
T-A-6Proporcje płci w stadzie. Konkurencja o partnerów. Gynogeneza w populacjach ryb. Zmiana płci, hermafrodytyzm. Adaptacje u ryb wspomagające proces rozmnażania.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej i filmów
M-2Ćwiczenia laboratoryjne (obserwacja zachowań ryb w warunkach hodowli laboratoryjnej)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: "Wejściówki" na początku zajęć sprawdzające stopień przyswojenia przez studenta partii materiału opanowanej dzięki pracy wąsnej
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi samodzielnie ani z pomocą prowadzacego zajęcia przeprowadzić prostych doświadczeń behawioralnych na rybach
3,0Student nie potrafi samodzielnie przeprowadzić prostych doświadczeń behawioralnych na rybach
3,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić proste doświadczenia behawioralne na rybach
4,0Student dobrze potrafi samodzielnie przeprowadzić proste doświadczenia behawioralne na rybach
4,5Student dobrze potrafi samodzielnie przeprowadzić proste doświadczenia behawioralne na rybach i podać ich trafną interpretację
5,0Student bardzo dobrze potrafi samodzielnie przeprowadzić proste doświadczenia behawioralne na rybach i podać ich bardzo trafną interpretację
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O2.1_K01Przy doświadczeniach ze zwierzętami (rybami) student postępuje zgodnie z zasadami etyki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K04rozumie znaczenie etycznych i społecznych aspektów związanych z pracą badawczą, zawodową i uczciwością intelektualną; postępuje zgodnie z zasadami etycznymi i prawnymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-2Przybliżenie ekologicznych aspektów podwodnego życia - możliwość lepszej ochrony środowiska wodnego i racjonalnego wykorzystania w gspodarce człowieka
Treści programoweT-W-7Opieka rodzicielska i systemy rozrodcze. Alternatywne strategie rozrodcze. Dobór krewniaczy.
T-W-5Życie w grupach: unikanie drapieżnictwa, zdobywanie pokarmu, optymalna wielkość grupy. Ewolucja życia w grupie.
T-A-2Doświadczalne badanie adaptacji. Zdobywanie pokarmu. Przystosowania budowy głowy do zdobywania pokarmu.
T-A-4Optymalna wielkość terytorium. Wspólna ochrona zasobów. Terytorializm międzygatunkowy u ryb. Życie w grupach i zdobywanie pokarmu. Różnice osobnicze w obrębie grupy ryb.
T-A-5Pasożytnictwo, komensalizm, mutualizm w obrębie populacji ryb.
T-A-8Predyspozycje genetyczne i ekologiczne ograniczenia w zakresie kooperacji wśród ryb. Komunikacja wśród ryb. Hipotezy dotyczące ewolucji kształtowania sygnałów. Zmienność sygnałów i informacji.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne (obserwacja zachowań ryb w warunkach hodowli laboratoryjnej)
M-3Dyskusja panelowa na temat funkcji różnych ekologicznie grup ryb
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: "Wyjściówki" - ocena poprawności wykonania dokumentacji przebiegu doświadczenia wykonywanego w czasie trwania ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student wykazuje brak znajomości zasad etyki przy doświadczeniach z rybami
3,0Student wykazuje małą znajomość zasad etyki przy doświadczeniach z rybami
3,5Student wykazuje niedużą znajomość zasad etyki przy doświadczeniach z rybami
4,0Student wykazuje dobrą znajomość zasad etyki przy doświadczeniach z rybami
4,5Student wykazuje dobrą znajomość zasad etyki i przestrzega ich ściśle w doświadczeniach z rybami
5,0Student wykazuje bardzo dobrą znajomość zasad etyki i przestrzega ich ściśle w doświadczeniach z rybami
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O2.1_K02Student wykazuje aktywną postawę i wrażliwość w dziedzinie ochrony środowiska, szczególnie hydrosfery
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K07ma świadomość odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka wynikające z działalności własnej i innych ludzi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K06wykazuje odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych i tworzenie warunków bezpiecznej pracy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wiedzą z zakresu ekologii ryb, w szczególności z ich znaczeniem i rolą w naturalnych ekosystemach
C-2Przybliżenie ekologicznych aspektów podwodnego życia - możliwość lepszej ochrony środowiska wodnego i racjonalnego wykorzystania w gspodarce człowieka
Treści programoweT-W-1Dobór naturalny, ekologia i zachowania. Geny a zachowanie. Egoistyczne zachowanie osobników a korzyść grupy
T-W-2Testowanie hipotez w ekologii behawioralnej. Podejście porównawcze. Ocena metody porównawczej
T-A-2Doświadczalne badanie adaptacji. Zdobywanie pokarmu. Przystosowania budowy głowy do zdobywania pokarmu.
T-A-3Ekonomika wyboru ofiary. Różne strategie zdobywania pokarmu. Zmienność środowiska i rezerwy ciała. Testowanie funkcjonalnych hipotez dotyczących adaptacji. Zalety i ewolucja ubarwienia ostrzegawczego u ryb.
T-A-4Optymalna wielkość terytorium. Wspólna ochrona zasobów. Terytorializm międzygatunkowy u ryb. Życie w grupach i zdobywanie pokarmu. Różnice osobnicze w obrębie grupy ryb.
T-A-5Pasożytnictwo, komensalizm, mutualizm w obrębie populacji ryb.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej i filmów
M-2Ćwiczenia laboratoryjne (obserwacja zachowań ryb w warunkach hodowli laboratoryjnej)
M-3Dyskusja panelowa na temat funkcji różnych ekologicznie grup ryb
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: "Wejściówki" na początku zajęć sprawdzające stopień przyswojenia przez studenta partii materiału opanowanej dzięki pracy wąsnej
S-2Ocena formująca: "Wyjściówki" - ocena poprawności wykonania dokumentacji przebiegu doświadczenia wykonywanego w czasie trwania ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student wykazuje bierną postawę i brak wrażliwości w dziedzinie ochrony środowiska
3,0Student wykazuje raczej bierną postawę i małą wrażliwość w dziedzinie ochrony środowiska
3,5Student wykazuje raczej bierną postawę i widoczną wrażliwość w dziedzinie ochrony środowiska
4,0Student wykazuje aktywną postawę i widoczną wrażliwość w dziedzinie ochrony środowiska
4,5Student wykazuje aktywną postawę i odpowiednią wrażliwość w dziedzinie ochrony środowiska
5,0Student wykazuje bardzo aktywną postawę i wrażliwość w dziedzinie ochrony środowiska