Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia wód
Sylabus przedmiotu Genetyka rozwoju i embriologia roślin:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Genetyka rozwoju i embriologia roślin | ||
Specjalność | Biologia roślin | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Paweł Milczarski <Pawel.Milczarski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Piotr Masojć <Piotr.Masojc@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 9 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu botaniki, genetyki, fizjologii roślin, biochemii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z najważniejszymi mechanizmami molekularnymi embriogenezy oraz formowania się poszczególnych organów roślin podczas ich rozwoju. |
C-2 | Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dotyczących wybranych zagadnień. |
C-3 | Doskonalenie umiejętności mikroskopowych podczas obserwacji wybranych rodzajów tkanek. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Mechanizmy samoniezgodności oraz męskiej sterylności jako czynniki regulujące procesy zapylenia i zapłodnienia | 2 |
T-A-2 | Mechanizmy molekularne odpowiedzialne za formowanie się, wzrost i wzór budowy liści. | 2 |
T-A-3 | Sprawdzian zaliczeniowy w formie pisemnej | 1 |
5 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Mikroskopowa ocena płodności pyłku przy wykorzystaniu barwienia płynem Lugola oraz acetokarminem. Porównanie wyników. | 2 |
T-L-2 | Mikroskopowa ocena zarodków i tkanek spichrzowych w nasieniu. Morfologia i identyfikacja żywych komórek błękitem Evansa (obserwacja w binokularze), identyfikacja materiałów zapasowych za pomocą płynu Lugola. | 3 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Mikrosporogeneza, makrosporogeneza | 2 |
T-W-2 | Genetyczna kontrola procesu zapłodnienia i formowania się zarodka oraz bielma | 2 |
T-W-3 | Mechanizmy sterujące rozwojem siewki. Mutanty rozwojowe oraz mutanty związane z percepcją światła | 2 |
T-W-4 | Molekularne mechanizmy rozwoju merystemu wzrostu pędu i korzenia | 2 |
T-W-5 | Genetyczna kontrola formowania się kwiatów oraz mechanizmy regulacji kwitnienia | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-A-2 | przygotowanie sie do zajęć i studiowanie tematyki zajęć | 1 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia w formie pisemnej | 3 |
9 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-L-2 | Przygotowanie się do zajęć | 1 |
6 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 10 |
A-W-2 | samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 2 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia pisemnego | 3 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe, prezentacje multimedialne |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem mikroskopu |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena sposobu wygłoszenia i zawartych treści prezentacji multimedialnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena wykonania zadania mikroskopowego, opisu wyników i ich interpretacji |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLR-S-O7.3_W01 W zakresie wiedzy student defininiuje podstawowe procesy embriogeniczne oraz charakteryzuje molekularne mechanizmy kontroli kolejnych etapów rozwoju roślin. | BL_2A_W07, BL_2A_W17 | P2A_W02, P2A_W04, P2A_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLR-S-O7.3_U01 W ramach umiejetności student powinien wskazać i umieć powiązać w ciąg przyczynowo skutkowy najważniejsze składowe mechanizmów rozwoju rośliny od utworzenia organów rozmnażania generatywnego, aż po w pełni ukształtowany organizm. | BL_2A_U10, BL_2A_U11 | P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06 | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
BL_2A_BLR-S-O7.3_U02 Doskonalenie użycia technik mikroskopowych, przygotowywania preparatów biologicznych oraz opisu wykonanych obserwacji | BL_2A_U06 | P2A_U01, P2A_U03, P2A_U06 | C-3 | T-L-1, T-L-2 | M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLR-S-O7.3_K01 W wynku przeprowadzonych zajęć student nabędzie nastepujące postawy: kreatywność wyrażana poszukiwaniem dodatkowych źródłeł wiedzy, świadomość powiązań i zrozumienie dla procesów życiowych. | BL_2A_K01 | P2A_K04, P2A_K07 | C-2, C-3 | T-L-1, T-L-2 | M-2, M-3 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLR-S-O7.3_W01 W zakresie wiedzy student defininiuje podstawowe procesy embriogeniczne oraz charakteryzuje molekularne mechanizmy kontroli kolejnych etapów rozwoju roślin. | 2,0 | Student nie umie wymienić podstawowych mechanizmów embriogenetycznych oraz zaprezentować podstawowych mechanizmów kontroli formowania się kolejnych organów roślin. |
3,0 | Student umie wymienić i krótko scharakteryzować podstawowe mechanizmy embriogenetyczne oraz zaprezentować podstawowe mechanizmy kontroli formowania się kolejnych organów roślin. | |
3,5 | Student umie wymienić i krótko scharakteryzować podstawowe mechanizmy embriogenetyczne oraz zaprezentować i krótko scharakteryzować podstawowe mechanizmy kontroli formowania się kolejnych organów roślin. | |
4,0 | Student umie wymienić i dobrze scharakteryzować podstawowe mechanizmy embriogenetyczne oraz zaprezentować omawiane mechanizmy kontroli formowania się kolejnych organów roślin. | |
4,5 | Student umie wymienić i bardzo dobrze scharakteryzować podstawowe mechanizmy embriogenetyczne oraz opisać omawiane mechanizmy kontroli formowania się kolejnych organów roślin. | |
5,0 | Student umie wymienić i w stopniu znakomitym scharakteryzować podstawowe mechanizmy embriogenetyczne oraz opisać omawiane mechanizmy kontroli, w tym wskazać poszczególne geny i ich produkty ujawniające się podczas formowania się kolejnych organów roślin. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLR-S-O7.3_U01 W ramach umiejetności student powinien wskazać i umieć powiązać w ciąg przyczynowo skutkowy najważniejsze składowe mechanizmów rozwoju rośliny od utworzenia organów rozmnażania generatywnego, aż po w pełni ukształtowany organizm. | 2,0 | Student nie umie powiązać w ciąg zdarzeń mechanizmów rozwojowych. |
3,0 | Student umie powiązać w ciąg zdarzeń mechanizmy rozwojowe w stopniu zadowalającym z licznymi niedociągnięciami. | |
3,5 | Student umie powiązać w ciąg zdarzeń mechanizmy rozwojowe w stopniu zadowalającym z pewnymi niedociągnięciami. | |
4,0 | Student umie powiązać w ciąg zdarzeń mechanizmy rozwojowe w stopniu dobrym. | |
4,5 | Student umie powiązać w ciąg zdarzeń mechanizmy rozwojowe w stopniu bardzo dobrym. | |
5,0 | Student umie powiązać w ciąg zdarzeń mechanizmy rozwojowe w stopniu znakomitym. | |
BL_2A_BLR-S-O7.3_U02 Doskonalenie użycia technik mikroskopowych, przygotowywania preparatów biologicznych oraz opisu wykonanych obserwacji | 2,0 | Student nie umie wykorzystywać technik mikroskopowych do rozwiązywania zadań. |
3,0 | Student umie wykorzystywać techniki mikroskopowe do rozwiązywania zadań z licznymi niedoskonałościami. | |
3,5 | Student umie wykorzystywać techniki mikroskopowe do rozwiązywania zadań z nielicznymi niedoskonałościami. | |
4,0 | Student umie dobrze wykorzystywać techniki mikroskopowe do rozwiązywania zadań. | |
4,5 | Student umie bardzo dobrze wykorzystywać techniki mikroskopowe do rozwiązywania zadań. | |
5,0 | Student umie wykorzystywać techniki mikroskopowe do rozwiązywania zadań w stopniu znakomitym. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLR-S-O7.3_K01 W wynku przeprowadzonych zajęć student nabędzie nastepujące postawy: kreatywność wyrażana poszukiwaniem dodatkowych źródłeł wiedzy, świadomość powiązań i zrozumienie dla procesów życiowych. | 2,0 | Niedostateczne kompetencje. |
3,0 | Kompetencje dostateczne ze znaczącymi niedociągnięciami. | |
3,5 | Kompetencje dostateczne z niedociągnięciami. | |
4,0 | Kompetencje dobre | |
4,5 | Kompetencje bardzo dobre. | |
5,0 | Kompetencje znakomite. |
Literatura podstawowa
- Tywman R.M., Krótkie wykłady Biologia Rozwoju, PWN, Warszawa, 2005, 2
- Bednarska E., Zarys embriologii roślin okrytonasiennych, Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń, 1994