Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Bioinformatyka (S1)
Sylabus przedmiotu Praktyka programowa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Bioinformatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych, nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Praktyka programowa | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Hodowli Trzody Chlewnej, Żywienia Zwierząt i Żywności | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Beata Matysiak <Beata.Matysiak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 8,0 | ECTS (formy) | 8,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu botaniki i zoologii, ekonomii i przedsiębiorczości |
W-2 | Podstwaowa wiedza z zkresu badań biologicznych i stosowaną metodologią |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Kształtowanie umiejętności nawiązywania współracy ze specjalistami z zakresu nauk biologicznych jak też innych pokrewnych dziedzin nauki, mających na celu dalszy rozwój i wykrzystanie wiedzy teoretycznej w praktyce. |
C-2 | Zapoznanie z pracą w przemyśle biotechnologicznym i przemysłach pokrewnych, pracy w laboratoriach badawczych, kontrolnych i diagnostycznych, przygotowanie do wykonywania podstawowej analityki i prac badawczych z użyciem materiału biologicznego, obsługi aparatury badawczej i/lub urządzeń technologicznych, samodzielnego rozwijania własnych umiejętności zawodowych z zakresu bioinformatyki |
C-3 | Zapoznanie z podstawowymi technikami nowoczesnej statystycznej analizy danych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
praktyki | ||
T-PR-1 | Zapoznanie z zasadami BHP (instruktaż ogólny i stanowiskowy). Zapoznanie ze sprzętem i możliwościami oraz działaniem urzadzeń wchodzących w skład wyposażenia danej jednostki organizacyjnej. | 1 |
T-PR-2 | Blok zagadnień dotyczących między innymi diagnostyki i niezawodności systemów komputerowych, zintegrowanego środowiska programistycznego, grafiki komputerowej, zastosowania systemów komputerowych do automatyzacji procesów przemysłowych oraz pomiarów danych | 1 |
T-PR-3 | Blok zagadnień związany z wykonywaniem analiz jakościowych, wdrażaniem technik informatycznych i biotechnologicznych w produkcji rolnej i przemysłowej oraz w ochronie zdrowia człowieka, bioróżnorodności środowiska naturalnego. | 1 |
3 | ||
praktyki | ||
T-PR-1 | Zapoznanie z zasadami BHP (instruktaż ogólny i stanowiskowy). Zapoznanie ze sprzętem i możliwościami oraz działaniem urzadzeń wchodzących w skład wyposarzenia danej jednostki organizacyjnej. | 1 |
T-PR-2 | Blok zagadnień związany z przygotowaniem materiału i wykonywaniem analiz w specjalistycznych laboratoriach, np. mikroskopia elektronowa, zagadnienia biochemiczne, kontrola biopreparatów, komputerowa analiza danych, | 1 |
T-PR-3 | Blok wybranych zagadnień pracy w laboratoriach badawczych, kontrolnych i diagnostycznych z zakresu biotechnologii i mikrobiologii ( np. izolacje, bank genów, kultury in vitro, techniki i testy immunologiczne, identyfikacja drobnoustrojów) oraz iderpretacja uzyskanych wyników | 1 |
3 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
praktyki | ||
A-PR-1 | Uczestnictwo w szkoleniu BHP (ogólnym i stanowiskowym). Uczestnictwo w zajęciach praktycznych w wybranej jednostce organizacyjnej (istytucji). Przestrzeganie zasad BHP. | 90 |
A-PR-2 | Czytanie wskazanej literatury (instrukcje, regulaminy, metodyki, czasopisma specjalistyczne, podręczniki, publikacje) zgodne z profilem działalności danej instytucji. Przygotowanie do zajęćpraktycznych.Wypełnianie dzienniczka praktyk i napisanie konspektu. | 25 |
A-PR-3 | Przygotowanie do zalicznia z Praktyki Programowej | 5 |
120 | ||
praktyki | ||
A-PR-1 | Uczestnictwo w szkoleniu BHP (ogólnym i stanowiskowym).Uczestnictwo w zająciach praktycznych w wybranej jednostce organizacyjnej (istytucji). Przestrzeganie zasad BHP. | 90 |
A-PR-2 | Czytanie wskazanej literatury (instrukcje, regulaminy, metodyki, czasopisma specjalistyczne, podręczniki, publikacje) zgodne z profilem działalności danej instytucji. Przygotowanie do zajęćpraktycznych.Wypełnianie dzienniczka praktyk i napisanie konspektu. | 25 |
A-PR-3 | Przygotowanie do zalicznia z Praktyki Specjalistycznej | 5 |
120 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia produkcyjne |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne i metoda projektów |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna, praca w grupach |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena okresowa studenta przez Opiekuna Praktyk na powierzonym stanowisku w trakcie odbywania praktyki w wybranej instytucji |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na zakończenie praktyki programowej. Pisemna opinia Opiekuna praktyk. Zaliczenie ustne po zakończeniu praktyk w obecności Komisji Wydziałowej |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BI_1A_BI-S-P1_W01 Student tłumaczy biochemiczne podłoże procesów życiowych bazujące na wiedzy kalsyfikacji, funkcjach i przemianach substratów wystepujacych w żywych organizmach | BI_1A_W08 | P1A_W02, P1A_W06, P1A_W07, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W07 | — | C-2, C-3 | T-PR-3, T-PR-3 | M-4, M-2, M-3, M-1 | S-1, S-2 |
BI_1A_BI-S-P1_W02 Student definiuje podstawowe pojęcia z zakresu biologii i funkcjonowania żywych organizmów w środowisku, rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku i stosowanych w nich metod badawczych | BI_1A_W05, BI_1A_W07 | P1A_W01, P1A_W02, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W07, P1A_W08, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07 | InzA_W02 | C-2, C-3 | T-PR-2, T-PR-3, T-PR-2 | M-4, M-2, M-3, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BI_1A_BI-S-P1_U01 Posługiwanie się podstawowymi narzędziami bioinformatycznymi dostępnymi w pakietach programów oraz w postaci serwisów internetowych. | BI_1A_U02 | P1A_U01, P1A_U02, T1A_U02, T1A_U04, T1A_U05 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07, InzA_U08 | C-1, C-3 | T-PR-3, T-PR-2 | M-2, M-3, M-1 | S-1, S-2 |
BI_1A_BI-S-P1_U02 student analizuje struktury i funkcje układów biomolekularnych związanych z procesami chorobowymi, wykorzystywane m.in. w diagnostyce medycznej, projektowaniu leków oraz w zagadnieniach biologii medycznej, genomiki, proteomiki oraz biologii systemów. | BI_1A_U08 | P1A_U03, P1A_U07, T1A_U01, T1A_U08, T1A_U14, T1A_U15 | InzA_U01, InzA_U07 | C-1, C-2, C-3 | T-PR-3, T-PR-3, T-PR-2 | M-4, M-2, M-3, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BI_1A_BI-S-P1_K01 Student ma świadomość aktywnego udziału i zdyscyplinowania w pracy indywidualnej oraz grupowej wykazując odpowiednie współdziałanie zarówno jako członek jak i lider zespołu | BI_1A_K04 | P1A_K02, P1A_K03, P1A_K06, P1A_K08, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K06 | InzA_K01, InzA_K02 | C-1 | T-PR-3, T-PR-1 | M-4, M-2, M-3, M-1 | S-1, S-2 |
BI_1A_BI-S-P1_K02 Wykazuje zrozumienie podstawowych zjawisk i procesów biologicznych oraz przekonanie o ich empirycznej poznawalności | BI_1A_K03 | P1A_K01, P1A_K02, P1A_K05, P1A_K07, P1A_K08, T1A_K01, T1A_K06, T1A_K07 | InzA_K02 | C-1 | T-PR-2 | M-4, M-3, M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BI_1A_BI-S-P1_W01 Student tłumaczy biochemiczne podłoże procesów życiowych bazujące na wiedzy kalsyfikacji, funkcjach i przemianach substratów wystepujacych w żywych organizmach | 2,0 | student nie zna biochemicznego podłoż procesów życiowych |
3,0 | student w niewielkim zakresie zna podłoże funkcjonowania organizmów żywych i zna niektóre przemiany substratów | |
3,5 | student w niewielkim zakresie zana podłoże funkcjonowania organizmów żywych i zna przemiany substratów w zywych organizmach | |
4,0 | student zana podłoże funkcjonowania organizmów żywych i zna przemiany substratów w żywych organizmach | |
4,5 | student dobrze zana i potrafi wytłumaczyć podłoże funkcjonowania organizmów żywych i zna przemiany substratów w żywych organizmach | |
5,0 | student bardzo dobrze zana podłoże funkcjonowania organizmów żywych i bardzo dobrze zna, rozumie i umie wytłumaczyć przemiany substratów w żywych organizmach | |
BI_1A_BI-S-P1_W02 Student definiuje podstawowe pojęcia z zakresu biologii i funkcjonowania żywych organizmów w środowisku, rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku i stosowanych w nich metod badawczych | 2,0 | student nie umie logicznie myśleć |
3,0 | student umie logicznie myśleć i analizuje procesy biologiczne zachodzące w żywych organizmach | |
3,5 | student umie logicznie myśleć i analizuje procesy biologiczne zachodzące w żywych organizmach oraz korzysta z dostępnych metod w niewielkim zakresie | |
4,0 | student umie logicznie myśleć i analizuje procesy biologiczne zachodzące w żywych organizmach oraz korzysta z dostępnych metod zakresie funcjonowania organizmów w środowisku | |
4,5 | student umie logicznie myśleć i kreatywnie analizuje procesy biologiczne zachodzące w żywych organizmach oraz korzysta z dostępnych metod i narzędzi zakresie funcjonowania organizmów w środowisku | |
5,0 | student umie logicznie myśleć i kreatywnie analizuje procesy biologiczne zachodzące w żywych organizmach oraz korzysta z dostępnych metod, narzędzi i instrumentó w zakresie funcjonowania organizmów w środowisku |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BI_1A_BI-S-P1_U01 Posługiwanie się podstawowymi narzędziami bioinformatycznymi dostępnymi w pakietach programów oraz w postaci serwisów internetowych. | 2,0 | Student nie posługuje się podstawowymi narzędziami bioinformatycznymi dostępnymi w pakietach programów oraz w postaci serwisów internetowych. |
3,0 | Student w niewielkim zakresie posługuje się podstawowymi narzędziami bioinformatycznymi dostępnymi w pakietach programów oraz w postaci serwisów internetowych. | |
3,5 | Student posługuje się podstawowymi narzędziami bioinformatycznymi dostępnymi w pakietach programów oraz w postaci serwisów internetowych. | |
4,0 | Student posługuje się nie tylko podstawowymi narzędziami bioinformatycznymi dostępnymi w pakietach programów oraz w postaci serwisów internetowych. | |
4,5 | Student posługuje się i umie korzystać z narzędzi bioinformatycznych dostępnych w pakietach programów oraz w postaci serwisów internetowych. | |
5,0 | Student posługuje się, umie korzystać i dobierać narzędzia bioinformatyczne dostępne w pakietach programów oraz w postaci serwisów internetowych do roziwązywania problemów badawczych | |
BI_1A_BI-S-P1_U02 student analizuje struktury i funkcje układów biomolekularnych związanych z procesami chorobowymi, wykorzystywane m.in. w diagnostyce medycznej, projektowaniu leków oraz w zagadnieniach biologii medycznej, genomiki, proteomiki oraz biologii systemów. | 2,0 | student nie umie analizować struktury i funkcji układów biomolekularnych związanych z procesami chorobowymi, wykorzystywanych m.in. w diagnostyce medycznej, projektowaniu leków oraz w zagadnieniach biologii medycznej, genomiki, proteomiki oraz biologii systemów. |
3,0 | student analizuje niektóre struktury i funkcje układów biomolekularnych związanych z procesami chorobowymi, wykorzystywane m.in. w diagnostyce medycznej, projektowaniu leków oraz w zagadnieniach biologii medycznej, genomiki, proteomiki oraz biologii systemów. | |
3,5 | student analizuje struktury i funkcje układów biomolekularnych związanych z procesami chorobowymi, wykorzystywane m.in. w diagnostyce medycznej, projektowaniu leków oraz w zagadnieniach biologii medycznej, genomiki, proteomiki oraz biologii systemów. | |
4,0 | student analizuje i ocenia struktury i funkcje układów biomolekularnych związanych z procesami chorobowymi, wykorzystywane m.in. w diagnostyce medycznej, projektowaniu leków oraz w zagadnieniach biologii medycznej, genomiki, proteomiki oraz biologii systemów. | |
4,5 | student analizuje, ocenia i weryfikuje struktury i funkcje układów biomolekularnych związanych z procesami chorobowymi, wykorzystywane m.in. w diagnostyce medycznej, projektowaniu leków oraz w zagadnieniach biologii medycznej, genomiki, proteomiki oraz biologii systemów. | |
5,0 | student analizuje, ocenia, weryfikuje i stosuje struktury i funkcje układów biomolekularnych związanych z procesami chorobowymi, wykorzystywane m.in. w diagnostyce medycznej, projektowaniu leków oraz w zagadnieniach biologii medycznej, genomiki, proteomiki oraz biologii systemów. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BI_1A_BI-S-P1_K01 Student ma świadomość aktywnego udziału i zdyscyplinowania w pracy indywidualnej oraz grupowej wykazując odpowiednie współdziałanie zarówno jako członek jak i lider zespołu | 2,0 | student nie wykazuje zdolności ani otwartości aktywnego udziału w pracy indywidualnej |
3,0 | student wykazuje w niewielkim stopniu zdolność i otwartość aktywnego udziału w pracy indywidualnej oraz grupowej | |
3,5 | student wykazuje zdolność i otwartość aktywnego udziału w pracy indywidualnej oraz grupowej we wspłółdziałaniu jako członek zespołu | |
4,0 | student wykazuje zdolność i otwartość aktywnego udziału w pracy indywidualnej oraz grupowej we wspłółdziałaniu jako członek zespołu oraz nabywa świadomości aktywnego udziału w pracy laboratoryjnej | |
4,5 | student wykazuje zdolność i otwartość aktywnego udziału w pracy indywidualnej oraz grupowej we wspłółdziałaniu jako lider zespołu oraz ma świadomość aktywnego udziału w pracach badawczych | |
5,0 | student jest bardzo chętny, wykazuje zdolność i otwartość aktywnego udziału w pracy indywidualnej oraz grupowej we wspłółdziałaniu jako lider zespołu oraz ma świadomość aktywnego udziału w pracach badawczych | |
BI_1A_BI-S-P1_K02 Wykazuje zrozumienie podstawowych zjawisk i procesów biologicznych oraz przekonanie o ich empirycznej poznawalności | 2,0 | student nie wykazuje zrozumienia zjawisk i procesów biologicznych |
3,0 | student wykazuje zrozumienie zjawisk i procesów biologicznych | |
3,5 | student nabywa postawy zrozumienia zjawisk i procesów biologicznych i celowośćpostępowania etycznego procesów biologicznych | |
4,0 | student nabywa postawy zrozumienia zjawisk i procesów biologicznych i celowość postępowania etycznego w badaniu procesów biologicznych. Dba o kreatywność | |
4,5 | student jest chętny i otwarcie nabywa postawy zrozumienia zjawisk i procesów biologicznych i celowość postępowania etycznego w badaniu procesów biologicznych. Dba o kreatywność | |
5,0 | student jest bardzo chętny i otwarcie nabywa postawy zrozumienia zjawisk i procesów biologicznych i celowość postępowania etycznego w badaniu procesów biologicznych. Dba o kreatywność |