Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Bioinformatyka (S1)

Sylabus przedmiotu Diagnostyka mikrobiologiczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bioinformatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk przyrodniczych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Diagnostyka mikrobiologiczna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Karol Fijałkowski <karol.fijalkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Paweł Nawrotek <Pawel.Nawrotek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 1,50,41zaliczenie
wykładyW5 15 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać podstwową wiedzę z zakresu mikrobiologii oraz immunologii
W-2Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu technik mikroskopowych oraz umiejętność obsługi mikroskopu optycznego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zaprezentowanie najnowszej wiedzy związanej z metodami i technikami stosowanymi w diagnostyce mikrobiologicznej.
C-2Przdedstawienie zasad organizacji i funkcjonowania mikrobiologicznego laboratorium diagnostycznego.
C-3Zapoznanie studentów z rolą laboratorium mikrobiologicznego w wykrywaniu i monitorowaniu zakażeń.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Warunki bezpiecznej pracy w diagnostycznym laboratorium mikrobiologicznym.2
T-A-2Zasady identyfikacji i typowania drobnoustrojów.2
T-A-3Hodowla drobnoustrojów o specjalnych wymaganiach odżywczych i wolnorosnących.2
T-A-4Interpretacja wyników badania mikrobiologicznego.2
T-A-5Identyfikacja bakterii.4
T-A-6Interpretacja wyników testów lekowrażliwości uzyskanych metodą in vitro.3
15
wykłady
T-W-1Zasady organizacji i funkcjonowania mikrobiologicznego laboratorium diagnostycznego.2
T-W-2Rola laboratorium mikrobiologicznego w wykrywaniu i monitorowaniu zakażeń.2
T-W-3Zasady pobierania, transportu i przechowywania próbek do badań mikrobiologicznych.2
T-W-4Automatyczne techniki identyfikacji drobnoustrojów stosowane w laboratorium diagnostycznym.2
T-W-5Diagnostyka zakażeń bakteryjnych, wirusowych i grzybiczych. Wykrywanie toksyn wytwarzanych przez bakterie.2
T-W-6Wykorzystanie metod biologii molekularnej w diagnostyce mikrobiologicznej.2
T-W-7Metody i zasady oznaczania lekowrażliwości poszczególnych grup bakterii.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Studiowanie podanej literatury15
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia zajęć laboratoryjnych15
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu15
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów15
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi
M-2Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych.
S-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i ćwiczeniowej.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BI-S-O7.1_W01
Rozumie i zna zasady organizacji i funkcjonowania mikrobiologicznego laboratorium diagnostycznego.
BI_1A_W06P1A_W01, P1A_W02, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W07C-3, C-2T-A-1, T-W-2, T-W-3, T-W-1M-1, M-2S-1, S-3
BI_1A_BI-S-O7.1_W02
Zna techniki identyfikacji drobnoustrojów stosowane w mikrobiologicznym laboratorium diagnostycznym.
BI_1A_W08P1A_W02, P1A_W06, P1A_W07, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W07C-1T-A-5, T-A-2, T-A-4, T-W-6, T-W-7, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BI-S-O7.1_U01
Wykorzystuje odpowiednie metody i techniki w celu identyfikacji mikroorganizmów.
BI_1A_U08P1A_U03, P1A_U07, T1A_U01, T1A_U08, T1A_U14, T1A_U15InzA_U01, InzA_U07C-1, C-2T-A-2, T-A-3, T-W-6, T-W-7, T-W-3, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2
BI_1A_BI-S-O7.1_U02
Interpretuje wyniki badania mikrobiologicznego.
BI_1A_U08P1A_U03, P1A_U07, T1A_U01, T1A_U08, T1A_U14, T1A_U15InzA_U01, InzA_U07C-3, C-1T-A-5, T-A-4, T-W-4M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BI-S-O7.1_K01
Student jest zdolny do wyboru odpowiedniej metody i techniki diagnostycznej w zależności od rodzaju i wyznaczonego celu badania.
BI_1A_K04P1A_K02, P1A_K03, P1A_K06, P1A_K08, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K06InzA_K01, InzA_K02C-3, C-1T-A-1, T-A-5, T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-W-6, T-W-7, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-5M-1, M-2S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BI-S-O7.1_W01
Rozumie i zna zasady organizacji i funkcjonowania mikrobiologicznego laboratorium diagnostycznego.
2,0Student nie potrafi objaśnić podstawowych zasad organizacji i funkcjonowania laboratorium diagnostycznego, nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć.
3,0Student wykazuje minimum wiedzy na temat podstawowych zasad organizacji i funkcjonowania laboratorium diagnostycznego, w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student objaśnia podstawowe zasady organizacji i funkcjonowania laboratorium diagnostycznego w stopniu zadowalającym, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
4,0Student szczegółowo objaśnia podstawowe zasady organizacji i funkcjonowania laboratorium diagnostycznego, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
4,5Student wyczerpująco objaśnia podstawowe zasady organizacji i funkcjonowania laboratorium diagnostycznego, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje bardzo duże zainteresowanie.
5,0Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat podstawowych zasad organizacji i funkcjonowania laboratorium diagnostycznego, w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe.
BI_1A_BI-S-O7.1_W02
Zna techniki identyfikacji drobnoustrojów stosowane w mikrobiologicznym laboratorium diagnostycznym.
2,0Student nie potrafi objaśnić podstawowych technik stosowanych w mikrobiologicznym laboratorium diagnostycznym.
3,0Student wykazuje minimum wiedzy na temat podstawowych technik stosowanych w mikrobiologicznym laboratorium diagnostycznym.
3,5Student objaśnia podstawowe techniki stosowane w mikrobiologicznym laboratorium diagnostycznym.
4,0Student szczegółowo objaśnia podstawowe techniki stosowane w mikrobiologicznym laboratorium diagnostycznym.
4,5Student wyczerpująco objaśnia podstawowe techniki stosowane w mikrobiologicznym laboratorium diagnostycznym.
5,0Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat technik stosowanych w mikrobiologicznym laboratorium diagnostycznym.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BI-S-O7.1_U01
Wykorzystuje odpowiednie metody i techniki w celu identyfikacji mikroorganizmów.
2,0Student nie potrafi wykorzystać odpowiednich metod i technik w celu izolacji i identyfikacji mikroorganizmów.
3,0Student potrafi w dostateczny sposób wykorzystać odpowiednich metod i technik w celu izolacji i identyfikacji mikroorganizmów.
3,5Student potrafi na średnim poziomie wykorzystać odpowiednich metod i technik w celu izolacji i identyfikacji mikroorganizmów.
4,0Student potrafi na dobrym poziomie wykorzystać odpowiednich metod i technik w celu izolacji i identyfikacji mikroorganizm
4,5Student potrafi dobrze wykorzystać odpowiednich metod i technik w celu izolacji i identyfikacji mikroorganizm
5,0Student potrafi bardzo dobrze wykorzystać odpowiednich metod i technik w celu izolacji i identyfikacji mikroorganizm
BI_1A_BI-S-O7.1_U02
Interpretuje wyniki badania mikrobiologicznego.
2,0Student nie potrafi interpretować wyników badania mikrobiologicznego.
3,0Student potrafi w dostateczny sposób interpretować wyników badania mikrobiologicznego.
3,5Student potrafi na średnim poziomie interpretować wyników badania mikrobiologicznego.
4,0Student potrafi na dobrym poziomie interpretować wyników badania mikrobiologicznego.
4,5Student potrafi dobrze interpretować wyników badania mikrobiologicznego.
5,0Student potrafi bardzo dobrze interpretować wyników badania mikrobiologicznego.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BI-S-O7.1_K01
Student jest zdolny do wyboru odpowiedniej metody i techniki diagnostycznej w zależności od rodzaju i wyznaczonego celu badania.
2,0Student nie jest świadomy ważności prawidłowego wyboru odpowiedniej metody i techniki diagnostycznej.
3,0Student jest świadomy na poziomie podstawowym ważności prawidłowego wyboru odpowiedniej metody i techniki diagnostycznej.
3,5
4,0
4,5
5,0Student jest w pełni świadomy ważności prawidłowego wyboru odpowiedniej metody i techniki diagnostycznej.

Literatura podstawowa

  1. Grzybowski J., Reiss J., Praktyczna bakteriologia lekarska i sanitarna, Dom Wydawniczy Bellona, Warszawa, 2001
  2. Kayser F.H., Bienz K.A., Eckert J., Zinkernagel R.M., Mikrobiologia lekarska, Wydaw. Lekarskie PZWL, Warszawa, 2007
  3. Krawczyk B., Kur J., Diagnostyka molekularna w mikrobiologii, Wydaw. PG, Gdańsk, 2008
  4. ESzewczyk E. M., Diagnostyka bakteriologiczna, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Tomaszewski J.J., Diagnostyka laboratoryjna, PZWL, Warszawa, 1993
  2. Zaremba M.L., Borowski J., Mikrobiologia lekarska, Wydaw. Lekarskie PZWL, Warszawa, 1997

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Warunki bezpiecznej pracy w diagnostycznym laboratorium mikrobiologicznym.2
T-A-2Zasady identyfikacji i typowania drobnoustrojów.2
T-A-3Hodowla drobnoustrojów o specjalnych wymaganiach odżywczych i wolnorosnących.2
T-A-4Interpretacja wyników badania mikrobiologicznego.2
T-A-5Identyfikacja bakterii.4
T-A-6Interpretacja wyników testów lekowrażliwości uzyskanych metodą in vitro.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zasady organizacji i funkcjonowania mikrobiologicznego laboratorium diagnostycznego.2
T-W-2Rola laboratorium mikrobiologicznego w wykrywaniu i monitorowaniu zakażeń.2
T-W-3Zasady pobierania, transportu i przechowywania próbek do badań mikrobiologicznych.2
T-W-4Automatyczne techniki identyfikacji drobnoustrojów stosowane w laboratorium diagnostycznym.2
T-W-5Diagnostyka zakażeń bakteryjnych, wirusowych i grzybiczych. Wykrywanie toksyn wytwarzanych przez bakterie.2
T-W-6Wykorzystanie metod biologii molekularnej w diagnostyce mikrobiologicznej.2
T-W-7Metody i zasady oznaczania lekowrażliwości poszczególnych grup bakterii.3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Studiowanie podanej literatury15
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia zajęć laboratoryjnych15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu15
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-O7.1_W01Rozumie i zna zasady organizacji i funkcjonowania mikrobiologicznego laboratorium diagnostycznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W06zna systematykę i klasyfikację organizmów, w tym mikroorganizmów, zależność między budową i funkcjami życiowymi oraz ich rolę w ekosystemie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z rolą laboratorium mikrobiologicznego w wykrywaniu i monitorowaniu zakażeń.
C-2Przdedstawienie zasad organizacji i funkcjonowania mikrobiologicznego laboratorium diagnostycznego.
Treści programoweT-A-1Warunki bezpiecznej pracy w diagnostycznym laboratorium mikrobiologicznym.
T-W-2Rola laboratorium mikrobiologicznego w wykrywaniu i monitorowaniu zakażeń.
T-W-3Zasady pobierania, transportu i przechowywania próbek do badań mikrobiologicznych.
T-W-1Zasady organizacji i funkcjonowania mikrobiologicznego laboratorium diagnostycznego.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi
M-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i ćwiczeniowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi objaśnić podstawowych zasad organizacji i funkcjonowania laboratorium diagnostycznego, nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć.
3,0Student wykazuje minimum wiedzy na temat podstawowych zasad organizacji i funkcjonowania laboratorium diagnostycznego, w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student objaśnia podstawowe zasady organizacji i funkcjonowania laboratorium diagnostycznego w stopniu zadowalającym, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
4,0Student szczegółowo objaśnia podstawowe zasady organizacji i funkcjonowania laboratorium diagnostycznego, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
4,5Student wyczerpująco objaśnia podstawowe zasady organizacji i funkcjonowania laboratorium diagnostycznego, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje bardzo duże zainteresowanie.
5,0Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat podstawowych zasad organizacji i funkcjonowania laboratorium diagnostycznego, w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-O7.1_W02Zna techniki identyfikacji drobnoustrojów stosowane w mikrobiologicznym laboratorium diagnostycznym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W08posiada wiedzę o metodach i narzędziach diagnostycznych wykorzystywanych w analizach i doświadczeniach biologicznych, a także o sposobach interpretacji uzyskanych wyników
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
P1A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki i informatyki na poziomie pozwalającym na opisywanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zaprezentowanie najnowszej wiedzy związanej z metodami i technikami stosowanymi w diagnostyce mikrobiologicznej.
Treści programoweT-A-5Identyfikacja bakterii.
T-A-2Zasady identyfikacji i typowania drobnoustrojów.
T-A-4Interpretacja wyników badania mikrobiologicznego.
T-W-6Wykorzystanie metod biologii molekularnej w diagnostyce mikrobiologicznej.
T-W-7Metody i zasady oznaczania lekowrażliwości poszczególnych grup bakterii.
T-W-4Automatyczne techniki identyfikacji drobnoustrojów stosowane w laboratorium diagnostycznym.
T-W-5Diagnostyka zakażeń bakteryjnych, wirusowych i grzybiczych. Wykrywanie toksyn wytwarzanych przez bakterie.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi
M-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych.
S-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i ćwiczeniowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi objaśnić podstawowych technik stosowanych w mikrobiologicznym laboratorium diagnostycznym.
3,0Student wykazuje minimum wiedzy na temat podstawowych technik stosowanych w mikrobiologicznym laboratorium diagnostycznym.
3,5Student objaśnia podstawowe techniki stosowane w mikrobiologicznym laboratorium diagnostycznym.
4,0Student szczegółowo objaśnia podstawowe techniki stosowane w mikrobiologicznym laboratorium diagnostycznym.
4,5Student wyczerpująco objaśnia podstawowe techniki stosowane w mikrobiologicznym laboratorium diagnostycznym.
5,0Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat technik stosowanych w mikrobiologicznym laboratorium diagnostycznym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-O7.1_U01Wykorzystuje odpowiednie metody i techniki w celu identyfikacji mikroorganizmów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_U08analizuje i interpretuje wyniki podstawowych badań mikrobiologicznych i diagnostycznych, na podstawie znajomości głównych mechanizmów biotransformacji ksenobiotyków ocenia ich potencjalnie negatywny wpływ na organizm
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U07wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
T1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zaprezentowanie najnowszej wiedzy związanej z metodami i technikami stosowanymi w diagnostyce mikrobiologicznej.
C-2Przdedstawienie zasad organizacji i funkcjonowania mikrobiologicznego laboratorium diagnostycznego.
Treści programoweT-A-2Zasady identyfikacji i typowania drobnoustrojów.
T-A-3Hodowla drobnoustrojów o specjalnych wymaganiach odżywczych i wolnorosnących.
T-W-6Wykorzystanie metod biologii molekularnej w diagnostyce mikrobiologicznej.
T-W-7Metody i zasady oznaczania lekowrażliwości poszczególnych grup bakterii.
T-W-3Zasady pobierania, transportu i przechowywania próbek do badań mikrobiologicznych.
T-W-5Diagnostyka zakażeń bakteryjnych, wirusowych i grzybiczych. Wykrywanie toksyn wytwarzanych przez bakterie.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi
M-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych.
S-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać odpowiednich metod i technik w celu izolacji i identyfikacji mikroorganizmów.
3,0Student potrafi w dostateczny sposób wykorzystać odpowiednich metod i technik w celu izolacji i identyfikacji mikroorganizmów.
3,5Student potrafi na średnim poziomie wykorzystać odpowiednich metod i technik w celu izolacji i identyfikacji mikroorganizmów.
4,0Student potrafi na dobrym poziomie wykorzystać odpowiednich metod i technik w celu izolacji i identyfikacji mikroorganizm
4,5Student potrafi dobrze wykorzystać odpowiednich metod i technik w celu izolacji i identyfikacji mikroorganizm
5,0Student potrafi bardzo dobrze wykorzystać odpowiednich metod i technik w celu izolacji i identyfikacji mikroorganizm
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-O7.1_U02Interpretuje wyniki badania mikrobiologicznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_U08analizuje i interpretuje wyniki podstawowych badań mikrobiologicznych i diagnostycznych, na podstawie znajomości głównych mechanizmów biotransformacji ksenobiotyków ocenia ich potencjalnie negatywny wpływ na organizm
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U07wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
T1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z rolą laboratorium mikrobiologicznego w wykrywaniu i monitorowaniu zakażeń.
C-1Zaprezentowanie najnowszej wiedzy związanej z metodami i technikami stosowanymi w diagnostyce mikrobiologicznej.
Treści programoweT-A-5Identyfikacja bakterii.
T-A-4Interpretacja wyników badania mikrobiologicznego.
T-W-4Automatyczne techniki identyfikacji drobnoustrojów stosowane w laboratorium diagnostycznym.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi
M-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych.
S-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i ćwiczeniowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi interpretować wyników badania mikrobiologicznego.
3,0Student potrafi w dostateczny sposób interpretować wyników badania mikrobiologicznego.
3,5Student potrafi na średnim poziomie interpretować wyników badania mikrobiologicznego.
4,0Student potrafi na dobrym poziomie interpretować wyników badania mikrobiologicznego.
4,5Student potrafi dobrze interpretować wyników badania mikrobiologicznego.
5,0Student potrafi bardzo dobrze interpretować wyników badania mikrobiologicznego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-O7.1_K01Student jest zdolny do wyboru odpowiedniej metody i techniki diagnostycznej w zależności od rodzaju i wyznaczonego celu badania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_K04jest zdolny do efektywnej pracy samodzielnej i zespołowej, wykazuje odpowiedzialność za pracę własną, wspólnie realizowane zadania oraz powierzany sprzęt
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
P1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z rolą laboratorium mikrobiologicznego w wykrywaniu i monitorowaniu zakażeń.
C-1Zaprezentowanie najnowszej wiedzy związanej z metodami i technikami stosowanymi w diagnostyce mikrobiologicznej.
Treści programoweT-A-1Warunki bezpiecznej pracy w diagnostycznym laboratorium mikrobiologicznym.
T-A-5Identyfikacja bakterii.
T-A-2Zasady identyfikacji i typowania drobnoustrojów.
T-A-4Interpretacja wyników badania mikrobiologicznego.
T-A-3Hodowla drobnoustrojów o specjalnych wymaganiach odżywczych i wolnorosnących.
T-W-6Wykorzystanie metod biologii molekularnej w diagnostyce mikrobiologicznej.
T-W-7Metody i zasady oznaczania lekowrażliwości poszczególnych grup bakterii.
T-W-2Rola laboratorium mikrobiologicznego w wykrywaniu i monitorowaniu zakażeń.
T-W-3Zasady pobierania, transportu i przechowywania próbek do badań mikrobiologicznych.
T-W-4Automatyczne techniki identyfikacji drobnoustrojów stosowane w laboratorium diagnostycznym.
T-W-1Zasady organizacji i funkcjonowania mikrobiologicznego laboratorium diagnostycznego.
T-W-5Diagnostyka zakażeń bakteryjnych, wirusowych i grzybiczych. Wykrywanie toksyn wytwarzanych przez bakterie.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi
M-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i ćwiczeniowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest świadomy ważności prawidłowego wyboru odpowiedniej metody i techniki diagnostycznej.
3,0Student jest świadomy na poziomie podstawowym ważności prawidłowego wyboru odpowiedniej metody i techniki diagnostycznej.
3,5
4,0
4,5
5,0Student jest w pełni świadomy ważności prawidłowego wyboru odpowiedniej metody i techniki diagnostycznej.