Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Bioinformatyka (S1)
Sylabus przedmiotu Grafika komputerowa i wizualizacja:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Bioinformatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych, nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Grafika komputerowa i wizualizacja | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Systemów Multimedialnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Lewandowska <Anna.Tomaszewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z matematyki stosowanej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie sie z technikami wizualizacji danych. |
C-1 | Zapoznanie sie z narzędziami wykorzystywanymi w grafice komputerowej. |
C-1 | Zdobycie kompetencji społecznej współpracy w grupie, umiejetności wspólnego rozwiązywania problemów, dobierania narzędzi, technik oraz algorytmów, porównywania jakości uzyskanych efektów - przewarzania obrazów oraz tworzenia modeli 3D. |
C-1 | Zdobycie kompetencji personalnych w zakresie dobierania oraz analizy literatury dostępnej w internecie dotyczącej analizy obrazów oraz tworzenia modeli 3D z obrazów oraz wykorzystania jej w praktyce w swoich projektach |
C-1 | Umiejętność wykorzystania technik wizualizacji. |
C-1 | Umiejętność wykorzystania narzędzi do analizy obrazów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zapoznanie z oprogramowaniem Photoshop | 1 |
T-L-2 | Filtrowanie obrazów umożliwiające ich odczyt po wyduku na drukarce braill'owskiej. | 2 |
T-L-3 | Wprowadzenie do środowiska blender | 1 |
T-L-4 | Modelowanie z wykorzystaniem środowiska blender | 4 |
T-L-5 | Wykorzystanie danych USG do tworzenia obiektow 3D | 1 |
T-L-6 | Analiza obrazów mikroskopowych | 6 |
15 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Analiza wyników z wykorzystanem poznanych narzędzi informatycznych | 5 |
T-P-1 | Wybór tematu projektu zwiazanego z analiza obrazów lub modelowaniem 3D | 2 |
T-P-1 | Zebranie danych w postaci obrazów 2D z wykorzystaniem urządzeń typu USG, badania dna oka oraz mikroskopu | 4 |
T-P-1 | Opracowanie modeli lub przetwarzanie obrazów | 2 |
T-P-1 | Prezentacja i zaliczenie projektu | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wykład organizacyjny. Zdefiniowanie wymagań oraz zakresu materiału realizowanego na zajęciach. | 2 |
T-W-2 | Grafika rastrowa a wektorowa. | 2 |
T-W-3 | Obrazy o rozszerzonymn zakresie dynamiki. | 3 |
T-W-4 | Modele oraz modelowanie 3D | 4 |
T-W-5 | Podstawowe narzedzia wykorzytywane do analizy obrazów. | 7 |
T-W-6 | Zaliczenie wykładów. | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajeciach | 15 |
A-L-1 | Praca w domu | 15 |
30 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach projektowych | 15 |
A-P-1 | Zapoznanie się ze wskazaną literaturą | 6 |
A-P-1 | Przygotowanie sie do zajęć projektowych | 9 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 20 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia. | 20 |
A-W-3 | Samodzielne studiowanie literatury z przedmiotu w domu | 20 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady wspomagane prezentacją multimedialną. |
M-1 | Na ćwiczeniach zespołowa realizacja zadań wspomagających pracę na ćwiczeniach laboratoryjnych w zakresie zapoznania sie z procesem przetwarzania oraz analizy obrazów, tworzenia modeli 3D z obrazów 2D oraz tworzenia dokumentacji. |
M-1 | Ćwiczenia laboratoryjne z zakresu wykorzystywania narzędzi do przetwadzania i analizy obrazów oraz oprogramowania do modelowania 3D. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Kontrola postepów projektu. |
S-1 | Ocena podsumowująca: Obrona sprawozdania z projektu przed grupą. |
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena jakości oraz kompletności przeprowadzonej analizy obrazów oraz utworzonych modeli 3D. |
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin z wiedzy teoretycznej. |
S-1 | Ocena formująca: Kontrola postepów oraz poprawności tworzonego projektu oraz dokumentacji. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BI_1A_BIB-S-D15_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie przeprowadzic analize zdjec mikroskopowych korzystajac z podstawowych narzedzi grafiki komputerowej. Posiada wiedzę z podstaw grafiki komputerowej oraz sposobów wizualizacji danych. | BI_1A_W14, BI_1A_W08, BI_1A_W02 | P1A_W02, P1A_W04, P1A_W06, P1A_W07, T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W06, T1A_W07 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05 | C-1, C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BI_1A_BIB-S-D15_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie przeprowadzic analizę zdjęć mikroskopowych, HDR lub USG korzystajac z podstawowych narzedzi grafiki komputerowej. | BI_1A_U20, BI_1A_U14 | P1A_U04, P1A_U06, P1A_U08, P1A_U09, P1A_U10, P1A_U12, T1A_U03, T1A_U05, T1A_U06, T1A_U07, T1A_U11, T1A_U12 | InzA_U04, InzA_U07 | C-1, C-1 | T-P-1, T-P-1, T-L-6, T-L-5, T-L-4 | M-1 | S-1, S-1, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BI_1A_BIB-S-D15_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: aktywność w określaniu priorytetów służących do realizacji określonego zadania oraz otwartość na pracę w zespole zadaniowo, postrzeganie relacji oraz hiererchii pracy grupowej. | BI_1A_K02, BI_1A_K04 | P1A_K01, P1A_K02, P1A_K03, P1A_K04, P1A_K06, P1A_K08, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K06 | InzA_K01, InzA_K02 | C-1, C-1 | T-P-1, T-P-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BI_1A_BIB-S-D15_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie przeprowadzic analize zdjec mikroskopowych korzystajac z podstawowych narzedzi grafiki komputerowej. Posiada wiedzę z podstaw grafiki komputerowej oraz sposobów wizualizacji danych. | 2,0 | Na ocene 2.0 student: niedostatecznie opanował zakres wiedzy omawianej na wykładach. |
3,0 | Na ocene 3.0 student:dostatecznie opanował zakresu wiedzy omawianej na wykładach nie potrafi jednak wymienić ani omówić podstawowych technik i narzędzi wykorzystywanych do analizy danych. | |
3,5 | Na ocene 3.5 student: ponad dostatecznie opanował zakresu wiedzy omawianej na wykładach oraz potrafi wymienić podstawowe techniki i narzędzia wykorzystywane do analizy danych jednak bez przedstawienia ich charakterystyki. | |
4,0 | Na ocene 4.0 student: dobrze opanował zakres wiedzy omawianej na wykładach oraz potrafi wymienić i omówić podstawowe techniki i narzędzia wykorzystywane do analizy danych. | |
4,5 | Na ocene 4.5 student: ponad dobrze opanował zakresu wiedzy omawianej na wykładach, potrafi wymienić i omówić najważniejsze i w praktyce wykorzystywane techniki i narzędzia do analizy danych. | |
5,0 | Na ocene 5.0 student: bardzo dobrze opanował zakresu wiedzy omawianej na wykładach oraz potrafi wymienić i omówić najważniejsze i w praktyce wykorzystywane techniki i narzędzia do analizy danych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BI_1A_BIB-S-D15_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie przeprowadzic analizę zdjęć mikroskopowych, HDR lub USG korzystajac z podstawowych narzedzi grafiki komputerowej. | 2,0 | Na ocenę 2: student nie jest w stanie zebrać danych (np. obraz HDR, dane USG, dane mikroskopowe) do ich dalszej analizy oraz przetwarzania. |
3,0 | Na ocenę 3: student potrafi zebrać dane (np. obraz HDR, dane USG, dane mikroskopowe) oraz przeprowadzić ich podstawową analizę. | |
3,5 | Na ocenę 3.5: student potrafi zebrać dane (np. obraz HDR, dane USG, dane mikroskopowe), przetworzyć dane oraz przeprowadzić ich podstawową analizę. | |
4,0 | Na ocenę 4: student potrafi zebrać dane (np. obraz HDR, dane USG, dane mikroskopowe), przetworzyć dane oraz przeprowadzić ich dogłębną analizę. | |
4,5 | Na ocenę 4.5: student potrafi zebrać dane (np. obraz HDR, dane USG, dane mikroskopowe), przetworzyć dane, przeprowadzić ich dogłębną analizę oraz zwizualizować uzyskane wyniki. | |
5,0 | Na ocenę 5: student potrafi zebrać dane (np. obraz HDR, dane USG, dane mikroskopowe), przetworzyć dane, przeprowadzić ich dogłębną analizę oraz przedyskutować i zwizualizować uzyskane wyniki |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BI_1A_BIB-S-D15_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: aktywność w określaniu priorytetów służących do realizacji określonego zadania oraz otwartość na pracę w zespole zadaniowo, postrzeganie relacji oraz hiererchii pracy grupowej. | 2,0 | Na ocenę 2: Student nie potrafi współpracować w zespole ani określić priorytetów służących do realizacji postawionego na zajęciach zadania. |
3,0 | Na ocenę 3: Student nie potrafi współpracować w zespole ale potrafi określić priorytety służące do realizacji postawionego na zajęciach zadania. | |
3,5 | Na ocenę 3.5: Student posiada niewielką umiejętność pracy w zespole. Pełni rolę biernego obserwatora. Potrafi określić priorytety służące do realizacji postawionego na zajęciach zadania. | |
4,0 | Na ocenę 4.0: Student posiada umijętność współpracy w zespole, potrafi w niej pełnić różne role, nie wykazuje jednak zbytniej aktywności. Potrafi określić priorytety służące do realizacji postawionego na zajęciach zadania. | |
4,5 | Na ocenę 4.5: Student posiada umiejętność współpracy w zespole, potrafi w niej pełnić różne role, z próbą zgłaszania własnych pomysłów. Potrafi określić priorytety służące do realizacji postawionego na zajęciach zadania. | |
5,0 | Na ocenę 5: Student potrafi odgrywać różne role w projekcie. Posiada umiejętność kierowania zespołem, rozdzielania zadań pomiędzy innych członków zespołu i ich koordynowania, jak również wykonywania zadań zlecanych przez innych uczestników projektu. Potrafi określić priorytety służące do realizacji postawionego na zajęciach zadania. |
Literatura podstawowa
- Edytor: Richard S. Gallagher, Computer Visulatization, Solomon Press Book, 2000