Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Bioinformatyka (S1)
Sylabus przedmiotu Bioklimatologia i geologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Bioinformatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych, nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Bioklimatologia i geologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Meteorologii, Botaniki i Kształtowania Terenów Zieleni | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bożena Michalska <Bozena.Michalska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agnieszka Mąkosza <Agnieszka.Makosza@zut.edu.pl>, Marek Podlasiński <Marek.Podlasinski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z geografii i meteorologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów i przekazanie wiedzy o związkach zachodzących pomiędzy człowiekiem a atmosferą i litosferą oraz o metodach badania tych związków |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Ocena warunków bioklimatycznych wybranej miejscowości na podstawie kryteriów termicznych, higrycznych i dynamicznych | 1 |
T-L-2 | określanie odczuwalności cieplnej człowieka przy zastosowaniu zespołowych wskaźników bioklimatycznych | 2 |
T-L-3 | Zastosowanie programu BioKlima do wyznaczania wskaźników biometeorologicznych opartych na bilansie cieplnym człowieka | 2 |
5 | ||
zajęcia terenowe | ||
T-T-1 | Rozpoznawanie zasobów geologicznych w województwie zachodniopomorskim - wykorzystanie złóż naturalnych | 10 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Oddziaływanie środowiska atmosferycznego na człowieka. Rodzaje bodźców. | 2 |
T-W-2 | model bilansu cieplnego człowieka. Rola odzieży w bilansie cieplnym | 2 |
T-W-3 | Wskaźniki biometeorologiczne do oceny pogody dla różnych form rekreacji | 2 |
T-W-4 | Wpływ zmian pogody na zdrowie człowieka. Meteoropatia. | 2 |
T-W-5 | Rodzaje biotopoklimatów. Regiony bioklimatyczne Polski | 2 |
T-W-6 | Budowa Ziemi i jej wpływ na procesy zachodzące w jej wnętrzu. Kopaliny i złoża formy złóż, klasyfikacja genetyczna. | 2 |
T-W-7 | Warunki i występowanie wód podziemnych. Chemizm i termika wód podziemnych. | 2 |
T-W-8 | Główne elementy budowy geologicznej wybranych regionów Polski. Występowanie surowców mineralnych i wód leczniczych w Polsce | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Studenci wykonują samodzielnie lub w dwuosobowych grupach zadania polegające na obliczaniu wskaźników bioklimatycznych do oceny pogody dla różnych form rekreacji. Zajęcia w pracowni komputerowej z wykorzystaniem programu BioKlima | 12 |
A-L-2 | konsultacje | 2 |
A-L-3 | opracowanie końcowe warunków bioklimatycznych danej miejscowości | 7 |
21 | ||
zajęcia terenowe | ||
A-T-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-T-2 | opracowanie przekrojów geologicznych | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | uczestnictwo w konsultacjach | 1 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia | 7 |
A-W-4 | test sprawdzający | 1 |
24 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny Wykład problemowy |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe i obliczeniowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów zaliczenie projektów wykonanych na ćwiczeniach |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BI_1A_BI-S-D14_W01 Ma podstawową wiedzę o związkach między środowiskiem atmosferycznym, geofizycznym i geograficznym a żywymi organizmami. | BI_1A_W07 | P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W08, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05 | InzA_W02 | C-1 | T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1 | S-1 |
BI_1A_BI-S-D14_W02 Zna metody i narzędzia do pozyskiwania danych pozwalających na ocenę bioklimatu danej miejscowości | BI_1A_W08 | P1A_W02, P1A_W06, P1A_W07, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W07 | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BI_1A_BI-S-D14_U01 Potrafi prawidłowo interpretować wpływ bodźców fizycznych na organizm człowieka | BI_1A_U07 | P1A_U02, P1A_U03, P1A_U06, T1A_U03, T1A_U05, T1A_U10 | InzA_U01 | C-1 | T-W-4 | M-1, M-2 | S-1 |
BI_1A_BI-S-D14_U02 Potrafi pozyskiwać dane i korzystać z programów komputerowych do analizowania i oceny warunków bioklimatycznych danej miejscowości dla potrzeb rekreacji i wypoczynku | BI_1A_U07 | P1A_U02, P1A_U03, P1A_U06, T1A_U03, T1A_U05, T1A_U10 | InzA_U01 | C-1 | T-L-3 | M-2 | S-1 |
BI_1A_BI-S-D14_U03 Potrafi właściwie interpretować symbole zawarte na mapach geologicznych i posługiwac się danymi zawartymi na przekrojach geologicznych | BI_1A_U07 | P1A_U02, P1A_U03, P1A_U06, T1A_U03, T1A_U05, T1A_U10 | InzA_U01 | C-1 | T-T-1 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BI_1A_BI-S-D14_K01 wykazuje zdolność do współdziałania i współpracy w grupie w przygotowywaniu projektów | BI_1A_K04 | P1A_K02, P1A_K03, P1A_K06, P1A_K08, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K06 | InzA_K01, InzA_K02 | C-1 | T-T-1, T-L-3 | M-2 | S-1 |
BI_1A_BI-S-D14_K02 ma świadomość wyczerpywania się zasobów naturalnych i gospodarowania nimi zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju | BI_1A_K07 | P1A_K02, P1A_K04, P1A_K06 | — | C-1 | T-W-6, T-W-7 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BI_1A_BI-S-D14_W01 Ma podstawową wiedzę o związkach między środowiskiem atmosferycznym, geofizycznym i geograficznym a żywymi organizmami. | 2,0 | Nia ma żadnej wiedzy na temat powiązań środowiska przyrodniczego a organizmami żywymi |
3,0 | Ma ograniczoną wiedzę na temat powiązań środowiska przyrodniczego a organizmami żywymi | |
3,5 | Ma podstawową wiedzę na temat powiązań środowiska przyrodniczego a organizmami żywymi | |
4,0 | Ma szerszą wiedzę na temat powiązań środowiska przyrodniczego a organizmami żywymi | |
4,5 | Student ma wiedzę o wpływie różnych grup bodźców atmosferycznych oraz środowiska geologicznego na organizmy żywe, ocenia synergizm tych bodźców | |
5,0 | Student ma wiedzę o wpływie różnych grup bodźców atmosferycznych oraz środowiska geologicznego na organizmy żywe, ocenia synergizm tych bodźców, , wie jak wykorzystać swojją wiedzę w praktyce | |
BI_1A_BI-S-D14_W02 Zna metody i narzędzia do pozyskiwania danych pozwalających na ocenę bioklimatu danej miejscowości | 2,0 | Nie wie jak pozyskać dane i jakie narzędzia zastosować do oceny bioklimatu |
3,0 | Wie jak pozyskać dane, ale ma ograniczoną wiedzę w jakim celu mająa być one wykorzystane | |
3,5 | Wie jak pozyskać dane i jest świadomy w jakim celu maja być one wykorzystane, zna w ogólnych zarysach metody oceny bioklimatu | |
4,0 | Wie jak pozyskać dane i jest świadomy w jakim celu maja być one wykorzystane, zna metody oceny bioklimatu i może je samodzielnie wykorzystać | |
4,5 | Wie jak pozyskać dane i jest świadomy w jakim celu maja być one wykorzystane, zna metody oceny bioklimatu i może je samodzielnie wykorzystać, wyciąga wnioski z badań | |
5,0 | Wie jak pozyskać dane i jest świadomy w jakim celu maja być one wykorzystane, zna metody oceny bioklimatu i może je samodzielnie wykorzystać, wyciąga wnioski z badań, ma krytyczne podejście do uzyskanych wyników |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BI_1A_BI-S-D14_U01 Potrafi prawidłowo interpretować wpływ bodźców fizycznych na organizm człowieka | 2,0 | Nie potrafi wykazać żadnego związku między bodźcami fizycznymi a organizmem człowieka |
3,0 | Spośród wszystkich bodźców fizycznych wpływających na człowieka potrafi podać kryteria tylko jednego z nich. | |
3,5 | Potrafi dokonać oceny bodźcowości termicznej i higrycznej na organizm czlowieka | |
4,0 | Potrafi określić bodźcowość większości elementów meteorologicznych oddziałujących na człowieka | |
4,5 | Wie jak wykorzystać zespołowe wskaźniki bioklimatyczne do oceny bodźcowości różnych regionów | |
5,0 | Wie jak wykorzystać zespołowe wskaźniki bioklimatyczne do oceny bodźcowości różnych regionów, prawidłowo interpretuje wyniki i wyciąga wnioski | |
BI_1A_BI-S-D14_U02 Potrafi pozyskiwać dane i korzystać z programów komputerowych do analizowania i oceny warunków bioklimatycznych danej miejscowości dla potrzeb rekreacji i wypoczynku | 2,0 | Nie potrafi korzystać z programów komputerowych do obliczeń wybranych wskaźników bioklimatycznych |
3,0 | Zna programy komputerowe, ale nie potrafi ich samodzielnie wykorzystać | |
3,5 | Zna programy komputerowe, potrafi wykonać obliczenia podstawowych wskaźników bioklimatycznych | |
4,0 | Zna programy komputerowe, potrafi wykonać obliczenia większości wskaźników bioklimatycznych | |
4,5 | Zna programy komputerowe, potrafi wykonać obliczenia zespołowych wskaźników bioklimatycznych i wykonać kalendarze pogody dla wybranych miejscowości | |
5,0 | Zna programy komputerowe, potrafi wykonać obliczenia zespołowych wskaźników bioklimatycznych i wykonać kalendarze pogody dla wybranych miejscowości i prawidłowo zinterpretować uzyskane wyniki | |
BI_1A_BI-S-D14_U03 Potrafi właściwie interpretować symbole zawarte na mapach geologicznych i posługiwac się danymi zawartymi na przekrojach geologicznych | 2,0 | Nie potrafi czytać map geologicznych |
3,0 | Rozpoznaje symbole na mapach geologicznych | |
3,5 | Rozpoznaje symbole na mapach geologicznych i potrafi je interpretować | |
4,0 | Rozpoznaje symbole na mapach geologicznych i potrafi je interpretować, wie jak zrobić przekrój geologiczny | |
4,5 | Rozpoznaje symbole na mapach geologicznych i potrafi je interpretować, wie jak zrobić przekrój geologiczny, wyciąga prawidłowe wnioski | |
5,0 | Rozpoznaje symbole na mapach geologicznych i potrafi je interpretować, wie jak zrobić przekrój geologiczny, wyciąga prawidłowe wnioski i jest krytyczny do osiągniętych wyników |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BI_1A_BI-S-D14_K01 wykazuje zdolność do współdziałania i współpracy w grupie w przygotowywaniu projektów | 2,0 | Nie wykazuje chęci współpracy w grupie |
3,0 | Wykazuje minimalną potrzebę współpracy w grupie | |
3,5 | Jest świadomy współpracy z innymi w grupie i wykazuje gotowośc do tej współpracy | |
4,0 | Współpracuje w grupie bez oporow | |
4,5 | Jest chętny do współpracy i pomocy innym w grupie w przygotowywaniu projektu | |
5,0 | Współpracuje bardzo aktywnie, pełni rolę lidera w grupie | |
BI_1A_BI-S-D14_K02 ma świadomość wyczerpywania się zasobów naturalnych i gospodarowania nimi zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju | 2,0 | Nie ma świadomości zagrożenia środowiska naturalnego |
3,0 | Ma ograniczoną świadomość zagrożenia środowiska naturalnego | |
3,5 | Ma świadomość zagrożenia środowiska naturalnego i potrzebę zrównoważonego gospodarowania | |
4,0 | Ma świadomość zagrożenia środowiska naturalnego i potrzebę zrównoważonego gospodarowania, dokształca się w tym kierunku | |
4,5 | Ma świadomość zagrożenia środowiska naturalnego i potrzebę zrównoważonego gospodarowania, dokształca się w tym kierunku i aktywnie działa | |
5,0 | Ma świadomość zagrożenia środowiska naturalnego i potrzebę zrównoważonego gospodarowania, dokształca się w tym kierunku i aktywnie działa przekazując swoje przekonania i wiedzę innym |
Literatura podstawowa
- Koźmiński C., Michalska B., Szczepanowska E., Górnik K., Zarys turystyki zdrowotnej i uzdrowiskowej, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin, 2013
- Ryszard Krzysztof Borówka, Budowa Ziemi bez tajemnic, Kurpisz, Poznań, 2001
- Czesław Koźmiński, Bożena Michalska, Ćwiczenia z bioklimatologii, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin, 2013, drugie
Literatura dodatkowa
- Krzysztof Błażejczyk, Anna Kunert, Bioklimatyczne uwarunkowania rekreacji i turystyki w Polsce, IGiPZ PAN, Warszawa, 2011, drugie