Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Bioinformatyka (S1)
Sylabus przedmiotu Narzędzia bioinformatyczne i bazy danych w proteomice:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Bioinformatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych, nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Narzędzia bioinformatyczne i bazy danych w proteomice | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Fizjologii, Cytobiologii i Proteomiki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Ożgo <Malgorzata.Ozgo@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Alicja Dratwa-Chałupnik <Alicja.Dratwa-Chalupnik@zut.edu.pl>, Agnieszka Herosimczyk <Agnieszka.Herosimczyk@zut.edu.pl>, Adam Lepczyński <Adam.Lepczynski@zut.edu.pl>, Katarzyna Michałek <Katarzyna.Michalek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu biochemii. |
W-2 | Podstawowa wiedza z zakresu biologii komórki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przedstawienie zagadnień związanych analizą proteomu |
C-2 | Przedstawienie projektów poznania proteomów i metod ich realizacji |
C-3 | Zapoznanie z bazami danych jako formy prezentacji wyników analizy proteomów |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Archwizacja, żeli i membran z użyciem kalibrowanego densytometru optycznego i aparatu do archiwizacji VersaDoc | 1 |
T-L-2 | Analiza elektroforeogramów i membran po immunodetekcji Western-Blot z użyciem aplikacji QuantityOne. Obróbka obrazów. Detekcja spotów. Analiza różnicowa. Tworzenie raportów. | 1 |
T-L-3 | Analiza elektroforeogramów z użyciem aplikacji PDQuest. Obróbka obrazów. Detekcja spotów. Analiza różnicowa. Tworzenie raportów. | 3 |
T-L-4 | Rejestracja widm masowych pojedynczych białek z wykorzystaniem spektrometru masowego typu MALDI-TOF i oprogramowania (FlexControl). Interpretacja otrzymanych widm masowych. | 2 |
T-L-5 | Rejestracja z wykorzystaniem spektrometru masowego MALDI TOF całościowych widm profili białkowych (ang. proteomic pattern) w trybie liniowym przy zastosowaniu różnych mocy promienia lasera. | 1 |
T-L-6 | Technika identyfikacji białek wykorzystująca widma fragmentacyjne MS/MS, masy fragmentów peptydowych ustalonych na podstawie różnic w wartościach M/Z między sąsiadującymi pikami. Rejestracja widm masowych MS/MS. | 1 |
T-L-7 | Zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej. | 1 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Urządzenia i programy do archiwizacji elektroforeogramów. Zapis cyfrowy jako podstawa analizy zmian ekspresji białek. | 1 |
T-W-2 | Programy bioinformatyczne do analizy elektroforeogramów 1-D oraz membran po immunodetekcji Western-blot. Opis analizy zmian ekspresji na przykładzie programu QuantityOne. | 1 |
T-W-3 | Programy do analizy elektroforeogramów 2-D oraz 2-D DIGE. Opis analizy zmian ekspresji białek na przykładzie aplikacji PDQuest. | 2 |
T-W-4 | MALDI a sekwencjonowanie białek. Zasada jonizacji MALDI, izotopy, rozkład izotopowy oraz rozdzielczość widm masowych uzyskanych z użyciem programu FlexControl. | 1 |
T-W-5 | Interpretacja i porównanie widm masowych uzyskanych w trybie liniowym i z odbiciem pracy analizatora czasu przelotu w spektrometrze masowym typu MALDI TOF. | 2 |
T-W-6 | Mascot jako program umożliwiający identyfikację peptydów i białek na podstawie danych otrzymanych technikami spektrometrii mas. Bazy danych sekwencji białkowych (SwissProt, NCBI) zawierające sekwencje białkowe, a także literaturową bazę danych MEDLINE. | 1 |
T-W-7 | Analiza ilościowa z wykorzystaniem spektrometrii mas. Znakowanie: różnicowe, metaboliczne, znakowanie z wykorzystaniem widm Ms/MS. Metody ilościowe bez znakowania. | 1 |
T-W-8 | Zaliczenie wykładów w formie pisemnej. | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział studenta w ćwiczeniach laboratoryjnych | 15 |
A-L-2 | Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń laboratoryjnych. | 10 |
A-L-3 | Przygotowanie do pisemnego zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych. | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 15 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów. | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do pisemnego zaliczenia tematyki wykładów. | 6 |
31 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne. |
M-2 | Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora multimedialnego. |
M-3 | Praca w grupach. |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna. |
M-5 | Objaśnienia dotyczące prawidłowego wykonania ćwiczeń laboratoryjnych. |
M-6 | Wykonywanie w grupach zaplanowanych ćwiczeń laboratoryjnych. |
M-7 | Ocena raportu z przeprowadzonych zajęc |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach laboratoryjnych. |
S-2 | Ocena formująca: Pisemne zaliczenie tematyki ćwiczeń laboratoryjnych. |
S-3 | Ocena formująca: sporządzenie raportu z przeprowadzonych wiczeń laboratoryjnych |
S-4 | Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta oraz pisemnego zaliczenia tematyki ćwiczeń laboratoryjnych. |
S-5 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BI_1A_BI-S-D11_W01 Ma wierdzę na temat baz danych wykorzystywanych do identyfikacji białkowych produktów genów podczas analizy MS | BI_1A_W12 | P1A_W04, P1A_W07, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05 | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-6, M-5 | S-1, S-2, S-5, S-4, S-3 |
BI_1A_BI-S-D11_W02 Posiada wiedzę na temat znaczenia narzedzi bioinformatycznych w kompleksowej analizie proteomów oraz identyfikacji jego składowych | BI_1A_W08 | P1A_W02, P1A_W06, P1A_W07, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W07 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-6 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-6, M-5 | S-1, S-2, S-5, S-4, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BI_1A_BI-S-D11_U01 Potrafi przeprowadzic identyfikację białka z uzyciem spektrometrii mass w oparciu o programy bioinformatyczne i bazy danych | BI_1A_U12 | P1A_U05, P1A_U07, T1A_U02, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U13 | InzA_U08 | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6 | M-3, M-4, M-6, M-5 | S-1, S-2, S-4, S-3 |
BI_1A_BI-S-D11_U02 Potrafi interpretować wyniki badania zmian ekspresji białek oraz selekcjonowac te których zmiany są istotne i wynikaja z wpływu czynnika eksperymentalnego | BI_1A_U03 | P1A_U01, P1A_U04, P1A_U11, T1A_U05, T1A_U14 | InzA_U01, InzA_U07 | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-6, M-5 | S-1, S-2, S-4, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BI_1A_BI-S-D11_K01 Student wykazuje zorientowanie w możliwości wykorzystania badań analizy proteomu w celu selekcji i identyfikacji białek odgrywających znaczącą rolę w procesach fizjo- i patofizjologicznych | BI_1A_K02 | P1A_K01, P1A_K04 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-8, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6 | M-1, M-2, M-4 | S-1, S-2, S-5, S-4, S-3 |
BI_1A_BI-S-D11_K02 Potrafi aktywnie i sprawnie pracować w grupie i jest otwarty na supozycje innych członków zespołu. | BI_1A_K04 | P1A_K02, P1A_K03, P1A_K06, P1A_K08, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K06 | InzA_K01, InzA_K02 | C-1, C-2, C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6 | M-3, M-4, M-6 | S-1, S-2, S-4, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BI_1A_BI-S-D11_W01 Ma wierdzę na temat baz danych wykorzystywanych do identyfikacji białkowych produktów genów podczas analizy MS | 2,0 | |
3,0 | - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BI_1A_BI-S-D11_W02 Posiada wiedzę na temat znaczenia narzedzi bioinformatycznych w kompleksowej analizie proteomów oraz identyfikacji jego składowych | 2,0 | |
3,0 | - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BI_1A_BI-S-D11_U01 Potrafi przeprowadzic identyfikację białka z uzyciem spektrometrii mass w oparciu o programy bioinformatyczne i bazy danych | 2,0 | |
3,0 | Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BI_1A_BI-S-D11_U02 Potrafi interpretować wyniki badania zmian ekspresji białek oraz selekcjonowac te których zmiany są istotne i wynikaja z wpływu czynnika eksperymentalnego | 2,0 | Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową. |
3,0 | Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy | |
3,5 | Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. | |
4,0 | Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy | |
4,5 | Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy | |
5,0 | Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BI_1A_BI-S-D11_K01 Student wykazuje zorientowanie w możliwości wykorzystania badań analizy proteomu w celu selekcji i identyfikacji białek odgrywających znaczącą rolę w procesach fizjo- i patofizjologicznych | 2,0 | |
3,0 | W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BI_1A_BI-S-D11_K02 Potrafi aktywnie i sprawnie pracować w grupie i jest otwarty na supozycje innych członków zespołu. | 2,0 | |
3,0 | W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kraj A., Drabik A., Silberring J., Metabolomika i Proteomika, Uniwersytet Warszawski, Warszawa, 2010, wydanie I
- Kraj A., Silberring J., Proteomika, Wydawnictwo EJB, Kraków, 2004, Wydanie I
- Skrzypczak W.F., Proteomika. Wybrane zagadnienia., Wydawnictwo Zapol, Szczecin, 2011
- Suder P., Silberring J., Spektrometria mas., Wydawnictwo UJ, Kraków, 2006, Wydanie I
- Doonan T.A., Białka i peptydy., PWN, Warszawa, 2008
- Brown T.A., Genomy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009
Literatura dodatkowa
- Charon K.M., Świtoński M., Genetyka i genomika zwierząt, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012