Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Technologia środków pomocniczych i kosmetyków

Sylabus przedmiotu Technologie chemiczne przemysłu chemicznego w świetle BAT II:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologie chemiczne przemysłu chemicznego w świetle BAT II
Specjalność Analiza techniczna procesów i produktów przemysłowych
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Barbara Grzmil <Barbara.Grzmil@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 45 2,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Technologie chemiczne przemysłu chemicznego w świetle BAT I

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z surowcami głównymi i pomocniczymi, pólproduktami i produktami, procesami i operacjami jednostkowymi wchodzącymi w skład ciągów technologicznych związanych z otrzymywaniem produktów przemysłu chemicznego, cementowego, ceramicznego i metalurgicznego oraz procesami membranowymi
C-2Zapoznanie z dokumentami referencyjnymi dotyczącymi BAT oraz nowościami technologicznymi związanymi z otrzymywaniem produktów przemysłu chemicznego, cementowego, ceramicznego i metalurgicznego
C-3Uświadomienie oddziaływania cyklu życia produktów przemysłu chemicznego, cementowego, ceramicznego i metalurgicznego na środowisko

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Przemysł chloru i ługu sodowego w Polsce na tle najlepszych dostępnych technik BAT – proces rtęciowy, przeponowy i membranowy (poziomy emisji i zużycia surowców)4
T-W-2Najlepsze dostępne techniki BAT w produkcji sody a otrzymywanie w Polsce2
T-W-3Otrzymywanie pigmentu ditlenku tytanu metodą siarczanową w świetle zaleceń BAT2
T-W-4Charakterystyka przemysłu cementowo-wapienniczego, ceramiki budowlanej i ogniotrwałej oraz szklarskiego. Technologie i techniki stosowane w Polsce.8
T-W-5Nakłady produkcyjne, zużycie surowców, poziomy emisji. Główne kierunki rozwoju wynikające z najlepszych dostępnych technik BAT3
T-W-6Analiza głównych technologii i technik stosowanych w produkcji żelaza i stali4
T-W-7Analiza głównych technologii i technik stosowanych w produkcji metali nieżelaznych: miedzi, cynku, ołowiu i aluminium4
T-W-8Wpływ procesów metalurgicznych na środowisko w świetle BAT2
T-W-9Galwanotechnika - elektrochemiczna obróbka powierzchni metali. Analiza głównych stosowanych technologii i technik w przygotowaniu powierzchni, trawieniu i nakładaniu powłok4
T-W-10Najważniejsze sposoby zapobiegania i ograniczania oddziaływania galwanizerni na środowisko - technologie stanowiące podstawę BAT2
T-W-11Procesy membranowe jako najlepsze techniki w oczyszczaniu wody, ścieków i powietrza. Odsalanie wód techniką RO. Demineralizacja i otrzymywanie wody ultraczystej. Zmiękczanie wód. Uzdatnianie wody do picia technikami membranowymi, porównanie z technikami klasycznymi.6
T-W-12Zastosowanie separacji membranowej do wzbogacania gazów naturalnych. Wzbogacanie powietrza w tlen, uzyskiwanie czystego azotu. Techniki membranowe w oczyszczaniu powietrza. Reaktory membranowe4
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach45
A-W-2Studia litereturowe i przygotowanie do egzaminu15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenia sprawdzające wiedzę
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D13-07_W01
Objaśnia zagadnienia związane z wdrażaniem i realizacją procesów związanych z otrzymywaniem produktów przemysłu chemicznego, cementowego,ceramicznego i metalurgicznego w zakresie surowców głównych i pomocniczych, aparatów, urządzeń, procesów i operacji jednostkowych
TCH_2A_W11, TCH_2A_W13T2A_W04, T2A_W07InzA2_W02, InzA2_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-11, T-W-12M-1S-1, S-2
TCH_2A_D13-07_W02
Wskazuje na kierunki rozwoju i oddziaływanie na środowisko technologii związanych z otrzymywaniem produktów przemysłu chemicznego, cementowego, ceramicznegio i metalurgicznego w świetle BAT
TCH_2A_W12T2A_W05, T2A_W06InzA2_W01C-3, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-11, T-W-12M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D13-07_U01
Potrafi porównać stosowane rozwiązania technologiczne otrzymywania tego samego produktu z wymaganymi według BAT pod katem materiałochłonności, energochłonności procesu, jakości produktu i wpływu na środowisko
TCH_2A_U11, TCH_2A_U12T2A_U11, T2A_U15, T2A_U16InzA2_U01, InzA2_U04C-3, C-2, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D13-07_K01
Jest świadomy wpływu swojej działalności na otoczenie oraz oddziaływania przemysłu chemicznego, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się w celu poznania nowych rozwiązań technologicznych i przekazywania swojej wiedzy społeczeństwu wykorzystując do tego celu dostępne możliwości
TCH_2A_K02, TCH_2A_K03T2A_K01, T2A_K03, T2A_K07InzA2_K01C-3, C-2, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D13-07_W01
Objaśnia zagadnienia związane z wdrażaniem i realizacją procesów związanych z otrzymywaniem produktów przemysłu chemicznego, cementowego,ceramicznego i metalurgicznego w zakresie surowców głównych i pomocniczych, aparatów, urządzeń, procesów i operacji jednostkowych
2,0Nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0Częściowo objaśnia zagadnienia związane z otrzymywaniem kilku produktów przemysłu chemicznego, cementowego,ceramicznego i metalurgicznego w zakresie surowców głównych i pomocniczych, aparatów, urządzeń, procesów i operacji jednostkowych
3,5
4,0
4,5
5,0Technologie chemiczne przemysłu chemicznego w świetle BAT II
TCH_2A_D13-07_W02
Wskazuje na kierunki rozwoju i oddziaływanie na środowisko technologii związanych z otrzymywaniem produktów przemysłu chemicznego, cementowego, ceramicznegio i metalurgicznego w świetle BAT
2,0Nie spelnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0Wskazuje na kierunki rozwoju technologii związanych z otrzymywaniem kilku produktów przemysłu chemicznego, cementowego, ceramicznegio i metalurgicznego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D13-07_U01
Potrafi porównać stosowane rozwiązania technologiczne otrzymywania tego samego produktu z wymaganymi według BAT pod katem materiałochłonności, energochłonności procesu, jakości produktu i wpływu na środowisko
2,0Nie spełnia kryteriów okreslony dla oceny 3
3,0Potrafi porównać stosowane rozwiązania technologiczne otrzymywania jednego produktu z wymaganymi według BAT pod katem materiałochłonności, energochłonności procesu, jakości produktu i wpływu na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D13-07_K01
Jest świadomy wpływu swojej działalności na otoczenie oraz oddziaływania przemysłu chemicznego, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się w celu poznania nowych rozwiązań technologicznych i przekazywania swojej wiedzy społeczeństwu wykorzystując do tego celu dostępne możliwości
2,0Nie spełnia kryterium określonego dla oceny 3
3,0Częściowo jest świadomy wpływu swojej działalności na otoczenie oraz oddziaływania przemysłu chemicznego, nie do końca rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się w celu poznania nowych rozwiązań technologicznych, nie potrafi i przekazywć swojej wiedzy społeczeństwu wykorzystując do tego celu dostępne możliwości
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Praca zbiorowa, Najlepsze dostępne techniki (BAT), Wytyczne dla Branży Chemicznej w Polsce, Przemysł chloro-alkaliczny, Ministerstwo Środowiska, Warszawa, 2005
  2. Praca zbiorowa, Najlepsze dostępne techniki (BAT), Wytyczne dla Branży Chemicznej w Polsce, Specjalne chemikalia nieorganiczne, Ministerstwo Środowiska, Warszawa, 2005
  3. Praca zbiorowa, Najlepsze dostępne techniki (BAT), Wytyczne branży – ceramika budowlana i ogniotrwała, Ministerstwo Środowiska, Warszawa, 2005
  4. Praca zbiorowa, Zintegrowane Zapobieganie i Ograniczanie Zanieczyszczeń (IPPC). Dokument Referencyjny BAT dla najlepszych dostępnych technik w przemyśle szklarskim i cementowo-wapienniczym, Ministerstwo Środowiska, Warszawa, 2004
  5. Praca zbiorowa, Najlepsze dostępne techniki (BAT). Wytyczne dla produkcji żela i stali oraz branży metali nieżelaznych, Ministerstwo Środowiska, Warszawa, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Praca zbiorowa, Najlepsze dostępne techniki (BAT), Wytyczne dla powierzchniowej obróbki metali i tworzyw sztucznych, Ministerstwo Środowiska, Warszawa, 2009
  2. M.Bodzek, J.Bohdziewicz, K.Konieczny, Techniki membranowe w ochronie środowiska, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 1997

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przemysł chloru i ługu sodowego w Polsce na tle najlepszych dostępnych technik BAT – proces rtęciowy, przeponowy i membranowy (poziomy emisji i zużycia surowców)4
T-W-2Najlepsze dostępne techniki BAT w produkcji sody a otrzymywanie w Polsce2
T-W-3Otrzymywanie pigmentu ditlenku tytanu metodą siarczanową w świetle zaleceń BAT2
T-W-4Charakterystyka przemysłu cementowo-wapienniczego, ceramiki budowlanej i ogniotrwałej oraz szklarskiego. Technologie i techniki stosowane w Polsce.8
T-W-5Nakłady produkcyjne, zużycie surowców, poziomy emisji. Główne kierunki rozwoju wynikające z najlepszych dostępnych technik BAT3
T-W-6Analiza głównych technologii i technik stosowanych w produkcji żelaza i stali4
T-W-7Analiza głównych technologii i technik stosowanych w produkcji metali nieżelaznych: miedzi, cynku, ołowiu i aluminium4
T-W-8Wpływ procesów metalurgicznych na środowisko w świetle BAT2
T-W-9Galwanotechnika - elektrochemiczna obróbka powierzchni metali. Analiza głównych stosowanych technologii i technik w przygotowaniu powierzchni, trawieniu i nakładaniu powłok4
T-W-10Najważniejsze sposoby zapobiegania i ograniczania oddziaływania galwanizerni na środowisko - technologie stanowiące podstawę BAT2
T-W-11Procesy membranowe jako najlepsze techniki w oczyszczaniu wody, ścieków i powietrza. Odsalanie wód techniką RO. Demineralizacja i otrzymywanie wody ultraczystej. Zmiękczanie wód. Uzdatnianie wody do picia technikami membranowymi, porównanie z technikami klasycznymi.6
T-W-12Zastosowanie separacji membranowej do wzbogacania gazów naturalnych. Wzbogacanie powietrza w tlen, uzyskiwanie czystego azotu. Techniki membranowe w oczyszczaniu powietrza. Reaktory membranowe4
45

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach45
A-W-2Studia litereturowe i przygotowanie do egzaminu15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D13-07_W01Objaśnia zagadnienia związane z wdrażaniem i realizacją procesów związanych z otrzymywaniem produktów przemysłu chemicznego, cementowego,ceramicznego i metalurgicznego w zakresie surowców głównych i pomocniczych, aparatów, urządzeń, procesów i operacji jednostkowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W11ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę w zakresie zagadnień technologii chemicznej aplikacji surowców, półproduktów, środków pomocniczych i produktów charakterystycznych dla ukończonej specjalności
TCH_2A_W13ma pogłębioną wiedzę na temat metod, technik, narzędzi i materiałów stosowanych podczas wdrażania i realizacji procesów technologicznych, stosownie do ukończonej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z surowcami głównymi i pomocniczymi, pólproduktami i produktami, procesami i operacjami jednostkowymi wchodzącymi w skład ciągów technologicznych związanych z otrzymywaniem produktów przemysłu chemicznego, cementowego, ceramicznego i metalurgicznego oraz procesami membranowymi
Treści programoweT-W-1Przemysł chloru i ługu sodowego w Polsce na tle najlepszych dostępnych technik BAT – proces rtęciowy, przeponowy i membranowy (poziomy emisji i zużycia surowców)
T-W-2Najlepsze dostępne techniki BAT w produkcji sody a otrzymywanie w Polsce
T-W-3Otrzymywanie pigmentu ditlenku tytanu metodą siarczanową w świetle zaleceń BAT
T-W-4Charakterystyka przemysłu cementowo-wapienniczego, ceramiki budowlanej i ogniotrwałej oraz szklarskiego. Technologie i techniki stosowane w Polsce.
T-W-6Analiza głównych technologii i technik stosowanych w produkcji żelaza i stali
T-W-7Analiza głównych technologii i technik stosowanych w produkcji metali nieżelaznych: miedzi, cynku, ołowiu i aluminium
T-W-9Galwanotechnika - elektrochemiczna obróbka powierzchni metali. Analiza głównych stosowanych technologii i technik w przygotowaniu powierzchni, trawieniu i nakładaniu powłok
T-W-11Procesy membranowe jako najlepsze techniki w oczyszczaniu wody, ścieków i powietrza. Odsalanie wód techniką RO. Demineralizacja i otrzymywanie wody ultraczystej. Zmiękczanie wód. Uzdatnianie wody do picia technikami membranowymi, porównanie z technikami klasycznymi.
T-W-12Zastosowanie separacji membranowej do wzbogacania gazów naturalnych. Wzbogacanie powietrza w tlen, uzyskiwanie czystego azotu. Techniki membranowe w oczyszczaniu powietrza. Reaktory membranowe
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenia sprawdzające wiedzę
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0Częściowo objaśnia zagadnienia związane z otrzymywaniem kilku produktów przemysłu chemicznego, cementowego,ceramicznego i metalurgicznego w zakresie surowców głównych i pomocniczych, aparatów, urządzeń, procesów i operacji jednostkowych
3,5
4,0
4,5
5,0Technologie chemiczne przemysłu chemicznego w świetle BAT II
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D13-07_W02Wskazuje na kierunki rozwoju i oddziaływanie na środowisko technologii związanych z otrzymywaniem produktów przemysłu chemicznego, cementowego, ceramicznegio i metalurgicznego w świetle BAT
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W12ma wiedzę o kierunkach rozwoju technologii, najistotniejszych nowościach w zakresie technologii chemicznej, cyklu życia urządzeń i obiektów oraz kierunkach rozwoju i postępu związanych z ukończoną specjalnością
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Cel przedmiotuC-3Uświadomienie oddziaływania cyklu życia produktów przemysłu chemicznego, cementowego, ceramicznego i metalurgicznego na środowisko
C-2Zapoznanie z dokumentami referencyjnymi dotyczącymi BAT oraz nowościami technologicznymi związanymi z otrzymywaniem produktów przemysłu chemicznego, cementowego, ceramicznego i metalurgicznego
Treści programoweT-W-1Przemysł chloru i ługu sodowego w Polsce na tle najlepszych dostępnych technik BAT – proces rtęciowy, przeponowy i membranowy (poziomy emisji i zużycia surowców)
T-W-2Najlepsze dostępne techniki BAT w produkcji sody a otrzymywanie w Polsce
T-W-3Otrzymywanie pigmentu ditlenku tytanu metodą siarczanową w świetle zaleceń BAT
T-W-5Nakłady produkcyjne, zużycie surowców, poziomy emisji. Główne kierunki rozwoju wynikające z najlepszych dostępnych technik BAT
T-W-6Analiza głównych technologii i technik stosowanych w produkcji żelaza i stali
T-W-7Analiza głównych technologii i technik stosowanych w produkcji metali nieżelaznych: miedzi, cynku, ołowiu i aluminium
T-W-8Wpływ procesów metalurgicznych na środowisko w świetle BAT
T-W-10Najważniejsze sposoby zapobiegania i ograniczania oddziaływania galwanizerni na środowisko - technologie stanowiące podstawę BAT
T-W-11Procesy membranowe jako najlepsze techniki w oczyszczaniu wody, ścieków i powietrza. Odsalanie wód techniką RO. Demineralizacja i otrzymywanie wody ultraczystej. Zmiękczanie wód. Uzdatnianie wody do picia technikami membranowymi, porównanie z technikami klasycznymi.
T-W-12Zastosowanie separacji membranowej do wzbogacania gazów naturalnych. Wzbogacanie powietrza w tlen, uzyskiwanie czystego azotu. Techniki membranowe w oczyszczaniu powietrza. Reaktory membranowe
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenia sprawdzające wiedzę
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spelnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0Wskazuje na kierunki rozwoju technologii związanych z otrzymywaniem kilku produktów przemysłu chemicznego, cementowego, ceramicznegio i metalurgicznego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D13-07_U01Potrafi porównać stosowane rozwiązania technologiczne otrzymywania tego samego produktu z wymaganymi według BAT pod katem materiałochłonności, energochłonności procesu, jakości produktu i wpływu na środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U11potrafi wykorzystywać wiedzę do analizy i oceny funkcjonowania rozwiązań technicznych stosowanych w różnych procesach technologicznych realizowanych w zakresie ukończonej specjalności
TCH_2A_U12potrafi porównać różne rozwiązania technologiczne i zaproponować ich zmiany w celu zmniejszenia energochłonności, poprawy jakości produktu lub wydajności procesu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U16potrafi zaproponować ulepszenia (usprawnienia) istniejących rozwiązań technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Cel przedmiotuC-3Uświadomienie oddziaływania cyklu życia produktów przemysłu chemicznego, cementowego, ceramicznego i metalurgicznego na środowisko
C-2Zapoznanie z dokumentami referencyjnymi dotyczącymi BAT oraz nowościami technologicznymi związanymi z otrzymywaniem produktów przemysłu chemicznego, cementowego, ceramicznego i metalurgicznego
C-1Zapoznanie z surowcami głównymi i pomocniczymi, pólproduktami i produktami, procesami i operacjami jednostkowymi wchodzącymi w skład ciągów technologicznych związanych z otrzymywaniem produktów przemysłu chemicznego, cementowego, ceramicznego i metalurgicznego oraz procesami membranowymi
Treści programoweT-W-1Przemysł chloru i ługu sodowego w Polsce na tle najlepszych dostępnych technik BAT – proces rtęciowy, przeponowy i membranowy (poziomy emisji i zużycia surowców)
T-W-2Najlepsze dostępne techniki BAT w produkcji sody a otrzymywanie w Polsce
T-W-3Otrzymywanie pigmentu ditlenku tytanu metodą siarczanową w świetle zaleceń BAT
T-W-4Charakterystyka przemysłu cementowo-wapienniczego, ceramiki budowlanej i ogniotrwałej oraz szklarskiego. Technologie i techniki stosowane w Polsce.
T-W-5Nakłady produkcyjne, zużycie surowców, poziomy emisji. Główne kierunki rozwoju wynikające z najlepszych dostępnych technik BAT
T-W-6Analiza głównych technologii i technik stosowanych w produkcji żelaza i stali
T-W-7Analiza głównych technologii i technik stosowanych w produkcji metali nieżelaznych: miedzi, cynku, ołowiu i aluminium
T-W-8Wpływ procesów metalurgicznych na środowisko w świetle BAT
T-W-9Galwanotechnika - elektrochemiczna obróbka powierzchni metali. Analiza głównych stosowanych technologii i technik w przygotowaniu powierzchni, trawieniu i nakładaniu powłok
T-W-10Najważniejsze sposoby zapobiegania i ograniczania oddziaływania galwanizerni na środowisko - technologie stanowiące podstawę BAT
T-W-11Procesy membranowe jako najlepsze techniki w oczyszczaniu wody, ścieków i powietrza. Odsalanie wód techniką RO. Demineralizacja i otrzymywanie wody ultraczystej. Zmiękczanie wód. Uzdatnianie wody do picia technikami membranowymi, porównanie z technikami klasycznymi.
T-W-12Zastosowanie separacji membranowej do wzbogacania gazów naturalnych. Wzbogacanie powietrza w tlen, uzyskiwanie czystego azotu. Techniki membranowe w oczyszczaniu powietrza. Reaktory membranowe
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenia sprawdzające wiedzę
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia kryteriów okreslony dla oceny 3
3,0Potrafi porównać stosowane rozwiązania technologiczne otrzymywania jednego produktu z wymaganymi według BAT pod katem materiałochłonności, energochłonności procesu, jakości produktu i wpływu na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D13-07_K01Jest świadomy wpływu swojej działalności na otoczenie oraz oddziaływania przemysłu chemicznego, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się w celu poznania nowych rozwiązań technologicznych i przekazywania swojej wiedzy społeczeństwu wykorzystując do tego celu dostępne możliwości
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_K02rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu poprzez wydawnictwa popularno-naukowe, prasę, radio i telewizję, opinii dotyczących nowoczesnych rozwiązań w zakresie technologii chemicznej, zaniechań technologii przestarzałych; potrzebę udzielania informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach działalności związanej z technologią chemiczną
TCH_2A_K03rozumie potrzebę kształcenia ustawicznego poprzez prace indywidualne oraz grupowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-3Uświadomienie oddziaływania cyklu życia produktów przemysłu chemicznego, cementowego, ceramicznego i metalurgicznego na środowisko
C-2Zapoznanie z dokumentami referencyjnymi dotyczącymi BAT oraz nowościami technologicznymi związanymi z otrzymywaniem produktów przemysłu chemicznego, cementowego, ceramicznego i metalurgicznego
C-1Zapoznanie z surowcami głównymi i pomocniczymi, pólproduktami i produktami, procesami i operacjami jednostkowymi wchodzącymi w skład ciągów technologicznych związanych z otrzymywaniem produktów przemysłu chemicznego, cementowego, ceramicznego i metalurgicznego oraz procesami membranowymi
Treści programoweT-W-1Przemysł chloru i ługu sodowego w Polsce na tle najlepszych dostępnych technik BAT – proces rtęciowy, przeponowy i membranowy (poziomy emisji i zużycia surowców)
T-W-2Najlepsze dostępne techniki BAT w produkcji sody a otrzymywanie w Polsce
T-W-3Otrzymywanie pigmentu ditlenku tytanu metodą siarczanową w świetle zaleceń BAT
T-W-4Charakterystyka przemysłu cementowo-wapienniczego, ceramiki budowlanej i ogniotrwałej oraz szklarskiego. Technologie i techniki stosowane w Polsce.
T-W-5Nakłady produkcyjne, zużycie surowców, poziomy emisji. Główne kierunki rozwoju wynikające z najlepszych dostępnych technik BAT
T-W-6Analiza głównych technologii i technik stosowanych w produkcji żelaza i stali
T-W-7Analiza głównych technologii i technik stosowanych w produkcji metali nieżelaznych: miedzi, cynku, ołowiu i aluminium
T-W-8Wpływ procesów metalurgicznych na środowisko w świetle BAT
T-W-9Galwanotechnika - elektrochemiczna obróbka powierzchni metali. Analiza głównych stosowanych technologii i technik w przygotowaniu powierzchni, trawieniu i nakładaniu powłok
T-W-10Najważniejsze sposoby zapobiegania i ograniczania oddziaływania galwanizerni na środowisko - technologie stanowiące podstawę BAT
T-W-11Procesy membranowe jako najlepsze techniki w oczyszczaniu wody, ścieków i powietrza. Odsalanie wód techniką RO. Demineralizacja i otrzymywanie wody ultraczystej. Zmiękczanie wód. Uzdatnianie wody do picia technikami membranowymi, porównanie z technikami klasycznymi.
T-W-12Zastosowanie separacji membranowej do wzbogacania gazów naturalnych. Wzbogacanie powietrza w tlen, uzyskiwanie czystego azotu. Techniki membranowe w oczyszczaniu powietrza. Reaktory membranowe
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenia sprawdzające wiedzę
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia kryterium określonego dla oceny 3
3,0Częściowo jest świadomy wpływu swojej działalności na otoczenie oraz oddziaływania przemysłu chemicznego, nie do końca rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się w celu poznania nowych rozwiązań technologicznych, nie potrafi i przekazywć swojej wiedzy społeczeństwu wykorzystując do tego celu dostępne możliwości
3,5
4,0
4,5
5,0