Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Technologia chemiczna materiałów budowlanych
Sylabus przedmiotu Normalizacja i system REACH:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Normalizacja i system REACH | ||
Specjalność | Analiza techniczna procesów i produktów przemysłowych | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Beata Tryba <Beata.Tryba@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólna wiedza na temat substancji chemicznych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zaznajomienie studentów z rozporządzeniem REACH i CLP |
C-2 | Zapoznanie studentów z dokumentacją, udzielaniem zezwoleń i rejestracją w systemie REACH |
C-3 | Zapoznanie studentów z przeprowadzeniem oceny ryzyka substancji chemicznych i przygotowywaniem karty charakterystyki |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Rozporządzenie i przepisy prawne dotyczące REACH | 2 |
T-W-2 | Regulacja CLP (klasyfikacja, oznakowanie i pakowanie substancji oraz mieszanin) | 1 |
T-W-3 | Rejestracja w systemie REACH | 2 |
T-W-4 | Ocena ryzyka, zbieranie informacji o substancjach chemicznych | 3 |
T-W-5 | Postępowanie z substancjami chemicznymi specjalnymi | 1 |
T-W-6 | Udzielanie zezwoleń | 2 |
T-W-7 | Przygotowywanie karty charakterystyki substancji chemicznej | 1 |
T-W-8 | Obowiązki przedsiębiorców wynikające z rozporządzeń REACH i CLP | 2 |
T-W-9 | Przegląd działań i osiągnięć systemu REACH | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 15 |
A-W-2 | Przegląd i zbieranie materiałów | 6 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia | 15 |
A-W-4 | Konsultacje z wykładowcą | 2 |
A-W-5 | Samodzielna praca i zapoznanie się z rozporządzeniami | 10 |
A-W-6 | Zbieranie informacji o działalności systemu REACH w zakładach przemysłowych | 10 |
A-W-7 | Zaliczenie | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z prezentacją multimedialną |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: test sprawdzający na koniec wykładów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D13-09_W11 Student posiada wiedzę na temat wytwarzanych produktów chemicznych oraz półproduktów i surowców, które występują na rynku, potrafi je zidentyfikować, sklasyfikować i oznakować, zna procedurę rejestracji substancji chemicznych w systemie REACH | TCH_2A_W11 | T2A_W04 | InzA2_W05 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-7 | M-1 | S-1 |
TCH_2A_D13-09_W12 Student posiada wiedzę na temat zbierania informacji o substancjach chemicznych, ocenie ryzyka i bezpieczeństwa chemicznego, wykorzystuje do tego najlepsze dostępne techniki | TCH_2A_W12 | T2A_W05, T2A_W06 | InzA2_W01 | C-3 | T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-5 | M-1 | S-1 |
TCH_2A_D13-09_W13 Student posiada pogłębioną wiedzę na temat substancji chemicznych stosowanych w procesach technologicznych | TCH_2A_W13 | T2A_W07 | InzA2_W02 | C-3 | T-W-8 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D13-09_U01 Student potrafi znależć rozporządzenia i akty prawne związane z systemem REACH oraz inne materiały pomocnicze, także w języku angielskim | TCH_2A_U01 | T2A_U01 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D13-09_K01 Student ma świadomość istniejących zagrożeń, związanych z produkcją i dystrybucją substancji chemicznych, potrafi te zagrożenia zidentyfikować i wie w jaki sposób postępować z substancjami chemicznymi, dążąc do ograniczenia ich negartywnego wpływu na środowisko oraz zdrowie i bezpieczeństwo ludzi | TCH_2A_K01 | T2A_K02, T2A_K06 | InzA2_K01, InzA2_K02 | C-1, C-3 | T-W-2, T-W-4, T-W-9, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D13-09_W11 Student posiada wiedzę na temat wytwarzanych produktów chemicznych oraz półproduktów i surowców, które występują na rynku, potrafi je zidentyfikować, sklasyfikować i oznakować, zna procedurę rejestracji substancji chemicznych w systemie REACH | 2,0 | Student nie zna systemu REACH |
3,0 | Student zna system REACH w stopniu podstawowym | |
3,5 | Student zna system REACH, jego złożenia i funkcjonowanie, test wypełnia poprawnie w zakresie 65-75 % | |
4,0 | Student zna system REACH, zalicza materiał w 80% | |
4,5 | Student zna system REACH, zalicza materiał w zakresie około 90% | |
5,0 | Student zna system REACH, zalicza materiał przynajmniej w zakresie 95% | |
TCH_2A_D13-09_W12 Student posiada wiedzę na temat zbierania informacji o substancjach chemicznych, ocenie ryzyka i bezpieczeństwa chemicznego, wykorzystuje do tego najlepsze dostępne techniki | 2,0 | Student zalicza test końcowy z wynikiem poniżej 50% |
3,0 | Student zalicza test końcowy przynajmniej w 60% | |
3,5 | Student zalicza test z wynikiem 65-75% | |
4,0 | Student zalicza test w zakresie 80% | |
4,5 | Student zalicza test z wynikiem przynajmniej 90% | |
5,0 | Student zalicza test z wynikiem powyżej 95% | |
TCH_2A_D13-09_W13 Student posiada pogłębioną wiedzę na temat substancji chemicznych stosowanych w procesach technologicznych | 2,0 | Student zalicza test końcowy z wynikiem poniżej 50% |
3,0 | Student zalicza test końcowy z wynikiem przynajmniej 60% | |
3,5 | Student zalicza test końcowy z wynikiem w zakresie 65-75% | |
4,0 | Student zalicza test końcowy z wynikiem około 80% | |
4,5 | Student zalicza test końcowy z wynikiem około 90% | |
5,0 | Student zalicza test końcowy z wynikiem powyżej 95% |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D13-09_U01 Student potrafi znależć rozporządzenia i akty prawne związane z systemem REACH oraz inne materiały pomocnicze, także w języku angielskim | 2,0 | Student nie zalicza testu końcowego, ie potrafi zaleźć materiałów źródłowych |
3,0 | Student potrafi znaleźć niektóre materiały i rozporządzeia związae z systemem REACH, zalicza test w zakresie około 60-65% | |
3,5 | Student potrafi zaleźć materiały źródłowe podstawowe, zalicza test w zakresie około 75% | |
4,0 | Student potrafi zanleźć materiały źródłowe, zalicza test w zakresie około 80% | |
4,5 | Student doskonale sobie radzi ze znalezieniem materiałów wykładowych, zalicza test z wynikiem około 90% | |
5,0 | Student doskonale sobie radzi ze znalezieniem materiałów wykładowych, zalicza test z wynikiem powyżej 95% |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D13-09_K01 Student ma świadomość istniejących zagrożeń, związanych z produkcją i dystrybucją substancji chemicznych, potrafi te zagrożenia zidentyfikować i wie w jaki sposób postępować z substancjami chemicznymi, dążąc do ograniczenia ich negartywnego wpływu na środowisko oraz zdrowie i bezpieczeństwo ludzi | 2,0 | Student nie zna i nie wie po co zostało wprowadzone rozporządzenie dotyczące REACH |
3,0 | Student zna i nie wie po co zostało wprowadzone rozporządzenie dotyczące REACH, zalicza test z wynikiem przynajmniej 60% | |
3,5 | Student nie zna i nie wie po co zostało wprowadzone rozporządzenie dotyczące REACH, zalicza test z wynikiem w zakresie 65-75% | |
4,0 | Student nie zna i nie wie po co zostało wprowadzone rozporządzenie dotyczące REACH, zalicza test z wynikiem około 80% | |
4,5 | Student nie zna i nie wie po co zostało wprowadzone rozporządzenie dotyczące REACH, zalicza test z wynikiem około 90% | |
5,0 | Student nie zna i nie wie po co zostało wprowadzone rozporządzenie dotyczące REACH, zalicza test z wynikiem ponad 95% |
Literatura podstawowa
- Rozporządzenie (WE) 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 roku w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH), utworzenia Europejskiej Agencji Chemikaliów, zmieniające dyrektywę 1999/45/WE oraz uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 793/93 i rozporządzenie Komisji (WE) nr 1488/94, jak również dyrektywę Rady 76/769/EWG i dyrektywy Komisji 91/155/EWG, 93/67/EWG, 93/105/WE i 2000/21/WE
- Poradnik dotyczący rejestracji, http://echa.europa.eu
- Wskazówki dotyczące wymagań w zakresie informacji oraz oceny bezpieczeństwa chemicznego, http://echa.europa.eu
- Poradnik dotyczący przygotowywania wniosku o udzielenie zezwolenia, http://echa.europa.eu
- Poradnik dotyczący identyfikacji i nazywania substancji na podstawie rozporządzeń REACH i CLP, http://echa.europa.eu
- Poradnik dotyczący sporządzania kart charakterystyki, http://echa.europa.eu
- Poradnik na temat analizy społeczno-ekonomicznej – części wniosku o udzielenie zezwolenia, http://echa.europa.eu
Literatura dodatkowa
- Poradnik dotyczący odpadów i substancji odzyskiwanych, http://echa.europa.eu
- Poradnik dla dalszych użytkowników, http://echa.europa.eu
- Poradniki dotyczące substancji w wyrobach, http://echa.europa.eu