Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Inorganic Chemical Technology
Sylabus przedmiotu Technologie chemiczne przemysłu chemicznego w świetle BAT II:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologie chemiczne przemysłu chemicznego w świetle BAT II | ||
Specjalność | Analiza techniczna procesów i produktów przemysłowych | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Barbara Grzmil <Barbara.Grzmil@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Technologie chemiczne przemysłu chemicznego w świetle BAT I |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z surowcami głównymi i pomocniczymi, pólproduktami i produktami, procesami i operacjami jednostkowymi wchodzącymi w skład ciągów technologicznych związanych z otrzymywaniem produktów przemysłu chemicznego, cementowego, ceramicznego i metalurgicznego oraz procesami membranowymi |
C-2 | Zapoznanie z dokumentami referencyjnymi dotyczącymi BAT oraz nowościami technologicznymi związanymi z otrzymywaniem produktów przemysłu chemicznego, cementowego, ceramicznego i metalurgicznego |
C-3 | Uświadomienie oddziaływania cyklu życia produktów przemysłu chemicznego, cementowego, ceramicznego i metalurgicznego na środowisko |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Przemysł chloru i ługu sodowego w Polsce na tle najlepszych dostępnych technik BAT – proces rtęciowy, przeponowy i membranowy (poziomy emisji i zużycia surowców) | 4 |
T-W-2 | Najlepsze dostępne techniki BAT w produkcji sody a otrzymywanie w Polsce | 2 |
T-W-3 | Otrzymywanie pigmentu ditlenku tytanu metodą siarczanową w świetle zaleceń BAT | 2 |
T-W-4 | Charakterystyka przemysłu cementowo-wapienniczego, ceramiki budowlanej i ogniotrwałej oraz szklarskiego. Technologie i techniki stosowane w Polsce. | 8 |
T-W-5 | Nakłady produkcyjne, zużycie surowców, poziomy emisji. Główne kierunki rozwoju wynikające z najlepszych dostępnych technik BAT | 3 |
T-W-6 | Analiza głównych technologii i technik stosowanych w produkcji żelaza i stali | 4 |
T-W-7 | Analiza głównych technologii i technik stosowanych w produkcji metali nieżelaznych: miedzi, cynku, ołowiu i aluminium | 4 |
T-W-8 | Wpływ procesów metalurgicznych na środowisko w świetle BAT | 2 |
T-W-9 | Galwanotechnika - elektrochemiczna obróbka powierzchni metali. Analiza głównych stosowanych technologii i technik w przygotowaniu powierzchni, trawieniu i nakładaniu powłok | 4 |
T-W-10 | Najważniejsze sposoby zapobiegania i ograniczania oddziaływania galwanizerni na środowisko - technologie stanowiące podstawę BAT | 2 |
T-W-11 | Procesy membranowe jako najlepsze techniki w oczyszczaniu wody, ścieków i powietrza. Odsalanie wód techniką RO. Demineralizacja i otrzymywanie wody ultraczystej. Zmiękczanie wód. Uzdatnianie wody do picia technikami membranowymi, porównanie z technikami klasycznymi. | 6 |
T-W-12 | Zastosowanie separacji membranowej do wzbogacania gazów naturalnych. Wzbogacanie powietrza w tlen, uzyskiwanie czystego azotu. Techniki membranowe w oczyszczaniu powietrza. Reaktory membranowe | 4 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 45 |
A-W-2 | Studia litereturowe i przygotowanie do egzaminu | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenia sprawdzające wiedzę |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D13-07_W01 Objaśnia zagadnienia związane z wdrażaniem i realizacją procesów związanych z otrzymywaniem produktów przemysłu chemicznego, cementowego,ceramicznego i metalurgicznego w zakresie surowców głównych i pomocniczych, aparatów, urządzeń, procesów i operacji jednostkowych | TCH_2A_W11, TCH_2A_W13 | T2A_W04, T2A_W07 | InzA2_W02, InzA2_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-11, T-W-12 | M-1 | S-1, S-2 |
TCH_2A_D13-07_W02 Wskazuje na kierunki rozwoju i oddziaływanie na środowisko technologii związanych z otrzymywaniem produktów przemysłu chemicznego, cementowego, ceramicznegio i metalurgicznego w świetle BAT | TCH_2A_W12 | T2A_W05, T2A_W06 | InzA2_W01 | C-3, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-11, T-W-12 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D13-07_U01 Potrafi porównać stosowane rozwiązania technologiczne otrzymywania tego samego produktu z wymaganymi według BAT pod katem materiałochłonności, energochłonności procesu, jakości produktu i wpływu na środowisko | TCH_2A_U11, TCH_2A_U12 | T2A_U11, T2A_U15, T2A_U16 | InzA2_U01, InzA2_U04 | C-3, C-2, C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D13-07_K01 Jest świadomy wpływu swojej działalności na otoczenie oraz oddziaływania przemysłu chemicznego, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się w celu poznania nowych rozwiązań technologicznych i przekazywania swojej wiedzy społeczeństwu wykorzystując do tego celu dostępne możliwości | TCH_2A_K02, TCH_2A_K03 | T2A_K01, T2A_K03, T2A_K07 | InzA2_K01 | C-3, C-2, C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12 | M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D13-07_W01 Objaśnia zagadnienia związane z wdrażaniem i realizacją procesów związanych z otrzymywaniem produktów przemysłu chemicznego, cementowego,ceramicznego i metalurgicznego w zakresie surowców głównych i pomocniczych, aparatów, urządzeń, procesów i operacji jednostkowych | 2,0 | Nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3 |
3,0 | Częściowo objaśnia zagadnienia związane z otrzymywaniem kilku produktów przemysłu chemicznego, cementowego,ceramicznego i metalurgicznego w zakresie surowców głównych i pomocniczych, aparatów, urządzeń, procesów i operacji jednostkowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | Technologie chemiczne przemysłu chemicznego w świetle BAT II | |
TCH_2A_D13-07_W02 Wskazuje na kierunki rozwoju i oddziaływanie na środowisko technologii związanych z otrzymywaniem produktów przemysłu chemicznego, cementowego, ceramicznegio i metalurgicznego w świetle BAT | 2,0 | Nie spelnia kryteriów określonych dla oceny 3 |
3,0 | Wskazuje na kierunki rozwoju technologii związanych z otrzymywaniem kilku produktów przemysłu chemicznego, cementowego, ceramicznegio i metalurgicznego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D13-07_U01 Potrafi porównać stosowane rozwiązania technologiczne otrzymywania tego samego produktu z wymaganymi według BAT pod katem materiałochłonności, energochłonności procesu, jakości produktu i wpływu na środowisko | 2,0 | Nie spełnia kryteriów okreslony dla oceny 3 |
3,0 | Potrafi porównać stosowane rozwiązania technologiczne otrzymywania jednego produktu z wymaganymi według BAT pod katem materiałochłonności, energochłonności procesu, jakości produktu i wpływu na środowisko | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D13-07_K01 Jest świadomy wpływu swojej działalności na otoczenie oraz oddziaływania przemysłu chemicznego, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się w celu poznania nowych rozwiązań technologicznych i przekazywania swojej wiedzy społeczeństwu wykorzystując do tego celu dostępne możliwości | 2,0 | Nie spełnia kryterium określonego dla oceny 3 |
3,0 | Częściowo jest świadomy wpływu swojej działalności na otoczenie oraz oddziaływania przemysłu chemicznego, nie do końca rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się w celu poznania nowych rozwiązań technologicznych, nie potrafi i przekazywć swojej wiedzy społeczeństwu wykorzystując do tego celu dostępne możliwości | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Praca zbiorowa, Najlepsze dostępne techniki (BAT), Wytyczne dla Branży Chemicznej w Polsce, Przemysł chloro-alkaliczny, Ministerstwo Środowiska, Warszawa, 2005
- Praca zbiorowa, Najlepsze dostępne techniki (BAT), Wytyczne dla Branży Chemicznej w Polsce, Specjalne chemikalia nieorganiczne, Ministerstwo Środowiska, Warszawa, 2005
- Praca zbiorowa, Najlepsze dostępne techniki (BAT), Wytyczne branży – ceramika budowlana i ogniotrwała, Ministerstwo Środowiska, Warszawa, 2005
- Praca zbiorowa, Zintegrowane Zapobieganie i Ograniczanie Zanieczyszczeń (IPPC). Dokument Referencyjny BAT dla najlepszych dostępnych technik w przemyśle szklarskim i cementowo-wapienniczym, Ministerstwo Środowiska, Warszawa, 2004
- Praca zbiorowa, Najlepsze dostępne techniki (BAT). Wytyczne dla produkcji żela i stali oraz branży metali nieżelaznych, Ministerstwo Środowiska, Warszawa, 2005
Literatura dodatkowa
- Praca zbiorowa, Najlepsze dostępne techniki (BAT), Wytyczne dla powierzchniowej obróbki metali i tworzyw sztucznych, Ministerstwo Środowiska, Warszawa, 2009
- M.Bodzek, J.Bohdziewicz, K.Konieczny, Techniki membranowe w ochronie środowiska, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 1997