Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Inorganic Chemical Technology
Sylabus przedmiotu Chemia i technologia pestycydów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chemia i technologia pestycydów | ||
Specjalność | Technologia leków i pestycydów | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Chemicznej Organicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Alicja Wodnicka <Alicja.Wodnicka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Maria Swarcewicz <Maria.Swarcewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | ukończony kurs Chemia Organiczna |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przygotowanie studentów do prowadzenia badań z środkami ochrony roślin. |
C-2 | ukształtowanie umiejętności z zakresu integrowania wiedzy z chemii, biochemii do rozwiązywania problemów występujących w technologiach środków ochrony roślin. |
C-3 | ukształtowanie umiejętności z zakresu pozyskiwania informacji z literatury polskiej i anglojęzycznej, baz danych związanych z pestycydami. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wyodrębnianie substancji aktywnej herbicydu lub fungicydu czy insektycydu z preparatu handlowego, oznaczanie zawartosci substancji aktywnej metodą chromatografii cieczowej lub gazowej. | 5 |
T-L-2 | Przeprowadzenie syntezy herbicydu fenoksyoctowego - 2,4_D i oznaczenie wydajności otrzymanego produktu. | 5 |
T-L-3 | Wyodrębnienie pozostałości pestycydu z gleby i oznaczenie jego stężenia. Przeprowadzenie walidacji procesu. | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Przegląd trendów w produkcji środków ochrony roślin, biocydów i biostymulatorów. Zapoznanie się z aktami prawnymi regulujacymi rynek pestycydowy. | 1 |
T-W-2 | Zapoznanie się z producentami środków ochrony roślin i obecnym rynkiem krajowym. | 1 |
T-W-3 | Przegląd stosowanych form użytkowych pestycydu. | 1 |
T-W-4 | Przegląd klasyfikacji środków ochrony roślin, pod względem zastosowania, toksyczności, budowy chemicznej, metod otrzymywania. | 1 |
T-W-5 | Zapoznanie się z ważniejszymi insektycydami, ich podziałem, mechanizmem działania, budową chemiczną: insektycydy polichlorowane, cyklodienowe, fosforoorganiczne, amidy kwasu fosforowego, karbaminianowe, syntetyczne pyretriody i najnowsze struktury. Przyklady wybranych syntez. Problemy ekotoksykologii insektycydów i toksyczności, trwałości w śodowisku. | 4 |
T-W-6 | Przegląd budowy chemicznej herbicydów, ich mechanizmów dzialania, wybranych syntez chemicznch i przemian w środowisku. | 3 |
T-W-7 | Zapoznanie się z podziałem, budową chemiczną, mechanizmem działania fungicydów. Przykładowe technologie otrzymywania fungicydów. | 2 |
T-W-8 | Przegląd technologii otrzymywania półproduktów w syntezie pestycydów: kwas cyjanurowy, metyloaminy, dimetyloaminy | 1 |
T-W-9 | Zapoznanie się z unieszkodliwianiem przeterminowanych środków ochrony roślin. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Konsultacje | 3 |
A-L-3 | praca w zespole | 5 |
A-L-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 7 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | udział w konsultacjach | 3 |
A-W-3 | Studiowanie literatury | 3 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
31 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
S-3 | Ocena formująca: sprawozdanie z laboratorium |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D04-09_W10 ma uporządkowaną wiedzę o środkach ochrony rośin i biopestycydach oraz ich procesach technologicznych | TCH_2A_W10 | T2A_W03 | InzA2_W02 | C-3, C-1, C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-L-2, T-L-1, T-L-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
TCH_2A_D04-09_W11 posiada wiedzę w zakresie technologii pestycydów | TCH_2A_W11 | T2A_W04 | InzA2_W05 | C-3, C-1, C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-L-2, T-L-1, T-L-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D04-09_U015 potrafi wykonać badania formulacji pestycydów | TCH_2A_U15 | T2A_U17 | InzA2_U07 | C-3, C-1, C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-L-2, T-L-1, T-L-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
TCH_2A_D04-09_U17 potrafi przedstawić nową metodę otrzymywania potencjalnych biopestycydów | TCH_2A_U17 | T2A_U18 | InzA2_U07 | C-3, C-1, C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-L-2, T-L-1, T-L-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D04-09_K03 rozumie potrzębę kształcenia | TCH_2A_K03 | T2A_K01, T2A_K03 | — | C-3, C-1, C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-8, T-W-9, T-L-1 | M-1, M-2 | S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D04-09_W10 ma uporządkowaną wiedzę o środkach ochrony rośin i biopestycydach oraz ich procesach technologicznych | 2,0 | nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3 |
3,0 | potrafi wymienić wybrane środki ochrony roślin i ich budowę chemiczną, metody otrzymywania | |
3,5 | potrafi wymienić i krótko scharakteryzować wybrane środki ochrony roślin mających obecnie znaczenie w rolnictwie, ich budowę chemiczną, metody otrzymywania | |
4,0 | potrafi wymienić i krótko scharakteryzować większość środków ochrony roślin mających obecnie znaczenie w rolnictwie, ich budowę chemiczną, wlasności i metody otrzymywania | |
4,5 | potrafi scharakteryzować środki ochrony roślin mających obecnie znaczenie w rolnictwie, ich budowę chemiczną, wlasności i metody otrzymywania, unieszkodliwiania.. | |
5,0 | potrafi scharakteryzować środki ochrony roślin mających obecnie znaczenie w rolnictwie, ich budowę chemiczną, wlasności, metody otrzymywania i unieszkodliwiania. Potrafi wytłumaczyć otrzymywanie półproduktów i produktów w syntezie chemicznej i biochemicznej. | |
TCH_2A_D04-09_W11 posiada wiedzę w zakresie technologii pestycydów | 2,0 | nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3 |
3,0 | potrafi wymienić wybrane środki ochrony roślin i ich budowę chemiczną, metody otrzymywania | |
3,5 | potrafi wymienić i krótko scharakteryzować wybrane środki ochrony roślin mających obecnie obecnie znaczenie w rolnictwie, ich budowę chemiczną, metody otrzymywania | |
4,0 | potrafi wymienić i krótko scharakteryzować większość środków ochrony roślin mających obecnie znaczenie w rolnictwie, ich budowę chemiczną, wlasności i metody otrzymywania | |
4,5 | potrafi scharakteryzować środki ochrony roślin mających obecnie znaczenie w rolnictwie, ich budowę chemiczną, wlasności i metody otrzymywania, unieszkodliwiania. | |
5,0 | potrafi scharakteryzować środki ochrony roślin mających obecnie znaczenie w rolnictwie, ich budowę chemiczną, wlasności, metody otrzymywania i unieszkodliwiania. Potrafi wytłumaczyć metody otrzymywanie półproduktów i produktów w syntezie chemicznej i biochemicznej. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D04-09_U015 potrafi wykonać badania formulacji pestycydów | 2,0 | nie spełniakryteriów określonych dla oceny 3 |
3,0 | potrafi wykonać wybrane badania formulacji pestycydow | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TCH_2A_D04-09_U17 potrafi przedstawić nową metodę otrzymywania potencjalnych biopestycydów | 2,0 | nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3 |
3,0 | potrafi przedstawić metody otrzymywania wybranych biopestycydów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D04-09_K03 rozumie potrzębę kształcenia | 2,0 | nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3 |
3,0 | ma świadomość potrzeby kształcenia zwiazanej z wytwarzaniem bezpiecznch produktów organicznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Różański L, Przemiany pestycydów w organizmach żywych i środowisku, PWRiL, Warszawa, 1992
- Praczyk T., Skrzypczak G., Herbicydy, PWRiL, Poznań, 2004
- Biziuk M., Pestycydy, wystepowanie, oznaczanie i unieszkodliwianie, WNT, Warszawa, 2001
Literatura dodatkowa
- Ohkawa H., Miyagawa H., Lee P.W., Pesticide chemistry, Wiley-VCH, Weinheim, 2007
- Hassall K.A., The chemistry of pesticides, Verlag Chemie, Weinheim, 1982
- Mandava N.B., CRC Handbook of Natural Pesticides, CRC Press Inc., Boca Raton, 1986