Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Ochrona środowiska (S2)
specjalność: Analityka w ochronie środowiska
Sylabus przedmiotu Farby i kleje ekologiczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Farby i kleje ekologiczne | ||
Specjalność | Technologie ochrony środowiska i materiałów ekologicznych | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Polimerów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jolanta Janik <Jola.Janik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 22 | Grupa obieralna | 1 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy chemii polimerów |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji związanych z: A. Wiadomościami ogólnymi o materiałach powłokowych i adhezyjnych A1. Podział materiałów powłokowych i adhezyjnych w aspekcie ochrony środowiska A2. Rodzaje i przeznaczenie materiałów powłokowych i adhezyjnych B.Wiadomościami ogólnymi i podsawowymi opisującymi skład materiałów powłokowych i adhezyjnych B1. Polimery i inne dodatki stosowane w materiałach powłokowych w ujęciu ekologicznym B2. Polimery i inne dodatki stosowane w materiałach adhezyjnych w ujęciu ekologicznym C. Materiały powłokowe i adhezyjne - otrzymywanie, właściwości, zastosowanie C1. Technologia otrzymywania farb i klejów C2. Techniki nanoszenia powłok i klejów C3. Przygotowanie powierzchni C4. Metodyka badań materiałów powłokowych i adhezyjnych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Wiadomości ogólne i podstawowe o materiałach powłokowych i adhezyjnych | 4 |
T-W-2 | Rodzaje spoiw polimerowych w materiałach powłokowych i adhezyjnych | 6 |
T-W-3 | Pozostałe składniki materiałów powłokowych i adhezyjnych | 5 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-4 | Pokaz |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Określenie podstawowych informacji i wiedzy studenta po wykładzie informującym o podstawowych pojęciach związanych ekologicznymi materiałami powłokowymi i adhezyjnymi |
S-2 | Ocena formująca: Określenie podstawowych informacji i wiedzy zdobytej przez przez studenta po wykładzie informującym o technologii wytwarzania i aplikacji materiałów powłokowych i adhezyjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Określenie informacji i wiedzy zdobytej w czasie kursu |
S-4 | Ocena formująca: Określenie wiedzy studenta o podstawowych materiałach polimerowych stosowanych do ekologicznych farb i klejów |
S-5 | Ocena podsumowująca: Określenie posiadanych informacji i wiedzy studenta o rodzajach materiałów powłokowych i adhezyjnych z uwzględnieniem ich zastosowania. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_2A_C03-15b_W01 Wiedza o materiałach powłokowych i adhezyjnych w ujeciu ekologicznym oraz o technikach ich nanoszenia i przeznaczeniu | KOS_2A_W07 | T2A_W04 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4, S-5 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_2A_C03-15b_U01 Określenie umiejętności doboru rodzaju materiałów powłokowych i adhezyjnych do ich przeznaczenia | KOS_2A_U12, KOS_2A_U15 | T2A_U09, T2A_U12 | InzA2_U02 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-2, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4, S-5 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_2A_C03-15b_K01 Zdolność do wykorzystania informacji i zdobytej wiedzy o materiałach powłokowych i adhezyjnych i technologii icg wytwarzania, aplikacji i zastosowania w aspekcie ochrony środowiska | KOS_2A_K02 | T2A_K02 | InzA2_K01 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-2, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4, S-5 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_2A_C03-15b_W01 Wiedza o materiałach powłokowych i adhezyjnych w ujeciu ekologicznym oraz o technikach ich nanoszenia i przeznaczeniu | 2,0 | Student nie umie wukorzystać podstawowych informacji o podziale materiałów powłokowych i adhezyjnych w aspekcie ekologicznym |
3,0 | Student umie wykorzystać informacje o różnych rodzajach materiałów powłokowych i adhezyjnych | |
3,5 | Student umie wykorzystać informacje o rodzajach i zastosowaniu (przewznaczeniu) materiałów powłokowych | |
4,0 | Student umie wykorzystać informację o podstawowych składnikach (spoiwa i inne dodatki) materiałów powłokowych i adhezyjnych oraz zna ich przeznaczenie | |
4,5 | Student umie wykorzystać informację o procechach technologicznych wytwarzania farb i klajów, zna ich rodzaje, przeznaczenie i sposoby aplikacji | |
5,0 | Student umie wykorzystać informację o róznych rodzajach materiałów powłokowych i adhezyjnych, zna ich rodzaje, przeznaczenie, technologie wytwarzania, metody aplikacji i badań |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_2A_C03-15b_U01 Określenie umiejętności doboru rodzaju materiałów powłokowych i adhezyjnych do ich przeznaczenia | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób dokonać podziału materiałów powłokowych i adhezyjnych z punku widzenia ochrony środowiska |
3,0 | Student potrafi w najprostszy sposów wyróżnić i podać ekologiczne materiały powłokowe i adhezyjne | |
3,5 | Student potrafi określić podstawowe składniki far i lakierów | |
4,0 | Student potrafi określić rodzaje farb i klejów oraz dopasować ich przeznaczenie ze wzgledu na ich charakterystyczne właściwości. | |
4,5 | Student potrafi dokonać wyboru odpowiedniej powłoki lub kleju na odpowiednie podłoże, ze względu na ich właściwości, sposób aplikacji i rodzaj podłoża | |
5,0 | Student potrafi określić podstawowe składniki farb i klejów oraz ich znaczenie, określić technologie ich wytwarzania, badania i aplikacji oraz potrafi dokonać wyboru odpowiedniego materiału do odpowiedniego podłoża, kierująć sie wzgledami takze ekonomocznymi i ekologicznymi |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_2A_C03-15b_K01 Zdolność do wykorzystania informacji i zdobytej wiedzy o materiałach powłokowych i adhezyjnych i technologii icg wytwarzania, aplikacji i zastosowania w aspekcie ochrony środowiska | 2,0 | Student nie umie wykorzystać zdobytej wiedzy podstawowej, nie zna rodzajów farb i klejów, nie rozumie pojęcia materiały ekologiczne |
3,0 | Student umie dokonać wyboru miedzy farba/klejem ekologiczną a nieekologiczną, umie wykorzystać zdobytą wiedzę podstawową, zna rodzaje materiałów powłokowych/ adhezyjnych i ich przeznaczenie, co podnosi jego kwalifikacje | |
3,5 | Student umie wykorzystać podstawowa wiedzę zdobytą w zakresie technologi otrzymywania farb i klejów, rodzaju i doboru spoiw polimerowych do ich przeznaczenia, podnosi w ten sposób swoje praktyczne kwalifilacje | |
4,0 | Student umie wykorzystać zdobytą podstawową wiedzę, zna i scharakteryzuje podstawowe składniki farb i klejów, technologie ich wytwarzanie oraz metodyke badań a także ich zastosowanie, w zadowalający sposób podnosi swoje kwalifikacje | |
4,5 | Student umie wykorzystac zdobytą wiedzę podstawową, zna składniki farb i klejów, ich celowość stosowania i wpływ na właściwości materiałów, potrafi dobrać farbę/klej do odpowiedniego podłoza, zna sposoby aplikacji, jest w znaczy sposób w stanie zwiększyć swoje kwalifikacje | |
5,0 | Student umie wykorzystać zdobytą wiedzę i umiejętności w celu zwiększenia swoich kwalifikacji i dalszego rozwoju zawodowego |
Literatura podstawowa
- Tadeusz Spychaj, Stanisława Spycha, Farby i kleje wodorozcieńczalne, WNT, Warszawa, 1996
- Praca zbiorowa, Powłoki malarsko - lakiernicze, WNT, Warszawa, 1983
- I.S. Ochrymienko, Chemi i technologia substancji błonotwórczych, WNT, Warszawa, 1982
Literatura dodatkowa
- Z. Porejko, Chemia polimerów, WNT, Warszawa, 1990