Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | KOS_2A_C02-11b_U01 | Umie skojarzyc metodę z problemem. Umie rozpoznac stopien zaawansownia rozwiązania konkretnego instrumentu i jego ograniczenia (ocenic dokładnośc, wskazac mankamenty) |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | KOS_2A_U01 | potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów ochrona środowiska; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie |
---|
KOS_2A_U02 | potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach w języku ojczystym oraz co najmniej w jednym z języków obcych uznawanych za język komunikacji międzynarodowej |
KOS_2A_U03 | potrafi przygotować na podstawie danych literaturowych i wyników prac własnych opracowanie naukowe w języku polskim i co najmniej jednym języku obcym, spośród uznawanych za podstawowe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów ochrona środowiska, przedstawiające wyniki własnych badań naukowych |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | T2A_U01 | potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie |
---|
T2A_U02 | potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów |
T2A_U03 | potrafi przygotować opracowanie naukowe w języku polskim i krótkie doniesienie naukowe w języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, przedstawiające wyniki własnych badań naukowych |
Cel przedmiotu | C-1 | Celem jest poznanie uniwersalnych podstaw działania większości instrumentów wykorzystywanych w analityce. |
---|
C-2 | Zdobycie wiedzy na temat praktycznych rozwiązań i naturalnych ograniczeń |
Treści programowe | T-W-1 | Podstawowe nośniki informacji w metodach instrumentalnych. Fala elektromagnetyczna, generowanie. Natura załamania swiatła - współczynnik załamania swiatła i jego wykorzystanie w analityce, refraktometr Abbego, interferometry - interferometr Michelsona. Polaryzacja światła i jej wykorzystanie. Lasery, promieniowanie laserowe, monochromatycznośc, koherencja. Metody monochromatyzowania promieniowania białego - siatki dyfrakcyjne transmisyjne i odbiciowe, filtry barwnikowe i interferencyjne. Typowe monochromatory i polichromatory. Detektory promieniowania: detektory matrycowe CCD, fotodiody, fotopowielacze. Schematy spektrofotometrów. Oddziaływanie promieniowania elektromagnetycznego z materią: widma rotacyjne mikrofalowe, widma roracyjno-oscylacyjne IR, widma rotacyjno-oscylacyjno-elektronowe UV-vis. Widma rozproszeniowe Ramana.
Metody spektrometrii atomowej: absorpcyjna ASA i emisyjna ICP
Neutronowa analiza aktywacyjna.
Spektrometria mas, typy spektrometrów. Spektrometr z pojedynczym i podwójnym ogniskowaniem. Analizatory na czas przelotu i kwadrupolowy. Detektory w spektrometrii mas, metody jonizacji.
Spektrometria magnetycznego rezonansu jądrowego. Magnetyzm jądrowy, zachowanie w zewnętrznym polu magnetycznym, pola lokalne i sprzężenia spinowo-spinowe. Metody detekcji rezonansu, sposoby prezentacji wyników, informacje zawarte w widmach. Typy spektrometrów: z falą ciągłą (CW) i impulsowe z transformacją Fouriera (Pulse FT) |
---|
Metody nauczania | M-1 | Wykład informacyjny interaktywny z prezentacją multimedialną |
---|
Sposób oceny | S-1 | Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe pisemne |
---|
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | Umie skojarzyc medodę z problemem |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |