Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Ochrona środowiska (S2)
specjalność: Analityka w ochronie środowiska
Sylabus przedmiotu Organizacja pomiarów i statystyczne opracowanie wyników:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Organizacja pomiarów i statystyczne opracowanie wyników | ||
Specjalność | Analityka w ochronie środowiska | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Janina Możejko <Janina.Mozejko@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 9 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość statystyki i informatyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z metodyką organizacji pomiarów środowiskowych oraz opracowania wyników przy użyciu pakietu statystycznego Statistica |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Podstawowe wiadomości o pakietach statystycznych: zasady obsługi pakietów, wprowadzanie danych, operacje na danych, wybór odpowiednich procedur i ich przeznaczenie | 2 |
T-A-2 | Graficzna prezentacja wyników, opis statystyczny danych doświadczalnych: wyznaczanie parametrów rozkładów empirycznych; sporządzanie histogramów oraz wykresów skrzynkowych, dopasowywanie funkcji rozkładu | 6 |
T-A-3 | Ocena błędów pomiarów; porównywanie wyników | 4 |
T-A-4 | Analiza regresji i korelacji: badanie istotności korelacji; wyznaczanie parametrów równania regresji i ich ocena statystyczna | 6 |
T-A-5 | Modelowanie wybranych procesów zachodzących w przyrodzie; analiza serii czasowych: badanie trendu, konstrukcja modeli prognostycznych | 12 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Organizacja pomiarów środowiskowych | 1 |
T-W-2 | Metody planowania doświadczeń | 2 |
T-W-3 | Znaczenie i zastosowanie metod statystycznych w badaniach środowiskowych | 1 |
T-W-4 | Metody prezentacji danych | 1 |
T-W-5 | Błędy pomiarów, ocena niepewności wyników pomiarów, zasady zaokrąglania wyników | 2 |
T-W-6 | Walidacja metod analitycznych | 2 |
T-W-7 | Karty kontrolne | 1 |
T-W-8 | Analiza wyników pomiarów monitoringu środowiska: opis statystyczny, dobór rozkładu prawdopodobieństwa, identyfikacja trendu | 2 |
T-W-9 | Modelowanie zjawisk zachodzących w przyrodzie, dobór modeli prognostycznych | 2 |
T-W-10 | Zaliczenie pisemne przedmiotu | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Zapoznanie się z dostępną literaturą | 3 |
A-W-3 | Konsultacje z wykładowcą | 2 |
A-W-4 | Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład wspomagany prezentacją multimedialną |
M-2 | Ćwiczenia audytoryjne z użyciem komputerów (pakiet Statistca) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładowych w formie pisemnej |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie treści materiału ćwiczeń w postaci prac kontrolnych |
S-3 | Ocena formująca: Ocena jakości oraz kompletności wykonanych zadań |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_2A_C02-02a_W01 Student ma ogólną wiedzę na temat monitoringu środowiska, organizacji pomiarów, zna podstawowe metody służące do wykonywania obliczeń i oceny statystycznej wyników pomiarów, niezbędne przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich oraz do przygotowania prezentacji danych doświadczalnych i rezultatów analiz. | KOS_2A_W04, KOS_2A_W06 | T2A_W01, T2A_W03 | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-9, T-W-8 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_2A_C02-02a_U01 Student potrafi planować pomiary i analizy oraz posługiwać się pakietem komputerowym Statistica, wspomagającym opracowanie statystyczne wyników pomiarów środowiskowych | KOS_2A_U10, KOS_2A_U11, KOS_2A_U12 | T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09 | InzA2_U01, InzA2_U02 | C-1 | T-A-1, T-A-3, T-A-5, T-A-4, T-A-2 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_2A_C02-02a_K01 Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje | KOS_2A_K02 | T2A_K02 | InzA2_K01 | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-2 | M-1, M-2 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_2A_C02-02a_W01 Student ma ogólną wiedzę na temat monitoringu środowiska, organizacji pomiarów, zna podstawowe metody służące do wykonywania obliczeń i oceny statystycznej wyników pomiarów, niezbędne przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich oraz do przygotowania prezentacji danych doświadczalnych i rezultatów analiz. | 2,0 | |
3,0 | Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem wynosi 60% | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_2A_C02-02a_U01 Student potrafi planować pomiary i analizy oraz posługiwać się pakietem komputerowym Statistica, wspomagającym opracowanie statystyczne wyników pomiarów środowiskowych | 2,0 | |
3,0 | Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 60% umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_2A_C02-02a_K01 Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje | 2,0 | |
3,0 | Kompetencje zdobyte przez Studenta wynoszą 60% kompetencji możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- K. Doerffel, Statystyka dla chemików analityków, WNT, Warszawa, 1989
- A. Luszniewicz, T. Słaby, Statystyka z pakietem komputerowym Statistica PL, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa, 2001
- W.Pasewicz, Metody statystyczne i ich zastosowanie w naukach rolniczych, rybackich, technologii spożywczej i ochronie środowiska, Wydawnictwo Naukowe Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 2006
- J.R. Taylor, Wstęp do analizy błędu pomiarowego, PWN, Warszawa, 1999
- Praca zbiorowa pod redakcją P.Konieczki i J. Namiernika, Ocena i kontrola jakości wyników pomiarów analitycznych, WNT, Warszawa, 2007
Literatura dodatkowa
- W. Ostasiewicz red., Statystyczne metody analizy danych, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław, 1999