Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (N2)
specjalność: Informatyka procesowa
Sylabus przedmiotu Gospodarka odpadami:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Gospodarka odpadami | ||
Specjalność | Procesy i urządzenia w ochronie środowiska | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Stanisław Masiuk <Stanislaw.Masiuk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Elementy fizyki. |
W-2 | Aparatura chemiczna i procesowa. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student zrozumie ważne znaczenie gospodarki odpadami w aspektach ochrony środowiska naturalnego, odzysku surowców wtórnych oraz problemów zogrożenie spowodowanych niewłaściwą gospodarką odpadami stałymi. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Podział odpadów według sektorów gospodarki. Ogólne charakterystyki odpadów. Klasy szkodliwości odpadów. Europejskie zasady gospodarki odpadami. Wskażniki gromadzenia odpadów. Technologie minimalizacji odpadów. Podstawowe metody gospodarki odpadmi. Porównanie metod. Kryteria ocen. Składowiska odpadów. Klasyfikacja. Wymagania. Zjawiska na składowiskach. Podstawowe wzory obiczeń składowisk odpadów. Bilanse wodne oraz bilans gazów na składowiskach odpadów. | 3 |
T-W-2 | Kompostowanie. Pocesy rozkładu odpadów. Systemy trchnologiczne. Procesy decydyjace o jakosci kompostu. Zastosowanie kompostu. Podstawowe wzory do oblizcenia komppostowni. Recykling. Porządkowanie rynku recyklingu. Operacje przy recyklingu. Bilans materiałowy i energetyczny. Podstawowe metody odzysku materiały z odpadów. | 3 |
T-W-3 | Utylizacja termiczna. Zjawiska podczas procesu spalania odpadów. Podstawowe metody utylizacji termicznej. Instalacje. Nowoczesne zalecane instalacje. Dioksyny i furany. Parametr I-TEQ. Zestalanie odpadów sypkich. | 2 |
T-W-4 | Zagadnienia, priorytety i modele systemów gospodarki odpadasmi. Nowe koncepcje gospodarki odpadami. Nakłady na ochronę środowiska. Schematy SIGOP. | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 9 |
A-W-2 | Przygotowanie do sprawdzianu. | 9 |
A-W-3 | Studia októw prawnych. | 12 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie pisemnego sprawdzdianu na zakończenie semestru o treści teoretycznej i obliczeniowej. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C07-09_W01 Student posiada wiedzę pozwalajaca na zrozumienie znaczenie gospodarki odpadami w aspektach ochrony środowiska naturalnego, odzysku surowców wtórnych oraz problemów zogrożenie spowodowanych niewłaściwą gospodarką odpadami stałymi. | ICPN_2A_W06, ICPN_2A_W05, ICPN_2A_W01 | T2A_W01, T2A_W03, T2A_W04 | InzA2_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C07-09_U01 Studen osiągnie umiejetności podstawowych obliczeń ogólnych dotyczących procesów oraz obliiczeń szczególnych dotyczacych urządzeń.. | ICPN_2A_U15, ICPN_2A_U11, ICPN_2A_U01, ICPN_2A_U10 | T2A_U01, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U15 | InzA2_U03, InzA2_U05 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C07-09_K02 Student ma świadomość, że zdobyta wiedza i zdolnośćc jej stosowania podniesie jego imiejętności w pracy lub nauce przydatne w karierze zawodowej. | ICPN_2A_K02, ICPN_2A_K04 | T2A_K02, T2A_K04 | InzA2_K01 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C07-09_W01 Student posiada wiedzę pozwalajaca na zrozumienie znaczenie gospodarki odpadami w aspektach ochrony środowiska naturalnego, odzysku surowców wtórnych oraz problemów zogrożenie spowodowanych niewłaściwą gospodarką odpadami stałymi. | 2,0 | Student nie orientuje się w problemach gospodarki odpadami stałumi. |
3,0 | Student orientuje się w problemach gospodarki odpadami stałymi. Jednak rozumie w w stopniu ograniczonym waznośi ochrony środowiska zagrożonego nadmiernym. gromadzeniem odpadów. Student wymienia metody gospodarki odpadami z ogólnikowa informacja. | |
3,5 | Student orientuje się w problemach gospodarki odpadami stałymi.i rozumie w pełni wazności ochrony środowiska zagrożonego nadmiernym. gromadzeniem odpadów.Student wymienia metody gospodarki odpadami z wystarczająca informacja dotyczaca wad i zalet. Sydent ma ogólnikową wiedze modelach gospodarki odpadami oraz podstawowych relacjach metematycznych stosowanych do obliczeń technicznych w zakresie gospodarki odpadami. | |
4,0 | Student orientuje się w problemach gospodarki odpadami stałymi.i rozumie w pełni wazności ochrony środowiska zagrożonego nadmiernym. gromadzeniem odpadów. Student wymienia metody gospodarki odpadami z wystarczająca informacja dotyczaca wad i zalet oraz zna najprostsze schematy modeli gospodarki odpadam. | |
4,5 | Student oreintyje się w problemach gospodarki odpadami stałymi.i posiada wiedzę pozwalająca dyskusyjnie analizowac stosownośc wyboru odpowiedniej metody utylizacji odpadów stałych.Student jest w stanie zaprezentować ważniejsze modele gospodarki odpadami. | |
5,0 | Student posiada wiedzę pozwalająca proponowasć metody gospodarki odpadami wraz z uzasadnieniem wyboru metody. Sudent uanalizowac stosownośc wyboru odpowiedniej metody utylizacji odpadów stałych.Student jest wstanie zaprezentowac pełny wachlasz modele gospodarki odpadami. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C07-09_U01 Studen osiągnie umiejetności podstawowych obliczeń ogólnych dotyczących procesów oraz obliiczeń szczególnych dotyczacych urządzeń.. | 2,0 | Student nie umie stosować zależności matematyczne stosowane w obliczeniach diotyczacych problemów gospodarki odpadami stałumi. |
3,0 | Student umie w stopniu ograniczonym realizować oblicyenia metematyczne głownych parametrów określających parametry geometryczne okreslonych metod utylizacji odpadów stałych. | |
3,5 | Student umie realizować oblcyzcenia metematyczne głownych parametrów określających parametry geometryczne okreslonych metod utylizacji odpadów stałych oray. umie wzkonac obrayz graficyne moeli gospodarki odpadami. | |
4,0 | Student umie realizować obliczenienia parametrów geometrycznych dotyczących metod utylizacji odpadów i umie również wykonać obliczenia wskażników pozwalajacych porównać zasadność stosowania okreslonej metody utylizacji z technicznego i ekologicznego punktu widzenia. | |
4,5 | Student umie realizowac oblizcenia podstawowych parametrów fizykochemicznych odpadów, parametrów geometrycznych oraz wskażników dotyczacych określonych metod utylizacji odpadów. | |
5,0 | Student umie realizowac dowolne oblizcenia numeryczne z wykozrystaniem wzorów matematycznych dotyczacych gospodarki odpadami oraz jest w stanie zaprezentować konfiguracje geometryczne aparatów dla wskazanego procesu ulylizacji odpadów szególnego rodzaju. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C07-09_K02 Student ma świadomość, że zdobyta wiedza i zdolnośćc jej stosowania podniesie jego imiejętności w pracy lub nauce przydatne w karierze zawodowej. | 2,0 | Student nie jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; nie jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania. |
3,0 | Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania. | |
3,5 | Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; jest chętny do samodzielnego formułowania problemów badawczych, projektowych i obliczeniowych. | |
4,0 | Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; samodzielnie formułuje problemy badawcze, projektowe i obliczeniowe. | |
4,5 | Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; samodzielnie formułuje problemy badawcze, projektowe i obliczeniowe; jest kreatywny w swoim działaniu. | |
5,0 | Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; samodzielnie formułuje problemy badawcze, projektowe i obliczeniowe; jest kreatywny w swoim działaniu; postępuje zgodnie z zasadami etyki oraz wykazuje zdolność do kierowania zespołem zdeterminowanym do osiągnięcia założonego celu. |
Literatura podstawowa
- Żygadło M., Gospodarka odpadami komunalnymi, WPŚw, Kielce, 1999
- Piecuch T., Termiczna utylizacja odpadów i ochrona powietrz pzred szkodliwymi składnikami spalin, WPKo, Koszalin, 1998
- Kempa E., Gospodarka odpadami miejskimi, Arkady, Warszawa, 1983
- Gomółka B., Podstawy ochrony środowiska, WPWr, Wrocław, 1980
Literatura dodatkowa
- Lemański J., Zasady uszczelniania wysypisk, ujmowanie biogazu i odcieków, Arka Konsorcjum, Poznań, 1993
- Biedugnis S., Cholewiński J., Optymalizacja gospodarki odpadami, PWN, Warzsawa, 1992
- GUS. Rocznik statystyczny., 2012
- Rozporzadzenia Ministra Obwieszczenie Marszałka Sejmu. Strony internetowe, 2012