Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemia (S2)
Sylabus przedmiotu Biokataliza w przemyśle farmaceutycznym. i biotechnologii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chemia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk ścisłych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biokataliza w przemyśle farmaceutycznym. i biotechnologii | ||
Specjalność | Chemia bioorganiczna | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Chemicznej Organicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Halina Kwiecień <Halina.Kwiecien@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Elżbieta Huzar <Elzbieta.Huzar@zut.edu.pl>, Alicja Wodnicka <Alicja.Wodnicka@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | wiedza w zakresie chemii organicznej na poziomie studiów I stopnia |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z procesami biokatalitycznymi |
C-2 | Zapoznanie studentów z zastosowaniem procesów biokatalitycznych w syntezie asymetrycznej |
C-3 | Zapoznanie studentów z procesami biokatalitycznymi stosowanymi w przemyśle farmaceutycznym |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Znaczenie stereochemii w syntezie organicznej. Znaczenie związków chiralnych w procesach biochemicznych. Synteza asymetryczna. | 3 |
T-W-2 | Redukcje z użyciem drożdży piekarskich | 2 |
T-W-3 | Reakcje utleniania i redukcji katalizowane dehydrogenazami | 2 |
T-W-4 | Wykorzystanie lipaz i esteraz w syntezie organicznej. Kinetyczne rozdziały racematów katalizowane lipazami | 3 |
T-W-5 | Chemoenzymatyczne syntezy wybranych leków | 2 |
T-W-6 | Przykłady praktycznego wykorzystania biokatalizy w firmach farmaceutycznych. Biokataliza w syntezie chiralnych produktów i półproduktów farmaceutycznych | 2 |
T-W-7 | Kolokwium | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | konsultacje | 2 |
A-W-3 | przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu | 13 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: kolokwium |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ch_2A_D02-02_W01 ma pogłębioną wiedzę związaną z zagadnieniami biokatalizy, jej wykorzystaniem w procesach farmaceutycznych i biotechnologii | Ch_2A_W01, Ch_2A_W06 | X2A_W01, X2A_W06 | — | C-1, C-3, C-2 | T-W-1, T-W-6, T-W-2, T-W-4, T-W-7, T-W-5, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ch_2A_D02-02_U01 potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do wyjaśnienia procesów biochemicznych i rozwiązywania problemów związanych z syntezą produktów optycznie czynnych | Ch_2A_U04 | X2A_U04 | — | C-2, C-3, C-1 | T-W-7, T-W-2, T-W-6, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ch_2A_D02-02_K01 rozumie znaczenie biokatalizy i potrzebę ustawicznego poszerzania wiadomości w tej dziedzinie | Ch_2A_K01, Ch_2A_K05 | X2A_K01, X2A_K05 | — | C-2, C-3, C-1 | T-W-4, T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-W-3, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Ch_2A_D02-02_W01 ma pogłębioną wiedzę związaną z zagadnieniami biokatalizy, jej wykorzystaniem w procesach farmaceutycznych i biotechnologii | 2,0 | nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0 |
3,0 | potrafi wymienić przykładowe procesy biokatalityczne i krótko je scharakteryzować | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Ch_2A_D02-02_U01 potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do wyjaśnienia procesów biochemicznych i rozwiązywania problemów związanych z syntezą produktów optycznie czynnych | 2,0 | nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0 |
3,0 | potrafi wyjaśnić wybrany proces biokatalityczny | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Ch_2A_D02-02_K01 rozumie znaczenie biokatalizy i potrzebę ustawicznego poszerzania wiadomości w tej dziedzinie | 2,0 | nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0 |
3,0 | potrafi wymienić najważniejsze osiągnięcia w zakresie biokatalizy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- pod red. R. N. Patela, Biocatalysis in the Pharmaceutical and Biotechnology Industries, CRC Press Taylor & Francis Group, Boca Raton, 2007
- Silverman R. B., Chemia organiczna w projektowaniu leków, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2004
- Gawroński J., Gawrońska K., Kacprzak K., Kwit M., Współczesna synteza organiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2004