Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemia (S2)
specjalność: Chemia ogólna i analityka chemiczna
Sylabus przedmiotu Chemia związków biologicznie czynnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chemia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk ścisłych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chemia związków biologicznie czynnych | ||
Specjalność | Chemia ogólna i analityka chemiczna | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Chemicznej Organicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Halina Kwiecień <Halina.Kwiecien@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Elżbieta Huzar <Elzbieta.Huzar@zut.edu.pl>, Alicja Wodnicka <Alicja.Wodnicka@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość chemii organicznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z substancjami biologicznie aktywnymi stosowanymi w lekach |
C-2 | Zapoznanie studentów z substancjami biologicznie aktywnymi stosowanymi w środkach ochrony roślin |
C-3 | Zapoznanie studentów z substancjami biologicznie aktywnymi stosowanymi w kosmetykach |
C-4 | Ukształtowanie świadomości studentów w zakresie toksyczności związków organicznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Przegląd małocząsteczkowych związków organicznych i biopolimerów występujących w organizmach żywych i w naturze: właściwości chemiczne i ich rola w organizmie | 4 |
T-W-2 | Główne kierunki aktywności biologicznej w zakresie farmakologicznym. Budowa związku a aktywność biologiczna. Przegląd najważniejszych farmakoforów | 5 |
T-W-3 | Miejsce i mechanizm działania wybranych leków | 4 |
T-W-4 | Przegląd związków biologicznie aktywnych występujących w kosmetykach | 4 |
T-W-5 | Aktywne składniki w pestycydach | 5 |
T-W-6 | Metody projektowania nowych związków biologicznie czynnych | 3 |
T-W-7 | Toksyczne związki organiczne w produktach spożywczych i kosmetykach | 3 |
T-W-8 | Kolokwium | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | samodzielna praca z literaturą | 15 |
A-W-3 | konsultacje | 2 |
A-W-4 | przygotowanie do zaliczenia | 13 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | samodzielna praca studentów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena referatu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ch_2A_D01-06_W01 potrafi wymienić i scharakteryzować podstawowe grupy leków oraz przedstawić metody ich otrzymywania | Ch_2A_W01, Ch_2A_W14 | X2A_W01 | InzA2_W05 | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-8 | M-1, M-2 | S-1 |
Ch_2A_D01-06_W02 potrafi wymienić i scharakteryzować podstawowe grupy pestycydów | Ch_2A_W01 | X2A_W01 | — | C-2 | T-W-5, T-W-1, T-W-8 | M-2, M-1 | S-1 |
Ch_2A_D01-06_W03 potrafi wymienić i opisać funkcje składników w kosmetykach | Ch_2A_W06 | X2A_W06 | — | C-3 | T-W-1, T-W-4, T-W-8 | M-2, M-1 | S-1 |
Ch_2A_D01-06_W04 zna zasady projektowania substancji biologicznie czynnych | Ch_2A_W06, Ch_2A_W01 | X2A_W01, X2A_W06 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-8, T-W-1, T-W-4, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ch_2A_D01-06_U01 potrafi przygotować pracę pisemną na wskazany temat w oparciu o dostępną literaturę | Ch_2A_U03, Ch_2A_U08 | X2A_U03, X2A_U08, X2A_U09 | — | C-4, C-2, C-1, C-3 | T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-7, T-W-2, T-W-3, T-W-6 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ch_2A_D01-06_K01 jest zdeterminowany do realizacji powierzonych mu zadań w określonym terminie | Ch_2A_K03, Ch_2A_K05 | X2A_K03, X2A_K05 | — | C-3, C-2, C-1, C-4 | T-W-1, T-W-7, T-W-6, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-4 | M-2 | S-2 |
Ch_2A_D01-06_K02 ma świadomość toksycznego oddziaływania substancji aktywnych na ludzi i środowisko | Ch_2A_K06 | X2A_K06 | InzA2_K01 | C-4, C-3, C-1, C-2 | T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-3, T-W-4, T-W-1 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Ch_2A_D01-06_W01 potrafi wymienić i scharakteryzować podstawowe grupy leków oraz przedstawić metody ich otrzymywania | 2,0 | nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0 |
3,0 | potrafi wymienić wszystkie grupy omawianych leków i scharakteryzować główne substancje aktywne omawiane na wykładach | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Ch_2A_D01-06_W02 potrafi wymienić i scharakteryzować podstawowe grupy pestycydów | 2,0 | nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0 |
3,0 | potrafi przedstawić klasyfikację pestycydów i scharakteryzować główne substancje aktywne omawiane na wykładach | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Ch_2A_D01-06_W03 potrafi wymienić i opisać funkcje składników w kosmetykach | 2,0 | nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0 |
3,0 | potrafi wymienić podstawowe funkcje substancji aktywnych w kosmetykach | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Ch_2A_D01-06_W04 zna zasady projektowania substancji biologicznie czynnych | 2,0 | nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0 |
3,0 | potrafi wymienić podstawowe zasady projektowania struktur o potencjalnej aktywności biologicznej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Ch_2A_D01-06_U01 potrafi przygotować pracę pisemną na wskazany temat w oparciu o dostępną literaturę | 2,0 | nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0 |
3,0 | potrafi przygotować pracę pisemną na wskazany temat wykorzystując co najmniej trzy pozycje literaturowe | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Ch_2A_D01-06_K01 jest zdeterminowany do realizacji powierzonych mu zadań w określonym terminie | 2,0 | nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0 |
3,0 | przedstawia do oceny pracę pisemną w wyznaczonym terminie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Ch_2A_D01-06_K02 ma świadomość toksycznego oddziaływania substancji aktywnych na ludzi i środowisko | 2,0 | nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0 |
3,0 | potrafi wskazać główne zagrożenia wynikające ze stosowania preparatów zawierających substancje biologicznie czynne | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- pod red. A. Zejca i M. Gorczycy, Chemia leków, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2004
- Marzec A., Chemia kosmetyków. Surowce, półprodukty i preparatyka wyrobów, TNOIK Dom Organizatora, Toruń, 2005
- Różański L., Przemiany pestycydów w organizmach żywych i środopwisku, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 1992
- Patrick G. L., Chemia medyczna, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2003
Literatura dodatkowa
- Dobrzeniecka-Turek R., Rusiniak W., Chemia leków, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1999
- pod red. M. Biziuka, Pestycydy. Występowanie, oznaczanie i unieszkodliwianie, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2001