Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemia (S2)
specjalność: Chemia bioorganiczna
Sylabus przedmiotu Synteza stereoselektywna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chemia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk ścisłych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Synteza stereoselektywna | ||
Specjalność | Chemia bioorganiczna | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Chemii Organicznej i Chemii Fizycznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jacek Sośnicki <Jacek.Sosnicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tadeusz Jagodziński <Tadeusz.Jagodzinski@zut.edu.pl>, Joanna Nowicka-Scheibe <Joanna.Nowicka-Scheibe@zut.edu.pl>, Jacek Sośnicki <Jacek.Sosnicki@zut.edu.pl>, Aneta Wesołowska <Aneta.Wesolowska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość tresci programowych z zakresu podstaw chemii organicznej oraz podstawowych zagadnień stereochemii zwiazków organicznych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi wykorzystania wiedzy stereochemicznej w planowaniu syntez zwiazków organicznych o zdefiniowanej budowie przestrzennej oraz wykształcenie podstawowych umiejetnosci przewidywania stereochemicznego przebiegu reakcji. |
C-2 | Zapoznanie studentów ze sposobami otrzymywania i identyfikacji stereoizomerycznych produktów z uwzględnieniem syntezy leków. |
C-3 | Rozwijanie umiejętności rozróżniania stereoizomerów za pomocą metod spektralnych. |
C-4 | Zapoznanie studentów z laboratoryjną praktyką syntezy wybranych zwiazków optycznie czynnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Synteza wybranego, optycznie czynnego reagenta, liganda lub katalizatora. Analiza spektralna otrzymanego produktu. | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do syntezy stereoselektywnej (definicje, metody, asymetria w przyrodzie). | 2 |
T-W-2 | Reakcje regioselektywne, diastereoselektywne oraz enancjoselektywne (wybrane przykłady reakcji oraz dobór metod rozdziału produktów reakcji). Identyfikacja stereochemii produktów reakcji metodami spektralnymi. | 6 |
T-W-3 | Stereochemia wybranych reakcji związków organicznych (reakcje substytucji nukleofilowej SN2, eliminacji E2, syn-eliminacji, syn-addycji, anti-addycji). | 2 |
T-W-4 | Synteza asymetryczna z wykorzystaniem pomocników chiralnych, chiralnych reagentów i katalizatorów (organokataliza). Centra stereogeniczne w produktach naturalnych – chiralny bank (chiralna pula). Czystość enancjomeryczna. Wzbogacanie enancjomeryczne. Rozdzielanie mieszanin racemicznych . | 7 |
T-W-5 | Kinetyczna i termodynamiczna kontrola stereochemii reakcji. Stereochemia reakcji stereoselektywnego tworzenia wiązań węgiel-węgiel i węgiel-heteroatom (np. w reakcjach pericyklicznych, redukcji, epoksydowania, syntezie aldolowej, alkilowania, sprzęzonej addycji). | 7 |
T-W-6 | Zastosowanie enzymów w syntezie asymetrycznej. | 1 |
T-W-7 | Przykłady syntezy enancjoselektywnej związków stosowanych w medycynie (na przykład diltiazemu, indinaviru, fluoksetyny, itp). | 3 |
T-W-8 | Zaliczenie pisemne. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć. | 10 |
A-L-3 | Przygotowanie sprawozdania z wykonanej syntezy. Opis lub prezentacja multimedialna. | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury wskazanej przez wykładowcę. | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia materiału. | 15 |
A-W-4 | Konsultacje z wykładowcą. | 5 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, objaśnienia lub wyjaśnienia. |
M-2 | Opis. |
M-3 | Pokaz z użyciem modeli. |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna. |
M-5 | Ćwiczenia laboratoryjne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Test wielkokrotnego wyboru. |
S-2 | Ocena formująca: Sprawozdanie z zajęć laboratoryjnych. |
S-3 | Ocena formująca: Ocena ciągła pracy w grupie. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ch_2A_D02-10_W01 Student zna i opisuje ważniejsze zagadnienia dotyczące syntezy stereoselektywnej. | Ch_2A_W01, Ch_2A_W03, Ch_2A_W06, Ch_2A_W12 | X2A_W01, X2A_W03, X2A_W06 | InzA2_W02 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-6, T-L-1, T-W-7, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-5 | M-3, M-4, M-2, M-1 | S-1, S-4 |
Ch_2A_D02-10_W02 Student zna metody rozróżniania i rozdzielania stereoizomerów. | Ch_2A_W01, Ch_2A_W06, Ch_2A_W12, Ch_2A_W03 | X2A_W01, X2A_W03, X2A_W06 | InzA2_W02 | C-2 | T-W-2 | M-4, M-2, M-1 | S-1, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ch_2A_D02-10_U01 Umie przewidzieć stereochemiczny przebieg ważniejszych reakcji związków organicznych. | Ch_2A_U01, Ch_2A_U12 | X2A_U01 | InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U05 | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-L-1, T-W-5, T-W-4 | M-3, M-2, M-1, M-4 | S-4, S-1 |
Ch_2A_D02-10_U02 Potrafi zastosować wiedzę na temat stereoselektywności reakcji w planowaniu i realizacji syntezy chiralnych związków organicznych. | Ch_2A_U05, Ch_2A_U01, Ch_2A_U02, Ch_2A_U03, Ch_2A_U07, Ch_2A_U12 | X2A_U01, X2A_U02, X2A_U03, X2A_U05, X2A_U07 | InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U05 | C-1, C-4 | T-L-1, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-2 | M-1, M-5, M-4 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ch_2A_D02-10_K01 Rozumie znaczenie syntezy asymetrycznej w otrzymywaniu leków. | Ch_2A_K06, Ch_2A_K04 | X2A_K04, X2A_K06 | InzA2_K01 | C-2 | T-W-7 | M-2, M-1, M-4 | S-3, S-1 |
Ch_2A_D02-10_K02 Potrafi działać w zespole. | Ch_2A_K03, Ch_2A_K02 | X2A_K02, X2A_K03 | — | C-4 | T-L-1 | M-5 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Ch_2A_D02-10_W01 Student zna i opisuje ważniejsze zagadnienia dotyczące syntezy stereoselektywnej. | 2,0 | |
3,0 | Student pobieżnie zna i opisuje tylko niektóre ważniejsze zagadnienia dotyczące syntezy stereoselektywnej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Ch_2A_D02-10_W02 Student zna metody rozróżniania i rozdzielania stereoizomerów. | 2,0 | |
3,0 | Student pobiezznie zna niektóre metody rozróżniania i rozdzielania stereoizomerów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Ch_2A_D02-10_U01 Umie przewidzieć stereochemiczny przebieg ważniejszych reakcji związków organicznych. | 2,0 | |
3,0 | Umie na dostatecznym poziomie przewidzieć przebieg stereochemiczny tylko niektórych ważniejszych reakcji związków organicznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Ch_2A_D02-10_U02 Potrafi zastosować wiedzę na temat stereoselektywności reakcji w planowaniu i realizacji syntezy chiralnych związków organicznych. | 2,0 | |
3,0 | Na dostatecznym poziomie potrafi zastosować wiedzę na temat stereoselektywności reakcji w planowaniu i realizacji syntezy chiralnych związków organicznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Ch_2A_D02-10_K01 Rozumie znaczenie syntezy asymetrycznej w otrzymywaniu leków. | 2,0 | |
3,0 | Student dostatecznie rozumie znaczenie syntezy asymetrycznej w otrzymywaniu leków. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Ch_2A_D02-10_K02 Potrafi działać w zespole. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi działać w zespole na podstawowym poziomie komunikacji. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- J. Gawroński, K. Gawrońska, K. Kacprzak, M. Kwit, Współczesna synteza organiczna. Wybór eksperymentów, PWN, Warszawa, 2004
- J. Clayden, N. Greeves, S. Warren, P. Wothers., Chemia organiczna, WNT, Warszawa, 2009
- J. Gawroński, K. Gawrońska, Stereochemia w syntezie organicznej, PWN, Warszawa, 1988
- G.-Q. Lin, Y.-M. Li, A. S. C. Chan, Principles and Applications of Asymmetric Synthesis, Wiley & Sons, Inc, New York, 2001
Literatura dodatkowa
- T. Hayashi, K. Tomioka, O. Yonemiysu, Asymmetric Synthesis, Kodansha, GIB, Tokyo, 1998
- E.L. Eliel, S.H. Wilen, Stereochemistry of Organic Compounds, Wiley & Sons Inc, New York, 1994
- A. Cordova, Catalytic Asymmetric Conjugate Reactions, Wiley-VCH, 2010