Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemia (S2)
specjalność: Chemia bioorganiczna
Sylabus przedmiotu Przedmiot społeczny:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chemia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk ścisłych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Przedmiot społeczny | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Chemicznej Organicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Eugeniusz Milchert <Eugeniusz.Milchert@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólna wiedza o gospodarce światowej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie ogólnych zależności pomiędzy współczesnymi państwami i narodami. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Globalne problemy współczesnego świata | 1 |
T-W-2 | Podstawowe kategorie współczesnych problemów globalnych | 2 |
T-W-3 | Problemy surowcowo-energetyczne wspóółczesnego świata | 3 |
T-W-4 | Problemy żywnościowe i zrównoważony rozwój demograficzny | 4 |
T-W-5 | Zadłużenie państw jako problem współczesności | 2 |
T-W-6 | Globalny wymiar wspólczesnego terroryzmu | 2 |
T-W-7 | Efekt cieplarniany i jego związki z klimatem | 4 |
T-W-8 | Obniżanie się stężenia ozonu stratosferycznego | 4 |
T-W-9 | Problemy ochrony środowiska - niszczenie lasów, gleby, deficyt wody pitnej, zagrożenia różnorodności gatunkowej, kwaśne deszcze, deponowanie niebezpiecznych odpadów, katastrofy przemysłowe | 6 |
T-W-10 | Globalizacja gospodarek | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Konsultacje | 14 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 15 |
A-W-4 | Zaliczenie | 1 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian po zakończeniu semestru. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ch_2A_A01b_W01 Posiada wiedzę z zakresie współczesnych problemów globalnych świata: problemy surowcowo-energetyczne, żywnościowe, zadłużeniowe, efekt cieplarniany, niszczenie ozonu stratosferycznego, deponowania odpadów, niszczenia różnorodności gatunkowej | Ch_2A_W13 | — | InzA2_W03 | C-1 | T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-6, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-9 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ch_2A_A01b_U01 Potrafi dostrzegać problemy społeczne współczesnego świata, oceniać ich znaczenie i powiązanie z działalnością człowieka | Ch_2A_U07 | X2A_U07 | — | C-1 | T-W-1, T-W-9, T-W-4, T-W-10, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-W-2, T-W-8 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ch_2A_A01b_K01 Ma świadomość znaczenia zagadnień społecznych dla rozwoju innych dziedzin życia, ich związki z naukami ścisłymi | Ch_2A_K05 | X2A_K05 | — | C-1 | T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-10, T-W-3, T-W-9 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Ch_2A_A01b_W01 Posiada wiedzę z zakresie współczesnych problemów globalnych świata: problemy surowcowo-energetyczne, żywnościowe, zadłużeniowe, efekt cieplarniany, niszczenie ozonu stratosferycznego, deponowania odpadów, niszczenia różnorodności gatunkowej | 2,0 | |
3,0 | Zna globalne problemy współczesnego świata. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Ch_2A_A01b_U01 Potrafi dostrzegać problemy społeczne współczesnego świata, oceniać ich znaczenie i powiązanie z działalnością człowieka | 2,0 | |
3,0 | Potrafi odróżnić problemy globalne od lokalnych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Ch_2A_A01b_K01 Ma świadomość znaczenia zagadnień społecznych dla rozwoju innych dziedzin życia, ich związki z naukami ścisłymi | 2,0 | |
3,0 | Posiada kompetencje wpływu rozwiązań przemysłowych na rozwój cywilizacyjny świata. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Praca zbiorowa pod red. S.M.Grochalskiego, Problemy globalne współczesnego świata, Uniwersytetu Opolskiego, Opole, 2003, pierwsze
Literatura dodatkowa
- Domański R., Geografia ekonomiczna, ujęcie dynamiczne, PWN, Warszawa, 2004, pierwsze