Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S1)
specjalność: Transport chłodniczy i paliw

Sylabus przedmiotu Fizyka 2:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizyka 2
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Fizyki
Nauczyciel odpowiedzialny Janusz Typek <Janusz.Typek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Monika Lewandowska <Monika.Lewandowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 15 2,00,41zaliczenie
wykładyW2 30 2,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zna podstawy fizyki ze szkoły średniej (podstawowe wielkości fizyczne; zasadnicze zjawiska fizyczne w otaczającym świecie) oraz z kursu Fizyka 1
W-2Zna podstawy algebry (wektory, macierze, podstawowe funkcje matematyczne; rozwiązywanie równań, iloczyn skalarny, wektorowy; pojęcie pochodnej i całki).
W-3Potrafi wykonać obliczenia numeryczne posługując się kalkulatorem i komputerem

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu fizyki, właściwej dla studiowania na kierunku i przydatnej w praktyce inżynierskiej
C-2Nauczenie przeprowadzania prostych eksperymentów fizycznych i ich opracowania
C-3Nauczyć pracować w zespole

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zajecia organizacyjne1
T-L-2Zapoznanie ze sposobem obliczania niepewności pomiarowych2
T-L-3Wykonanie 5 ćwiczeń laboratoryjnych i ich zaliczenie12
15
wykłady
T-W-1Wielkości fizyczne i ich jednostki. Analiza wymiarowa2
T-W-2Analiza niepewności pomiarowych2
T-W-3Drgania i układy drgające6
T-W-4Fale i ruch falowy6
T-W-5Elementy mechaniki płynów2
T-W-6Elementy termodynamiki4
T-W-7Pola elektryczne i magnetyczne, elektromagnetyzm8
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych15
A-L-2Przygotowanie się do zajęć, opracowanie wyników pomiarów35
50
wykłady
A-W-1Udział w wykładzie30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu18
A-W-3Egzamin2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych
M-2Wykład z pokazami eksperymentów fizycznych
M-3Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena za krótkie sprawdziany obejmujące materiał 3 wykładów (opcjonalnie, po uzgodnieniu ze studentami).
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-3Ocena formująca: Ocena za odpowiedź ustną z tematyki poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych oraz za sprawozdania z wykonania poszczególnych ćwiczeń.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_B05_W01
Student zna podstawy ruchu drgającego, ruchu falowego, machaniki płynów, termodynamiki i elektromagnetyzmu.
TR_1A_W02T1A_W01, T1A_W02, T1A_W07InzA_W02C-1T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_B05_U01
Student posiada umiejętność przeprowadzania prostych eksperymentów oraz potrafi opracować rezultaty pomiarów
TR_1A_U09T1A_U08InzA_U01C-3, C-2T-W-2, T-L-3, T-L-2, T-L-1M-3S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_B05_K01
Potrafi pracować w zespole
TR_1A_K04T1A_K03, T1A_K04C-3T-L-3, T-L-1M-3S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_1A_B05_W01
Student zna podstawy ruchu drgającego, ruchu falowego, machaniki płynów, termodynamiki i elektromagnetyzmu.
2,0Na egzaminie pisemnym uzyskał mniej niz 50% możliwych punktów procentowych.
3,0Na egzaminie pisemnym uzyskał od 50% do 65% możliwych punktów procentowych.
3,5Na egzaminie pisemnym uzyskał od 66% do 80% możliwych punktów procentowych.
4,0Na egzaminie pisemnym uzyskał od 81% do 90% możliwych punktów procentowych.
4,5Na egzaminie pisemnym uzyskał od 91% do 95% możliwych punktów procentowych.
5,0Na egzaminie pisemnym uzyskał od 96% do 100% możliwych punktów procentowych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_1A_B05_U01
Student posiada umiejętność przeprowadzania prostych eksperymentów oraz potrafi opracować rezultaty pomiarów
2,0Nie zaliczył 5 ćwiczeń laboratoryjnych
3,0Zaliczył wszystkie 5 ćwiczeń laboratoryjnych ze średnią w przedziale 3,00-3,25
3,5Zaliczył wszystkie 5 ćwiczeń laboratoryjnych ze średnią w przedziale 3,26-3,75
4,0Zaliczył wszystkie 5 ćwiczeń laboratoryjnych ze średnią w przedziale 3,76-4,25
4,5Zaliczył wszystkie 5 ćwiczeń laboratoryjnych ze średnią w przedziale 4.26-4,75
5,0Zaliczył wszystkie 5 ćwiczeń laboratoryjnych ze średnią w przedziale 4,76-5,00

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_1A_B05_K01
Potrafi pracować w zespole
2,0Student nie potrafi pracować w zespole laboratoryjnym
3,0Większość prac związanych z opracowaniem ćwiczenia wykonywana jest samodzielnie
3,5Zadowalający podział prac w zespole laboratoryjnym
4,0Studenci dobrze współpracują nad opracowaniem ćwiczenia laboratoryjbego
4,5Bardzo dobra współpraca studentów w zespole dwuosobowym
5,0Idealna współpraca studentów podczas wykonywania i opracowania ćwiczenia laboratoryjnego

Literatura podstawowa

  1. D. Halliday, R. Resnick, J. Walker, Podstawy fizyki, T. 2 i 3, PWN, Warszawa, 2005
  2. T. Rewaj (red.), Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1998
  3. I. Kruk, J. Typek (red.), Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki, część II, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2007

Literatura dodatkowa

  1. J. Typek, materiały internetowe, http://typjan.zut.edu.pl, 2012
  2. M. Lewandowska, materiały internetowe, http://mlewandowska.ps.pl

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zajecia organizacyjne1
T-L-2Zapoznanie ze sposobem obliczania niepewności pomiarowych2
T-L-3Wykonanie 5 ćwiczeń laboratoryjnych i ich zaliczenie12
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wielkości fizyczne i ich jednostki. Analiza wymiarowa2
T-W-2Analiza niepewności pomiarowych2
T-W-3Drgania i układy drgające6
T-W-4Fale i ruch falowy6
T-W-5Elementy mechaniki płynów2
T-W-6Elementy termodynamiki4
T-W-7Pola elektryczne i magnetyczne, elektromagnetyzm8
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych15
A-L-2Przygotowanie się do zajęć, opracowanie wyników pomiarów35
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładzie30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu18
A-W-3Egzamin2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_B05_W01Student zna podstawy ruchu drgającego, ruchu falowego, machaniki płynów, termodynamiki i elektromagnetyzmu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_W02ma wiedzę z zakresu fizyki, obejmującą mechanikę, termodynamikę, optykę, elektryczność i magnetyzm, fizykę jądrową oraz fizykę ciała stałego, w tym wiedzę niezbędną do: 1) pomiaru podstawowych wielkości fizycznych; 2) zrozumienia podstawowych zjawisk fizycznych występujących w przyrodzie; 3) analizowania zagadnień technicznych w oparciu o prawa fizyki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu fizyki, właściwej dla studiowania na kierunku i przydatnej w praktyce inżynierskiej
Treści programoweT-W-7Pola elektryczne i magnetyczne, elektromagnetyzm
T-W-1Wielkości fizyczne i ich jednostki. Analiza wymiarowa
T-W-2Analiza niepewności pomiarowych
T-W-3Drgania i układy drgające
T-W-4Fale i ruch falowy
T-W-5Elementy mechaniki płynów
T-W-6Elementy termodynamiki
Metody nauczaniaM-2Wykład z pokazami eksperymentów fizycznych
M-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-1Ocena formująca: Ocena za krótkie sprawdziany obejmujące materiał 3 wykładów (opcjonalnie, po uzgodnieniu ze studentami).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Na egzaminie pisemnym uzyskał mniej niz 50% możliwych punktów procentowych.
3,0Na egzaminie pisemnym uzyskał od 50% do 65% możliwych punktów procentowych.
3,5Na egzaminie pisemnym uzyskał od 66% do 80% możliwych punktów procentowych.
4,0Na egzaminie pisemnym uzyskał od 81% do 90% możliwych punktów procentowych.
4,5Na egzaminie pisemnym uzyskał od 91% do 95% możliwych punktów procentowych.
5,0Na egzaminie pisemnym uzyskał od 96% do 100% możliwych punktów procentowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_B05_U01Student posiada umiejętność przeprowadzania prostych eksperymentów oraz potrafi opracować rezultaty pomiarów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_U09potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-3Nauczyć pracować w zespole
C-2Nauczenie przeprowadzania prostych eksperymentów fizycznych i ich opracowania
Treści programoweT-W-2Analiza niepewności pomiarowych
T-L-3Wykonanie 5 ćwiczeń laboratoryjnych i ich zaliczenie
T-L-2Zapoznanie ze sposobem obliczania niepewności pomiarowych
T-L-1Zajecia organizacyjne
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena za odpowiedź ustną z tematyki poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych oraz za sprawozdania z wykonania poszczególnych ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zaliczył 5 ćwiczeń laboratoryjnych
3,0Zaliczył wszystkie 5 ćwiczeń laboratoryjnych ze średnią w przedziale 3,00-3,25
3,5Zaliczył wszystkie 5 ćwiczeń laboratoryjnych ze średnią w przedziale 3,26-3,75
4,0Zaliczył wszystkie 5 ćwiczeń laboratoryjnych ze średnią w przedziale 3,76-4,25
4,5Zaliczył wszystkie 5 ćwiczeń laboratoryjnych ze średnią w przedziale 4.26-4,75
5,0Zaliczył wszystkie 5 ćwiczeń laboratoryjnych ze średnią w przedziale 4,76-5,00
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_B05_K01Potrafi pracować w zespole
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_K04potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-3Nauczyć pracować w zespole
Treści programoweT-L-3Wykonanie 5 ćwiczeń laboratoryjnych i ich zaliczenie
T-L-1Zajecia organizacyjne
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena za odpowiedź ustną z tematyki poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych oraz za sprawozdania z wykonania poszczególnych ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi pracować w zespole laboratoryjnym
3,0Większość prac związanych z opracowaniem ćwiczenia wykonywana jest samodzielnie
3,5Zadowalający podział prac w zespole laboratoryjnym
4,0Studenci dobrze współpracują nad opracowaniem ćwiczenia laboratoryjbego
4,5Bardzo dobra współpraca studentów w zespole dwuosobowym
5,0Idealna współpraca studentów podczas wykonywania i opracowania ćwiczenia laboratoryjnego