Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Jachting (S1)
specjalność: Eksploatacja jachtów

Sylabus przedmiotu Ochrona środowiska i meteorologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Jachting
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ochrona środowiska i meteorologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego
Nauczyciel odpowiedzialny Bogusław Zakrzewski <Boguslaw.Zakrzewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bogusław Zakrzewski <Boguslaw.Zakrzewski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Fizyka

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy o klimacie, meteorologii i ochronie środowiska morskiego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Budowa i składniki atmosfery, promieniowania w atmosferze. Wulko-skalowa sytuacja pogodowa. Bilans cieplny i zmiany temperatury. Woda w atmosferze. Cyrkulacja atmosferyczna i pionowa równowaga atmosfery. Klimat i stan klimatyczny, klasyfikacja klimatów. Zmiany i zmienność klimatu, klimat morski, oceanografia. Piętra klimatyczno-roślinne. Biometeorologia i bodźce wpływające na człowieka. Mikroklimat a zachowalność; wahania ciśnienia, temperatury i wilgotności dobowe i roczne. Wpływ środowiska atmosferycznego na zdrowie człowieka. Zanieczyszenia powietrza, wody i wybrzeży morskich. Ograniczenia emisji substancji autropogenicznych do wody powietrza i ziemi. Możliwości ochrony środowiska morskiego w zasobów ożywionych i nieożywionych.30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury31
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia13
A-W-4Zaliczenie wykładów1
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca/Wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie w formie pisemnej wykładów- ocena odpowiedzi na zadawane pytania.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
J_1A_C02_W01
Student zdobywa wiedzę na temat meteorologii i ochrony środowiska w rejonie Bałtyku i podstawową wiedzę o warunkach meteorologicznych na całym świecie. Powietrze i układy baryczne. Wartości ekstremalne i średnie wieloletnie waruków meteorologicznych. Modele i oceny warunków meteorologicznych w środowisku morskim. Biometeorologiczne oddziaływanie na człowieka, klimatyczne uwarunkowania zachorowalność. Bodźce fizyczne chemiczne i biologiczne, mikroklimat
J_1A_W03T1A_W01InzA_W05C-1T-W-1M-1S-1
J_1A_C02_W02
Student zdobywa wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych i prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inzynierskiej co związane jest z ochroną środowiska i meteorologią
J_1A_W13T1A_W08InzA_W03C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
J_1A_C02_U01
Potrafi przy formułowaniu i rozwiazywaniu zadań inżynierskich dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne związane z ochroną środowiska o meteorologią
J_1A_U12T1A_U10InzA_U03C-1T-W-1M-1S-1
J_1A_C02_U02
Ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym i morskim oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
J_1A_U13T1A_U11C-1T-W-1M-1S-1
J_1A_C02_U03
Potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację zadań inżynierskich o właściwościach praktycznych, charakterystycznych dla kierunku jachting w tym zadań nietypowych uwzględniających ochronę środowiska i meteorologię i uwzględniających ich aspekty pozatechniczne
J_1A_U17T1A_U14InzA_U06C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
J_1A_C02_K01
Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inzynierskiej w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
J_1A_K03T1A_K01, T1A_K02C-1T-W-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
J_1A_C02_W01
Student zdobywa wiedzę na temat meteorologii i ochrony środowiska w rejonie Bałtyku i podstawową wiedzę o warunkach meteorologicznych na całym świecie. Powietrze i układy baryczne. Wartości ekstremalne i średnie wieloletnie waruków meteorologicznych. Modele i oceny warunków meteorologicznych w środowisku morskim. Biometeorologiczne oddziaływanie na człowieka, klimatyczne uwarunkowania zachorowalność. Bodźce fizyczne chemiczne i biologiczne, mikroklimat
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustorwać własnymi przykładami podsawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
J_1A_C02_W02
Student zdobywa wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych i prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inzynierskiej co związane jest z ochroną środowiska i meteorologią
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustorwać własnymi przykładami podsawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
J_1A_C02_U01
Potrafi przy formułowaniu i rozwiazywaniu zadań inżynierskich dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne związane z ochroną środowiska o meteorologią
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustorwać własnymi przykładami podsawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
J_1A_C02_U02
Ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym i morskim oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustorwać własnymi przykładami podsawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
J_1A_C02_U03
Potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację zadań inżynierskich o właściwościach praktycznych, charakterystycznych dla kierunku jachting w tym zadań nietypowych uwzględniających ochronę środowiska i meteorologię i uwzględniających ich aspekty pozatechniczne
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustorwać własnymi przykładami podsawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
J_1A_C02_K01
Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inzynierskiej w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli

Literatura podstawowa

  1. Fleming G., Klimat-środowisko-człowiek, PWRiL, 0
  2. Kozłowska-Szczęsna T., Krawczyk B., Kuchcik M., Wpływ środowiska atmosferycznego na zdrowie i samopoczucie człowieka, Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania im S. Leszczyńskiego PAN, Warszawa, 2004
  3. Kożuchowski K., Pogoda i klimat, Świat Książki, 0
  4. Maczek K., Schnotale J., Skrzyniowska D., Sikorska-Bączek R., Uzdatnianie powietrza w inżynierii środowiska dla celów wentylacji i klimatyzacji, Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2010
  5. Prawdzić K., Meteorologia i klimatyzacja morska, Akademia Morska, Szczecin, 0
  6. Trzeciak S., Meteorologia morska z oceanografią, PWN, 0

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Budowa i składniki atmosfery, promieniowania w atmosferze. Wulko-skalowa sytuacja pogodowa. Bilans cieplny i zmiany temperatury. Woda w atmosferze. Cyrkulacja atmosferyczna i pionowa równowaga atmosfery. Klimat i stan klimatyczny, klasyfikacja klimatów. Zmiany i zmienność klimatu, klimat morski, oceanografia. Piętra klimatyczno-roślinne. Biometeorologia i bodźce wpływające na człowieka. Mikroklimat a zachowalność; wahania ciśnienia, temperatury i wilgotności dobowe i roczne. Wpływ środowiska atmosferycznego na zdrowie człowieka. Zanieczyszenia powietrza, wody i wybrzeży morskich. Ograniczenia emisji substancji autropogenicznych do wody powietrza i ziemi. Możliwości ochrony środowiska morskiego w zasobów ożywionych i nieożywionych.30
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury31
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia13
A-W-4Zaliczenie wykładów1
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaJ_1A_C02_W01Student zdobywa wiedzę na temat meteorologii i ochrony środowiska w rejonie Bałtyku i podstawową wiedzę o warunkach meteorologicznych na całym świecie. Powietrze i układy baryczne. Wartości ekstremalne i średnie wieloletnie waruków meteorologicznych. Modele i oceny warunków meteorologicznych w środowisku morskim. Biometeorologiczne oddziaływanie na człowieka, klimatyczne uwarunkowania zachorowalność. Bodźce fizyczne chemiczne i biologiczne, mikroklimat
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówJ_1A_W03ma wiedzę z obszarów nauk społecznych, humanistycznych i przyrodniczych, stanowiącą uzupełnienie wiedzy z obszaru nauk ścisłych i technicznych niezbędną przy rozwiazywaniu problemów kierunku jachting
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy o klimacie, meteorologii i ochronie środowiska morskiego
Treści programoweT-W-1Budowa i składniki atmosfery, promieniowania w atmosferze. Wulko-skalowa sytuacja pogodowa. Bilans cieplny i zmiany temperatury. Woda w atmosferze. Cyrkulacja atmosferyczna i pionowa równowaga atmosfery. Klimat i stan klimatyczny, klasyfikacja klimatów. Zmiany i zmienność klimatu, klimat morski, oceanografia. Piętra klimatyczno-roślinne. Biometeorologia i bodźce wpływające na człowieka. Mikroklimat a zachowalność; wahania ciśnienia, temperatury i wilgotności dobowe i roczne. Wpływ środowiska atmosferycznego na zdrowie człowieka. Zanieczyszenia powietrza, wody i wybrzeży morskich. Ograniczenia emisji substancji autropogenicznych do wody powietrza i ziemi. Możliwości ochrony środowiska morskiego w zasobów ożywionych i nieożywionych.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie w formie pisemnej wykładów- ocena odpowiedzi na zadawane pytania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustorwać własnymi przykładami podsawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaJ_1A_C02_W02Student zdobywa wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych i prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inzynierskiej co związane jest z ochroną środowiska i meteorologią
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówJ_1A_W13ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych i prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inzynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy o klimacie, meteorologii i ochronie środowiska morskiego
Treści programoweT-W-1Budowa i składniki atmosfery, promieniowania w atmosferze. Wulko-skalowa sytuacja pogodowa. Bilans cieplny i zmiany temperatury. Woda w atmosferze. Cyrkulacja atmosferyczna i pionowa równowaga atmosfery. Klimat i stan klimatyczny, klasyfikacja klimatów. Zmiany i zmienność klimatu, klimat morski, oceanografia. Piętra klimatyczno-roślinne. Biometeorologia i bodźce wpływające na człowieka. Mikroklimat a zachowalność; wahania ciśnienia, temperatury i wilgotności dobowe i roczne. Wpływ środowiska atmosferycznego na zdrowie człowieka. Zanieczyszenia powietrza, wody i wybrzeży morskich. Ograniczenia emisji substancji autropogenicznych do wody powietrza i ziemi. Możliwości ochrony środowiska morskiego w zasobów ożywionych i nieożywionych.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie w formie pisemnej wykładów- ocena odpowiedzi na zadawane pytania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustorwać własnymi przykładami podsawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaJ_1A_C02_U01Potrafi przy formułowaniu i rozwiazywaniu zadań inżynierskich dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne związane z ochroną środowiska o meteorologią
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówJ_1A_U12potrafi przy formułowaniu i rozwiazywaniu zadań inżynierskich dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy o klimacie, meteorologii i ochronie środowiska morskiego
Treści programoweT-W-1Budowa i składniki atmosfery, promieniowania w atmosferze. Wulko-skalowa sytuacja pogodowa. Bilans cieplny i zmiany temperatury. Woda w atmosferze. Cyrkulacja atmosferyczna i pionowa równowaga atmosfery. Klimat i stan klimatyczny, klasyfikacja klimatów. Zmiany i zmienność klimatu, klimat morski, oceanografia. Piętra klimatyczno-roślinne. Biometeorologia i bodźce wpływające na człowieka. Mikroklimat a zachowalność; wahania ciśnienia, temperatury i wilgotności dobowe i roczne. Wpływ środowiska atmosferycznego na zdrowie człowieka. Zanieczyszenia powietrza, wody i wybrzeży morskich. Ograniczenia emisji substancji autropogenicznych do wody powietrza i ziemi. Możliwości ochrony środowiska morskiego w zasobów ożywionych i nieożywionych.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie w formie pisemnej wykładów- ocena odpowiedzi na zadawane pytania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustorwać własnymi przykładami podsawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaJ_1A_C02_U02Ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym i morskim oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówJ_1A_U13ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy o klimacie, meteorologii i ochronie środowiska morskiego
Treści programoweT-W-1Budowa i składniki atmosfery, promieniowania w atmosferze. Wulko-skalowa sytuacja pogodowa. Bilans cieplny i zmiany temperatury. Woda w atmosferze. Cyrkulacja atmosferyczna i pionowa równowaga atmosfery. Klimat i stan klimatyczny, klasyfikacja klimatów. Zmiany i zmienność klimatu, klimat morski, oceanografia. Piętra klimatyczno-roślinne. Biometeorologia i bodźce wpływające na człowieka. Mikroklimat a zachowalność; wahania ciśnienia, temperatury i wilgotności dobowe i roczne. Wpływ środowiska atmosferycznego na zdrowie człowieka. Zanieczyszenia powietrza, wody i wybrzeży morskich. Ograniczenia emisji substancji autropogenicznych do wody powietrza i ziemi. Możliwości ochrony środowiska morskiego w zasobów ożywionych i nieożywionych.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie w formie pisemnej wykładów- ocena odpowiedzi na zadawane pytania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustorwać własnymi przykładami podsawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaJ_1A_C02_U03Potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację zadań inżynierskich o właściwościach praktycznych, charakterystycznych dla kierunku jachting w tym zadań nietypowych uwzględniających ochronę środowiska i meteorologię i uwzględniających ich aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówJ_1A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację zadań inżynierskich o właściwościach praktycznych , charakterystycznych dla kierunku jachting w tym zadań nietypowych uwzględniających ich aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy o klimacie, meteorologii i ochronie środowiska morskiego
Treści programoweT-W-1Budowa i składniki atmosfery, promieniowania w atmosferze. Wulko-skalowa sytuacja pogodowa. Bilans cieplny i zmiany temperatury. Woda w atmosferze. Cyrkulacja atmosferyczna i pionowa równowaga atmosfery. Klimat i stan klimatyczny, klasyfikacja klimatów. Zmiany i zmienność klimatu, klimat morski, oceanografia. Piętra klimatyczno-roślinne. Biometeorologia i bodźce wpływające na człowieka. Mikroklimat a zachowalność; wahania ciśnienia, temperatury i wilgotności dobowe i roczne. Wpływ środowiska atmosferycznego na zdrowie człowieka. Zanieczyszenia powietrza, wody i wybrzeży morskich. Ograniczenia emisji substancji autropogenicznych do wody powietrza i ziemi. Możliwości ochrony środowiska morskiego w zasobów ożywionych i nieożywionych.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie w formie pisemnej wykładów- ocena odpowiedzi na zadawane pytania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustorwać własnymi przykładami podsawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaJ_1A_C02_K01Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inzynierskiej w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówJ_1A_K03ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inzynierskiej w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy o klimacie, meteorologii i ochronie środowiska morskiego
Treści programoweT-W-1Budowa i składniki atmosfery, promieniowania w atmosferze. Wulko-skalowa sytuacja pogodowa. Bilans cieplny i zmiany temperatury. Woda w atmosferze. Cyrkulacja atmosferyczna i pionowa równowaga atmosfery. Klimat i stan klimatyczny, klasyfikacja klimatów. Zmiany i zmienność klimatu, klimat morski, oceanografia. Piętra klimatyczno-roślinne. Biometeorologia i bodźce wpływające na człowieka. Mikroklimat a zachowalność; wahania ciśnienia, temperatury i wilgotności dobowe i roczne. Wpływ środowiska atmosferycznego na zdrowie człowieka. Zanieczyszenia powietrza, wody i wybrzeży morskich. Ograniczenia emisji substancji autropogenicznych do wody powietrza i ziemi. Możliwości ochrony środowiska morskiego w zasobów ożywionych i nieożywionych.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie w formie pisemnej wykładów- ocena odpowiedzi na zadawane pytania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli