Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka z uz (S2)

Sylabus przedmiotu Technologia i organizacja usług gastronomicznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka z uz
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologia i organizacja usług gastronomicznych
Specjalność technologia i biotechnologia żywności
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Rybnej, Roślinnej i Gastronomicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Grażyna Bortnowska <Grazyna.Bortnowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 20

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 2,00,50egzamin
laboratoriaL2 48 4,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość wiedzy z zakresu: Współczesne trendy w technologii żywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz biotechnologii żywności

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest opanowanie wiedzy w zakresie umiejętności organizacji i świadczenia usług gastronomicznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Układ funkcjonalny zakładu gastronomicznego (tradycyjnego oraz typu fast food)6
T-L-2Dobór wyposażenia technologicznego do produkcji i dystrybucji wybranych potraw6
T-L-3Wpływ wybranych procesów cieplnych na jakość potraw przygotowanych z użyciem specjalistycznych urządzeń grzewczych6
T-L-4Przygotowanie i ocena potraw sporządzonych sposobem tradycyjnym oraz z koncentratu spożywczego6
T-L-5Planowanie oraz symulacja kosztów przyjęcia okolicznościowego6
T-L-6Układanie karty dań (menu)6
T-L-7Wybrane elementy techniki obsługi konsumenta6
T-L-8Przygotowanie wybranej potrawy staropolskiej i/lub regionalnej6
48
wykłady
T-W-1Zakres usług świadczonych przez zakłady gastronomiczne2
T-W-2Proces technologiczny przygotowywania potraw w zakładach żywienia zbiorowego oraz ich jakość, walory sensoryczne i wartość odżywcza6
T-W-3Układ funkcjonalny pomieszczeń w zakładach żywienia zbiorowego oraz stosowane systemy obsługi konsumenta4
T-W-4Technologiczne wyposażenie zakładów gastronomicznych5
T-W-5Specyfika zakładów gastronomicznych typu fast food3
T-W-6Żywność wygodna i funkcjonalna w gastronomii4
T-W-7Organizacja przyjęć okolicznościowych, układanie karty dań, podstawowe zasady serwowania potraw6
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach48
A-L-2Przygotowanie się do ćwiczeń32
A-L-3Przygotowanie się do kolokwiów40
120
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Przygotowanie się do egzaminu15
A-W-3Godziny konsultacji z nauczycielem (nieobowiązkowe)15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady prowadzone z użyciem programu komputerowego Microsoft PowerPoint.
M-2Zajęcia praktyczne w pomieszczeniach Doświadczalnej Stacji Badawczej Technologii Gastronomicznej
M-3Praca w zespole
M-4Dyskusja
M-5Rozwiązywanie problemów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Pytania sprawdzające przygotowanie studenta do ćwiczeń - pisemne lub ustne
S-2Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń: średnia arytmetyczna ocen uzyskanych za wiedzę teotetyczną - kolokwium (2x) i praktyczną - praca zespołowa (2x)
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej (ocena odpowiedzi na 5 pytań)

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_2A_PO2-18_W01
Ma pogłębioną wiedzę w zakresie technologii gastronomicznej oraz cech fizykochemicznych i wartości odżywczej potraw z uwzględnieniem nowych metod ich produkcji i dystrybucji
TZiZ_2A_W11, TZiZ_2A_W12R2A_W03, R2A_W04, R2A_W05, R2A_W06InzA2_W01, InzA2_W05C-1T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-8M-3, M-4, M-5, M-1, M-2S-4, S-3, S-2, S-1
TZiZ_2A_PO2-18_W02
Ma ugruntowaną wiedzę w zakresie prawidłowego planowania układu funkcjonalnego pomieszczeń w zakładach żywienia zbiorowego oraz doboru wyposażenia technologicznego
TZiZ_2A_W13R2A_W05InzA2_W01, InzA2_W02C-1T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-8M-4, M-5, M-1S-4, S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_2A_PO2-18_U01
Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, wykorzystując potrzebne informacje zawarte w literaturze. Potrafi wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
TZiZ_2A_U01, TZiZ_2A_U02R2A_U01, R2A_U02, R2A_U03C-1T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-8M-3, M-4, M-5, M-1, M-2S-4, S-3, S-2, S-1
TZiZ_2A_PO2-18_U02
Ma umiejętność samokształcenia się. Potrafi określić wpływ wybranych procesów technologicznych na poprawność przygotowywania potraw w zakładach żywienia zbiorowego
TZiZ_2A_U05, TZiZ_2A_U06R2A_U05, R2A_U07InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U07C-1T-W-2, T-W-6, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-8M-3, M-4, M-5, M-1, M-2S-4, S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_2A_PO2-18_K01
Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu możliwości przygotowywania tradycyjnych potraw z wykorzystaniem nowoczesnych technik ich produkcji i dystrybucji
TZiZ_2A_K01, TZiZ_2A_K02R2A_K01, R2A_K04, R2A_K05, R2A_K06, R2A_K08InzA2_K01, InzA2_K02C-1T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-3, M-4, M-5, M-1, M-2S-4, S-3, S-2, S-1
TZiZ_2A_PO2-18_K02
Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz potrzebę ciągłego kształcenia się i aktualizowania swojej wiedzy
TZiZ_2A_K03, TZiZ_2A_K04R2A_K01, R2A_K02, R2A_K03, R2A_K07InzA2_K02C-1T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-3, M-4, M-5, M-1, M-2S-4, S-3, S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_2A_PO2-18_W01
Ma pogłębioną wiedzę w zakresie technologii gastronomicznej oraz cech fizykochemicznych i wartości odżywczej potraw z uwzględnieniem nowych metod ich produkcji i dystrybucji
2,0Wiedza w zakresie technologii gastronomicznej oraz cech fizykochemicznych i wartości odżywczej potraw z uwzględnieniem nowych metod ich produkcji i dystrybucji jest niewystarczająca
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria
3,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadawalająca ale ze znaczącymi brakami
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami
5,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu
TZiZ_2A_PO2-18_W02
Ma ugruntowaną wiedzę w zakresie prawidłowego planowania układu funkcjonalnego pomieszczeń w zakładach żywienia zbiorowego oraz doboru wyposażenia technologicznego
2,0Wiedza w zakresie prawidłowego planowania układu funkcjonalnego pomieszczeń w zakładach żywienia zbiorowego oraz doboru wyposażenia technologicznego jest niewystarczająca
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria
3,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadawalająca, ale ze znaczącymi brakami
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami
5,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_2A_PO2-18_U01
Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, wykorzystując potrzebne informacje zawarte w literaturze. Potrafi wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
2,0Praca indywidualna i w zespole, wykorzystująca potrzebne informacje zawarte w literaturze oraz umiejętność wyciągania wniosków, a także formułowania i uzasadniania opinii jest niewystarczająca
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria
3,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadawalająca, ale ze znaczącymi brakami
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami
5,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu
TZiZ_2A_PO2-18_U02
Ma umiejętność samokształcenia się. Potrafi określić wpływ wybranych procesów technologicznych na poprawność przygotowywania potraw w zakładach żywienia zbiorowego
2,0Umiejętność samokształcenia się oraz określania wpływu wybranych procesów technologicznych na poprawność przygotowywania potraw w zakładach żywienia zbiorowego jest niewystarczająca
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria
3,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadawalająca, ale ze znaczącymi brakami
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami
5,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_2A_PO2-18_K01
Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu możliwości przygotowywania tradycyjnych potraw z wykorzystaniem nowoczesnych technik ich produkcji i dystrybucji
2,0Myślenie i działanie w sposób przedsiębiorczy oraz rozumie potrzeby przekazywania społeczeństwu możliwości przygotowywania tradycyjnych potraw z wykorzystaniem nowoczesnych technik ich produkcji i dystrybucji 2,0 jest niewystarczająca
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria
3,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadawalająca, ale ze znaczącymi brakami
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami
5,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu
TZiZ_2A_PO2-18_K02
Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz potrzebę ciągłego kształcenia się i aktualizowania swojej wiedzy
2,0Świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz potrzebę ciągłego kształcenia się i aktualizowania swojej wiedzy jest niewystarczająca
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria
3,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadawalająca, ale ze znaczącymi brakami
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami
5,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu

Literatura podstawowa

  1. Czarnecka-Skubina E., Obsługa konsumenta w gastronomii i cateringu, Wyd. SGGW, Warszawa, 2008
  2. Jargoń R., Obsługa konsumenta, WSiP, Warszawa, 2000
  3. Koziorowska B., Projektowanie technologiczne zakładów gastronomicznych, Wyd. SGGW, Poznań, 1998
  4. Jastrzębski W., Wyposażenie techniczne zakładów gastronomicznych, WSiP, Warszawa, 1997
  5. Milewska M., Prączko A., Stasiak A., Podstawy Gastronomii, PWE, Warszawa, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Skrzypczak K., Dolata W., Projektowanie technologiczne zakładów gastronomicznych, Wyd. Euro-Gastro-Food, Poznań, 1997
  2. Jargoń R., Organizacja i technika usług gastronomicznych, WSiP, Warszawa, 1992
  3. Czasopisma popularno-naukowe, Przegląd Gastronomiczny, Poradnik Restauratora, 2011
  4. Praca zbiorowa, Kucharz & Gastronom Vademecum, Wyd. Rea, Warszawa, 2001

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Układ funkcjonalny zakładu gastronomicznego (tradycyjnego oraz typu fast food)6
T-L-2Dobór wyposażenia technologicznego do produkcji i dystrybucji wybranych potraw6
T-L-3Wpływ wybranych procesów cieplnych na jakość potraw przygotowanych z użyciem specjalistycznych urządzeń grzewczych6
T-L-4Przygotowanie i ocena potraw sporządzonych sposobem tradycyjnym oraz z koncentratu spożywczego6
T-L-5Planowanie oraz symulacja kosztów przyjęcia okolicznościowego6
T-L-6Układanie karty dań (menu)6
T-L-7Wybrane elementy techniki obsługi konsumenta6
T-L-8Przygotowanie wybranej potrawy staropolskiej i/lub regionalnej6
48

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zakres usług świadczonych przez zakłady gastronomiczne2
T-W-2Proces technologiczny przygotowywania potraw w zakładach żywienia zbiorowego oraz ich jakość, walory sensoryczne i wartość odżywcza6
T-W-3Układ funkcjonalny pomieszczeń w zakładach żywienia zbiorowego oraz stosowane systemy obsługi konsumenta4
T-W-4Technologiczne wyposażenie zakładów gastronomicznych5
T-W-5Specyfika zakładów gastronomicznych typu fast food3
T-W-6Żywność wygodna i funkcjonalna w gastronomii4
T-W-7Organizacja przyjęć okolicznościowych, układanie karty dań, podstawowe zasady serwowania potraw6
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach48
A-L-2Przygotowanie się do ćwiczeń32
A-L-3Przygotowanie się do kolokwiów40
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Przygotowanie się do egzaminu15
A-W-3Godziny konsultacji z nauczycielem (nieobowiązkowe)15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_2A_PO2-18_W01Ma pogłębioną wiedzę w zakresie technologii gastronomicznej oraz cech fizykochemicznych i wartości odżywczej potraw z uwzględnieniem nowych metod ich produkcji i dystrybucji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_2A_W11Ma poszerzoną wiedzę na temat technologii żywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ze szczególnym uwzględnieniem nowych metod przetwarzania.
TZiZ_2A_W12Ma pogłębioną wiedzę w zakresie surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest opanowanie wiedzy w zakresie umiejętności organizacji i świadczenia usług gastronomicznych
Treści programoweT-W-1Zakres usług świadczonych przez zakłady gastronomiczne
T-W-3Układ funkcjonalny pomieszczeń w zakładach żywienia zbiorowego oraz stosowane systemy obsługi konsumenta
T-W-2Proces technologiczny przygotowywania potraw w zakładach żywienia zbiorowego oraz ich jakość, walory sensoryczne i wartość odżywcza
T-W-4Technologiczne wyposażenie zakładów gastronomicznych
T-W-5Specyfika zakładów gastronomicznych typu fast food
T-W-6Żywność wygodna i funkcjonalna w gastronomii
T-W-7Organizacja przyjęć okolicznościowych, układanie karty dań, podstawowe zasady serwowania potraw
T-L-7Wybrane elementy techniki obsługi konsumenta
T-L-1Układ funkcjonalny zakładu gastronomicznego (tradycyjnego oraz typu fast food)
T-L-2Dobór wyposażenia technologicznego do produkcji i dystrybucji wybranych potraw
T-L-3Wpływ wybranych procesów cieplnych na jakość potraw przygotowanych z użyciem specjalistycznych urządzeń grzewczych
T-L-4Przygotowanie i ocena potraw sporządzonych sposobem tradycyjnym oraz z koncentratu spożywczego
T-L-5Planowanie oraz symulacja kosztów przyjęcia okolicznościowego
T-L-6Układanie karty dań (menu)
T-L-8Przygotowanie wybranej potrawy staropolskiej i/lub regionalnej
Metody nauczaniaM-3Praca w zespole
M-4Dyskusja
M-5Rozwiązywanie problemów
M-1Wykłady prowadzone z użyciem programu komputerowego Microsoft PowerPoint.
M-2Zajęcia praktyczne w pomieszczeniach Doświadczalnej Stacji Badawczej Technologii Gastronomicznej
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej (ocena odpowiedzi na 5 pytań)
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń: średnia arytmetyczna ocen uzyskanych za wiedzę teotetyczną - kolokwium (2x) i praktyczną - praca zespołowa (2x)
S-2Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
S-1Ocena formująca: Pytania sprawdzające przygotowanie studenta do ćwiczeń - pisemne lub ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Wiedza w zakresie technologii gastronomicznej oraz cech fizykochemicznych i wartości odżywczej potraw z uwzględnieniem nowych metod ich produkcji i dystrybucji jest niewystarczająca
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria
3,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadawalająca ale ze znaczącymi brakami
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami
5,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_2A_PO2-18_W02Ma ugruntowaną wiedzę w zakresie prawidłowego planowania układu funkcjonalnego pomieszczeń w zakładach żywienia zbiorowego oraz doboru wyposażenia technologicznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_2A_W13Ma ugruntowaną wiedzę w zakresie projektowania produktów spożywczych, linii technologicznych w tym systemów pakowania.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest opanowanie wiedzy w zakresie umiejętności organizacji i świadczenia usług gastronomicznych
Treści programoweT-W-3Układ funkcjonalny pomieszczeń w zakładach żywienia zbiorowego oraz stosowane systemy obsługi konsumenta
T-W-2Proces technologiczny przygotowywania potraw w zakładach żywienia zbiorowego oraz ich jakość, walory sensoryczne i wartość odżywcza
T-W-4Technologiczne wyposażenie zakładów gastronomicznych
T-L-1Układ funkcjonalny zakładu gastronomicznego (tradycyjnego oraz typu fast food)
T-L-2Dobór wyposażenia technologicznego do produkcji i dystrybucji wybranych potraw
T-L-3Wpływ wybranych procesów cieplnych na jakość potraw przygotowanych z użyciem specjalistycznych urządzeń grzewczych
T-L-4Przygotowanie i ocena potraw sporządzonych sposobem tradycyjnym oraz z koncentratu spożywczego
T-L-8Przygotowanie wybranej potrawy staropolskiej i/lub regionalnej
Metody nauczaniaM-4Dyskusja
M-5Rozwiązywanie problemów
M-1Wykłady prowadzone z użyciem programu komputerowego Microsoft PowerPoint.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej (ocena odpowiedzi na 5 pytań)
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń: średnia arytmetyczna ocen uzyskanych za wiedzę teotetyczną - kolokwium (2x) i praktyczną - praca zespołowa (2x)
S-2Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
S-1Ocena formująca: Pytania sprawdzające przygotowanie studenta do ćwiczeń - pisemne lub ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Wiedza w zakresie prawidłowego planowania układu funkcjonalnego pomieszczeń w zakładach żywienia zbiorowego oraz doboru wyposażenia technologicznego jest niewystarczająca
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria
3,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadawalająca, ale ze znaczącymi brakami
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami
5,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_2A_PO2-18_U01Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, wykorzystując potrzebne informacje zawarte w literaturze. Potrafi wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZiZ_2A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest opanowanie wiedzy w zakresie umiejętności organizacji i świadczenia usług gastronomicznych
Treści programoweT-W-1Zakres usług świadczonych przez zakłady gastronomiczne
T-W-3Układ funkcjonalny pomieszczeń w zakładach żywienia zbiorowego oraz stosowane systemy obsługi konsumenta
T-W-2Proces technologiczny przygotowywania potraw w zakładach żywienia zbiorowego oraz ich jakość, walory sensoryczne i wartość odżywcza
T-W-4Technologiczne wyposażenie zakładów gastronomicznych
T-W-5Specyfika zakładów gastronomicznych typu fast food
T-W-6Żywność wygodna i funkcjonalna w gastronomii
T-W-7Organizacja przyjęć okolicznościowych, układanie karty dań, podstawowe zasady serwowania potraw
T-L-7Wybrane elementy techniki obsługi konsumenta
T-L-1Układ funkcjonalny zakładu gastronomicznego (tradycyjnego oraz typu fast food)
T-L-2Dobór wyposażenia technologicznego do produkcji i dystrybucji wybranych potraw
T-L-3Wpływ wybranych procesów cieplnych na jakość potraw przygotowanych z użyciem specjalistycznych urządzeń grzewczych
T-L-4Przygotowanie i ocena potraw sporządzonych sposobem tradycyjnym oraz z koncentratu spożywczego
T-L-5Planowanie oraz symulacja kosztów przyjęcia okolicznościowego
T-L-6Układanie karty dań (menu)
T-L-8Przygotowanie wybranej potrawy staropolskiej i/lub regionalnej
Metody nauczaniaM-3Praca w zespole
M-4Dyskusja
M-5Rozwiązywanie problemów
M-1Wykłady prowadzone z użyciem programu komputerowego Microsoft PowerPoint.
M-2Zajęcia praktyczne w pomieszczeniach Doświadczalnej Stacji Badawczej Technologii Gastronomicznej
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej (ocena odpowiedzi na 5 pytań)
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń: średnia arytmetyczna ocen uzyskanych za wiedzę teotetyczną - kolokwium (2x) i praktyczną - praca zespołowa (2x)
S-2Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
S-1Ocena formująca: Pytania sprawdzające przygotowanie studenta do ćwiczeń - pisemne lub ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Praca indywidualna i w zespole, wykorzystująca potrzebne informacje zawarte w literaturze oraz umiejętność wyciągania wniosków, a także formułowania i uzasadniania opinii jest niewystarczająca
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria
3,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadawalająca, ale ze znaczącymi brakami
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami
5,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_2A_PO2-18_U02Ma umiejętność samokształcenia się. Potrafi określić wpływ wybranych procesów technologicznych na poprawność przygotowywania potraw w zakładach żywienia zbiorowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_2A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
TZiZ_2A_U06Potrafi określić wpływ procesów mikrobiologicznych na poprawność przetwarzania surowca, potrafi zbadać związek pomiędzy warunkami produkcji a zagrożeniami mikrobiologicznymi.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest opanowanie wiedzy w zakresie umiejętności organizacji i świadczenia usług gastronomicznych
Treści programoweT-W-2Proces technologiczny przygotowywania potraw w zakładach żywienia zbiorowego oraz ich jakość, walory sensoryczne i wartość odżywcza
T-W-6Żywność wygodna i funkcjonalna w gastronomii
T-L-2Dobór wyposażenia technologicznego do produkcji i dystrybucji wybranych potraw
T-L-3Wpływ wybranych procesów cieplnych na jakość potraw przygotowanych z użyciem specjalistycznych urządzeń grzewczych
T-L-4Przygotowanie i ocena potraw sporządzonych sposobem tradycyjnym oraz z koncentratu spożywczego
T-L-8Przygotowanie wybranej potrawy staropolskiej i/lub regionalnej
Metody nauczaniaM-3Praca w zespole
M-4Dyskusja
M-5Rozwiązywanie problemów
M-1Wykłady prowadzone z użyciem programu komputerowego Microsoft PowerPoint.
M-2Zajęcia praktyczne w pomieszczeniach Doświadczalnej Stacji Badawczej Technologii Gastronomicznej
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej (ocena odpowiedzi na 5 pytań)
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń: średnia arytmetyczna ocen uzyskanych za wiedzę teotetyczną - kolokwium (2x) i praktyczną - praca zespołowa (2x)
S-2Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
S-1Ocena formująca: Pytania sprawdzające przygotowanie studenta do ćwiczeń - pisemne lub ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Umiejętność samokształcenia się oraz określania wpływu wybranych procesów technologicznych na poprawność przygotowywania potraw w zakładach żywienia zbiorowego jest niewystarczająca
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria
3,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadawalająca, ale ze znaczącymi brakami
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami
5,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_2A_PO2-18_K01Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu możliwości przygotowywania tradycyjnych potraw z wykorzystaniem nowoczesnych technik ich produkcji i dystrybucji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_2A_K01Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
TZiZ_2A_K02Rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu – m in. poprzez środki masowego przekazu – informacji i opinii dotyczących szerokorozumianej problematyki żywieniowej i innych aspektów działalności inżyniera technologii żywności.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R2A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest opanowanie wiedzy w zakresie umiejętności organizacji i świadczenia usług gastronomicznych
Treści programoweT-W-1Zakres usług świadczonych przez zakłady gastronomiczne
T-W-3Układ funkcjonalny pomieszczeń w zakładach żywienia zbiorowego oraz stosowane systemy obsługi konsumenta
T-W-2Proces technologiczny przygotowywania potraw w zakładach żywienia zbiorowego oraz ich jakość, walory sensoryczne i wartość odżywcza
T-W-4Technologiczne wyposażenie zakładów gastronomicznych
T-L-2Dobór wyposażenia technologicznego do produkcji i dystrybucji wybranych potraw
T-L-3Wpływ wybranych procesów cieplnych na jakość potraw przygotowanych z użyciem specjalistycznych urządzeń grzewczych
T-L-4Przygotowanie i ocena potraw sporządzonych sposobem tradycyjnym oraz z koncentratu spożywczego
Metody nauczaniaM-3Praca w zespole
M-4Dyskusja
M-5Rozwiązywanie problemów
M-1Wykłady prowadzone z użyciem programu komputerowego Microsoft PowerPoint.
M-2Zajęcia praktyczne w pomieszczeniach Doświadczalnej Stacji Badawczej Technologii Gastronomicznej
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej (ocena odpowiedzi na 5 pytań)
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń: średnia arytmetyczna ocen uzyskanych za wiedzę teotetyczną - kolokwium (2x) i praktyczną - praca zespołowa (2x)
S-2Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
S-1Ocena formująca: Pytania sprawdzające przygotowanie studenta do ćwiczeń - pisemne lub ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Myślenie i działanie w sposób przedsiębiorczy oraz rozumie potrzeby przekazywania społeczeństwu możliwości przygotowywania tradycyjnych potraw z wykorzystaniem nowoczesnych technik ich produkcji i dystrybucji 2,0 jest niewystarczająca
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria
3,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadawalająca, ale ze znaczącymi brakami
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami
5,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_2A_PO2-18_K02Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz potrzebę ciągłego kształcenia się i aktualizowania swojej wiedzy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi przyjąć rolę lidera.
TZiZ_2A_K04Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, poszerzania i aktualizowania swojej wiedzy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest opanowanie wiedzy w zakresie umiejętności organizacji i świadczenia usług gastronomicznych
Treści programoweT-W-1Zakres usług świadczonych przez zakłady gastronomiczne
T-W-3Układ funkcjonalny pomieszczeń w zakładach żywienia zbiorowego oraz stosowane systemy obsługi konsumenta
T-W-2Proces technologiczny przygotowywania potraw w zakładach żywienia zbiorowego oraz ich jakość, walory sensoryczne i wartość odżywcza
T-W-4Technologiczne wyposażenie zakładów gastronomicznych
T-W-5Specyfika zakładów gastronomicznych typu fast food
T-W-6Żywność wygodna i funkcjonalna w gastronomii
T-W-7Organizacja przyjęć okolicznościowych, układanie karty dań, podstawowe zasady serwowania potraw
T-L-1Układ funkcjonalny zakładu gastronomicznego (tradycyjnego oraz typu fast food)
T-L-2Dobór wyposażenia technologicznego do produkcji i dystrybucji wybranych potraw
T-L-3Wpływ wybranych procesów cieplnych na jakość potraw przygotowanych z użyciem specjalistycznych urządzeń grzewczych
Metody nauczaniaM-3Praca w zespole
M-4Dyskusja
M-5Rozwiązywanie problemów
M-1Wykłady prowadzone z użyciem programu komputerowego Microsoft PowerPoint.
M-2Zajęcia praktyczne w pomieszczeniach Doświadczalnej Stacji Badawczej Technologii Gastronomicznej
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej (ocena odpowiedzi na 5 pytań)
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń: średnia arytmetyczna ocen uzyskanych za wiedzę teotetyczną - kolokwium (2x) i praktyczną - praca zespołowa (2x)
S-2Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
S-1Ocena formująca: Pytania sprawdzające przygotowanie studenta do ćwiczeń - pisemne lub ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz potrzebę ciągłego kształcenia się i aktualizowania swojej wiedzy jest niewystarczająca
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria
3,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadawalająca, ale ze znaczącymi brakami
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami
5,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu