Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S2)
specjalność: technologia i biotechnologia żywności

Sylabus przedmiotu Analityka żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Analityka żywności
Specjalność technologia rybna
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Barbara Czerniejewska-Surma <Barbara.Czerniejewska-Surma@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Bienkiewicz <Grzegorz.Bienkiewicz@zut.edu.pl>, Zdzisław Domiszewski <Zdzislaw.Domiszewski@zut.edu.pl>, Dominika Plust <Dominika.Plust@zut.edu.pl>, Marek Szczygielski <Marek.Szczygielski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 2,00,50egzamin
laboratoriaL2 48 4,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Otrzymanie zaliczenia z analizy i oceny jakości żywności oraz chemii żywności

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przygotowanie studenta do pracy w laboratorium analitycznym tak aby umiał wyszukać metodykę, sporządzić kosztorys analizy, przygotować odczynniki, samodzielnie wykonać oznaczenie z użyciem metod instrumentalnych, opracować, i przedstawić wyniki

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wyznaczanie widm VIS, UV, interpretacja, analiza ilościowa6
T-L-2Identyfikacja i charakterystyka różnych widm spektroskopowych6
T-L-3Wyznaczanie widma FT-NIR4
T-L-4Wyznaczanie maksimum widm emisji fluorescencji, przy różnych długościach fali wzbudzenia4
T-L-5Ustalenie procedur chromatografii. Wyznaczenie parametrów kolumn chromatograficznych6
T-L-6Identyfikacja ilościowa i jakościowa w chromatografii6
T-L-7Rozdział na HPLC z zastosowaniem detektora PAD6
T-L-8Wyznaczenie zależności między wynikami sensorycznej i instrumentalnej analizy tekstury4
T-L-9Oznaczanie azotu przy użyciu półautomatu Kjeltec6
48
wykłady
T-W-1Źródła informacji z zakresu analizy żywności3
T-W-2Nowoczesne metody analityczne3
T-W-3Trendy w analityce. Spektroskopia: UV, VIS, IR, NMR, EPR2
T-W-4Chromatografia: TLC, GC, HPLC, detektory, headspace, sprzężone układy chromatograficzne3
T-W-5Przygotowanie prób do analizy chromatograficznej, ekstrakcja do fazy stałej (SPE)3
T-W-6Identyfikacja, opracowanie, interpretacja i prezentacja wyników2
T-W-7Metody mikroskopowe. Instrumentalna analiza tekstury2
T-W-8Automatyzacja metod konwencjonalnych, metody on-line, szybkie testy3
T-W-9Sensory, zwłaszcza biosensory. Metody immunologiczne3
T-W-10Badania na zwierzętach i ludziach, Komisja etyki2
T-W-11Organizacja pracy laboratorium. Badania między laboratoryjne2
T-W-12Akredytacja i certyfikacja laboratorium2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach48
A-L-2Studiowanie literatury naukowej30
A-L-3Konsultacje2
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia40
120
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury naukowej10
A-W-3Konsultacje4
A-W-4Przygotowanie do egzaminu16
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjne z elementami dyskusji dydaktycznej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie zajęć laboratoryjnych następuje na podstawie ocen cząstkowych uzyskanych za poszczególne ćwiczenia
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z treści wykładów i ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_PO1-1tr_W01
Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej.
TZZ_2A_W12R2A_W03, R2A_W06C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_PO1-1tr_U01
Student potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
TZZ_2A_U02R2A_U02C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9M-1, M-2S-1, S-2
TZZ_2A_PO1-1tr_U02
Student potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je także w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i angielskim.
TZZ_2A_U03R2A_U03, R2A_U08, R2A_U09InzA2_U06C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9M-2S-1
TZZ_2A_PO1-1tr_U03
Student potrafi opracować samodzielnie kompleks badań związanych z oceną określonych cech jakościowych danego towaru żywnościowego.
TZZ_2A_U09R2A_U04InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U06C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9M-1, M-2S-1, S-2
TZZ_2A_PO1-1tr_U04
Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_2A_U01R2A_U01, R2A_U03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9M-1, M-2S-1, S-2
TZZ_2A_PO1-1tr_U05
Student osiada pogłębione umiejętności pozwalające na samodzielną analizę, ocenę jakości artykułów spożywczych.
TZZ_2A_U07R2A_U06InzA2_U02C-1T-W-12M-1S-2
TZZ_2A_PO1-1tr_U06
Student potrafi samodzielnie lub w zespole zorganizować i prowadzić zaawansowane badania w zakresie zagrożeń jakości żywności i jej bezpieczeństwa.
TZZ_2A_U08R2A_U04, R2A_U05InzA2_U01, InzA2_U02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_PO1-1tr_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi przyjąć rolę lidera.
TZZ_2A_K03R2A_K02, R2A_K03InzA2_K02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_PO1-1tr_W01
Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej.
2,0
3,0Student ma dostatecznie pogłębioną wiedzę w zakresie surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_PO1-1tr_U01
Student potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
2,0
3,0Student potrafi pracować indywidualnie i w zespole,zazwyczaj umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi przy pomocy opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
3,5
4,0
4,5
5,0
TZZ_2A_PO1-1tr_U02
Student potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je także w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i angielskim.
2,0
3,0Student potrafi opracować w podstawowym zakresie dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je także w formie prostej werbalnej (prezentacji) w języku polskim i angielskim.
3,5
4,0
4,5
5,0
TZZ_2A_PO1-1tr_U03
Student potrafi opracować samodzielnie kompleks badań związanych z oceną określonych cech jakościowych danego towaru żywnościowego.
2,0
3,0Student potrafi opracować przy pomocy Prowadzącego zajęcia kompleks badań związanych z oceną określonych cech jakościowych danego towaru żywnościowego
3,5
4,0
4,5
5,0
TZZ_2A_PO1-1tr_U04
Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
2,0
3,0Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania przy pomocy Prowadzącego zajęcia potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Z trudnościami potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
3,5
4,0
4,5
5,0
TZZ_2A_PO1-1tr_U05
Student osiada pogłębione umiejętności pozwalające na samodzielną analizę, ocenę jakości artykułów spożywczych.
2,0
3,0Student posiada pogłębione w dostatecznym stopniu umiejętności pozwalające na samodzielną analizę, ocenę jakości artykułów spożywczych.
3,5
4,0
4,5
5,0
TZZ_2A_PO1-1tr_U06
Student potrafi samodzielnie lub w zespole zorganizować i prowadzić zaawansowane badania w zakresie zagrożeń jakości żywności i jej bezpieczeństwa.
2,0
3,0Student potrafi przy pomocy lub w zespole zorganizować i prowadzić zaawansowane badania w zakresie zagrożeń jakości żywności i jej bezpieczeństwa.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_PO1-1tr_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi przyjąć rolę lidera.
2,0
3,0Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz zazwyczaj gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Nie potrafi przyjąć rolę lidera
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kress-Rogers E. (ed), Instrumentatiuon and Sensors for the Food Industry, Woodhead Publ, Sawston, Cambridge, 1998
  2. Ładoński W., Gospodarek T., Podstawowe metody analityczne produktów żywnościowych, PWN, Warszawa, 1986
  3. Witkiewicz Z., Podstawy chromatografii, WNT, Warszawa, 2000
  4. Zieliński W., Rajca A. (red), Metody spektroskopowe, WNT, Warszawa, 2000

Literatura dodatkowa

  1. AOAC International, Official Methods of Analysis of AOAC International, AOAC International, Arlington, 1995
  2. Rodel W., Wolm G., Chromatografia gazowa, PWN, Warszawa, 1992
  3. Kołakowska A., Lipid oxidation in food systems. In: Chemical and Functional Properties of Food |Lipids, chap. 8. Z.E. Sikorski, A. Kolakowska (Eds), CRC, Boca Raton, 2002

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wyznaczanie widm VIS, UV, interpretacja, analiza ilościowa6
T-L-2Identyfikacja i charakterystyka różnych widm spektroskopowych6
T-L-3Wyznaczanie widma FT-NIR4
T-L-4Wyznaczanie maksimum widm emisji fluorescencji, przy różnych długościach fali wzbudzenia4
T-L-5Ustalenie procedur chromatografii. Wyznaczenie parametrów kolumn chromatograficznych6
T-L-6Identyfikacja ilościowa i jakościowa w chromatografii6
T-L-7Rozdział na HPLC z zastosowaniem detektora PAD6
T-L-8Wyznaczenie zależności między wynikami sensorycznej i instrumentalnej analizy tekstury4
T-L-9Oznaczanie azotu przy użyciu półautomatu Kjeltec6
48

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Źródła informacji z zakresu analizy żywności3
T-W-2Nowoczesne metody analityczne3
T-W-3Trendy w analityce. Spektroskopia: UV, VIS, IR, NMR, EPR2
T-W-4Chromatografia: TLC, GC, HPLC, detektory, headspace, sprzężone układy chromatograficzne3
T-W-5Przygotowanie prób do analizy chromatograficznej, ekstrakcja do fazy stałej (SPE)3
T-W-6Identyfikacja, opracowanie, interpretacja i prezentacja wyników2
T-W-7Metody mikroskopowe. Instrumentalna analiza tekstury2
T-W-8Automatyzacja metod konwencjonalnych, metody on-line, szybkie testy3
T-W-9Sensory, zwłaszcza biosensory. Metody immunologiczne3
T-W-10Badania na zwierzętach i ludziach, Komisja etyki2
T-W-11Organizacja pracy laboratorium. Badania między laboratoryjne2
T-W-12Akredytacja i certyfikacja laboratorium2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach48
A-L-2Studiowanie literatury naukowej30
A-L-3Konsultacje2
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia40
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury naukowej10
A-W-3Konsultacje4
A-W-4Przygotowanie do egzaminu16
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_2A_PO1-1tr_W01Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_W12Ma pogłębioną wiedzę w zakresie surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do pracy w laboratorium analitycznym tak aby umiał wyszukać metodykę, sporządzić kosztorys analizy, przygotować odczynniki, samodzielnie wykonać oznaczenie z użyciem metod instrumentalnych, opracować, i przedstawić wyniki
Treści programoweT-W-1Źródła informacji z zakresu analizy żywności
T-W-2Nowoczesne metody analityczne
T-W-3Trendy w analityce. Spektroskopia: UV, VIS, IR, NMR, EPR
T-W-4Chromatografia: TLC, GC, HPLC, detektory, headspace, sprzężone układy chromatograficzne
T-W-5Przygotowanie prób do analizy chromatograficznej, ekstrakcja do fazy stałej (SPE)
T-W-6Identyfikacja, opracowanie, interpretacja i prezentacja wyników
T-W-7Metody mikroskopowe. Instrumentalna analiza tekstury
T-W-8Automatyzacja metod konwencjonalnych, metody on-line, szybkie testy
T-W-9Sensory, zwłaszcza biosensory. Metody immunologiczne
T-W-10Badania na zwierzętach i ludziach, Komisja etyki
T-W-11Organizacja pracy laboratorium. Badania między laboratoryjne
T-W-12Akredytacja i certyfikacja laboratorium
T-L-1Wyznaczanie widm VIS, UV, interpretacja, analiza ilościowa
T-L-2Identyfikacja i charakterystyka różnych widm spektroskopowych
T-L-3Wyznaczanie widma FT-NIR
T-L-4Wyznaczanie maksimum widm emisji fluorescencji, przy różnych długościach fali wzbudzenia
T-L-5Ustalenie procedur chromatografii. Wyznaczenie parametrów kolumn chromatograficznych
T-L-6Identyfikacja ilościowa i jakościowa w chromatografii
T-L-7Rozdział na HPLC z zastosowaniem detektora PAD
T-L-8Wyznaczenie zależności między wynikami sensorycznej i instrumentalnej analizy tekstury
T-L-9Oznaczanie azotu przy użyciu półautomatu Kjeltec
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne z elementami dyskusji dydaktycznej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie zajęć laboratoryjnych następuje na podstawie ocen cząstkowych uzyskanych za poszczególne ćwiczenia
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z treści wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma dostatecznie pogłębioną wiedzę w zakresie surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_2A_PO1-1tr_U01Student potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do pracy w laboratorium analitycznym tak aby umiał wyszukać metodykę, sporządzić kosztorys analizy, przygotować odczynniki, samodzielnie wykonać oznaczenie z użyciem metod instrumentalnych, opracować, i przedstawić wyniki
Treści programoweT-L-1Wyznaczanie widm VIS, UV, interpretacja, analiza ilościowa
T-L-2Identyfikacja i charakterystyka różnych widm spektroskopowych
T-L-3Wyznaczanie widma FT-NIR
T-L-4Wyznaczanie maksimum widm emisji fluorescencji, przy różnych długościach fali wzbudzenia
T-L-5Ustalenie procedur chromatografii. Wyznaczenie parametrów kolumn chromatograficznych
T-L-6Identyfikacja ilościowa i jakościowa w chromatografii
T-L-7Rozdział na HPLC z zastosowaniem detektora PAD
T-L-8Wyznaczenie zależności między wynikami sensorycznej i instrumentalnej analizy tekstury
T-L-9Oznaczanie azotu przy użyciu półautomatu Kjeltec
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne z elementami dyskusji dydaktycznej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie zajęć laboratoryjnych następuje na podstawie ocen cząstkowych uzyskanych za poszczególne ćwiczenia
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z treści wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi pracować indywidualnie i w zespole,zazwyczaj umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi przy pomocy opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_2A_PO1-1tr_U02Student potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je także w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i angielskim.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je także w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U08posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
R2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do pracy w laboratorium analitycznym tak aby umiał wyszukać metodykę, sporządzić kosztorys analizy, przygotować odczynniki, samodzielnie wykonać oznaczenie z użyciem metod instrumentalnych, opracować, i przedstawić wyniki
Treści programoweT-L-1Wyznaczanie widm VIS, UV, interpretacja, analiza ilościowa
T-L-2Identyfikacja i charakterystyka różnych widm spektroskopowych
T-L-3Wyznaczanie widma FT-NIR
T-L-4Wyznaczanie maksimum widm emisji fluorescencji, przy różnych długościach fali wzbudzenia
T-L-5Ustalenie procedur chromatografii. Wyznaczenie parametrów kolumn chromatograficznych
T-L-6Identyfikacja ilościowa i jakościowa w chromatografii
T-L-7Rozdział na HPLC z zastosowaniem detektora PAD
T-L-8Wyznaczenie zależności między wynikami sensorycznej i instrumentalnej analizy tekstury
T-L-9Oznaczanie azotu przy użyciu półautomatu Kjeltec
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie zajęć laboratoryjnych następuje na podstawie ocen cząstkowych uzyskanych za poszczególne ćwiczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi opracować w podstawowym zakresie dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je także w formie prostej werbalnej (prezentacji) w języku polskim i angielskim.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_2A_PO1-1tr_U03Student potrafi opracować samodzielnie kompleks badań związanych z oceną określonych cech jakościowych danego towaru żywnościowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U09Potrafi opracować samodzielnie kompleks badań związanych z oceną określonych cech jakościowych danego towaru żywnościowego.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do pracy w laboratorium analitycznym tak aby umiał wyszukać metodykę, sporządzić kosztorys analizy, przygotować odczynniki, samodzielnie wykonać oznaczenie z użyciem metod instrumentalnych, opracować, i przedstawić wyniki
Treści programoweT-W-1Źródła informacji z zakresu analizy żywności
T-W-2Nowoczesne metody analityczne
T-W-3Trendy w analityce. Spektroskopia: UV, VIS, IR, NMR, EPR
T-W-4Chromatografia: TLC, GC, HPLC, detektory, headspace, sprzężone układy chromatograficzne
T-W-5Przygotowanie prób do analizy chromatograficznej, ekstrakcja do fazy stałej (SPE)
T-W-6Identyfikacja, opracowanie, interpretacja i prezentacja wyników
T-W-7Metody mikroskopowe. Instrumentalna analiza tekstury
T-W-8Automatyzacja metod konwencjonalnych, metody on-line, szybkie testy
T-W-9Sensory, zwłaszcza biosensory. Metody immunologiczne
T-W-10Badania na zwierzętach i ludziach, Komisja etyki
T-W-11Organizacja pracy laboratorium. Badania między laboratoryjne
T-W-12Akredytacja i certyfikacja laboratorium
T-L-1Wyznaczanie widm VIS, UV, interpretacja, analiza ilościowa
T-L-2Identyfikacja i charakterystyka różnych widm spektroskopowych
T-L-3Wyznaczanie widma FT-NIR
T-L-4Wyznaczanie maksimum widm emisji fluorescencji, przy różnych długościach fali wzbudzenia
T-L-5Ustalenie procedur chromatografii. Wyznaczenie parametrów kolumn chromatograficznych
T-L-6Identyfikacja ilościowa i jakościowa w chromatografii
T-L-7Rozdział na HPLC z zastosowaniem detektora PAD
T-L-8Wyznaczenie zależności między wynikami sensorycznej i instrumentalnej analizy tekstury
T-L-9Oznaczanie azotu przy użyciu półautomatu Kjeltec
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne z elementami dyskusji dydaktycznej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie zajęć laboratoryjnych następuje na podstawie ocen cząstkowych uzyskanych za poszczególne ćwiczenia
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z treści wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi opracować przy pomocy Prowadzącego zajęcia kompleks badań związanych z oceną określonych cech jakościowych danego towaru żywnościowego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_2A_PO1-1tr_U04Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do pracy w laboratorium analitycznym tak aby umiał wyszukać metodykę, sporządzić kosztorys analizy, przygotować odczynniki, samodzielnie wykonać oznaczenie z użyciem metod instrumentalnych, opracować, i przedstawić wyniki
Treści programoweT-W-1Źródła informacji z zakresu analizy żywności
T-W-2Nowoczesne metody analityczne
T-W-3Trendy w analityce. Spektroskopia: UV, VIS, IR, NMR, EPR
T-W-4Chromatografia: TLC, GC, HPLC, detektory, headspace, sprzężone układy chromatograficzne
T-W-5Przygotowanie prób do analizy chromatograficznej, ekstrakcja do fazy stałej (SPE)
T-W-6Identyfikacja, opracowanie, interpretacja i prezentacja wyników
T-W-7Metody mikroskopowe. Instrumentalna analiza tekstury
T-W-8Automatyzacja metod konwencjonalnych, metody on-line, szybkie testy
T-W-9Sensory, zwłaszcza biosensory. Metody immunologiczne
T-W-10Badania na zwierzętach i ludziach, Komisja etyki
T-W-11Organizacja pracy laboratorium. Badania między laboratoryjne
T-W-12Akredytacja i certyfikacja laboratorium
T-L-1Wyznaczanie widm VIS, UV, interpretacja, analiza ilościowa
T-L-2Identyfikacja i charakterystyka różnych widm spektroskopowych
T-L-3Wyznaczanie widma FT-NIR
T-L-4Wyznaczanie maksimum widm emisji fluorescencji, przy różnych długościach fali wzbudzenia
T-L-5Ustalenie procedur chromatografii. Wyznaczenie parametrów kolumn chromatograficznych
T-L-6Identyfikacja ilościowa i jakościowa w chromatografii
T-L-7Rozdział na HPLC z zastosowaniem detektora PAD
T-L-8Wyznaczenie zależności między wynikami sensorycznej i instrumentalnej analizy tekstury
T-L-9Oznaczanie azotu przy użyciu półautomatu Kjeltec
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne z elementami dyskusji dydaktycznej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie zajęć laboratoryjnych następuje na podstawie ocen cząstkowych uzyskanych za poszczególne ćwiczenia
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z treści wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania przy pomocy Prowadzącego zajęcia potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Z trudnościami potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_2A_PO1-1tr_U05Student osiada pogłębione umiejętności pozwalające na samodzielną analizę, ocenę jakości artykułów spożywczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U07Posiada pogłębione umiejętności pozwalające na samodzielną analizę, ocenę jakości artykułów spożywczych. Potrafi opracować i przeprowadzić samodzielnie systemy GMP, GHP, HACCP.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do pracy w laboratorium analitycznym tak aby umiał wyszukać metodykę, sporządzić kosztorys analizy, przygotować odczynniki, samodzielnie wykonać oznaczenie z użyciem metod instrumentalnych, opracować, i przedstawić wyniki
Treści programoweT-W-12Akredytacja i certyfikacja laboratorium
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne z elementami dyskusji dydaktycznej
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z treści wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada pogłębione w dostatecznym stopniu umiejętności pozwalające na samodzielną analizę, ocenę jakości artykułów spożywczych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_2A_PO1-1tr_U06Student potrafi samodzielnie lub w zespole zorganizować i prowadzić zaawansowane badania w zakresie zagrożeń jakości żywności i jej bezpieczeństwa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U08Potrafi samodzielnie lub w zespole zorganizować i prowadzić zaawansowane badania w zakresie zagrożeń jakości żywności i jej bezpieczeństwa.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do pracy w laboratorium analitycznym tak aby umiał wyszukać metodykę, sporządzić kosztorys analizy, przygotować odczynniki, samodzielnie wykonać oznaczenie z użyciem metod instrumentalnych, opracować, i przedstawić wyniki
Treści programoweT-W-1Źródła informacji z zakresu analizy żywności
T-W-2Nowoczesne metody analityczne
T-W-3Trendy w analityce. Spektroskopia: UV, VIS, IR, NMR, EPR
T-W-4Chromatografia: TLC, GC, HPLC, detektory, headspace, sprzężone układy chromatograficzne
T-W-5Przygotowanie prób do analizy chromatograficznej, ekstrakcja do fazy stałej (SPE)
T-W-6Identyfikacja, opracowanie, interpretacja i prezentacja wyników
T-W-7Metody mikroskopowe. Instrumentalna analiza tekstury
T-W-8Automatyzacja metod konwencjonalnych, metody on-line, szybkie testy
T-W-9Sensory, zwłaszcza biosensory. Metody immunologiczne
T-W-10Badania na zwierzętach i ludziach, Komisja etyki
T-W-11Organizacja pracy laboratorium. Badania między laboratoryjne
T-W-12Akredytacja i certyfikacja laboratorium
T-L-1Wyznaczanie widm VIS, UV, interpretacja, analiza ilościowa
T-L-2Identyfikacja i charakterystyka różnych widm spektroskopowych
T-L-3Wyznaczanie widma FT-NIR
T-L-4Wyznaczanie maksimum widm emisji fluorescencji, przy różnych długościach fali wzbudzenia
T-L-5Ustalenie procedur chromatografii. Wyznaczenie parametrów kolumn chromatograficznych
T-L-6Identyfikacja ilościowa i jakościowa w chromatografii
T-L-7Rozdział na HPLC z zastosowaniem detektora PAD
T-L-8Wyznaczenie zależności między wynikami sensorycznej i instrumentalnej analizy tekstury
T-L-9Oznaczanie azotu przy użyciu półautomatu Kjeltec
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne z elementami dyskusji dydaktycznej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie zajęć laboratoryjnych następuje na podstawie ocen cząstkowych uzyskanych za poszczególne ćwiczenia
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z treści wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi przy pomocy lub w zespole zorganizować i prowadzić zaawansowane badania w zakresie zagrożeń jakości żywności i jej bezpieczeństwa.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_2A_PO1-1tr_K01Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi przyjąć rolę lidera.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi przyjąć rolę lidera.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do pracy w laboratorium analitycznym tak aby umiał wyszukać metodykę, sporządzić kosztorys analizy, przygotować odczynniki, samodzielnie wykonać oznaczenie z użyciem metod instrumentalnych, opracować, i przedstawić wyniki
Treści programoweT-W-1Źródła informacji z zakresu analizy żywności
T-W-2Nowoczesne metody analityczne
T-W-3Trendy w analityce. Spektroskopia: UV, VIS, IR, NMR, EPR
T-W-4Chromatografia: TLC, GC, HPLC, detektory, headspace, sprzężone układy chromatograficzne
T-W-5Przygotowanie prób do analizy chromatograficznej, ekstrakcja do fazy stałej (SPE)
T-W-6Identyfikacja, opracowanie, interpretacja i prezentacja wyników
T-W-7Metody mikroskopowe. Instrumentalna analiza tekstury
T-W-8Automatyzacja metod konwencjonalnych, metody on-line, szybkie testy
T-W-9Sensory, zwłaszcza biosensory. Metody immunologiczne
T-W-10Badania na zwierzętach i ludziach, Komisja etyki
T-W-11Organizacja pracy laboratorium. Badania między laboratoryjne
T-W-12Akredytacja i certyfikacja laboratorium
T-L-1Wyznaczanie widm VIS, UV, interpretacja, analiza ilościowa
T-L-2Identyfikacja i charakterystyka różnych widm spektroskopowych
T-L-3Wyznaczanie widma FT-NIR
T-L-4Wyznaczanie maksimum widm emisji fluorescencji, przy różnych długościach fali wzbudzenia
T-L-5Ustalenie procedur chromatografii. Wyznaczenie parametrów kolumn chromatograficznych
T-L-6Identyfikacja ilościowa i jakościowa w chromatografii
T-L-7Rozdział na HPLC z zastosowaniem detektora PAD
T-L-8Wyznaczenie zależności między wynikami sensorycznej i instrumentalnej analizy tekstury
T-L-9Oznaczanie azotu przy użyciu półautomatu Kjeltec
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie zajęć laboratoryjnych następuje na podstawie ocen cząstkowych uzyskanych za poszczególne ćwiczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz zazwyczaj gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Nie potrafi przyjąć rolę lidera
3,5
4,0
4,5
5,0