Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
Sylabus przedmiotu Ogólna technologia żywności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ogólna technologia żywności | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Rybnej, Roślinnej i Gastronomicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marek Wianecki <Marek.Wianecki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Grażyna Bortnowska <Grazyna.Bortnowska@zut.edu.pl>, Mariusz Szymczak <Mariusz.Szymczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość wiedzy z zakresu chemii żywności, biochemii i inżynierii procesowej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy dotyczącej podstaw technologii żywności, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych. |
C-2 | Przekazanie wiedzy na temat operacji i procesów jednostkowych stosowanych w przetwórstwie |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wpływ ogrzewania na preparaty białka, sacharydów i tłuszczów, w zależności od ich składu chemicznego. | 6 |
T-L-2 | Zmiany fizykochemiczne surowców roślinnych i zwierzęcych pod wpływem ogrzewania w różnych ośrodkach grzewczych. | 4 |
T-L-3 | Wpływ rodzaju rozpuszczalnika, siły jonowej i pH na rozpuszczalność białek mięśniowych i sojowych. | 4 |
T-L-4 | Technika rozdrabniania, mieszania, kutrowania, homogenizacji, emulgowania, blanszowania, smażenia | 4 |
T-L-5 | Sposoby zagęszczania układów koloidalnych. | 4 |
T-L-6 | Sposoby wytwarzania żeli białkowych i sacharydowych. | 4 |
26 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Przemysł żywnościowy i jego specyfika | 1 |
T-W-2 | Podstawowe definicje i określenia żywności, używek, surowca podstawowego i pomocniczego oraz dodatku do żywności. | 1 |
T-W-3 | Podział i charakterystyka surowców żywnościowych. | 3 |
T-W-4 | Składniki żywności i ich funkcje technologiczne. | 1 |
T-W-5 | Zasady doboru surowców i ustalania kompozycji przetworów. Podstawowe czynniki decydujące o jakości przetworów. | 1 |
T-W-6 | Pojęcie procesu technologicznego i produkcyjnego. | 1 |
T-W-7 | Ogólne zasady technologiczne. | 1 |
T-W-8 | Metody utrwalania żywności – klasyfikacja i charakterystyka. | 1 |
T-W-9 | Podstawowe procesy jednostkowe w technologii żywności. | 1 |
T-W-10 | Rodzaje żywności. | 1 |
T-W-11 | Współczesne kierunki rozwoju technologii żywności. | 1 |
13 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Przeprowadzenie ćwiczeń | 26 |
A-L-2 | Przygotowanie się do ćwiczeń | 10 |
A-L-3 | Analiza wskazanej literatury | 10 |
A-L-4 | Przygotowanie się do kolokwiów | 15 |
61 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 13 |
A-W-2 | Analiza wskazanej literatury | 5 |
A-W-3 | Kontakt z nauczycielem | 3 |
A-W-4 | Przygotowanie się do egzaminu | 10 |
31 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z użyciem metod audiowizualnych |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Wykład - egzamin w formie wypowiedzi pisemnych (ilość zagadnień - 5). |
S-2 | Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne - ocena końcowa ustalana na podstawie Średniej z ocen 4 pisemnych kolokwiów końcowych |
S-3 | Ocena formująca: Ocena sprowozdania |
S-4 | Ocena formująca: ocena prezentacji |
S-5 | Ocena formująca: Ocena postawy na zajęciach. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZ_1A_C7_W01 Ma podstawową wiedzę w zakresie budowy głównych składników żywnośći, metod pozykiwania surowców roślinnych i zwierzęcych oraz zmianach w nich zachodzących podczas przetwarzania. | TZiZ_1A_W04, TZiZ_1A_W06, TZiZ_1A_W15 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W05, R1A_W06 | InzA_W02, InzA_W05 | C-2, C-1 | T-W-5, T-W-4, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
TZiZ_1A_C7_W02 Ma podstawową wiedzę na temat operacji jednostkowych i procesów technologicznych kształtujących właściwości funkcjonalne produktów | TZiZ_1A_W16, TZiZ_1A_W17, TZiZ_1A_W18 | R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W09 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05 | C-2, C-1 | T-W-8, T-W-6, T-W-7, T-W-9 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZ_1A_C7_U01 Potrafi wyszukiwać i wykorzystywać informacje źródłowe pracując indywidualnie i w zespole, jest w stanie opracować dokumentację zadań inżynierskich. | TZiZ_1A_U01, TZiZ_1A_U02, TZiZ_1A_U03 | R1A_U01, R1A_U02, R1A_U08 | InzA_U04 | C-2, C-1 | T-W-11, T-W-5, T-W-8, T-W-7, T-W-9, T-L-1, T-L-6, T-L-5 | M-1, M-2 | S-3, S-4 |
TZiZ_1A_C7_U02 Posiada umiejętność samokształcenia, potrafi scharakteryzować główne składniki żywności. | TZiZ_1A_U07, TZiZ_1A_U17 | R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07 | InzA_U02, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07 | C-2, C-1 | T-W-11, T-W-10, T-W-5, T-W-8, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-3, T-W-9, T-W-2, T-W-1, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-5 | M-1, M-2 | S-3, S-4 |
TZiZ_1A_C7_U03 Potrafi rozwiązywać problemy techniczne, projektowe dotyczące doboru maszyn i urządzeń w zakresie przetwórstwa żywności. | TZiZ_1A_U11, TZiZ_1A_U20, TZiZ_1A_U27 | R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-2, C-1 | T-W-9, T-L-4, T-L-5 | M-1, M-2 | S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZ_1A_C7_K01 Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania, ma świadomość przestrzegania zasad etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną i zespołową, potrafi myśleć w sposób przedsiębiorczy i przyjmować pozycję lidera. Potrafi ocenić skutki działalności. | TZiZ_1A_K01, TZiZ_1A_K02, TZiZ_1A_K03, TZiZ_1A_K04, TZiZ_1A_K05, TZiZ_1A_K06 | R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08 | InzA_K01, InzA_K02 | C-2, C-1 | T-W-11, T-W-10, T-W-5, T-W-8, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-3, T-W-9, T-W-2, T-W-1, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-5 | M-1, M-2 | S-5 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZ_1A_C7_W01 Ma podstawową wiedzę w zakresie budowy głównych składników żywnośći, metod pozykiwania surowców roślinnych i zwierzęcych oraz zmianach w nich zachodzących podczas przetwarzania. | 2,0 | Wiedza w zakresie budowy głównych składników żywności, metod pozykiwania surowców roślinnych i zwierzęcych oraz zmianach w nich zachodzących podczas przetwarzania jest niewystarczająca. |
3,0 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria. | |
3,5 | Zasób wiedzy studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami. | |
4,0 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów. | |
4,5 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami. | |
5,0 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu. | |
TZiZ_1A_C7_W02 Ma podstawową wiedzę na temat operacji jednostkowych i procesów technologicznych kształtujących właściwości funkcjonalne produktów | 2,0 | Wiedza na temat operacji jednostkowych i procesów technologicznych kształtujących właściwości funkcjonalne produktów jest niewystarczająca. |
3,0 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria. | |
3,5 | Zasób wiedzy studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami | |
4,0 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów. | |
4,5 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami. | |
5,0 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZ_1A_C7_U01 Potrafi wyszukiwać i wykorzystywać informacje źródłowe pracując indywidualnie i w zespole, jest w stanie opracować dokumentację zadań inżynierskich. | 2,0 | Umiejętność wyszukiwania i wykorzystania informacji źródłowych podczas pracy indywidualnej i w zespole, oraz opracowanie dokumentacji zadań inżynierskich jest niewystarczające. |
3,0 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria. | |
3,5 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami. | |
4,0 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów. | |
4,5 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami. | |
5,0 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu | |
TZiZ_1A_C7_U02 Posiada umiejętność samokształcenia, potrafi scharakteryzować główne składniki żywności. | 2,0 | Umiejętność samokształcenia oraz charakterystyki głównych składników żywności jest niewystarczająca. |
3,0 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria. | |
3,5 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami. | |
4,0 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów | |
4,5 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami. | |
5,0 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu. | |
TZiZ_1A_C7_U03 Potrafi rozwiązywać problemy techniczne, projektowe dotyczące doboru maszyn i urządzeń w zakresie przetwórstwa żywności. | 2,0 | Umejętność rozwiązywania problemów technicznych, projektowych dotyczących doboru maszyn i urządzeń w zakresie przetwórstwa żywności jest niewystarczająca. |
3,0 | Umejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria. | |
3,5 | Umejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami. | |
4,0 | Umejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów. | |
4,5 | Umejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami. | |
5,0 | Umejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZ_1A_C7_K01 Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania, ma świadomość przestrzegania zasad etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną i zespołową, potrafi myśleć w sposób przedsiębiorczy i przyjmować pozycję lidera. Potrafi ocenić skutki działalności. | 2,0 | Świadomość ciągłego dokształcania, przestrzegania zasad etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną i zespołową, myślenie w sposób przedsiębiorczy i przyjmowanie pozycji lidera oraz ocena skutków działalności jest niewystarczająca. |
3,0 | Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria. | |
3,5 | Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami. | |
4,0 | Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów. | |
4,5 | Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami. | |
5,0 | Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu. |
Literatura podstawowa
- Pijanowski E. i in, Ogólna technologia żywności, PWN, Warszawa, 1997, Wydanie szóste
- Czapski J i in., Surowce, technologia i dodatki a jakość żywności, AR Poznań, Poznań, 1999
- Świetlikowska U., Surowce spożywcze, SGGW Warszawa, Warszawa, 1995
- Sikorski Z. E., Chemmia żywności, NT, Warszawa, 2007, Wydanie piąte zmienione