Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: technologia i żywienie

Sylabus przedmiotu Projektowanie nowych produktów żywnościowych (blok):

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie nowych produktów żywnościowych (blok)
Specjalność żywienie człowieka i dietetyka
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Mięsa
Nauczyciel odpowiedzialny Kazimierz Lachowicz <Kazimierz.Lachowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marek Kotowicz <Marek.Kotowicz@zut.edu.pl>, Małgorzata Sobczak <Malgorzata.Sobczak@zut.edu.pl>, Joanna Żochowska-Kujawska <Joanna.Zochowska-Kujawska@zut.edu.pl>, Arkadiusz Żych <Arkadiusz.Zych@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 26 2,00,50egzamin
laboratoriaL7 39 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student, który rozpoczyna zajęcia z przedmiotu Projektowanie nowych produktów żywnościowych powinien znać: podstawy z ogólnej technologii zywności, charakterystykę surowców pochodzenia zwierzęcego, podstawy inżynierii procesowej, chemii ogólnej i analizy chemicznej żywności
W-2Student umie wykonywać obliczenia i opracowywać wyniki eksperymentu. Potrafi samodzielnie wyszukiwać i korzystać z dostępnych źródeł informacji oraz posługiwać sie literaturą fachową.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy i umiejętności związanej z wytwarzaniem przetworów mięsnych o zmienionej wartości odżywczej.
C-2Przekazanie wiedzy umiejętności i kompetencji z zakresu modyfikacji istniejących oraz opracowania nowych produktów mleczarskich, z uwzględnieniem trendów żywieniowych, a także oczekiwań i wygody konsumentów.
C-3Przekazanie wiedzy na temat zasad produkcji żywności a szczególnie żywności funkcjonalnej pochodzenia roślinnego oraz roli bioaktywnych składników żywności.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające - zasady wykonywania ćwiczeń, regulami obowiązujący na ćwiczeniach praktycznych.1
T-L-2Produkcja żywności o obniżonej kaloryczności i zmienionym składzie tłuszczowym6
T-L-3Produkcja wyrobów mięsnych i drobiowych o obniżonej zawartości soli kuchennej i zawartości azotynów3
T-L-4Produkcja wyrobów mięsnych i drobiowych o dodanej wartości odżywczej8
T-L-5Projektowanie mleka fermentowanego nowej generacji10
T-L-6Zawartość witaminy C w surowcach roślinnych.3
T-L-7Lepkość skrobi natywnych i modyfikowanych.3
T-L-8Właściwości fizyczne żywności ekstrudowanej.4
T-L-9Ćwiczenie podsumowujące1
39
wykłady
T-W-1Cel przedmiotu, treści programowe, efekty i kompetencje społeczne.1
T-W-2Etapy opracowywania nowych produktów spożywczych4
T-W-3Projektowanie produktów mięsnych i drobiowych o poprawionej wartości odżywczej.8
T-W-4Zasady projektowania nowych produktów żywnościowych w odniesieniu do produktów mleczarskich. Opracowanie nowych oraz modyfikowanie już istniejących produktów mleczarskich w kierunku poprawy cech sensorycznych i właściwości żywieniowych6
T-W-5Charakterystyka surowców roślinnych ich własności funkcjonalnych i technologicznych2
T-W-6Żywność wygodna, funkcjonalna i dietetyczna pochodzenia roślinnego.2
T-W-7Rola dodatków funkcjonalnych w technologii żywności2
T-W-8Podsumowanie1
26

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie się do każdego ćwiczenia na podstawie literatury40
A-L-3Przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń14
A-L-4Konsultacje4
A-L-5Zaliczenie2
90
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach26
A-W-2Studia literaturowe (ugruntowanie wiedzy z zakresu przedmiotu)18
A-W-3Udział w konsultacjach4
A-W-4Przygotowanie do egzaminu10
A-W-5Egzamin2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie oceny z kolokwium końcowego oraz aktywności na zajęciach.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z pytaniami otwartymi obejmującymi treści wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_D8zcid_W01
Zna zasady opracowywania produktów mięsnych i drobiowych o zmienionej wartości odżywczej
TZiZ_1A_W15, TZiZ_1A_W16, TZiZ_1A_W17, TZiZ_1A_W18, TZiZ_1A_W22R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07, R1A_W09InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-2, T-W-3M-1S-2
TZiZ_1A_D8zcid_W02
Student ma podstawową wiedzę dotyczącą pojęć związanych z modyfikacją już istniejących i projektowaniem nowych produktów mleczarskich oraz zasad ich opracowywania z uwzględnieniem potrzeb konsumentów.
TZiZ_1A_W15, TZiZ_1A_W16, TZiZ_1A_W17, TZiZ_1A_W18, TZiZ_1A_W22R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07, R1A_W09InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-2T-W-4M-1S-2
TZiZ_1A_D8zcid_W03
Ma wiedzę na temat zasad produkcji żywności funkcjonalnej pochodzenia roślinnego.
TZiZ_1A_W15, TZiZ_1A_W16, TZiZ_1A_W17, TZiZ_1A_W18, TZiZ_1A_W22R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07, R1A_W09InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-3T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_D8zcid_U01
Potrafi wyprodukować przetwory mięsne o zmienionej wartości odżywczej
TZiZ_1A_U01, TZiZ_1A_U02, TZiZ_1A_U03, TZiZ_1A_U05, TZiZ_1A_U17, TZiZ_1A_U18, TZiZ_1A_U19, TZiZ_1A_U20, TZiZ_1A_U22, TZiZ_1A_U24, TZiZ_1A_U25, TZiZ_1A_U27, TZiZ_1A_U28, TZiZ_1A_U29R1A_U01, R1A_U02, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-L-1, T-L-4, T-L-9, T-L-3, T-L-2M-2S-1
TZiZ_1A_D8zcid_U02
Student potrafi zaprojektować produkty mleczarskie o pożądanych właściwościach. Potrafi podejmować działania dotyczące rozwiązywania problemów techniczno-technologicznych związanych z ich wyprodukowaniem.
TZiZ_1A_U01, TZiZ_1A_U02, TZiZ_1A_U03, TZiZ_1A_U05, TZiZ_1A_U17, TZiZ_1A_U18, TZiZ_1A_U19, TZiZ_1A_U20, TZiZ_1A_U24, TZiZ_1A_U25, TZiZ_1A_U27, TZiZ_1A_U28, TZiZ_1A_U29R1A_U01, R1A_U02, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2T-L-5M-2S-1
TZiZ_1A_D8zcid_U03
Potrafi zaplanować proces produkcyjny nowych przetworów spożywczych.
TZiZ_1A_U01, TZiZ_1A_U02, TZiZ_1A_U03, TZiZ_1A_U05, TZiZ_1A_U17, TZiZ_1A_U20, TZiZ_1A_U22, TZiZ_1A_U24, TZiZ_1A_U25, TZiZ_1A_U27, TZiZ_1A_U28, TZiZ_1A_U29R1A_U01, R1A_U02, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-3T-L-6, T-L-7, T-L-8M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_D8zcid_K01
Ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności oraz konieczności samokształcenia, a także odpowiedzialności za pracę, której skutki potrafi ocenić. Potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Myśli i działa przedsiębiorczo, zachowuje się w sposób profesjonalny i rozumie rolę społeczną absolwenta.
TZiZ_1A_K01, TZiZ_1A_K02, TZiZ_1A_K03, TZiZ_1A_K04, TZiZ_1A_K05, TZiZ_1A_K06R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-1T-W-2, T-W-8, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-L-1, T-L-4, T-L-9, T-L-3, T-L-5, T-L-2, T-L-6, T-L-7, T-L-8M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_D8zcid_W01
Zna zasady opracowywania produktów mięsnych i drobiowych o zmienionej wartości odżywczej
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie opracowywania produktów mięsnych i drobiowych o zmienionej wartości odżywczej
3,0Student opanował nieliczne aspekty wiedzy zwiazanej z opracowywaniem produktów mięsnych i drobiowych o zmienionej wartości odżywczej
3,5Student opanował większość zagadnień zwiazanych z pracowywaniem produktów mięsnych i drobiowych o zmienionej wartości odżywczej
4,0Student opanował podstawową wiedzę zakresie opracowywania produktów mięsnych i drobiowych o zmienionej wartości odżywczej
4,5Student opanował podstawową wiedzę związaną z opracowywaniem produktów mięsnych i drobiowych o zmienionej wartości odżywczej oraz potrafi ją kojarzyć
5,0Student samodzielnie i bardzo dobrze opisuje, wykorzystuje i analizuje nabytą wiedzę w zakresie opracowywania produktów mięsnych i drobiowych o zmienionej wartości odżywczej.
TZiZ_1A_D8zcid_W02
Student ma podstawową wiedzę dotyczącą pojęć związanych z modyfikacją już istniejących i projektowaniem nowych produktów mleczarskich oraz zasad ich opracowywania z uwzględnieniem potrzeb konsumentów.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczącej pojęć związanych z modyfikacją już istniejących i projektowaniem nowych produktów mleczarskich oraz zasad ich opracowywania z uwzględnieniem potrzeb konsumentów.
3,0Student opanował nieliczne aspekty wiedzy na temat pojęć związanych z modyfikacją już istniejących i projektowaniem nowych produktów mleczarskich oraz zasad ich opracowywania z uwzględnieniem potrzeb konsumentów.
3,5Student opanował większość zagadnień związanych z modyfikacją już istniejących i projektowaniem nowych produktów mleczarskich oraz zasad ich opracowywania z uwzględnieniem potrzeb konsumentów.
4,0Student opanował podstawową wiedzę na temat pojęć związanych z modyfikacją już istniejących i projektowaniem nowych produktów mleczarskich oraz zasad ich opracowywania z uwzględnieniem potrzeb konsumentów.
4,5Student opanował podstawową wiedzę związaną z modyfikacją już istniejących i projektowaniem nowych produktów mleczarskich oraz zasad ich opracowywania z uwzględnieniem potrzeb konsumentów.. Potrafi kojarzyć zdobyte wiadomości.
5,0Student samodzielnie i bardzo dobrze opisuje, wykorzystuje i analizuje nabytą wiedzę w zakresie znajomości pojęć związanych z modyfikacją już istniejących i projektowaniem nowych produktów mleczarskich oraz zasad ich opracowywania z uwzględnieniem potrzeb konsumentów.
TZiZ_1A_D8zcid_W03
Ma wiedzę na temat zasad produkcji żywności funkcjonalnej pochodzenia roślinnego.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy na temat zasad produkcji żywności funkcjonalnej pochodzenia roślinnego.
3,0Student opanował nieliczne aspekty wiedzy na temat zasad produkcji żywności funkcjonalnej pochodzenia roślinnego.
3,5Student opanował większość zagadnień związanych ze znajomością zasad produkcji żywności funkcjonalnej pochodzenia roślinnego.
4,0Student opanował podstawową wiedzę na temat zasad produkcji żywności funkcjonalnej pochodzenia roślinnego.
4,5Student opanował podstawową wiedzę związaną ze znajomością zasad produkcji żywności funkcjonalnej pochodzenia roślinnego. Potrafi kojarzyć zdobyte wiadomości.
5,0Student samodzielnie i bardzo dobrze opisuje, wykorzystuje i analizuje nabytą wiedzę w zakresie znajomości zasad produkcji żywności funkcjonalnej pochodzenia roślinnego.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_D8zcid_U01
Potrafi wyprodukować przetwory mięsne o zmienionej wartości odżywczej
2,0Student nie potrafi wykonać prostych czynności związanych z produkcją przetworów mięsnych o zmienionej wartości odżywczej.
3,0Student potrafi wykonać niektóre czynności związane z produkcją przetworów mięsnych o zmienionej wartości odżywczej. Potrafi opracować w prosty sposób uzyskane wyniki przy dużej pomocy prowadzącego.
3,5Student potrafi wykonać czynności związane z produkcją przetworów mięsnych o zmienionej wartości odżywczej i opracować uzyskane wyniki przy pomocy prowadzącego.
4,0Student potrafi wykonać zadane ćwiczenia praktyczne, opracować ich rezultaty z niewielka pomocą prowadzącego.
4,5Student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenia praktyczne. Potrafi dokonać jego oceny z niewielka pomocą prowadzącego.
5,0Student bez żadnej pomocy wykonuje, opisuje i analizuje zdane ćwiczenia w sposób bezbłędny.
TZiZ_1A_D8zcid_U02
Student potrafi zaprojektować produkty mleczarskie o pożądanych właściwościach. Potrafi podejmować działania dotyczące rozwiązywania problemów techniczno-technologicznych związanych z ich wyprodukowaniem.
2,0Student nie potrafi wykonać prostych czynności związanych z projektowaniem produktów mleczarskich o pożądanych właściwościach. Nie potrafi podejmować działań dotyczących rozwiązywania problemów techniczno-technologicznych związanych z ich wyprodukowaniem.
3,0Student potrafi wykonać niektóre czynności związane z projektowaniem produktów mleczarskich o pożądanych właściwościach, a także z podejmowanień działań dotyczących rozwiązywania problemów techniczno-technologicznych związanych z ich wyprodukowaniem.
3,5Student potrafi wykonać czynności związane z z projektowaniem produktów mleczarskich o pożądanych właściwościach, a także z podejmowanień działań dotyczących rozwiązywania problemów techniczno-technologicznych związanych z ich wyprodukowaniem.
4,0Student potrafi wykonać zadane ćwiczenie praktyczne, opracować jego rezultaty z niewielką pomocą prowadzącego
4,5Student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenie praktyczne i dokonać jego oceny z niewielką pomocą prowadzącego.
5,0Student bez żadnej pomocy wykonuje, opisuje i analizuje zadane ćwiczenia w sposób bezbłędny
TZiZ_1A_D8zcid_U03
Potrafi zaplanować proces produkcyjny nowych przetworów spożywczych.
2,0Student nie potrafi wykonać prostych czynności związanych z planowaniem procesu produkcyjnego nowych przetworów spożywczych.
3,0Student potrafi wykonać niektóre czynności związane z planowaniem procesu produkcyjnego nowych przetworów spożywczych. Potrafi opracować w prosty sposób uzyskane wyniki przy dużej pomocy prowadzącego
3,5Student potrafi wykonać czynności związane z planowaniem procesu produkcyjnego nowych przetworów spożywczych. Potrafi opracować uzyskane wyniki przy pomocy prowadzącego
4,0Student potrafi wykonać zadane ćwiczenie praktyczne, opracować jego rezultaty z niewielką pomocą prowadzącego
4,5Student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenie praktyczne i dokonać jego oceny z niewielką pomocą prowadzącego.
5,0Student bez żadnej pomocy wykonuje, opisuje i analizuje zadane ćwiczenia w sposób bezbłędny

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_D8zcid_K01
Ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności oraz konieczności samokształcenia, a także odpowiedzialności za pracę, której skutki potrafi ocenić. Potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Myśli i działa przedsiębiorczo, zachowuje się w sposób profesjonalny i rozumie rolę społeczną absolwenta.
2,0Student nie wykazuje pozytywnych postaw pracy w zespole. Nie stosuje się do zasad BHP obowiazujących w laboratorium chemicznym. Nie stosuje się do poleceń prowadzącego zajęcia. Systematycznie opuszcza zajęcia.
3,0Wykazuje bierną postawę w procesie nauki. Wykazuje minimalne zaangażowanie w pracy zespołowej. Wybiórczo stosuje segregację i utylizacje odpadów. Nie przywiązuje większej uwagi do wyników prowadzonych eksperymentów oraz do zasad BHP. Nie dba należycie o środowisko.
3,5Wykazuje sie umiarkowanym zaangażowaniem w proces nauki. Potrafi wspołpracować z innymi osobami. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i przejawia pozytywną postawę w kwestii ochrony środowiska i utylizacji odpadów.
4,0Student jest aktywny w procesie nauki i potrafi wspołpracować w zespole. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP, dba o środowisko i stosuje utylizację odpadów powstających w procesie prowadzonych eksperymentów.
4,5Student jest aktywny i zaangazowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z dużym zaangażowaniem dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i prawidłowo utylizuje odpady powstające w trakcie eksperymentów.
5,0Student jest bardzo aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z determinacją dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do wszystkich obowiązujących w laboratorium zasad BHP. Bierze czynny udział w zajęciach. Skrupulatnie stosuje zasady segregacji i utylizacji odpadów powstajacych w trakcie eksperymentów.

Literatura podstawowa

  1. Pisula A., Pospiech E. i in., Mieso - podstawy nauki i technologii, SGGW, Warszawa, 2011, 1
  2. Prost E.K., Zwierzeta rzeźne i mieso - ocena i higiena, Lubelskie Towarzystwo Naukowe, Lublin, 2006
  3. Varnam A.H., Sutherland J. P, Meat and meat products – technology, chemistry and microbiology, Chapman & Hall, 1995, London
  4. Sikorski Z.E, Chemiczne i funkcjonalne właściwości składników żywności, WN-T, 1994
  5. Price J.F., Schweigert B.S, The science of meat and meat products, Food & Nutrition Press, Westport, 2011, 3
  6. Kołczak T, Biologiczne podstawy technologii mięsa, skrypt AR Kraków, 1983
  7. Pearson A.M., Gillett T.A., Processed meats, Chapman & Hall, New York, 1993
  8. Sikorski Z., Chemia żywności, WNT Warszawa
  9. Pijanowski E. i in., Ogólna technologia żywności, PWNT Warszawa, 1997
  10. Świetlikowska U., Surowce spożywcze, SGGW Warszawa, 1995
  11. Świderski F. i in., Żywność wygodna i żywność funkcjonalna, WNT Warszawa, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Gospodarka Mięsna; Mieso i Wędliny; Przemysł Spożywczy - wybrane artykuły
  2. Fleischwirtschaft
  3. Meat Science; Animal Sciences; Polish Journal of Food and Nutritional Sciences

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające - zasady wykonywania ćwiczeń, regulami obowiązujący na ćwiczeniach praktycznych.1
T-L-2Produkcja żywności o obniżonej kaloryczności i zmienionym składzie tłuszczowym6
T-L-3Produkcja wyrobów mięsnych i drobiowych o obniżonej zawartości soli kuchennej i zawartości azotynów3
T-L-4Produkcja wyrobów mięsnych i drobiowych o dodanej wartości odżywczej8
T-L-5Projektowanie mleka fermentowanego nowej generacji10
T-L-6Zawartość witaminy C w surowcach roślinnych.3
T-L-7Lepkość skrobi natywnych i modyfikowanych.3
T-L-8Właściwości fizyczne żywności ekstrudowanej.4
T-L-9Ćwiczenie podsumowujące1
39

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cel przedmiotu, treści programowe, efekty i kompetencje społeczne.1
T-W-2Etapy opracowywania nowych produktów spożywczych4
T-W-3Projektowanie produktów mięsnych i drobiowych o poprawionej wartości odżywczej.8
T-W-4Zasady projektowania nowych produktów żywnościowych w odniesieniu do produktów mleczarskich. Opracowanie nowych oraz modyfikowanie już istniejących produktów mleczarskich w kierunku poprawy cech sensorycznych i właściwości żywieniowych6
T-W-5Charakterystyka surowców roślinnych ich własności funkcjonalnych i technologicznych2
T-W-6Żywność wygodna, funkcjonalna i dietetyczna pochodzenia roślinnego.2
T-W-7Rola dodatków funkcjonalnych w technologii żywności2
T-W-8Podsumowanie1
26

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie się do każdego ćwiczenia na podstawie literatury40
A-L-3Przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń14
A-L-4Konsultacje4
A-L-5Zaliczenie2
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach26
A-W-2Studia literaturowe (ugruntowanie wiedzy z zakresu przedmiotu)18
A-W-3Udział w konsultacjach4
A-W-4Przygotowanie do egzaminu10
A-W-5Egzamin2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_D8zcid_W01Zna zasady opracowywania produktów mięsnych i drobiowych o zmienionej wartości odżywczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_W15Ma wiedzę w zakresie terminologii, charakterystyki metod pozyskiwania, klasyfikacji surowców pochodzenia roślinnego, zwierzęcego i produktów ubocznych oraz zmian w nich zachodzących podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania.
TZiZ_1A_W16Ma podstawową wiedzę w zakresie technologii inżynierskich szczególnie technologii produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego, technologii gastronomicznej i biotechnologii oraz przetwarzania produktów ubocznych i odpadów przemysłu spożywczego Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu zadań inżynierskich.
TZiZ_1A_W17Ma podstawową wiedzę na temat wpływu operacji jednostkowych i procesów technologicznych na jakość wyrobów gotowych. Zna zasady doboru surowców i metod produkcji, kształtowania właściwości funkcjonalnych i odżywczych oraz zasady projektowania produktów spożywczych. Ma wiedzę o metodach kalkulacji kosztów produkcji oraz zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości.
TZiZ_1A_W18Posiada uporządkowaną wiedzę na temat metod zabezpieczania surowców i produktów spożywczych podczas transportu, przechowywania i dystrybucji. Ma wiedzę w zakresie materiałów do produkcji opakowań, ich podziału, oceny, certyfikacji, oznakowania oraz doboru. Zna podstawowe systemy pakowania żywności.
TZiZ_1A_W22Zna i rozumie zasady oddziaływania pomiędzy środowiskiem a składnikami żywności oraz żywnością i człowiekiem.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
R1A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności związanej z wytwarzaniem przetworów mięsnych o zmienionej wartości odżywczej.
Treści programoweT-W-2Etapy opracowywania nowych produktów spożywczych
T-W-3Projektowanie produktów mięsnych i drobiowych o poprawionej wartości odżywczej.
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z pytaniami otwartymi obejmującymi treści wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie opracowywania produktów mięsnych i drobiowych o zmienionej wartości odżywczej
3,0Student opanował nieliczne aspekty wiedzy zwiazanej z opracowywaniem produktów mięsnych i drobiowych o zmienionej wartości odżywczej
3,5Student opanował większość zagadnień zwiazanych z pracowywaniem produktów mięsnych i drobiowych o zmienionej wartości odżywczej
4,0Student opanował podstawową wiedzę zakresie opracowywania produktów mięsnych i drobiowych o zmienionej wartości odżywczej
4,5Student opanował podstawową wiedzę związaną z opracowywaniem produktów mięsnych i drobiowych o zmienionej wartości odżywczej oraz potrafi ją kojarzyć
5,0Student samodzielnie i bardzo dobrze opisuje, wykorzystuje i analizuje nabytą wiedzę w zakresie opracowywania produktów mięsnych i drobiowych o zmienionej wartości odżywczej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_D8zcid_W02Student ma podstawową wiedzę dotyczącą pojęć związanych z modyfikacją już istniejących i projektowaniem nowych produktów mleczarskich oraz zasad ich opracowywania z uwzględnieniem potrzeb konsumentów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_W15Ma wiedzę w zakresie terminologii, charakterystyki metod pozyskiwania, klasyfikacji surowców pochodzenia roślinnego, zwierzęcego i produktów ubocznych oraz zmian w nich zachodzących podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania.
TZiZ_1A_W16Ma podstawową wiedzę w zakresie technologii inżynierskich szczególnie technologii produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego, technologii gastronomicznej i biotechnologii oraz przetwarzania produktów ubocznych i odpadów przemysłu spożywczego Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu zadań inżynierskich.
TZiZ_1A_W17Ma podstawową wiedzę na temat wpływu operacji jednostkowych i procesów technologicznych na jakość wyrobów gotowych. Zna zasady doboru surowców i metod produkcji, kształtowania właściwości funkcjonalnych i odżywczych oraz zasady projektowania produktów spożywczych. Ma wiedzę o metodach kalkulacji kosztów produkcji oraz zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości.
TZiZ_1A_W18Posiada uporządkowaną wiedzę na temat metod zabezpieczania surowców i produktów spożywczych podczas transportu, przechowywania i dystrybucji. Ma wiedzę w zakresie materiałów do produkcji opakowań, ich podziału, oceny, certyfikacji, oznakowania oraz doboru. Zna podstawowe systemy pakowania żywności.
TZiZ_1A_W22Zna i rozumie zasady oddziaływania pomiędzy środowiskiem a składnikami żywności oraz żywnością i człowiekiem.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
R1A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy umiejętności i kompetencji z zakresu modyfikacji istniejących oraz opracowania nowych produktów mleczarskich, z uwzględnieniem trendów żywieniowych, a także oczekiwań i wygody konsumentów.
Treści programoweT-W-4Zasady projektowania nowych produktów żywnościowych w odniesieniu do produktów mleczarskich. Opracowanie nowych oraz modyfikowanie już istniejących produktów mleczarskich w kierunku poprawy cech sensorycznych i właściwości żywieniowych
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z pytaniami otwartymi obejmującymi treści wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczącej pojęć związanych z modyfikacją już istniejących i projektowaniem nowych produktów mleczarskich oraz zasad ich opracowywania z uwzględnieniem potrzeb konsumentów.
3,0Student opanował nieliczne aspekty wiedzy na temat pojęć związanych z modyfikacją już istniejących i projektowaniem nowych produktów mleczarskich oraz zasad ich opracowywania z uwzględnieniem potrzeb konsumentów.
3,5Student opanował większość zagadnień związanych z modyfikacją już istniejących i projektowaniem nowych produktów mleczarskich oraz zasad ich opracowywania z uwzględnieniem potrzeb konsumentów.
4,0Student opanował podstawową wiedzę na temat pojęć związanych z modyfikacją już istniejących i projektowaniem nowych produktów mleczarskich oraz zasad ich opracowywania z uwzględnieniem potrzeb konsumentów.
4,5Student opanował podstawową wiedzę związaną z modyfikacją już istniejących i projektowaniem nowych produktów mleczarskich oraz zasad ich opracowywania z uwzględnieniem potrzeb konsumentów.. Potrafi kojarzyć zdobyte wiadomości.
5,0Student samodzielnie i bardzo dobrze opisuje, wykorzystuje i analizuje nabytą wiedzę w zakresie znajomości pojęć związanych z modyfikacją już istniejących i projektowaniem nowych produktów mleczarskich oraz zasad ich opracowywania z uwzględnieniem potrzeb konsumentów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_D8zcid_W03Ma wiedzę na temat zasad produkcji żywności funkcjonalnej pochodzenia roślinnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_W15Ma wiedzę w zakresie terminologii, charakterystyki metod pozyskiwania, klasyfikacji surowców pochodzenia roślinnego, zwierzęcego i produktów ubocznych oraz zmian w nich zachodzących podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania.
TZiZ_1A_W16Ma podstawową wiedzę w zakresie technologii inżynierskich szczególnie technologii produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego, technologii gastronomicznej i biotechnologii oraz przetwarzania produktów ubocznych i odpadów przemysłu spożywczego Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu zadań inżynierskich.
TZiZ_1A_W17Ma podstawową wiedzę na temat wpływu operacji jednostkowych i procesów technologicznych na jakość wyrobów gotowych. Zna zasady doboru surowców i metod produkcji, kształtowania właściwości funkcjonalnych i odżywczych oraz zasady projektowania produktów spożywczych. Ma wiedzę o metodach kalkulacji kosztów produkcji oraz zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości.
TZiZ_1A_W18Posiada uporządkowaną wiedzę na temat metod zabezpieczania surowców i produktów spożywczych podczas transportu, przechowywania i dystrybucji. Ma wiedzę w zakresie materiałów do produkcji opakowań, ich podziału, oceny, certyfikacji, oznakowania oraz doboru. Zna podstawowe systemy pakowania żywności.
TZiZ_1A_W22Zna i rozumie zasady oddziaływania pomiędzy środowiskiem a składnikami żywności oraz żywnością i człowiekiem.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
R1A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Przekazanie wiedzy na temat zasad produkcji żywności a szczególnie żywności funkcjonalnej pochodzenia roślinnego oraz roli bioaktywnych składników żywności.
Treści programoweT-W-5Charakterystyka surowców roślinnych ich własności funkcjonalnych i technologicznych
T-W-6Żywność wygodna, funkcjonalna i dietetyczna pochodzenia roślinnego.
T-W-7Rola dodatków funkcjonalnych w technologii żywności
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z pytaniami otwartymi obejmującymi treści wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy na temat zasad produkcji żywności funkcjonalnej pochodzenia roślinnego.
3,0Student opanował nieliczne aspekty wiedzy na temat zasad produkcji żywności funkcjonalnej pochodzenia roślinnego.
3,5Student opanował większość zagadnień związanych ze znajomością zasad produkcji żywności funkcjonalnej pochodzenia roślinnego.
4,0Student opanował podstawową wiedzę na temat zasad produkcji żywności funkcjonalnej pochodzenia roślinnego.
4,5Student opanował podstawową wiedzę związaną ze znajomością zasad produkcji żywności funkcjonalnej pochodzenia roślinnego. Potrafi kojarzyć zdobyte wiadomości.
5,0Student samodzielnie i bardzo dobrze opisuje, wykorzystuje i analizuje nabytą wiedzę w zakresie znajomości zasad produkcji żywności funkcjonalnej pochodzenia roślinnego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_D8zcid_U01Potrafi wyprodukować przetwory mięsne o zmienionej wartości odżywczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZiZ_1A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
TZiZ_1A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
TZiZ_1A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
TZiZ_1A_U17Potrafi scharakteryzować, ocenić i sklasyfikować surowce pochodzenia roślinnego, zwierzęcego i produkty uboczne, określić zachodzące w nich przemiany i oszacować ich przydatność technologiczną.
TZiZ_1A_U18Potrafi zaplanować proces produkcyjny przetworów spożywczych i skalkulować koszty ich wytwarzania.
TZiZ_1A_U19Potrafi zaprojektować produkt spożywczy o pożądanej charakterystyce z uwzględnieniem rachunku ekonomicznego.
TZiZ_1A_U20Potrafi podejmować działania mające na celu rozwiązywanie problemów techniczno-technologicznych w przetwórstwie surowców żywnościowych pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. Zna wady i zalety podejmowanych działań.
TZiZ_1A_U22Potrafi dobrać odpowiedni rodzaj opakowania i system pakowania, oraz wybrać dla danych warunków najlepszą metodę zabezpieczenia surowców i produktów spożywczych.
TZiZ_1A_U24Stosuje zasady bhp i higieny pracy.
TZiZ_1A_U25Potrafi przy formułowaniu, rozwiązywaniu problemów technologicznych dostrzegać ich aspekty pozatechniczne w tym, środowiskowe, ekonomiczne i prawne.
TZiZ_1A_U27Potrafi dobrać maszyny i urządzenia niezbędne do prawidłowego przeprowadzenia procesu technologicznego związanego z przetwórstwem żywności.
TZiZ_1A_U28Potrafi zaprojektować linie technologiczne dobierając adekwatne do danego procesu maszyny i urządzenia.
TZiZ_1A_U29Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie problemów zawodowych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności związanej z wytwarzaniem przetworów mięsnych o zmienionej wartości odżywczej.
Treści programoweT-L-1Ćwiczenie wprowadzające - zasady wykonywania ćwiczeń, regulami obowiązujący na ćwiczeniach praktycznych.
T-L-4Produkcja wyrobów mięsnych i drobiowych o dodanej wartości odżywczej
T-L-9Ćwiczenie podsumowujące
T-L-3Produkcja wyrobów mięsnych i drobiowych o obniżonej zawartości soli kuchennej i zawartości azotynów
T-L-2Produkcja żywności o obniżonej kaloryczności i zmienionym składzie tłuszczowym
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie oceny z kolokwium końcowego oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykonać prostych czynności związanych z produkcją przetworów mięsnych o zmienionej wartości odżywczej.
3,0Student potrafi wykonać niektóre czynności związane z produkcją przetworów mięsnych o zmienionej wartości odżywczej. Potrafi opracować w prosty sposób uzyskane wyniki przy dużej pomocy prowadzącego.
3,5Student potrafi wykonać czynności związane z produkcją przetworów mięsnych o zmienionej wartości odżywczej i opracować uzyskane wyniki przy pomocy prowadzącego.
4,0Student potrafi wykonać zadane ćwiczenia praktyczne, opracować ich rezultaty z niewielka pomocą prowadzącego.
4,5Student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenia praktyczne. Potrafi dokonać jego oceny z niewielka pomocą prowadzącego.
5,0Student bez żadnej pomocy wykonuje, opisuje i analizuje zdane ćwiczenia w sposób bezbłędny.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_D8zcid_U02Student potrafi zaprojektować produkty mleczarskie o pożądanych właściwościach. Potrafi podejmować działania dotyczące rozwiązywania problemów techniczno-technologicznych związanych z ich wyprodukowaniem.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZiZ_1A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
TZiZ_1A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
TZiZ_1A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
TZiZ_1A_U17Potrafi scharakteryzować, ocenić i sklasyfikować surowce pochodzenia roślinnego, zwierzęcego i produkty uboczne, określić zachodzące w nich przemiany i oszacować ich przydatność technologiczną.
TZiZ_1A_U18Potrafi zaplanować proces produkcyjny przetworów spożywczych i skalkulować koszty ich wytwarzania.
TZiZ_1A_U19Potrafi zaprojektować produkt spożywczy o pożądanej charakterystyce z uwzględnieniem rachunku ekonomicznego.
TZiZ_1A_U20Potrafi podejmować działania mające na celu rozwiązywanie problemów techniczno-technologicznych w przetwórstwie surowców żywnościowych pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. Zna wady i zalety podejmowanych działań.
TZiZ_1A_U24Stosuje zasady bhp i higieny pracy.
TZiZ_1A_U25Potrafi przy formułowaniu, rozwiązywaniu problemów technologicznych dostrzegać ich aspekty pozatechniczne w tym, środowiskowe, ekonomiczne i prawne.
TZiZ_1A_U27Potrafi dobrać maszyny i urządzenia niezbędne do prawidłowego przeprowadzenia procesu technologicznego związanego z przetwórstwem żywności.
TZiZ_1A_U28Potrafi zaprojektować linie technologiczne dobierając adekwatne do danego procesu maszyny i urządzenia.
TZiZ_1A_U29Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie problemów zawodowych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy umiejętności i kompetencji z zakresu modyfikacji istniejących oraz opracowania nowych produktów mleczarskich, z uwzględnieniem trendów żywieniowych, a także oczekiwań i wygody konsumentów.
Treści programoweT-L-5Projektowanie mleka fermentowanego nowej generacji
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie oceny z kolokwium końcowego oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykonać prostych czynności związanych z projektowaniem produktów mleczarskich o pożądanych właściwościach. Nie potrafi podejmować działań dotyczących rozwiązywania problemów techniczno-technologicznych związanych z ich wyprodukowaniem.
3,0Student potrafi wykonać niektóre czynności związane z projektowaniem produktów mleczarskich o pożądanych właściwościach, a także z podejmowanień działań dotyczących rozwiązywania problemów techniczno-technologicznych związanych z ich wyprodukowaniem.
3,5Student potrafi wykonać czynności związane z z projektowaniem produktów mleczarskich o pożądanych właściwościach, a także z podejmowanień działań dotyczących rozwiązywania problemów techniczno-technologicznych związanych z ich wyprodukowaniem.
4,0Student potrafi wykonać zadane ćwiczenie praktyczne, opracować jego rezultaty z niewielką pomocą prowadzącego
4,5Student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenie praktyczne i dokonać jego oceny z niewielką pomocą prowadzącego.
5,0Student bez żadnej pomocy wykonuje, opisuje i analizuje zadane ćwiczenia w sposób bezbłędny
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_D8zcid_U03Potrafi zaplanować proces produkcyjny nowych przetworów spożywczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZiZ_1A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
TZiZ_1A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
TZiZ_1A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
TZiZ_1A_U17Potrafi scharakteryzować, ocenić i sklasyfikować surowce pochodzenia roślinnego, zwierzęcego i produkty uboczne, określić zachodzące w nich przemiany i oszacować ich przydatność technologiczną.
TZiZ_1A_U20Potrafi podejmować działania mające na celu rozwiązywanie problemów techniczno-technologicznych w przetwórstwie surowców żywnościowych pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. Zna wady i zalety podejmowanych działań.
TZiZ_1A_U22Potrafi dobrać odpowiedni rodzaj opakowania i system pakowania, oraz wybrać dla danych warunków najlepszą metodę zabezpieczenia surowców i produktów spożywczych.
TZiZ_1A_U24Stosuje zasady bhp i higieny pracy.
TZiZ_1A_U25Potrafi przy formułowaniu, rozwiązywaniu problemów technologicznych dostrzegać ich aspekty pozatechniczne w tym, środowiskowe, ekonomiczne i prawne.
TZiZ_1A_U27Potrafi dobrać maszyny i urządzenia niezbędne do prawidłowego przeprowadzenia procesu technologicznego związanego z przetwórstwem żywności.
TZiZ_1A_U28Potrafi zaprojektować linie technologiczne dobierając adekwatne do danego procesu maszyny i urządzenia.
TZiZ_1A_U29Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie problemów zawodowych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-3Przekazanie wiedzy na temat zasad produkcji żywności a szczególnie żywności funkcjonalnej pochodzenia roślinnego oraz roli bioaktywnych składników żywności.
Treści programoweT-L-6Zawartość witaminy C w surowcach roślinnych.
T-L-7Lepkość skrobi natywnych i modyfikowanych.
T-L-8Właściwości fizyczne żywności ekstrudowanej.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie oceny z kolokwium końcowego oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykonać prostych czynności związanych z planowaniem procesu produkcyjnego nowych przetworów spożywczych.
3,0Student potrafi wykonać niektóre czynności związane z planowaniem procesu produkcyjnego nowych przetworów spożywczych. Potrafi opracować w prosty sposób uzyskane wyniki przy dużej pomocy prowadzącego
3,5Student potrafi wykonać czynności związane z planowaniem procesu produkcyjnego nowych przetworów spożywczych. Potrafi opracować uzyskane wyniki przy pomocy prowadzącego
4,0Student potrafi wykonać zadane ćwiczenie praktyczne, opracować jego rezultaty z niewielką pomocą prowadzącego
4,5Student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenie praktyczne i dokonać jego oceny z niewielką pomocą prowadzącego.
5,0Student bez żadnej pomocy wykonuje, opisuje i analizuje zadane ćwiczenia w sposób bezbłędny
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_D8zcid_K01Ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności oraz konieczności samokształcenia, a także odpowiedzialności za pracę, której skutki potrafi ocenić. Potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Myśli i działa przedsiębiorczo, zachowuje się w sposób profesjonalny i rozumie rolę społeczną absolwenta.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
TZiZ_1A_K02Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
TZiZ_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz określić priorytety służące realizacji określonych zadań.
TZiZ_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka.
TZiZ_1A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
TZiZ_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. Potrafi przyjąć rolę lidera.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności związanej z wytwarzaniem przetworów mięsnych o zmienionej wartości odżywczej.
Treści programoweT-W-2Etapy opracowywania nowych produktów spożywczych
T-W-8Podsumowanie
T-W-5Charakterystyka surowców roślinnych ich własności funkcjonalnych i technologicznych
T-W-4Zasady projektowania nowych produktów żywnościowych w odniesieniu do produktów mleczarskich. Opracowanie nowych oraz modyfikowanie już istniejących produktów mleczarskich w kierunku poprawy cech sensorycznych i właściwości żywieniowych
T-W-3Projektowanie produktów mięsnych i drobiowych o poprawionej wartości odżywczej.
T-W-1Cel przedmiotu, treści programowe, efekty i kompetencje społeczne.
T-W-6Żywność wygodna, funkcjonalna i dietetyczna pochodzenia roślinnego.
T-W-7Rola dodatków funkcjonalnych w technologii żywności
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające - zasady wykonywania ćwiczeń, regulami obowiązujący na ćwiczeniach praktycznych.
T-L-4Produkcja wyrobów mięsnych i drobiowych o dodanej wartości odżywczej
T-L-9Ćwiczenie podsumowujące
T-L-3Produkcja wyrobów mięsnych i drobiowych o obniżonej zawartości soli kuchennej i zawartości azotynów
T-L-5Projektowanie mleka fermentowanego nowej generacji
T-L-2Produkcja żywności o obniżonej kaloryczności i zmienionym składzie tłuszczowym
T-L-6Zawartość witaminy C w surowcach roślinnych.
T-L-7Lepkość skrobi natywnych i modyfikowanych.
T-L-8Właściwości fizyczne żywności ekstrudowanej.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie oceny z kolokwium końcowego oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje pozytywnych postaw pracy w zespole. Nie stosuje się do zasad BHP obowiazujących w laboratorium chemicznym. Nie stosuje się do poleceń prowadzącego zajęcia. Systematycznie opuszcza zajęcia.
3,0Wykazuje bierną postawę w procesie nauki. Wykazuje minimalne zaangażowanie w pracy zespołowej. Wybiórczo stosuje segregację i utylizacje odpadów. Nie przywiązuje większej uwagi do wyników prowadzonych eksperymentów oraz do zasad BHP. Nie dba należycie o środowisko.
3,5Wykazuje sie umiarkowanym zaangażowaniem w proces nauki. Potrafi wspołpracować z innymi osobami. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i przejawia pozytywną postawę w kwestii ochrony środowiska i utylizacji odpadów.
4,0Student jest aktywny w procesie nauki i potrafi wspołpracować w zespole. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP, dba o środowisko i stosuje utylizację odpadów powstających w procesie prowadzonych eksperymentów.
4,5Student jest aktywny i zaangazowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z dużym zaangażowaniem dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i prawidłowo utylizuje odpady powstające w trakcie eksperymentów.
5,0Student jest bardzo aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z determinacją dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do wszystkich obowiązujących w laboratorium zasad BHP. Bierze czynny udział w zajęciach. Skrupulatnie stosuje zasady segregacji i utylizacji odpadów powstajacych w trakcie eksperymentów.