Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: technologia i żywienie

Sylabus przedmiotu Prawo żywnościowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Prawo żywnościowe
Specjalność żywienie człowieka i dietetyka
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Barbara Czerniejewska-Surma <Barbara.Czerniejewska-Surma@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dominika Plust <Dominika.Plust@zut.edu.pl>, Marek Szczygielski <Marek.Szczygielski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 13 1,00,50zaliczenie
wykładyW3 13 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1wiedza z przedmiotu Bezpieczeństwo produkcji żywności
W-2podstawowa wiedza z zakresu obsługi pakietu Microsoft Office i internetu

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z zasadami i procedurą tworzenia aktów prawa żywnościowego na poziomie międzynarodowym, unijnym i krajowym i obowiązkami producenta żywności w zakresie znajomości ww prawa
C-2Zapoznanie z podstawowymi wymaganiami prawa związanymi z jakością i bezpieczeństwem żywności
C-3Przygotowanie i prowadzenie prezentacji z zakresu wybranych wymagań prawa żywnościowego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Cwiczenia organizacyjne. Podstawy legislacji.1
T-A-2Normalizacja.2
T-A-3Wymagania unijne i krajowe w zakresie bezpieczeństwa żywności.2
T-A-4Wymagania w zakresie jakości żywnosci.2
T-A-5Znakowanie żywności2
T-A-6Żywność szczególnego rodzaju-wymagania prawne2
T-A-7Prezentacja projektów. Zaliczenie ćwiczeń2
13
wykłady
T-W-1Prawo żywnościowe - wprowadzenie, rys historyczny1
T-W-2Międzynarodowe normy dla produktów żywnościowych - Codex Alimentarius2
T-W-3Podstawy legislacji Unii Europejskiej i krajowej2
T-W-4Wymagania prawa w zakresie jakości żywności2
T-W-5Urzędowa kontrola żywności2
T-W-6Znakowanie żywności - wymagania obligatoryjne i dobrowolne2
T-W-7Kolokwium zaliczeniowe2
13

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach13
A-A-2opracowanie projektu10
A-A-3bieżące przygotowanie do zajęć7
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach13
A-W-2przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego17
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: odpowiedź ustna lub pisemna na początku zajęć
S-2Ocena podsumowująca: ocena z opracowanego projektu i prezentacji
S-3Ocena podsumowująca: test zaliczeniowy

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_D5zcid_W01
Student potrafi wymienić kluczowe dla jakości i bezpieczeństwa żywności systemy. Potrafi dobrać, na podstawie obowiązujących wymagań prawa, odpowiednie metody analizy i oceny żywności. Potrafi wskazać wymagania jakościowe dla poszczególnych grup żywności.
TZiZ_1A_W07R1A_W03, R1A_W05, R1A_W06InzA_W02, InzA_W05C-2, C-3T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-5, T-A-6, T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-A-2M-1, M-2S-3
TZiZ_1A_D5zcid_W02
Student zna podstawowe wymagania prawa w zakresie systemów zarządzania jakoscią, w tym wymagania bhp obowiazujące w przemyśle spożywczym
TZiZ_1A_W19R1A_W01InzA_W03C-2T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-A-3, T-A-4M-1, M-2S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_D5zcid_U01
Student posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z wymagań prawa międzynarodowego, Unii Europejskiej i krajowego. Potrafi zinterpretować te wymagania i na ich podstawie formułować i uzasadniać opinie
TZiZ_1A_U01R1A_U01InzA_U04C-2, C-3T-A-3, T-A-4, T-A-1M-1, M-2S-2
TZiZ_1A_D5zcid_U02
Student dostrzega aspekty prawne przy formułowaniu, rozwiązywaniu problemów technologicznych
TZiZ_1A_U25R1A_U01InzA_U03C-1, C-2T-W-4, T-W-5, T-W-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_D5zcid_K01
Student ma świadomość zagrożeń w produkcji żywnoscii potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka
TZiZ_1A_K04R1A_K06C-2T-W-4, T-W-5, T-W-1M-1S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_D5zcid_W01
Student potrafi wymienić kluczowe dla jakości i bezpieczeństwa żywności systemy. Potrafi dobrać, na podstawie obowiązujących wymagań prawa, odpowiednie metody analizy i oceny żywności. Potrafi wskazać wymagania jakościowe dla poszczególnych grup żywności.
2,0Student nie potrafi wymienić kluczowych dla jakości i bezpieczeństwa żywności systemów i zna ich podstawy prawne. Nie potrafi dobrać, na podstawie obowiązujących wymagań prawa, odpowiednich metod analizy i oceny żywności. Nie potrafi znaleźć i wskazać wymagań jakościowych dla poszczególnych grup żywności.
3,0Student nieprecyzyjnie wymienia kluczowe dla jakości i bezpieczeństwa żywności systemy zna częściowo ich podstawy prawne. Ukierunkowany potrafi dobrać, na podstawie obowiązujących wymagań prawa, odpowiednie metody analizy i oceny jakosci żywności. Ma trudności ze wskazaniem wymagań jakościowych dla poszczególnych grup żywności.
3,5Student wymienia kluczowe dla jakości i bezpieczeństwa żywności systemy zna częściowo ich podstawy prawne. Ukierunkowany potrafi dobrać, na podstawie obowiązujących wymagań prawa, odpowiednie metody analizy i oceny jakosci żywności. Ma trudności ze wskazaniem wymagań jakościowych dla poszczególnych grup żywności.
4,0Student wymienia kluczowe dla jakości i bezpieczeństwa żywności systemy zna ich podstawy prawne. Z niewielkimi problemami potrafi dobrać, na podstawie obowiązujących wymagań prawa, odpowiednie metody analizy i oceny jakosci żywności. Z niewielkimi trudnościami wskazuje wymagania jakościowe dla poszczególnych grup żywności.
4,5Student wymienia kluczowe dla jakości i bezpieczeństwa żywności systemy zna ich podstawy prawne. Potrafi dobrać, na podstawie obowiązujących wymagań prawa, odpowiednie metody analizy i oceny jakosci żywności. Z niewielkimi trudnościami wskazuje wymagania jakościowe dla poszczególnych grup żywności.
5,0Student potrafi wymienić kluczowe dla jakości i bezpieczeństwa żywności systemy i zna ich podstawy prawne. Potrafi dobrać, na podstawie obowiązujących wymagań prawa, odpowiednie metody analizy i oceny żywności. Potrafi znaleźć i wskazać wymagania jakościowych dla poszczególnych grup żywności.
TZiZ_1A_D5zcid_W02
Student zna podstawowe wymagania prawa w zakresie systemów zarządzania jakoscią, w tym wymagania bhp obowiazujące w przemyśle spożywczym
2,0Student nie zna podstawowych wymagań prawa, w tym wymagań bhp obowiazujących w przemyśle spożywczym
3,0Student zna w minimalnym stopniu podstawowe wymagania prawa, w tym wymagania bhp obowiazujące w przemyśle spożywczym
3,5Student zna w ograniczonym stopniu podstawowe wymagania prawa, w tym wymagania bhp obowiazujące w przemyśle spożywczym
4,0Student dobrze zna podstawowe wymagania prawa, w tym wymagania bhp obowiazujące w przemyśle spożywczym
4,5Student lepiej niż dobrze zna podstawowe wymagania prawa, w tym wymagania bhp obowiazujące w przemyśle spożywczym
5,0Student bardzo dobrze zna podstawowe wymagania prawa, w tym wymagania bhp obowiazujące w przemyśle spożywczym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_D5zcid_U01
Student posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z wymagań prawa międzynarodowego, Unii Europejskiej i krajowego. Potrafi zinterpretować te wymagania i na ich podstawie formułować i uzasadniać opinie
2,0Nie posiada umiejętności wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z wymagań prawa międzynarodowego, Unii Europejskiej i krajowego. Nie potrafi zinterpretować te wymagania i na ich podstawie formułować i uzasadniać opinie.
3,0Ma ograniczoną umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z wymagań prawa międzynarodowego, Unii Europejskiej i krajowego. Ma trudności z interpretowaniem tych wymagań i na ich podstawie formułowaniem i uzasadnianiem opini
3,5Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z wymagań prawa międzynarodowego, Unii Europejskiej i krajowego. Ma trudności z interpretowaniem tych wymagań i na ich podstawie formułowaniem i uzasadnianiem opini
4,0Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z wymagań prawa międzynarodowego, Unii Europejskiej i krajowego. Miewa trudności z interpretowaniem tych wymagań i na ich podstawie formułowaniem i uzasadnianiem opini
4,5Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z wymagań prawa międzynarodowego, Unii Europejskiej i krajowego. Ma niewielkie trudności z interpretowaniem tych wymagań i na ich podstawie formułowaniem i uzasadnianiem opini
5,0Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z wymagań prawa międzynarodowego, Unii Europejskiej i krajowego. Potrafi zinterpretować te wymagania i na ich podstawie formułować i uzasadniać opinie
TZiZ_1A_D5zcid_U02
Student dostrzega aspekty prawne przy formułowaniu, rozwiązywaniu problemów technologicznych
2,0Przy formułowaniu, rozwiązywaniu problemów technologicznych nie dostrzega aspektów prawnych
3,0Przy formułowaniu, rozwiązywaniu problemów technologicznych w minimalnym stopniu dostrzega aspekty prawne
3,5Przy formułowaniu, rozwiązywaniu problemów technologicznych w ograniczonym stopniu dostrzega aspekty prawne
4,0Przy formułowaniu, rozwiązywaniu problemów technologicznych w wystarczającym stopniu dostrzega aspekty prawne
4,5Przy formułowaniu, rozwiązywaniu problemów technologicznych w wysokim stopniu dostrzega aspekty prawne
5,0Przy formułowaniu, rozwiązywaniu problemów technologicznych w bardzo dobrym stopniu dostrzega aspekty prawne

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_D5zcid_K01
Student ma świadomość zagrożeń w produkcji żywnoscii potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka
2,0Nie ma świadomości ryzyka i nie potrafi ocenić skutków wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka
3,0Ma minimalną świadomość ryzyka i nie potrafi ocenić skutków wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka
3,5Ma ograniczoną świadomość ryzyka i z trudnościami potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka
4,0Ma świadomość ryzyka i z trudnościami potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka
4,5Ma świadomość ryzyka i z niewielkimi trudnościami potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka
5,0Ma wysoką świadomość ryzyka i potrafi trafnie ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka

Literatura podstawowa

  1. Małgorzata Korzycka-Iwanow, Prawo Żywnościowe. Zarys Prawa Polskiego i Wspólnotowego, LexisNexis, 2011
  2. Marek Taczanowski, Prawo żywnościowe w warunkach członkostwa Polski w Unii Europejskiej, Kluwer Polska, 2009
  3. Anna Kołakowska, Dominika Plust, Prawo żywnościowe, poradnik dla przedsiębiorców, Wydawnictwo Akademii Rolniczej, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Marcin Piglowski, Podstawy ochrony prawnej konsumenta. Przepisy i przykłady, CeDeWu, 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Cwiczenia organizacyjne. Podstawy legislacji.1
T-A-2Normalizacja.2
T-A-3Wymagania unijne i krajowe w zakresie bezpieczeństwa żywności.2
T-A-4Wymagania w zakresie jakości żywnosci.2
T-A-5Znakowanie żywności2
T-A-6Żywność szczególnego rodzaju-wymagania prawne2
T-A-7Prezentacja projektów. Zaliczenie ćwiczeń2
13

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Prawo żywnościowe - wprowadzenie, rys historyczny1
T-W-2Międzynarodowe normy dla produktów żywnościowych - Codex Alimentarius2
T-W-3Podstawy legislacji Unii Europejskiej i krajowej2
T-W-4Wymagania prawa w zakresie jakości żywności2
T-W-5Urzędowa kontrola żywności2
T-W-6Znakowanie żywności - wymagania obligatoryjne i dobrowolne2
T-W-7Kolokwium zaliczeniowe2
13

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach13
A-A-2opracowanie projektu10
A-A-3bieżące przygotowanie do zajęć7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach13
A-W-2przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego17
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_D5zcid_W01Student potrafi wymienić kluczowe dla jakości i bezpieczeństwa żywności systemy. Potrafi dobrać, na podstawie obowiązujących wymagań prawa, odpowiednie metody analizy i oceny żywności. Potrafi wskazać wymagania jakościowe dla poszczególnych grup żywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_W07Posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą badań surowców i produktów spożywczych a w szczególności metod analizy i oceny jakości żywności. Posiada wiedzę na temat nowych technik analizy instrumentalnej. Posiada wiedzę na temat charakterystyki towaroznawczej surowców i produktów żywnościowych. Zna najważniejsze systemy zarządzania jakością i bezpieczeństwem żywności.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z podstawowymi wymaganiami prawa związanymi z jakością i bezpieczeństwem żywności
C-3Przygotowanie i prowadzenie prezentacji z zakresu wybranych wymagań prawa żywnościowego
Treści programoweT-W-3Podstawy legislacji Unii Europejskiej i krajowej
T-W-4Wymagania prawa w zakresie jakości żywności
T-W-5Urzędowa kontrola żywności
T-W-6Znakowanie żywności - wymagania obligatoryjne i dobrowolne
T-A-5Znakowanie żywności
T-A-6Żywność szczególnego rodzaju-wymagania prawne
T-A-3Wymagania unijne i krajowe w zakresie bezpieczeństwa żywności.
T-A-4Wymagania w zakresie jakości żywnosci.
T-A-1Cwiczenia organizacyjne. Podstawy legislacji.
T-A-2Normalizacja.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2metoda projektów
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: test zaliczeniowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić kluczowych dla jakości i bezpieczeństwa żywności systemów i zna ich podstawy prawne. Nie potrafi dobrać, na podstawie obowiązujących wymagań prawa, odpowiednich metod analizy i oceny żywności. Nie potrafi znaleźć i wskazać wymagań jakościowych dla poszczególnych grup żywności.
3,0Student nieprecyzyjnie wymienia kluczowe dla jakości i bezpieczeństwa żywności systemy zna częściowo ich podstawy prawne. Ukierunkowany potrafi dobrać, na podstawie obowiązujących wymagań prawa, odpowiednie metody analizy i oceny jakosci żywności. Ma trudności ze wskazaniem wymagań jakościowych dla poszczególnych grup żywności.
3,5Student wymienia kluczowe dla jakości i bezpieczeństwa żywności systemy zna częściowo ich podstawy prawne. Ukierunkowany potrafi dobrać, na podstawie obowiązujących wymagań prawa, odpowiednie metody analizy i oceny jakosci żywności. Ma trudności ze wskazaniem wymagań jakościowych dla poszczególnych grup żywności.
4,0Student wymienia kluczowe dla jakości i bezpieczeństwa żywności systemy zna ich podstawy prawne. Z niewielkimi problemami potrafi dobrać, na podstawie obowiązujących wymagań prawa, odpowiednie metody analizy i oceny jakosci żywności. Z niewielkimi trudnościami wskazuje wymagania jakościowe dla poszczególnych grup żywności.
4,5Student wymienia kluczowe dla jakości i bezpieczeństwa żywności systemy zna ich podstawy prawne. Potrafi dobrać, na podstawie obowiązujących wymagań prawa, odpowiednie metody analizy i oceny jakosci żywności. Z niewielkimi trudnościami wskazuje wymagania jakościowe dla poszczególnych grup żywności.
5,0Student potrafi wymienić kluczowe dla jakości i bezpieczeństwa żywności systemy i zna ich podstawy prawne. Potrafi dobrać, na podstawie obowiązujących wymagań prawa, odpowiednie metody analizy i oceny żywności. Potrafi znaleźć i wskazać wymagania jakościowych dla poszczególnych grup żywności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_D5zcid_W02Student zna podstawowe wymagania prawa w zakresie systemów zarządzania jakoscią, w tym wymagania bhp obowiazujące w przemyśle spożywczym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_W19Ma podstawową wiedzę na temat pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, zna podstawowe zasady BHP obowiązujące w przemyśle spożywczym.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z podstawowymi wymaganiami prawa związanymi z jakością i bezpieczeństwem żywności
Treści programoweT-W-3Podstawy legislacji Unii Europejskiej i krajowej
T-W-4Wymagania prawa w zakresie jakości żywności
T-W-5Urzędowa kontrola żywności
T-W-2Międzynarodowe normy dla produktów żywnościowych - Codex Alimentarius
T-A-3Wymagania unijne i krajowe w zakresie bezpieczeństwa żywności.
T-A-4Wymagania w zakresie jakości żywnosci.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2metoda projektów
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: test zaliczeniowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych wymagań prawa, w tym wymagań bhp obowiazujących w przemyśle spożywczym
3,0Student zna w minimalnym stopniu podstawowe wymagania prawa, w tym wymagania bhp obowiazujące w przemyśle spożywczym
3,5Student zna w ograniczonym stopniu podstawowe wymagania prawa, w tym wymagania bhp obowiazujące w przemyśle spożywczym
4,0Student dobrze zna podstawowe wymagania prawa, w tym wymagania bhp obowiazujące w przemyśle spożywczym
4,5Student lepiej niż dobrze zna podstawowe wymagania prawa, w tym wymagania bhp obowiazujące w przemyśle spożywczym
5,0Student bardzo dobrze zna podstawowe wymagania prawa, w tym wymagania bhp obowiazujące w przemyśle spożywczym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_D5zcid_U01Student posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z wymagań prawa międzynarodowego, Unii Europejskiej i krajowego. Potrafi zinterpretować te wymagania i na ich podstawie formułować i uzasadniać opinie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z podstawowymi wymaganiami prawa związanymi z jakością i bezpieczeństwem żywności
C-3Przygotowanie i prowadzenie prezentacji z zakresu wybranych wymagań prawa żywnościowego
Treści programoweT-A-3Wymagania unijne i krajowe w zakresie bezpieczeństwa żywności.
T-A-4Wymagania w zakresie jakości żywnosci.
T-A-1Cwiczenia organizacyjne. Podstawy legislacji.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena z opracowanego projektu i prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada umiejętności wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z wymagań prawa międzynarodowego, Unii Europejskiej i krajowego. Nie potrafi zinterpretować te wymagania i na ich podstawie formułować i uzasadniać opinie.
3,0Ma ograniczoną umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z wymagań prawa międzynarodowego, Unii Europejskiej i krajowego. Ma trudności z interpretowaniem tych wymagań i na ich podstawie formułowaniem i uzasadnianiem opini
3,5Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z wymagań prawa międzynarodowego, Unii Europejskiej i krajowego. Ma trudności z interpretowaniem tych wymagań i na ich podstawie formułowaniem i uzasadnianiem opini
4,0Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z wymagań prawa międzynarodowego, Unii Europejskiej i krajowego. Miewa trudności z interpretowaniem tych wymagań i na ich podstawie formułowaniem i uzasadnianiem opini
4,5Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z wymagań prawa międzynarodowego, Unii Europejskiej i krajowego. Ma niewielkie trudności z interpretowaniem tych wymagań i na ich podstawie formułowaniem i uzasadnianiem opini
5,0Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z wymagań prawa międzynarodowego, Unii Europejskiej i krajowego. Potrafi zinterpretować te wymagania i na ich podstawie formułować i uzasadniać opinie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_D5zcid_U02Student dostrzega aspekty prawne przy formułowaniu, rozwiązywaniu problemów technologicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_U25Potrafi przy formułowaniu, rozwiązywaniu problemów technologicznych dostrzegać ich aspekty pozatechniczne w tym, środowiskowe, ekonomiczne i prawne.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z zasadami i procedurą tworzenia aktów prawa żywnościowego na poziomie międzynarodowym, unijnym i krajowym i obowiązkami producenta żywności w zakresie znajomości ww prawa
C-2Zapoznanie z podstawowymi wymaganiami prawa związanymi z jakością i bezpieczeństwem żywności
Treści programoweT-W-4Wymagania prawa w zakresie jakości żywności
T-W-5Urzędowa kontrola żywności
T-W-1Prawo żywnościowe - wprowadzenie, rys historyczny
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: odpowiedź ustna lub pisemna na początku zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Przy formułowaniu, rozwiązywaniu problemów technologicznych nie dostrzega aspektów prawnych
3,0Przy formułowaniu, rozwiązywaniu problemów technologicznych w minimalnym stopniu dostrzega aspekty prawne
3,5Przy formułowaniu, rozwiązywaniu problemów technologicznych w ograniczonym stopniu dostrzega aspekty prawne
4,0Przy formułowaniu, rozwiązywaniu problemów technologicznych w wystarczającym stopniu dostrzega aspekty prawne
4,5Przy formułowaniu, rozwiązywaniu problemów technologicznych w wysokim stopniu dostrzega aspekty prawne
5,0Przy formułowaniu, rozwiązywaniu problemów technologicznych w bardzo dobrym stopniu dostrzega aspekty prawne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_D5zcid_K01Student ma świadomość zagrożeń w produkcji żywnoscii potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z podstawowymi wymaganiami prawa związanymi z jakością i bezpieczeństwem żywności
Treści programoweT-W-4Wymagania prawa w zakresie jakości żywności
T-W-5Urzędowa kontrola żywności
T-W-1Prawo żywnościowe - wprowadzenie, rys historyczny
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: test zaliczeniowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma świadomości ryzyka i nie potrafi ocenić skutków wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka
3,0Ma minimalną świadomość ryzyka i nie potrafi ocenić skutków wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka
3,5Ma ograniczoną świadomość ryzyka i z trudnościami potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka
4,0Ma świadomość ryzyka i z trudnościami potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka
4,5Ma świadomość ryzyka i z niewielkimi trudnościami potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka
5,0Ma wysoką świadomość ryzyka i potrafi trafnie ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka