Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: technologia i żywienie

Sylabus przedmiotu Parazytologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Parazytologia
Specjalność technologia żywności pochodzenia wodnego
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Sobecka <Ewa.Sobecka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 13 1,00,50egzamin
laboratoriaL6 13 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu zoologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie dróg zarażenia i zapobiegania chorobom odzwierzęcym pochodzenia wodnego
C-2Ukształtowanie umiejętności określania najważniejszych grup pasożytów, a także uświadomienie konsekwencji zdrowotnych i ekonomicznych występowania parazytoz
C-3Zapoznanie studentów z metodami badań stosowanymi w diagnostyce parazytologicznej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Najważniejsze pasożyty, występujące w surowcach pochodzenia wodnego. Najważniejsze parazytozy pokarmowe. Wpływ pasożytów na jakość i wygląd surowców i produktów żywnościowych.10
T-L-2Ocena parazytologiczna - metody klasyczne, serologiczne i biologii molekularnej wykorzystywane w rozpoznawaniu pasożytów. Kryteria oceny i obowiązujące przepisy3
13
wykłady
T-W-1Pasożytnictwo jako zjawisko biologiczne, terminologia parazytologiczna. Czynniki immunologiczne w układzie pasożyt-żywiciel. Typy odpowiedzi immunologicznej5
T-W-2Występowanie, drogi przenoszenia i zapobieganie parazytologicznym chorobom odzwierzęcym, ze szczególnym naciskiem na patogenyzwierząt wodnych5
T-W-3Zagrożenia parazytologiczne związanych z pokarmem, kontaktem ze środowiskiem i zwierzętami. Konsekwencje zdrowotne i ekonomiczne występowania parazytoz u ludzi i wodnych zwierząt wolno żyjących i hodowlanych3
13

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach13
A-L-2Studiowanie literatury przedmiotu i przygotowanie do zajęć13
A-L-3Przygotowanie do końcowego zaliczenia przedmiotu4
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach13
A-W-2Przygotowanie do zajęć13
A-W-3Przygotowanie do egzaminu4
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny w formie prezentacji multimedialnej
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3pokaz technik badawczych, stosowanych w parazytologii
M-4ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: obserwacja pracy studenta w grupie
S-2Ocena formująca: aprobata
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie przedmiotu
S-4Ocena podsumowująca: egzamin testowy

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_D10tzpw_W01
Student posiada wiedzę na temat dróg przenoszenia i zapobiegania najważniejszym chorobom odzwierzęcym. Zna i rozumie rolę i wpływ pasożytów na organizm żywicielski. Zna czynniki warunkujące rozwój i rozmnażanie patogenów w środowisku, rozpoznaje prawdopodobne źródła zarażenia, drogi wnikania i transmisji.
TZiZ_1A_W05, TZiZ_1A_W06R1A_W05, R1A_W06InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-L-2, T-L-1M-1, M-2, M-3S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_D10tzpw_U01
Stdent posiada umiejętność zaprojektowania i wykonania prostych zadań laboratoryjnych, pozwalających na wykrycie, zmniejszających patogeniczności lub całkowitą likwidacje pasożytów.
TZiZ_1A_U05, TZiZ_1A_U09R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U02, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-3T-W-3, T-L-1M-4S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_D10tzpw_K01
Student ma świdomość: zagrożeń parazytologicznych, spowodowanych doborem nieodpowiedniej jakości surowca do produkcji żywności, wpływu procesów technologicznych na stan zdrowotności produktu finalnego, znaczenia zawodowej odpowiedzialności za odpowiedni dobór metod produkcji żywności bezpiecznej. Rozumie potrzebę uczenia się. Potrafi współdziałać i pracować w zespole
TZiZ_1A_K03, TZiZ_1A_K04R1A_K02, R1A_K03, R1A_K05, R1A_K06InzA_K02C-2T-L-2M-2, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_D10tzpw_W01
Student posiada wiedzę na temat dróg przenoszenia i zapobiegania najważniejszym chorobom odzwierzęcym. Zna i rozumie rolę i wpływ pasożytów na organizm żywicielski. Zna czynniki warunkujące rozwój i rozmnażanie patogenów w środowisku, rozpoznaje prawdopodobne źródła zarażenia, drogi wnikania i transmisji.
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - wykazuje brak zainteresowania przedmiotem, - popełnia błędy merytoryczne.
3,0Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - przyswoił zasadnicze treści programowe, - wykazuje średnie zainteresowanie przedmiotem, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy.
3,5Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - przyswoił zasadnicze treści programowe, - wykazujej zainteresowanie przedmiotem, - popełnia błędy.
4,0Student: - opanował prawie cały materiał programowy, - przyswoił zasadnicze treści programowe, - wykazuje duże zainteresowanie przedmiotem, - popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - opanował cały materiał programowy, - wykazuje duże zainteresowanie przedmiotem, - nie popełnia błędów.
5,0Student: - opanował cały materiał programowy, - opanował wszystkie treści programowe, - wykazuje duże zainteresowanie przedmiotem i ciekawość poznawczą, - nie popełnia błędów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_D10tzpw_U01
Stdent posiada umiejętność zaprojektowania i wykonania prostych zadań laboratoryjnych, pozwalających na wykrycie, zmniejszających patogeniczności lub całkowitą likwidacje pasożytów.
2,0Student: nie posiada umiejętności zaprojektowania i wykonania prostych zadań laboratoryjnych.
3,0Student: posiada umiejętność zaprojektowania i wykonania prostych zadań laboratoryjnych w stopniu podstawowym, popełnia błędy w interpretacji wyników i wyciąganiu wniosków.
3,5Student: posiada umiejętność zaprojektowania i wykonania prostych zadań laboratoryjnych w stopniu podstawowym, popełnia sporadyczne błędy w interpretacji wyników i wyciąganiu wniosków
4,0Student: posiada umiejętność zaprojektowania i wykonania prostych zadań laboratoryjnych, nie popełnia błędów w interpretacji wyników, ma kłopoty z prawidłowym wnioskowaniem
4,5Student: posiada umiejętność zaprojektowania i wykonania prostych zadań laboratoryjnych, nie popełnia błędów w interpretacji wyników oraz prawidłowym wyciąganiu wniosków
5,0Student: posiada umiejętność zaprojektowania i wykonania prostych zadań laboratoryjnych, potrafi wykorzystać swoją wiedzę w celu samodzielnej analizy uzyskanych wyników oraz prawidłowo formułować wnioski

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_D10tzpw_K01
Student ma świdomość: zagrożeń parazytologicznych, spowodowanych doborem nieodpowiedniej jakości surowca do produkcji żywności, wpływu procesów technologicznych na stan zdrowotności produktu finalnego, znaczenia zawodowej odpowiedzialności za odpowiedni dobór metod produkcji żywności bezpiecznej. Rozumie potrzebę uczenia się. Potrafi współdziałać i pracować w zespole
2,0Student: nie docenia wpływu patogenów odzwierzęcych na stan zdrowotności człowieka, nie docenia wpływu odpowiedniego doboru procesów technologicznych na eliminację zagrożeń parazytologicznego.
3,0Student: ma świadomość wpływu patogenów odzwierzęcych na stan zdrowotności człowieka. Jest świadomy wpływu odpowiedniego doboru procesów technologicznych na eliminację zagrożeń parazytologicznych w stopniu dostatecznym.
3,5Student: ma świadomość wpływu patogenów odzwierzęcych na stan zdrowotności człowieka. Jest świadomy wpływu odpowiedniego doboru procesów technologicznych na eliminację zagrożeń parazytologicznych. Potrafi współdziałać i pracować w zespole
4,0Student: ma świadomość wpływu patogenów odzwierzęcych na stan zdrowotności człowieka. Jest świadomy wpływu odpowiedniego doboru procesów technologicznych na eliminację zagrożeń parazytologicznych. Rozumie znaczenie zawodowej odpowiedzialności za produkcję żywności bezpiecznej i wysokiej jakości. Potrafi współdziałać i pracować w zespole
4,5Student: ma świadomość wpływu patogenów odzwierzęcych na stan zdrowotności człowieka. Jest świadomy wagi odpowiedniego doboru surowców oraz wpływu odpowiedniego doboru procesów technologicznych na eliminację zagrożeń parazytologicznych. Rozumie znaczenie zawodowej odpowiedzialności za produkcję żywności bezpiecznej i wysokiej jakości. Potrafi współdziałać i pracować w zespole
5,0Student: ma świadomość wpływu patogenów odzwierzęcych na stan zdrowotności człowieka. Jest świadomy wagi odpowiedniego doboru surowców oraz wpływu odpowiedniego doboru procesów technologicznych na eliminację zagrożeń parazytologicznych. Rozumie znaczenie zawodowej odpowiedzialności za produkcję żywności bezpiecznej i wysokiej jakości oraz konieczność stałego poszerzania wiedzy. Potrafi współdziałać i pracować w zespole

Literatura podstawowa

  1. Buczek A., Choroby pasożytnicze - epidemiologia, diagnostyka, objawy, Wydawnictwo FnRRRKDN, Lublin, 2005, 3, pp 449
  2. Pojmańska T., Niewiadomska K., Okulewicz A., Robaki pasożytnicze w ekosystemach wodnych i lądowych, Instytut Parazytologii PAN, Warszawa, 2005, 1, pp. 126

Literatura dodatkowa

  1. Klaus Rohde (Ed.), Marine Parasitology, CSIRO PUBLISHING, 2011, pp. 592
  2. Kadłubowski R., Kurnatowska A., Zarys parazytologii lekarskiej, PZWL, Warszawa, 1999

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Najważniejsze pasożyty, występujące w surowcach pochodzenia wodnego. Najważniejsze parazytozy pokarmowe. Wpływ pasożytów na jakość i wygląd surowców i produktów żywnościowych.10
T-L-2Ocena parazytologiczna - metody klasyczne, serologiczne i biologii molekularnej wykorzystywane w rozpoznawaniu pasożytów. Kryteria oceny i obowiązujące przepisy3
13

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pasożytnictwo jako zjawisko biologiczne, terminologia parazytologiczna. Czynniki immunologiczne w układzie pasożyt-żywiciel. Typy odpowiedzi immunologicznej5
T-W-2Występowanie, drogi przenoszenia i zapobieganie parazytologicznym chorobom odzwierzęcym, ze szczególnym naciskiem na patogenyzwierząt wodnych5
T-W-3Zagrożenia parazytologiczne związanych z pokarmem, kontaktem ze środowiskiem i zwierzętami. Konsekwencje zdrowotne i ekonomiczne występowania parazytoz u ludzi i wodnych zwierząt wolno żyjących i hodowlanych3
13

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach13
A-L-2Studiowanie literatury przedmiotu i przygotowanie do zajęć13
A-L-3Przygotowanie do końcowego zaliczenia przedmiotu4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach13
A-W-2Przygotowanie do zajęć13
A-W-3Przygotowanie do egzaminu4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_D10tzpw_W01Student posiada wiedzę na temat dróg przenoszenia i zapobiegania najważniejszym chorobom odzwierzęcym. Zna i rozumie rolę i wpływ pasożytów na organizm żywicielski. Zna czynniki warunkujące rozwój i rozmnażanie patogenów w środowisku, rozpoznaje prawdopodobne źródła zarażenia, drogi wnikania i transmisji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_W05Zna elementarną terminologię w zakresie higieny i toksykologii żywności, ma wiedzę o organizmach i substancjach niebezpiecznych obecnych w surowcach i produktach spożywczych, oraz czynnikach biologicznych i chemicznych będących przyczyną ich obecności, zna zasady postępowania niezbędne do zapobiegania zagrożeniom zdrowotnym żywności.
TZiZ_1A_W06Posiada podstawową wiedzę na temat drobnoustrojów ich roli i wpływu na jakość zdrowotną żywności oraz ich udziału w procesach technologicznych. Zna związki pomiędzy wyjściową jakością mikrobiologiczną surowca, parametrami procesów technologicznych oraz higieną i jakością mikrobiologiczną produktu. Posiada podstawową wiedzę na temat patogenów występujących w żywności.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie dróg zarażenia i zapobiegania chorobom odzwierzęcym pochodzenia wodnego
Treści programoweT-W-2Występowanie, drogi przenoszenia i zapobieganie parazytologicznym chorobom odzwierzęcym, ze szczególnym naciskiem na patogenyzwierząt wodnych
T-W-3Zagrożenia parazytologiczne związanych z pokarmem, kontaktem ze środowiskiem i zwierzętami. Konsekwencje zdrowotne i ekonomiczne występowania parazytoz u ludzi i wodnych zwierząt wolno żyjących i hodowlanych
T-W-1Pasożytnictwo jako zjawisko biologiczne, terminologia parazytologiczna. Czynniki immunologiczne w układzie pasożyt-żywiciel. Typy odpowiedzi immunologicznej
T-L-2Ocena parazytologiczna - metody klasyczne, serologiczne i biologii molekularnej wykorzystywane w rozpoznawaniu pasożytów. Kryteria oceny i obowiązujące przepisy
T-L-1Najważniejsze pasożyty, występujące w surowcach pochodzenia wodnego. Najważniejsze parazytozy pokarmowe. Wpływ pasożytów na jakość i wygląd surowców i produktów żywnościowych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny w formie prezentacji multimedialnej
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3pokaz technik badawczych, stosowanych w parazytologii
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: zaliczenie przedmiotu
S-4Ocena podsumowująca: egzamin testowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - wykazuje brak zainteresowania przedmiotem, - popełnia błędy merytoryczne.
3,0Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - przyswoił zasadnicze treści programowe, - wykazuje średnie zainteresowanie przedmiotem, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy.
3,5Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - przyswoił zasadnicze treści programowe, - wykazujej zainteresowanie przedmiotem, - popełnia błędy.
4,0Student: - opanował prawie cały materiał programowy, - przyswoił zasadnicze treści programowe, - wykazuje duże zainteresowanie przedmiotem, - popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - opanował cały materiał programowy, - wykazuje duże zainteresowanie przedmiotem, - nie popełnia błędów.
5,0Student: - opanował cały materiał programowy, - opanował wszystkie treści programowe, - wykazuje duże zainteresowanie przedmiotem i ciekawość poznawczą, - nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_D10tzpw_U01Stdent posiada umiejętność zaprojektowania i wykonania prostych zadań laboratoryjnych, pozwalających na wykrycie, zmniejszających patogeniczności lub całkowitą likwidacje pasożytów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
TZiZ_1A_U09Potrafi posługiwać się terminologią mikrobiologiczną, dokonać wyboru właściwych technik diagnostycznych przy ukierunkowanej analizie mikrobiologicznej żywności, potrafi rozpoznać organizmy pasożytnicze.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z metodami badań stosowanymi w diagnostyce parazytologicznej
Treści programoweT-W-3Zagrożenia parazytologiczne związanych z pokarmem, kontaktem ze środowiskiem i zwierzętami. Konsekwencje zdrowotne i ekonomiczne występowania parazytoz u ludzi i wodnych zwierząt wolno żyjących i hodowlanych
T-L-1Najważniejsze pasożyty, występujące w surowcach pochodzenia wodnego. Najważniejsze parazytozy pokarmowe. Wpływ pasożytów na jakość i wygląd surowców i produktów żywnościowych.
Metody nauczaniaM-4ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: aprobata
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: nie posiada umiejętności zaprojektowania i wykonania prostych zadań laboratoryjnych.
3,0Student: posiada umiejętność zaprojektowania i wykonania prostych zadań laboratoryjnych w stopniu podstawowym, popełnia błędy w interpretacji wyników i wyciąganiu wniosków.
3,5Student: posiada umiejętność zaprojektowania i wykonania prostych zadań laboratoryjnych w stopniu podstawowym, popełnia sporadyczne błędy w interpretacji wyników i wyciąganiu wniosków
4,0Student: posiada umiejętność zaprojektowania i wykonania prostych zadań laboratoryjnych, nie popełnia błędów w interpretacji wyników, ma kłopoty z prawidłowym wnioskowaniem
4,5Student: posiada umiejętność zaprojektowania i wykonania prostych zadań laboratoryjnych, nie popełnia błędów w interpretacji wyników oraz prawidłowym wyciąganiu wniosków
5,0Student: posiada umiejętność zaprojektowania i wykonania prostych zadań laboratoryjnych, potrafi wykorzystać swoją wiedzę w celu samodzielnej analizy uzyskanych wyników oraz prawidłowo formułować wnioski
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_D10tzpw_K01Student ma świdomość: zagrożeń parazytologicznych, spowodowanych doborem nieodpowiedniej jakości surowca do produkcji żywności, wpływu procesów technologicznych na stan zdrowotności produktu finalnego, znaczenia zawodowej odpowiedzialności za odpowiedni dobór metod produkcji żywności bezpiecznej. Rozumie potrzebę uczenia się. Potrafi współdziałać i pracować w zespole
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz określić priorytety służące realizacji określonych zadań.
TZiZ_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności określania najważniejszych grup pasożytów, a także uświadomienie konsekwencji zdrowotnych i ekonomicznych występowania parazytoz
Treści programoweT-L-2Ocena parazytologiczna - metody klasyczne, serologiczne i biologii molekularnej wykorzystywane w rozpoznawaniu pasożytów. Kryteria oceny i obowiązujące przepisy
Metody nauczaniaM-2dyskusja dydaktyczna
M-3pokaz technik badawczych, stosowanych w parazytologii
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: aprobata
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: nie docenia wpływu patogenów odzwierzęcych na stan zdrowotności człowieka, nie docenia wpływu odpowiedniego doboru procesów technologicznych na eliminację zagrożeń parazytologicznego.
3,0Student: ma świadomość wpływu patogenów odzwierzęcych na stan zdrowotności człowieka. Jest świadomy wpływu odpowiedniego doboru procesów technologicznych na eliminację zagrożeń parazytologicznych w stopniu dostatecznym.
3,5Student: ma świadomość wpływu patogenów odzwierzęcych na stan zdrowotności człowieka. Jest świadomy wpływu odpowiedniego doboru procesów technologicznych na eliminację zagrożeń parazytologicznych. Potrafi współdziałać i pracować w zespole
4,0Student: ma świadomość wpływu patogenów odzwierzęcych na stan zdrowotności człowieka. Jest świadomy wpływu odpowiedniego doboru procesów technologicznych na eliminację zagrożeń parazytologicznych. Rozumie znaczenie zawodowej odpowiedzialności za produkcję żywności bezpiecznej i wysokiej jakości. Potrafi współdziałać i pracować w zespole
4,5Student: ma świadomość wpływu patogenów odzwierzęcych na stan zdrowotności człowieka. Jest świadomy wagi odpowiedniego doboru surowców oraz wpływu odpowiedniego doboru procesów technologicznych na eliminację zagrożeń parazytologicznych. Rozumie znaczenie zawodowej odpowiedzialności za produkcję żywności bezpiecznej i wysokiej jakości. Potrafi współdziałać i pracować w zespole
5,0Student: ma świadomość wpływu patogenów odzwierzęcych na stan zdrowotności człowieka. Jest świadomy wagi odpowiedniego doboru surowców oraz wpływu odpowiedniego doboru procesów technologicznych na eliminację zagrożeń parazytologicznych. Rozumie znaczenie zawodowej odpowiedzialności za produkcję żywności bezpiecznej i wysokiej jakości oraz konieczność stałego poszerzania wiedzy. Potrafi współdziałać i pracować w zespole