Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N2)
specjalność: żywienie człowieka
Sylabus przedmiotu Wybrane działy z reologii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wybrane działy z reologii | ||
Specjalność | żywienie człowieka | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Inżynierii Procesowej i Maszynoznawstwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jerzy Balejko <Jerzy.Balejko@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Jerzy Balejko <Jerzy.Balejko@zut.edu.pl>, Agnieszka Strzelczak <Agnieszka-Strzelczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 26 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość fizyki i chemii na poziomie szkoły średniej. Znajomość analizy funkcji matematycznych, zasad logarytmów, rachunku różniczkowego i całkowego |
W-2 | Podstawy ogólnej technologii żywności, analizy sensorycznej, zasad oceny jakości artykułów żywnościowych |
W-3 | Znajomość reologii materiałów lepkosprężystych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności sporządzania i analizy profilu tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych. |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności stosowania teoretycznych modeli (analogów mechanicznych) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych |
C-4 | Przygotowanie studentów do badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Uogólniony stan naprężeń - przyklady obliczeń | 2 |
T-L-2 | Podstawowe właściwości płynów | 2 |
T-L-3 | Ciecze lepkosprężyste, równanie stanu reologicznego | 3 |
T-L-4 | Podstawy reologii żywności, analogi mechaniczne symulujące zachowania reologiczne materiałów lepkosprężystych | 3 |
T-L-5 | Opis tekstury za pomocą modeli reologicznych | 3 |
T-L-6 | Analiza Profilu Tekstury (TPA) | 3 |
T-L-7 | Wyznaczanie właściwosci reologicznych materiałów lepko-sprężystych | 3 |
T-L-8 | Metody instrumentalne badania właściwości reologicznych żywności | 4 |
T-L-9 | Dynamiczne metody pomiaru właściwości reologicznych materiałów lepkosprężystych | 6 |
29 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Uogólniony stan naprężeń | 2 |
T-W-2 | Podstawowe właściwości płynów | 2 |
T-W-3 | Prawo lepkości Newtona. | 2 |
T-W-4 | Ciecze lepkosprężyste, charakterystyka reologiczna, równanie stanu reologicznego | 2 |
T-W-5 | Podstawy reologii żywności, analogi mechaniczne symulujące zachowania reologiczne materiałów lepkosprężystych | 2 |
T-W-6 | Przepływy cieczy nienewtonowskich | 2 |
T-W-7 | Opis tekstury za pomocą modeli reologicznych | 2 |
T-W-8 | Metody instrumentalne badania właściwości reologicznych żywności | 2 |
T-W-9 | Dynamiczne metody pomiaru właściwości reologicznych materiałów lepkosprężystych | 2 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 29 |
A-L-2 | przygotowanie do zaliczenia | 48 |
A-L-3 | Samodzielna praca | 35 |
A-L-4 | Konsultacje | 8 |
120 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-W-2 | przygotowanie do zaliczenia | 25 |
A-W-3 | studiowanie literatury | 17 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady multimedialne |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne z metod badania właściwości reologicznych artykułów żywnościowych |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne z komputerowej symulacja zachowań reologicznych żywności |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach laboratoryjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_PO2-31zc_W01 Posiada wiedzę z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych. | TZZ_2A_W01 | R2A_W01 | — | C-1 | T-W-2, T-W-6, T-W-1, T-W-9, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-L-9, T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-8 | M-2, M-1, M-3 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_PO2-31zc_U01 Potrafi sporządzać i analizować profile tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych. | TZZ_2A_U05, TZZ_2A_U04, TZZ_2A_U01 | R2A_U01, R2A_U03, R2A_U07, R2A_U10 | — | C-2, C-1 | T-W-2, T-W-6, T-W-1, T-W-9, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-L-9, T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-8 | M-2, M-1, M-3 | S-2, S-3, S-1 |
TZZ_2A_PO2-31zc_U02 Potrafi stosować teoretyczne modele (analogi mechaniczne) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych. | TZZ_2A_U05, TZZ_2A_U04, TZZ_2A_U01 | R2A_U01, R2A_U03, R2A_U07, R2A_U10 | — | C-3, C-1 | T-W-2, T-W-6, T-W-1, T-W-9, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-L-9, T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-8 | M-2, M-1, M-3 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_PO2-31zc_K01 Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności. | TZZ_2A_K01 | R2A_K01, R2A_K06, R2A_K08 | InzA2_K01, InzA2_K02 | C-4, C-2, C-3, C-1 | T-W-2, T-W-6, T-W-1, T-W-9, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-L-9, T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-8 | M-2, M-1, M-3 | S-2, S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_PO2-31zc_W01 Posiada wiedzę z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych. | 2,0 | Student nie posiada wiedzy z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych. |
3,0 | Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych, ale z licznymi błędami. | |
3,5 | Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych, ale ze znacznymi niedociągnięciami. | |
4,0 | Student posiada dobrą wiedzę z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych. | |
4,5 | Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych. | |
5,0 | Student posiada znakomitą wiedzę z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_PO2-31zc_U01 Potrafi sporządzać i analizować profile tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych. | 2,0 | Student nie potrafi sporządzać ani analizować profili tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych. |
3,0 | Student potrafi sporządzać i analizować profile tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych w zadowalającym stopniu, ale z licznymi błędami. | |
3,5 | Student potrafi sporządzać i analizować profile tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych w zadowalającym stopniu, ale ze znacznymi niedociągnięciami. | |
4,0 | Student dobrze potrafi sporządzać i analizować profile tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych. | |
4,5 | Student bardzo dobrze potrafi sporządzać i analizować profile tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych. | |
5,0 | Student znakomicie potrafi sporządzać i analizować profile tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych. | |
TZZ_2A_PO2-31zc_U02 Potrafi stosować teoretyczne modele (analogi mechaniczne) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych. | 2,0 | Student nie potrafi stosować teoretycznych modeli (analogów mechanicznych) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych. |
3,0 | Student w zadowalającym stopniu potrafi stosować teoretyczne modele (analogi mechaniczne) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych, ale z licznymi błędami. | |
3,5 | Student w zadowalającym stopniu potrafi stosować teoretyczne modele (analogi mechaniczne) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych, ale ze znacznymi niedociągnięciami. | |
4,0 | Student dobrze potrafi stosować teoretyczne modele (analogi mechaniczne) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych. | |
4,5 | Student bardzo dobrze potrafi stosować teoretyczne modele (analogi mechaniczne) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych. | |
5,0 | Student znakomicie potrafi stosować teoretyczne modele (analogi mechaniczne) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_PO2-31zc_K01 Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności. | 2,0 | Student nie ma świadomości swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności. |
3,0 | Student ma częściową świadomość swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności. | |
3,5 | Student ma zadowalającą świadomość swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności. | |
4,0 | Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności. | |
4,5 | Student ma znaczną świadomość swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności. | |
5,0 | Student ma pełną świadomość swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności. |
Literatura podstawowa
- Burka E.S., Nałęcz T.J., Mechanika płynów w przykładach., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1994
- Ferguson J., Kembłowski Z., Reologia stosowana płynów., Wydawnictwo Marcus sc., Łódź, 1995
- Gryboś R.:, Podstawy mechaniki płynów, P.W.N., Warszawa, 1989
- Wilkinson W.L., Ciecze nienewtonowskie., W.N.T., Warszawa, 1960
- Balejko J, Reologia żywności, Wydawnictwo Naukowe Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 2007
Literatura dodatkowa
- Kembłowski Z., Michałowski S., Strumiłło Cz., Zarzycki R., Podstawy teoretyczne nżynierii chemicznej i procesowej., W.N.T., Warszawa, 1985
- Paderewski M., Podstawy inżynierii chemicznej, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1993
- Petela R.:, Przepływ ciepła., P.W.N., Warszawa, 1983