Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N2)
specjalność: żywienie człowieka

Sylabus przedmiotu Opakowania i systemy pakujące:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Opakowania i systemy pakujące
Specjalność żywienie człowieka
Jednostka prowadząca Centrum Bioimmobilizacji i Innowacyjnych Materiałów Opakowaniowych
Nauczyciel odpowiedzialny Artur Bartkowiak <Artur-Bartkowiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Sławomir Lisiecki <Slawomir.Lisiecki@zut.edu.pl>, Małgorzata Mizielińska <Malgorzata.Mizielinska@zut.edu.pl>, Agnieszka Romanowska-Osuch <Agnieszka.Romanowska-Osuch@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 12

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 18 2,00,50egzamin
laboratoriaL3 29 4,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza podstawowa z zakresu chemii, biochemii, fizyki, ogólnej technologii żywności

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy dotyczącej najważniejszych materiałów opakowaniowych, opakowań i systemów pakujących stosowanych w produkcji towarowej oraz projektowania i doboru opakowań oraz systemów pakujacych do określonych grup żywności.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zajęcia organizacyjne. Wprowadzenie - najważniejsze definicje oraz funkcje opakowań, definicje i znaczenie opakowań, podstawowe terminy związane z opakowaniami, wymagania stawiane opakowaniom a ich funkcje3
T-L-2Opakowania metalowe - cykl technologiczny otrzymywania puszek aluminiowych i stalowych, rodzaje opakowań metalowych, wybrane metody badań puszek metalowych, wady technologiczne puszek metalowych3
T-L-3Opakowania szklane - określanie podstawowych właściwości opakowań szklanych, identyfikacja dostpnych na rynku rodzajw opakowań szklanych, wybrane metody badań opakowań szklanych, wady technologiczne opakowań szklanych.3
T-L-4Opakowania papierowe - określanie właściwości wyrobów celulozowych, rodzaje papieru wykorzystywanego w opakowalnictwie żywności, podstawowe grupy opakowań jednostkowych i transportowych oraz wybrane metody ich badań, projektowanie opakowań jednostkowych papierowych i kartonowych3
T-L-5Opakowania z tworzyw sztucznych - podstawy identyfikacji tworzyw sztucznych; przegląd najważniejszych tworzyw sztucznych stosowanych w przemyśle spożywczym i ich identyfikacja, określanie podstawowych metod formowania opakowań z tworzyw sztucznych i rozpoznawanie na przykadach; opakowania jednostkowe i transportowe, wady technologiczne opakowań z tworzyw sztucznych, wybrane metody badań3
T-L-6Kolokwium (test)1
T-L-7Podstawy doboru opakowania do właściwości żywności - klasyfikacja opakowań w odniesieniu do opakowań bezpośrednich, zalecenia dotyczące wyboru rodzaju materiału i opakowania w zależności od pakowanego produktu, stosowanie wytycznych dotyczących pakowania żywności świeżej3
T-L-8Wytyczne do projektowania i doboru opakowań - podstawowe wymagania stawiane materiałom opakowaniowym; najważniejsze własności produktów żywnościowych oraz metody ich utrwalania, czynniki wywołujące psucie się produktów żywności3
T-L-9Systemy pakowania żywności - podstawowe wytyczne przy doborze określonego systemu pakowania; przegląd najważniejszych grup urządzeń do pakowania – wady i zalety2
T-L-10Informacje na opakowaniach i oznakowanie żywności - podstawowe rodzaje informacji znajdujących się na opakowaniach - Dz.U. 2001 nr 77 poz. 828); wymagania dotyczące oznaczenia opakowań w świetle Rozporządzenie Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa Dz.U. 1998 nr 25 poz. 1382
T-L-11Certyfikacja opakowań oraz aspekty ekologiczne związane z zastosowaniem opakowań - certyfikacja opakowań zgodnie z normami krajowymi i EU; zagrożenia ekologiczne wynikające z utylizacji odpadów; rodzaje i znaczenie recyklingu materiałów opakowaniowych2
T-L-12Kolokwium (test) i zaliczenie1
29
wykłady
T-W-1Rola i funkcje współczesnych opakowań, podział i przegląd konwencjonalnych materiałów do produkcji opakowań jednostkowych do żywności2
T-W-2Opakowania metalowe. Opakowania szklane.2
T-W-3Opakowania drewniane i papierowe (opakowania jednostkowe i transportowe)2
T-W-4Opakowania z tworzyw sztucznych (przegląd najważniejszych polimerów stosowanych do otrzymywania opakowań, substancje pomocnicze; opakowania jednostkowe i transportowe)2
T-W-5Wytyczne do projektowania i doboru opakowań (podstawowe wymagania stawiane materiałom opakowaniowym, wybrane własności produktów żywnościowych oraz ich zmiany w czasie przechowywania wraz z najważniejszymi metodami ich utrwalania). Podstawy doboru opakowania do właściwości żywności (klasyfikacja żywności w odniesieniu do opakowań bezpośrednich, opakowania do żywności świeżej, częściowo przetworzonej i w pełni przetworzonej).3
T-W-6Systemy pakowania żywności, w tym specyficzne systemy pakowania żywności (pakowania aseptyczne).2
T-W-7Informacje na opakowaniach i oznakowanie żywności (przepisy związane z etykietowaniem opakowań, kody kreskowe EAN, drukowanie materiałów opakowaniowych i opakowań)2
T-W-8Certyfikacja opakowań oraz aspekty ekologiczne związane z zastosowaniem opakowań. Nowe kierunki pakowania i utrwalania żywności (nowe trendy w opakowalnictwie żywności, technologie alternatywne)3
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach29
A-L-2Przygotowanie się do kolokwiów35
A-L-3Opracowanie sprawozdań z ćwiczeń35
A-L-4Studiowanie literatury przedmiotu20
119
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu14
A-W-3Samodzielnie powtarzanie i uzupełnianie wiedzy z tematyki przedmiotu14
A-W-4Przygotowanie do egzaminu z wykładów15
61

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Kolokwium (dwa na semestr)
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin testowy

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_PO2-11zc_W01
Potrafi zaproponować opakowanie i system pakowania dla poszczególnych grup żywności. Zna wytyczne do projektowania i doboru opakowań (podstawowe wymagania stawiane materiałom opakowaniowym, wybrane własności produktów żywnościowych oraz ich zmiany w czasie przechowywania wraz z najważniejszymi metodami ich utrwalania).
TZZ_2A_W13R2A_W05InzA2_W01, InzA2_W02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_PO2-11zc_U01
Potrafi w sposób logiczny powiązać zależności pomiędzy czynnikami biologicznymi, systemem i rodzajem pakowania a jakością uzyskanych i przechowywanych produktów spożywczych
TZZ_2A_U16R2A_U05InzA2_U03C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_PO2-11zc_K01
Ma świadomość potrzeby dokształcania, poszerzania i aktualizacji wiedzy zakresie nowych i innowacyjnych technologii i rozwiązań w pakowalnictwie produktów żywnosciowych
TZZ_2A_K04R2A_K01, R2A_K07C-1T-W-1M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_PO2-11zc_W01
Potrafi zaproponować opakowanie i system pakowania dla poszczególnych grup żywności. Zna wytyczne do projektowania i doboru opakowań (podstawowe wymagania stawiane materiałom opakowaniowym, wybrane własności produktów żywnościowych oraz ich zmiany w czasie przechowywania wraz z najważniejszymi metodami ich utrwalania).
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi oraz myli i nie rozumie podstawowych pojęć z obszaru danego efektu kształcenia
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, nie w pełni uporządkowaną i obarczona pojedynczymi błędami merytorycznymi, popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć z obszaru danego efektu kształcenia
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają mu się pojedyncze błędy merytoryczne lub popełnia pomyłki, jednak rozumie podstawowe pojęcia z obszaru danego efektu kształcenia
4,0Student ma ponadpodstawową wiedzę w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają się pojedyncze błędy merytoryczne, jednak rozumie poprawnie pojęcia z obszaru danego efektu kształcenia
4,5Student ma ponadpodstawową wiedzę w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych, ale sporadycznie popełnia pomyłki. Potrafi także wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z obszaru danego efektu kształcenia
5,0Student ma poszerzoną wiedzę, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych i nie popełnia pomyłek, rozumie i właściwie interpretuje pojęcia. Potrafi wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z obszaru danego efektu kształcenia, a także zastosować wiedzę w odniesieniu do innych obszarów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_PO2-11zc_U01
Potrafi w sposób logiczny powiązać zależności pomiędzy czynnikami biologicznymi, systemem i rodzajem pakowania a jakością uzyskanych i przechowywanych produktów spożywczych
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_PO2-11zc_K01
Ma świadomość potrzeby dokształcania, poszerzania i aktualizacji wiedzy zakresie nowych i innowacyjnych technologii i rozwiązań w pakowalnictwie produktów żywnosciowych
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli

Literatura podstawowa

  1. Nierzwicki W., Opakowania, Wyższa Szkoła Morska, Gdynia, 1997
  2. Czerniawskiego B. i Michniewicza J., Opakowania żywności, Agro Food Technology, Czeladź, 1998
  3. Kwiatkowski J., Ćwieczenia z towaroznawstwa opakowań, Wydawnictwo AE, Poznań, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Mysona Mieczysław, Towaroznawstwo opakowań, Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Krakowie., Kraków, 1972
  2. Korzeniowski A., Skrzypek M, Ekologistyka zużytych opakowań, Instytut Logistyki i Magazynowania, Poznań, 1999

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zajęcia organizacyjne. Wprowadzenie - najważniejsze definicje oraz funkcje opakowań, definicje i znaczenie opakowań, podstawowe terminy związane z opakowaniami, wymagania stawiane opakowaniom a ich funkcje3
T-L-2Opakowania metalowe - cykl technologiczny otrzymywania puszek aluminiowych i stalowych, rodzaje opakowań metalowych, wybrane metody badań puszek metalowych, wady technologiczne puszek metalowych3
T-L-3Opakowania szklane - określanie podstawowych właściwości opakowań szklanych, identyfikacja dostpnych na rynku rodzajw opakowań szklanych, wybrane metody badań opakowań szklanych, wady technologiczne opakowań szklanych.3
T-L-4Opakowania papierowe - określanie właściwości wyrobów celulozowych, rodzaje papieru wykorzystywanego w opakowalnictwie żywności, podstawowe grupy opakowań jednostkowych i transportowych oraz wybrane metody ich badań, projektowanie opakowań jednostkowych papierowych i kartonowych3
T-L-5Opakowania z tworzyw sztucznych - podstawy identyfikacji tworzyw sztucznych; przegląd najważniejszych tworzyw sztucznych stosowanych w przemyśle spożywczym i ich identyfikacja, określanie podstawowych metod formowania opakowań z tworzyw sztucznych i rozpoznawanie na przykadach; opakowania jednostkowe i transportowe, wady technologiczne opakowań z tworzyw sztucznych, wybrane metody badań3
T-L-6Kolokwium (test)1
T-L-7Podstawy doboru opakowania do właściwości żywności - klasyfikacja opakowań w odniesieniu do opakowań bezpośrednich, zalecenia dotyczące wyboru rodzaju materiału i opakowania w zależności od pakowanego produktu, stosowanie wytycznych dotyczących pakowania żywności świeżej3
T-L-8Wytyczne do projektowania i doboru opakowań - podstawowe wymagania stawiane materiałom opakowaniowym; najważniejsze własności produktów żywnościowych oraz metody ich utrwalania, czynniki wywołujące psucie się produktów żywności3
T-L-9Systemy pakowania żywności - podstawowe wytyczne przy doborze określonego systemu pakowania; przegląd najważniejszych grup urządzeń do pakowania – wady i zalety2
T-L-10Informacje na opakowaniach i oznakowanie żywności - podstawowe rodzaje informacji znajdujących się na opakowaniach - Dz.U. 2001 nr 77 poz. 828); wymagania dotyczące oznaczenia opakowań w świetle Rozporządzenie Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa Dz.U. 1998 nr 25 poz. 1382
T-L-11Certyfikacja opakowań oraz aspekty ekologiczne związane z zastosowaniem opakowań - certyfikacja opakowań zgodnie z normami krajowymi i EU; zagrożenia ekologiczne wynikające z utylizacji odpadów; rodzaje i znaczenie recyklingu materiałów opakowaniowych2
T-L-12Kolokwium (test) i zaliczenie1
29

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rola i funkcje współczesnych opakowań, podział i przegląd konwencjonalnych materiałów do produkcji opakowań jednostkowych do żywności2
T-W-2Opakowania metalowe. Opakowania szklane.2
T-W-3Opakowania drewniane i papierowe (opakowania jednostkowe i transportowe)2
T-W-4Opakowania z tworzyw sztucznych (przegląd najważniejszych polimerów stosowanych do otrzymywania opakowań, substancje pomocnicze; opakowania jednostkowe i transportowe)2
T-W-5Wytyczne do projektowania i doboru opakowań (podstawowe wymagania stawiane materiałom opakowaniowym, wybrane własności produktów żywnościowych oraz ich zmiany w czasie przechowywania wraz z najważniejszymi metodami ich utrwalania). Podstawy doboru opakowania do właściwości żywności (klasyfikacja żywności w odniesieniu do opakowań bezpośrednich, opakowania do żywności świeżej, częściowo przetworzonej i w pełni przetworzonej).3
T-W-6Systemy pakowania żywności, w tym specyficzne systemy pakowania żywności (pakowania aseptyczne).2
T-W-7Informacje na opakowaniach i oznakowanie żywności (przepisy związane z etykietowaniem opakowań, kody kreskowe EAN, drukowanie materiałów opakowaniowych i opakowań)2
T-W-8Certyfikacja opakowań oraz aspekty ekologiczne związane z zastosowaniem opakowań. Nowe kierunki pakowania i utrwalania żywności (nowe trendy w opakowalnictwie żywności, technologie alternatywne)3
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach29
A-L-2Przygotowanie się do kolokwiów35
A-L-3Opracowanie sprawozdań z ćwiczeń35
A-L-4Studiowanie literatury przedmiotu20
119
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu14
A-W-3Samodzielnie powtarzanie i uzupełnianie wiedzy z tematyki przedmiotu14
A-W-4Przygotowanie do egzaminu z wykładów15
61
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_2A_PO2-11zc_W01Potrafi zaproponować opakowanie i system pakowania dla poszczególnych grup żywności. Zna wytyczne do projektowania i doboru opakowań (podstawowe wymagania stawiane materiałom opakowaniowym, wybrane własności produktów żywnościowych oraz ich zmiany w czasie przechowywania wraz z najważniejszymi metodami ich utrwalania).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_W13Ma ugruntowaną wiedzę w zakresie projektowania produktów spożywczych, linii technologicznych w tym systemów pakowania.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy dotyczącej najważniejszych materiałów opakowaniowych, opakowań i systemów pakujących stosowanych w produkcji towarowej oraz projektowania i doboru opakowań oraz systemów pakujacych do określonych grup żywności.
Treści programoweT-W-1Rola i funkcje współczesnych opakowań, podział i przegląd konwencjonalnych materiałów do produkcji opakowań jednostkowych do żywności
T-W-2Opakowania metalowe. Opakowania szklane.
T-W-3Opakowania drewniane i papierowe (opakowania jednostkowe i transportowe)
T-W-4Opakowania z tworzyw sztucznych (przegląd najważniejszych polimerów stosowanych do otrzymywania opakowań, substancje pomocnicze; opakowania jednostkowe i transportowe)
T-W-5Wytyczne do projektowania i doboru opakowań (podstawowe wymagania stawiane materiałom opakowaniowym, wybrane własności produktów żywnościowych oraz ich zmiany w czasie przechowywania wraz z najważniejszymi metodami ich utrwalania). Podstawy doboru opakowania do właściwości żywności (klasyfikacja żywności w odniesieniu do opakowań bezpośrednich, opakowania do żywności świeżej, częściowo przetworzonej i w pełni przetworzonej).
T-W-6Systemy pakowania żywności, w tym specyficzne systemy pakowania żywności (pakowania aseptyczne).
T-W-7Informacje na opakowaniach i oznakowanie żywności (przepisy związane z etykietowaniem opakowań, kody kreskowe EAN, drukowanie materiałów opakowaniowych i opakowań)
T-W-8Certyfikacja opakowań oraz aspekty ekologiczne związane z zastosowaniem opakowań. Nowe kierunki pakowania i utrwalania żywności (nowe trendy w opakowalnictwie żywności, technologie alternatywne)
T-L-1Zajęcia organizacyjne. Wprowadzenie - najważniejsze definicje oraz funkcje opakowań, definicje i znaczenie opakowań, podstawowe terminy związane z opakowaniami, wymagania stawiane opakowaniom a ich funkcje
T-L-2Opakowania metalowe - cykl technologiczny otrzymywania puszek aluminiowych i stalowych, rodzaje opakowań metalowych, wybrane metody badań puszek metalowych, wady technologiczne puszek metalowych
T-L-3Opakowania szklane - określanie podstawowych właściwości opakowań szklanych, identyfikacja dostpnych na rynku rodzajw opakowań szklanych, wybrane metody badań opakowań szklanych, wady technologiczne opakowań szklanych.
T-L-4Opakowania papierowe - określanie właściwości wyrobów celulozowych, rodzaje papieru wykorzystywanego w opakowalnictwie żywności, podstawowe grupy opakowań jednostkowych i transportowych oraz wybrane metody ich badań, projektowanie opakowań jednostkowych papierowych i kartonowych
T-L-5Opakowania z tworzyw sztucznych - podstawy identyfikacji tworzyw sztucznych; przegląd najważniejszych tworzyw sztucznych stosowanych w przemyśle spożywczym i ich identyfikacja, określanie podstawowych metod formowania opakowań z tworzyw sztucznych i rozpoznawanie na przykadach; opakowania jednostkowe i transportowe, wady technologiczne opakowań z tworzyw sztucznych, wybrane metody badań
T-L-7Podstawy doboru opakowania do właściwości żywności - klasyfikacja opakowań w odniesieniu do opakowań bezpośrednich, zalecenia dotyczące wyboru rodzaju materiału i opakowania w zależności od pakowanego produktu, stosowanie wytycznych dotyczących pakowania żywności świeżej
T-L-8Wytyczne do projektowania i doboru opakowań - podstawowe wymagania stawiane materiałom opakowaniowym; najważniejsze własności produktów żywnościowych oraz metody ich utrwalania, czynniki wywołujące psucie się produktów żywności
T-L-9Systemy pakowania żywności - podstawowe wytyczne przy doborze określonego systemu pakowania; przegląd najważniejszych grup urządzeń do pakowania – wady i zalety
T-L-10Informacje na opakowaniach i oznakowanie żywności - podstawowe rodzaje informacji znajdujących się na opakowaniach - Dz.U. 2001 nr 77 poz. 828); wymagania dotyczące oznaczenia opakowań w świetle Rozporządzenie Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa Dz.U. 1998 nr 25 poz. 138
T-L-11Certyfikacja opakowań oraz aspekty ekologiczne związane z zastosowaniem opakowań - certyfikacja opakowań zgodnie z normami krajowymi i EU; zagrożenia ekologiczne wynikające z utylizacji odpadów; rodzaje i znaczenie recyklingu materiałów opakowaniowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin testowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi oraz myli i nie rozumie podstawowych pojęć z obszaru danego efektu kształcenia
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, nie w pełni uporządkowaną i obarczona pojedynczymi błędami merytorycznymi, popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć z obszaru danego efektu kształcenia
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają mu się pojedyncze błędy merytoryczne lub popełnia pomyłki, jednak rozumie podstawowe pojęcia z obszaru danego efektu kształcenia
4,0Student ma ponadpodstawową wiedzę w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają się pojedyncze błędy merytoryczne, jednak rozumie poprawnie pojęcia z obszaru danego efektu kształcenia
4,5Student ma ponadpodstawową wiedzę w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych, ale sporadycznie popełnia pomyłki. Potrafi także wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z obszaru danego efektu kształcenia
5,0Student ma poszerzoną wiedzę, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych i nie popełnia pomyłek, rozumie i właściwie interpretuje pojęcia. Potrafi wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z obszaru danego efektu kształcenia, a także zastosować wiedzę w odniesieniu do innych obszarów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_2A_PO2-11zc_U01Potrafi w sposób logiczny powiązać zależności pomiędzy czynnikami biologicznymi, systemem i rodzajem pakowania a jakością uzyskanych i przechowywanych produktów spożywczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U16Potrafi w sposób logiczny powiązać zależności pomiędzy czynnikami biologicznymi, przetwarzaniem a jakością uzyskanych produktów spożywczych uwzględniając aspekty systemowe i pozatechniczne.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy dotyczącej najważniejszych materiałów opakowaniowych, opakowań i systemów pakujących stosowanych w produkcji towarowej oraz projektowania i doboru opakowań oraz systemów pakujacych do określonych grup żywności.
Treści programoweT-L-1Zajęcia organizacyjne. Wprowadzenie - najważniejsze definicje oraz funkcje opakowań, definicje i znaczenie opakowań, podstawowe terminy związane z opakowaniami, wymagania stawiane opakowaniom a ich funkcje
T-L-2Opakowania metalowe - cykl technologiczny otrzymywania puszek aluminiowych i stalowych, rodzaje opakowań metalowych, wybrane metody badań puszek metalowych, wady technologiczne puszek metalowych
T-L-3Opakowania szklane - określanie podstawowych właściwości opakowań szklanych, identyfikacja dostpnych na rynku rodzajw opakowań szklanych, wybrane metody badań opakowań szklanych, wady technologiczne opakowań szklanych.
T-L-4Opakowania papierowe - określanie właściwości wyrobów celulozowych, rodzaje papieru wykorzystywanego w opakowalnictwie żywności, podstawowe grupy opakowań jednostkowych i transportowych oraz wybrane metody ich badań, projektowanie opakowań jednostkowych papierowych i kartonowych
T-L-5Opakowania z tworzyw sztucznych - podstawy identyfikacji tworzyw sztucznych; przegląd najważniejszych tworzyw sztucznych stosowanych w przemyśle spożywczym i ich identyfikacja, określanie podstawowych metod formowania opakowań z tworzyw sztucznych i rozpoznawanie na przykadach; opakowania jednostkowe i transportowe, wady technologiczne opakowań z tworzyw sztucznych, wybrane metody badań
T-L-7Podstawy doboru opakowania do właściwości żywności - klasyfikacja opakowań w odniesieniu do opakowań bezpośrednich, zalecenia dotyczące wyboru rodzaju materiału i opakowania w zależności od pakowanego produktu, stosowanie wytycznych dotyczących pakowania żywności świeżej
T-L-8Wytyczne do projektowania i doboru opakowań - podstawowe wymagania stawiane materiałom opakowaniowym; najważniejsze własności produktów żywnościowych oraz metody ich utrwalania, czynniki wywołujące psucie się produktów żywności
T-L-9Systemy pakowania żywności - podstawowe wytyczne przy doborze określonego systemu pakowania; przegląd najważniejszych grup urządzeń do pakowania – wady i zalety
T-L-10Informacje na opakowaniach i oznakowanie żywności - podstawowe rodzaje informacji znajdujących się na opakowaniach - Dz.U. 2001 nr 77 poz. 828); wymagania dotyczące oznaczenia opakowań w świetle Rozporządzenie Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa Dz.U. 1998 nr 25 poz. 138
T-L-11Certyfikacja opakowań oraz aspekty ekologiczne związane z zastosowaniem opakowań - certyfikacja opakowań zgodnie z normami krajowymi i EU; zagrożenia ekologiczne wynikające z utylizacji odpadów; rodzaje i znaczenie recyklingu materiałów opakowaniowych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwium (dwa na semestr)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_2A_PO2-11zc_K01Ma świadomość potrzeby dokształcania, poszerzania i aktualizacji wiedzy zakresie nowych i innowacyjnych technologii i rozwiązań w pakowalnictwie produktów żywnosciowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_K04Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, poszerzania i aktualizowania swojej wiedzy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy dotyczącej najważniejszych materiałów opakowaniowych, opakowań i systemów pakujących stosowanych w produkcji towarowej oraz projektowania i doboru opakowań oraz systemów pakujacych do określonych grup żywności.
Treści programoweT-W-1Rola i funkcje współczesnych opakowań, podział i przegląd konwencjonalnych materiałów do produkcji opakowań jednostkowych do żywności
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwium (dwa na semestr)
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin testowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli