Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo (S2)
specjalność: Ochrona środowiska wodnego

Sylabus przedmiotu Choroby organizmów wodnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rybactwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Choroby organizmów wodnych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Sobecka <Ewa.Sobecka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW1 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość zoologi, mikrobiologii, podstawy parazytologiii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z ważniejszymi patogenami wolno żyjących i hodowanych organizmów wodnych. Przekazanie wiedzy na temat profilaktyki zachorowań, a także strat ekonomicznych w akwakulturze, których przyczyną są poznane jednostki chorobowe
C-2Kształtowanie u studentów teoretycznych i praktycznych umiejętności pobierania i opracowania materiału badawczego. Kształtowanie umiejetności organizacji pracy wlasnej oraz zespołowej z zachowaniem zasad pracy w kontakcie z patogenami

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Podstawowa terminologia angielska związana z treścią przedmiotu. Patogeny wstężnic – Protozoa i Metazoa2
T-L-2Etiologia chorób mięczaków3
T-L-3Choroby robaków płaskich, hyperpasożytnictwo1
T-L-4Przyczyny chorób sikwiaków, niezmogowców, szczetnic2
T-L-5Choroby kryzelnic, mszywiołów, ramienionogów2
T-L-6Choroby żebropławów1
T-L-7Etiologia chorób parzydełkowców i gąbek3
T-L-8Patogeny innych grup morskich bezkręgowców należących do Metazoa, Mesozoa i Ciliata2
T-L-9Najczęściej występujące patogeny ryb ozdobnych4
T-L-10Metody i techniki stosowane w badaniach stanu zdrowotności organizmów wodnych3
T-L-11Badanie stanu zdrowotności w praktyce2
T-L-12Pobieranie i zabezpieczanie materiału badawczego2
T-L-13Praktyczne wykonanie preparatów parazytologicznych z zastosowaniem technik odpowiednich dla poszczególnych grup pasożytów, zasady korzystania z kluczy do oznaczania gatunków2
T-L-14Internetowe bazy danych; wybór, sposoby korzystania1
30
wykłady
T-W-1Pojęcie stanu chorobowego, mechanizmy obronne organizmu. Podstawy patologii.4
T-W-2Patogeny bezkregowców w marikulturach i wolno żyjących14
T-W-3Etiologia chorób wodnych kręgowców12
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2samodzielne przygotowanie studenta do zaliczenia przediotu30
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2studiowane literatury przedmiotu15
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady z użyciem technik multimedialnych
M-2Pokaz i praktyczna nauka wyszukiwania naukowych internetowych baz danych z użyciem komputerów
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola poprawności pracy na ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań laboratoryjnych związanych z treścią przedmiotu
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu w formie ustnej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_2A_C2_W01
Student wymienia i rozpoznaje przyczyny wybranych chorób organizmów wodnych oraz opisuje wybrane jednostki chorobowe. Potrafi zaproponować metodę diagnostyczną, odpowiednią dla jednostki chorobowej danego typu
RYB_2A_W04R2A_W01, R2A_W03, R2A_W04, R2A_W06C-1T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9M-2, M-1S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_2A_C2_U01
Student rozumie i opisuje zależności między organizmem żywicielskim, patogenem i stanem środowiska wodnego lub/i warunkami hodowli. Potrafi uaktualniać swoje wiadomości, poszukiwać nowych, profesjonalnych źródeł informacji.
RYB_2A_U01, RYB_2A_U08R2A_U01, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U07C-2T-W-3, T-W-2, T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-10, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-14M-2, M-1, M-3S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_2A_C2_K01
Student ma swiadomość potrzeby stałego poszerzania i uaktualniania wiedzy z wykorzystaniem źródeł specjalistycznych. Potrafi postępować zgodnie z zasadami, obowiązujacymi w pracy z kontaktem z patogenami zwierząt
RYB_2A_K04R2A_K01, R2A_K07C-1, C-2T-W-3, T-W-2, T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-10, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-14M-2, M-1, M-3S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_2A_C2_W01
Student wymienia i rozpoznaje przyczyny wybranych chorób organizmów wodnych oraz opisuje wybrane jednostki chorobowe. Potrafi zaproponować metodę diagnostyczną, odpowiednią dla jednostki chorobowej danego typu
2,0Student nie potrafi wymienić przyczyn chorób wybranego organizmu wodnego, nie zna ich cech diagnostycznych i metod identyfikacji
3,0Student potrafi wymienić przyczyny wybranych chorób, zna techniki stosowane w badaniach stanu zdrowotności organizmów wodnych
3,5
4,0
4,5
5,0Student potrafi wymienić przyczyny wybranych chorób, zna techniki stosowane w badaniach stanu zdrowotności organizmów wodnych, potrafi je zastosować i zinterpretowac wyniki

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_2A_C2_U01
Student rozumie i opisuje zależności między organizmem żywicielskim, patogenem i stanem środowiska wodnego lub/i warunkami hodowli. Potrafi uaktualniać swoje wiadomości, poszukiwać nowych, profesjonalnych źródeł informacji.
2,0Student nie zna patogenów, które są przyczyną chorób organizmów wodnych.
3,0Student zna patogeny, które powodują choroby wybranych organizmów wodnych.
3,5
4,0
4,5.
5,0.Student potrafi zdefiniować objawy chorobowe wybranego organizmu, zna patogeny je wywołujące

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_2A_C2_K01
Student ma swiadomość potrzeby stałego poszerzania i uaktualniania wiedzy z wykorzystaniem źródeł specjalistycznych. Potrafi postępować zgodnie z zasadami, obowiązujacymi w pracy z kontaktem z patogenami zwierząt
2,0Student nie studiuje treści programowych przedmiotu, nie potrafi zaprezentować ich w najmniejszym stopniu.
3,0Student ma świadomość oraz umiejętność uaktualniania swojej wiedzy, dotyczącej tematyki przedmiotu.
3,5
4,0
4,5
5,0Student ma świadomość oraz umiejętność uaktualniania swojej wiedzy, dotyczącej tematyki przedmiotu. Zna i potrafi korzystać ze specjalistycznych żródeł wiedzy, potrafi postępować zgodnie z zasadami pracy z kontaktem z patogenami zwierząt

Literatura podstawowa

  1. Prost M., Choroby ryb, PTNW, Lublin, 1994, 2
  2. Grabda J., Zarys parazytologii ryb morskich, PWN, Warszawa, 1981, 2

Literatura dodatkowa

  1. Rohde K., Marine parasitology, CSIRO Publishing, Collingwood, Australia, 2002

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Podstawowa terminologia angielska związana z treścią przedmiotu. Patogeny wstężnic – Protozoa i Metazoa2
T-L-2Etiologia chorób mięczaków3
T-L-3Choroby robaków płaskich, hyperpasożytnictwo1
T-L-4Przyczyny chorób sikwiaków, niezmogowców, szczetnic2
T-L-5Choroby kryzelnic, mszywiołów, ramienionogów2
T-L-6Choroby żebropławów1
T-L-7Etiologia chorób parzydełkowców i gąbek3
T-L-8Patogeny innych grup morskich bezkręgowców należących do Metazoa, Mesozoa i Ciliata2
T-L-9Najczęściej występujące patogeny ryb ozdobnych4
T-L-10Metody i techniki stosowane w badaniach stanu zdrowotności organizmów wodnych3
T-L-11Badanie stanu zdrowotności w praktyce2
T-L-12Pobieranie i zabezpieczanie materiału badawczego2
T-L-13Praktyczne wykonanie preparatów parazytologicznych z zastosowaniem technik odpowiednich dla poszczególnych grup pasożytów, zasady korzystania z kluczy do oznaczania gatunków2
T-L-14Internetowe bazy danych; wybór, sposoby korzystania1
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie stanu chorobowego, mechanizmy obronne organizmu. Podstawy patologii.4
T-W-2Patogeny bezkregowców w marikulturach i wolno żyjących14
T-W-3Etiologia chorób wodnych kręgowców12
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2samodzielne przygotowanie studenta do zaliczenia przediotu30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2studiowane literatury przedmiotu15
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_2A_C2_W01Student wymienia i rozpoznaje przyczyny wybranych chorób organizmów wodnych oraz opisuje wybrane jednostki chorobowe. Potrafi zaproponować metodę diagnostyczną, odpowiednią dla jednostki chorobowej danego typu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_W04Ma pogłębioną wiedzę o zagrożeniach zdrowotnych występujących w środowisku jak i w warunkach intensywnego chowu, zna nowoczesne metody diagnostyczne.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z ważniejszymi patogenami wolno żyjących i hodowanych organizmów wodnych. Przekazanie wiedzy na temat profilaktyki zachorowań, a także strat ekonomicznych w akwakulturze, których przyczyną są poznane jednostki chorobowe
Treści programoweT-W-3Etiologia chorób wodnych kręgowców
T-W-1Pojęcie stanu chorobowego, mechanizmy obronne organizmu. Podstawy patologii.
T-W-2Patogeny bezkregowców w marikulturach i wolno żyjących
T-L-2Etiologia chorób mięczaków
T-L-1Podstawowa terminologia angielska związana z treścią przedmiotu. Patogeny wstężnic – Protozoa i Metazoa
T-L-3Choroby robaków płaskich, hyperpasożytnictwo
T-L-4Przyczyny chorób sikwiaków, niezmogowców, szczetnic
T-L-5Choroby kryzelnic, mszywiołów, ramienionogów
T-L-6Choroby żebropławów
T-L-7Etiologia chorób parzydełkowców i gąbek
T-L-8Patogeny innych grup morskich bezkręgowców należących do Metazoa, Mesozoa i Ciliata
T-L-9Najczęściej występujące patogeny ryb ozdobnych
Metody nauczaniaM-2Pokaz i praktyczna nauka wyszukiwania naukowych internetowych baz danych z użyciem komputerów
M-1Wykłady z użyciem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola poprawności pracy na ćwiczeniach
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu w formie ustnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić przyczyn chorób wybranego organizmu wodnego, nie zna ich cech diagnostycznych i metod identyfikacji
3,0Student potrafi wymienić przyczyny wybranych chorób, zna techniki stosowane w badaniach stanu zdrowotności organizmów wodnych
3,5
4,0
4,5
5,0Student potrafi wymienić przyczyny wybranych chorób, zna techniki stosowane w badaniach stanu zdrowotności organizmów wodnych, potrafi je zastosować i zinterpretowac wyniki
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_2A_C2_U01Student rozumie i opisuje zależności między organizmem żywicielskim, patogenem i stanem środowiska wodnego lub/i warunkami hodowli. Potrafi uaktualniać swoje wiadomości, poszukiwać nowych, profesjonalnych źródeł informacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
RYB_2A_U08Potrafi samodzielnie lub w zespole zorganizować i prowadzić zaawansowane badania w zakresie zagrożeń zdrowotnych hydrobiontów. Potrafi określić wartość odżywczą hydrobiontów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Cel przedmiotuC-2Kształtowanie u studentów teoretycznych i praktycznych umiejętności pobierania i opracowania materiału badawczego. Kształtowanie umiejetności organizacji pracy wlasnej oraz zespołowej z zachowaniem zasad pracy w kontakcie z patogenami
Treści programoweT-W-3Etiologia chorób wodnych kręgowców
T-W-2Patogeny bezkregowców w marikulturach i wolno żyjących
T-L-2Etiologia chorób mięczaków
T-L-1Podstawowa terminologia angielska związana z treścią przedmiotu. Patogeny wstężnic – Protozoa i Metazoa
T-L-3Choroby robaków płaskich, hyperpasożytnictwo
T-L-10Metody i techniki stosowane w badaniach stanu zdrowotności organizmów wodnych
T-L-4Przyczyny chorób sikwiaków, niezmogowców, szczetnic
T-L-5Choroby kryzelnic, mszywiołów, ramienionogów
T-L-6Choroby żebropławów
T-L-7Etiologia chorób parzydełkowców i gąbek
T-L-8Patogeny innych grup morskich bezkręgowców należących do Metazoa, Mesozoa i Ciliata
T-L-9Najczęściej występujące patogeny ryb ozdobnych
T-L-11Badanie stanu zdrowotności w praktyce
T-L-12Pobieranie i zabezpieczanie materiału badawczego
T-L-13Praktyczne wykonanie preparatów parazytologicznych z zastosowaniem technik odpowiednich dla poszczególnych grup pasożytów, zasady korzystania z kluczy do oznaczania gatunków
T-L-14Internetowe bazy danych; wybór, sposoby korzystania
Metody nauczaniaM-2Pokaz i praktyczna nauka wyszukiwania naukowych internetowych baz danych z użyciem komputerów
M-1Wykłady z użyciem technik multimedialnych
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań laboratoryjnych związanych z treścią przedmiotu
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu w formie ustnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna patogenów, które są przyczyną chorób organizmów wodnych.
3,0Student zna patogeny, które powodują choroby wybranych organizmów wodnych.
3,5
4,0
4,5.
5,0.Student potrafi zdefiniować objawy chorobowe wybranego organizmu, zna patogeny je wywołujące
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_2A_C2_K01Student ma swiadomość potrzeby stałego poszerzania i uaktualniania wiedzy z wykorzystaniem źródeł specjalistycznych. Potrafi postępować zgodnie z zasadami, obowiązujacymi w pracy z kontaktem z patogenami zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_K04Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, poszerzania i aktualizowania swojej wiedzy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z ważniejszymi patogenami wolno żyjących i hodowanych organizmów wodnych. Przekazanie wiedzy na temat profilaktyki zachorowań, a także strat ekonomicznych w akwakulturze, których przyczyną są poznane jednostki chorobowe
C-2Kształtowanie u studentów teoretycznych i praktycznych umiejętności pobierania i opracowania materiału badawczego. Kształtowanie umiejetności organizacji pracy wlasnej oraz zespołowej z zachowaniem zasad pracy w kontakcie z patogenami
Treści programoweT-W-3Etiologia chorób wodnych kręgowców
T-W-2Patogeny bezkregowców w marikulturach i wolno żyjących
T-L-2Etiologia chorób mięczaków
T-L-1Podstawowa terminologia angielska związana z treścią przedmiotu. Patogeny wstężnic – Protozoa i Metazoa
T-L-3Choroby robaków płaskich, hyperpasożytnictwo
T-L-10Metody i techniki stosowane w badaniach stanu zdrowotności organizmów wodnych
T-L-4Przyczyny chorób sikwiaków, niezmogowców, szczetnic
T-L-5Choroby kryzelnic, mszywiołów, ramienionogów
T-L-6Choroby żebropławów
T-L-7Etiologia chorób parzydełkowców i gąbek
T-L-8Patogeny innych grup morskich bezkręgowców należących do Metazoa, Mesozoa i Ciliata
T-L-9Najczęściej występujące patogeny ryb ozdobnych
T-L-11Badanie stanu zdrowotności w praktyce
T-L-12Pobieranie i zabezpieczanie materiału badawczego
T-L-13Praktyczne wykonanie preparatów parazytologicznych z zastosowaniem technik odpowiednich dla poszczególnych grup pasożytów, zasady korzystania z kluczy do oznaczania gatunków
T-L-14Internetowe bazy danych; wybór, sposoby korzystania
Metody nauczaniaM-2Pokaz i praktyczna nauka wyszukiwania naukowych internetowych baz danych z użyciem komputerów
M-1Wykłady z użyciem technik multimedialnych
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola poprawności pracy na ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań laboratoryjnych związanych z treścią przedmiotu
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu w formie ustnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie studiuje treści programowych przedmiotu, nie potrafi zaprezentować ich w najmniejszym stopniu.
3,0Student ma świadomość oraz umiejętność uaktualniania swojej wiedzy, dotyczącej tematyki przedmiotu.
3,5
4,0
4,5
5,0Student ma świadomość oraz umiejętność uaktualniania swojej wiedzy, dotyczącej tematyki przedmiotu. Zna i potrafi korzystać ze specjalistycznych żródeł wiedzy, potrafi postępować zgodnie z zasadami pracy z kontaktem z patogenami zwierząt