Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S1)

Sylabus przedmiotu Technika mowy i emisja głosu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technika mowy i emisja głosu
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Nauk Humanistycznych i Pedagogicznych
Nauczyciel odpowiedzialny Iwona Wiśniewska-Salamon <Iwona.Wisniewska-Salamon@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bożena Dydycz <Bozena.Dydycz@zut.edu.pl>, Iwona Wiśniewska-Salamon <Iwona.Wisniewska-Salamon@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 18 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 2,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Sprawnie działający słuch, wzrok i mowa.
W-2Wykształcenie średnie w jezyku polskim

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie podstawowej wiedzy z anatomii, fizjologii i patologii narządu głosu, mowy i słuchu.
C-2Praca nad prawidłową artykulacją i dykcją.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Doskonalenie umiejętności prawidłowego mówienia (ćwiczenia nad prawidłową artykulacją i dykcją).5
T-A-2Utrwalenie prawidłowego oddechu w mowie i śpiewie.10
15
wykłady
T-W-1Podstawowe wiadomości o budowie i funkcjonowaniu narządu mowy i słuchu.5
T-W-2Emisja głosu czyli wiedza o powstawaniu głosu (w oparciu o pracę płuc, krtani, wiązadeł głosowych, nasady i przepony)5
T-W-3Patologie głosu i zaburzenia narządu artykulacyjnego (wstępna diagnoza oraz zastosowanie indywidualnych ćwiczeń profilaktyczno-rehabilitacyjnych). Zalecenia i zasady dotyczące prawidłowej emisji i higieny głosu -wskazania chroniące przed przeciążeniem głosu.10
T-W-4Opracowanie literatury pięknej dostosowanej do indywidualnych możliwości wykonawczych studenta (prezentacje indywidualne)10
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach.15
A-A-2Praca indywidualna.13
A-A-3Zaliczenie ustne.2
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Praca indywidualna i grupowa - ćwiczenia w domu15
A-W-3Uczestnictwo w szukach teatralnych13
A-W-4Zaliczenie ustne.2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające : wykłady informacyjne, odczyt, objasnienie
M-2Metody praktyczne : pokaz, ćwiczenia laboratoryjne m. in : cwiczenia dykcyjne - artykulacyjne, gimnastyka rozluźniająca mięśnie w celu osiągnięcia właściwej i swobodnej postawy, gimnastyka twarzy i szyi słóząca osiagnieciu własciwej sprawności narzadów artykulacyjnych.
M-3Metody eksponujące : udział w sztuce teatralnej, pokaz połaczony z przezyciem, prezentacja grupowa

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena posumowujaca osiągnięte efekty nauczania : sprawność mowy, dykcja
S-2Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_A2-2_W01
Student posiada podstawowa wiedzę z zakresu prawidłowego posługiwania sie głosem. Oddycha prawidłowym torem oddechowym. Posługuje się prawidłową emisją (prawidłowo stosuje akcentację słowa w języku polskim). Potrafi zaprezentowac sie i wypowiadac publicznie. Panuje nad stresem.
MS_1A_W20P1A_W01C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-1, T-A-2M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_A2-2_U01
Student posiada umiejętnośc pracy w zespole, potrafi odpowiedzialnie przygotowac sie sam do prezentacji indywidualnych i grupowych.
MS_1A_U03P1A_U03, P1A_U11C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-1, T-A-2M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_A2-2_K01
Student ma swiadomość swojej wiedzy, ważności profesjonalnych zachowań, odpowiedzialności za prace własną i współpracę w grupie.
MS_1A_K03P1A_K02, P1A_K03C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-2, T-A-1M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_A2-2_W01
Student posiada podstawowa wiedzę z zakresu prawidłowego posługiwania sie głosem. Oddycha prawidłowym torem oddechowym. Posługuje się prawidłową emisją (prawidłowo stosuje akcentację słowa w języku polskim). Potrafi zaprezentowac sie i wypowiadac publicznie. Panuje nad stresem.
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowej wiedzy w praktyce Nie uczestniczył w zajeciach.
3,0Student w stopniu znikomym wykorzystuje podstawową wiedzę w praktyce.
3,5Student w stopniu podstawowym wykorzystuje wiedzę w praktyce
4,0Student w interesującym stopniu wykorzystuje wiedzę w praktyce
4,5Student w stopniu zaawansowanym wykorzystuje wiedzę w praktyce
5,0Student w stopniu wybitnym wykorzystuje wiedze w praktyce

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_A2-2_U01
Student posiada umiejętnośc pracy w zespole, potrafi odpowiedzialnie przygotowac sie sam do prezentacji indywidualnych i grupowych.
2,0Student nie potrafi zaprezentowac sie indywidualnie i współpracowac w grupie
3,0Student potrafi zaprezentowac sie indywidualnie w stopniu podstawowym
3,5Student potrafi zaprezentować sie indywidualnie i współpracowac w grupie w stopniu podstawowym
4,0Student potrafi potrafi zaprezentować się indywidualnie i współpracowac w grupie w stopniu dobrym
4,5Student bardzo dobrze potrafi zaprezentowac sie indywidualnie i współpracowac w grupie
5,0Student wyrózniająco i z fantazją potrafi zaprezentowac sie indywidualnie i współpracować w grupie. Jest kreatywny.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_A2-2_K01
Student ma swiadomość swojej wiedzy, ważności profesjonalnych zachowań, odpowiedzialności za prace własną i współpracę w grupie.
2,0Student nie ma świadomości swojej wiedzy, ważności profesjonalnych zachowań ani odpowiedzialności za pracę własną i współprace w grupie.
3,0Student ma swiadomość swojej wiedzy, ważności profesjonalnych zachowań, odpowiedzialności za prace własną i współpracę w grupie w stopniu podstawowym
3,5Student ma swiadomość swojej wiedzy, ważności profesjonalnych zachowań, odpowiedzialności za prace własną i współpracę w grupie w stopniu wystarczajacym
4,0Student ma swiadomość swojej wiedzy, ważności profesjonalnych zachowań, odpowiedzialności za prace własną i współpracę w grupie w stopniu dobrym
4,5Student ma swiadomość swojej wiedzy, ważności profesjonalnych zachowań, odpowiedzialności za prace własną i współpracę w grupie wyrózniającym
5,0Student ma swiadomość swojej wiedzy, ważności profesjonalnych zachowań, odpowiedzialności za prace własną i współpracę w grupie w stopniu wybitnym. Jest kreatywny i potrafi przyjąc rolę lidera

Literatura podstawowa

  1. Dolacka M, Zabawy z językiem polskim, Od słowa do rozmowy, Warszawa, 1999
  2. Gawęda K.J. Łazewski, Uczymy się poprawnej wymowy, Warszawa, 1996
  3. B. Toczyńska, Dykcja., 2000
  4. B. Toczyńska, Ćwiczenia dykcyjne, 2000

Literatura dodatkowa

  1. pod red. W Doroszewskiego, Słownik poprawnej polszczyzny, PWN, Warszawa, 1976
  2. W. Lubaś, S .Urbańczyk, Słownik poprawnej wymowy polskiej, Kraków - Katowice, 1994

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Doskonalenie umiejętności prawidłowego mówienia (ćwiczenia nad prawidłową artykulacją i dykcją).5
T-A-2Utrwalenie prawidłowego oddechu w mowie i śpiewie.10
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe wiadomości o budowie i funkcjonowaniu narządu mowy i słuchu.5
T-W-2Emisja głosu czyli wiedza o powstawaniu głosu (w oparciu o pracę płuc, krtani, wiązadeł głosowych, nasady i przepony)5
T-W-3Patologie głosu i zaburzenia narządu artykulacyjnego (wstępna diagnoza oraz zastosowanie indywidualnych ćwiczeń profilaktyczno-rehabilitacyjnych). Zalecenia i zasady dotyczące prawidłowej emisji i higieny głosu -wskazania chroniące przed przeciążeniem głosu.10
T-W-4Opracowanie literatury pięknej dostosowanej do indywidualnych możliwości wykonawczych studenta (prezentacje indywidualne)10
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach.15
A-A-2Praca indywidualna.13
A-A-3Zaliczenie ustne.2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Praca indywidualna i grupowa - ćwiczenia w domu15
A-W-3Uczestnictwo w szukach teatralnych13
A-W-4Zaliczenie ustne.2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_A2-2_W01Student posiada podstawowa wiedzę z zakresu prawidłowego posługiwania sie głosem. Oddycha prawidłowym torem oddechowym. Posługuje się prawidłową emisją (prawidłowo stosuje akcentację słowa w języku polskim). Potrafi zaprezentowac sie i wypowiadac publicznie. Panuje nad stresem.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W20Ma wiedzę o procesach zachodzących w środowisku i zależnościach między organizmami w nim funkcjonującymi i możliwościami ich wykorzystania w ogólnie pojętych procesach rewitalizacji środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
Cel przedmiotuC-1Przekazanie podstawowej wiedzy z anatomii, fizjologii i patologii narządu głosu, mowy i słuchu.
C-2Praca nad prawidłową artykulacją i dykcją.
Treści programoweT-W-1Podstawowe wiadomości o budowie i funkcjonowaniu narządu mowy i słuchu.
T-W-2Emisja głosu czyli wiedza o powstawaniu głosu (w oparciu o pracę płuc, krtani, wiązadeł głosowych, nasady i przepony)
T-W-3Patologie głosu i zaburzenia narządu artykulacyjnego (wstępna diagnoza oraz zastosowanie indywidualnych ćwiczeń profilaktyczno-rehabilitacyjnych). Zalecenia i zasady dotyczące prawidłowej emisji i higieny głosu -wskazania chroniące przed przeciążeniem głosu.
T-W-4Opracowanie literatury pięknej dostosowanej do indywidualnych możliwości wykonawczych studenta (prezentacje indywidualne)
T-A-1Doskonalenie umiejętności prawidłowego mówienia (ćwiczenia nad prawidłową artykulacją i dykcją).
T-A-2Utrwalenie prawidłowego oddechu w mowie i śpiewie.
Metody nauczaniaM-1Metody podające : wykłady informacyjne, odczyt, objasnienie
M-2Metody praktyczne : pokaz, ćwiczenia laboratoryjne m. in : cwiczenia dykcyjne - artykulacyjne, gimnastyka rozluźniająca mięśnie w celu osiągnięcia właściwej i swobodnej postawy, gimnastyka twarzy i szyi słóząca osiagnieciu własciwej sprawności narzadów artykulacyjnych.
M-3Metody eksponujące : udział w sztuce teatralnej, pokaz połaczony z przezyciem, prezentacja grupowa
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena posumowujaca osiągnięte efekty nauczania : sprawność mowy, dykcja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowej wiedzy w praktyce Nie uczestniczył w zajeciach.
3,0Student w stopniu znikomym wykorzystuje podstawową wiedzę w praktyce.
3,5Student w stopniu podstawowym wykorzystuje wiedzę w praktyce
4,0Student w interesującym stopniu wykorzystuje wiedzę w praktyce
4,5Student w stopniu zaawansowanym wykorzystuje wiedzę w praktyce
5,0Student w stopniu wybitnym wykorzystuje wiedze w praktyce
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_A2-2_U01Student posiada umiejętnośc pracy w zespole, potrafi odpowiedzialnie przygotowac sie sam do prezentacji indywidualnych i grupowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U03Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
Cel przedmiotuC-1Przekazanie podstawowej wiedzy z anatomii, fizjologii i patologii narządu głosu, mowy i słuchu.
C-2Praca nad prawidłową artykulacją i dykcją.
Treści programoweT-W-1Podstawowe wiadomości o budowie i funkcjonowaniu narządu mowy i słuchu.
T-W-2Emisja głosu czyli wiedza o powstawaniu głosu (w oparciu o pracę płuc, krtani, wiązadeł głosowych, nasady i przepony)
T-W-3Patologie głosu i zaburzenia narządu artykulacyjnego (wstępna diagnoza oraz zastosowanie indywidualnych ćwiczeń profilaktyczno-rehabilitacyjnych). Zalecenia i zasady dotyczące prawidłowej emisji i higieny głosu -wskazania chroniące przed przeciążeniem głosu.
T-W-4Opracowanie literatury pięknej dostosowanej do indywidualnych możliwości wykonawczych studenta (prezentacje indywidualne)
T-A-1Doskonalenie umiejętności prawidłowego mówienia (ćwiczenia nad prawidłową artykulacją i dykcją).
T-A-2Utrwalenie prawidłowego oddechu w mowie i śpiewie.
Metody nauczaniaM-1Metody podające : wykłady informacyjne, odczyt, objasnienie
M-2Metody praktyczne : pokaz, ćwiczenia laboratoryjne m. in : cwiczenia dykcyjne - artykulacyjne, gimnastyka rozluźniająca mięśnie w celu osiągnięcia właściwej i swobodnej postawy, gimnastyka twarzy i szyi słóząca osiagnieciu własciwej sprawności narzadów artykulacyjnych.
M-3Metody eksponujące : udział w sztuce teatralnej, pokaz połaczony z przezyciem, prezentacja grupowa
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena posumowujaca osiągnięte efekty nauczania : sprawność mowy, dykcja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zaprezentowac sie indywidualnie i współpracowac w grupie
3,0Student potrafi zaprezentowac sie indywidualnie w stopniu podstawowym
3,5Student potrafi zaprezentować sie indywidualnie i współpracowac w grupie w stopniu podstawowym
4,0Student potrafi potrafi zaprezentować się indywidualnie i współpracowac w grupie w stopniu dobrym
4,5Student bardzo dobrze potrafi zaprezentowac sie indywidualnie i współpracowac w grupie
5,0Student wyrózniająco i z fantazją potrafi zaprezentowac sie indywidualnie i współpracować w grupie. Jest kreatywny.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_A2-2_K01Student ma swiadomość swojej wiedzy, ważności profesjonalnych zachowań, odpowiedzialności za prace własną i współpracę w grupie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Przekazanie podstawowej wiedzy z anatomii, fizjologii i patologii narządu głosu, mowy i słuchu.
C-2Praca nad prawidłową artykulacją i dykcją.
Treści programoweT-W-1Podstawowe wiadomości o budowie i funkcjonowaniu narządu mowy i słuchu.
T-W-2Emisja głosu czyli wiedza o powstawaniu głosu (w oparciu o pracę płuc, krtani, wiązadeł głosowych, nasady i przepony)
T-W-3Patologie głosu i zaburzenia narządu artykulacyjnego (wstępna diagnoza oraz zastosowanie indywidualnych ćwiczeń profilaktyczno-rehabilitacyjnych). Zalecenia i zasady dotyczące prawidłowej emisji i higieny głosu -wskazania chroniące przed przeciążeniem głosu.
T-W-4Opracowanie literatury pięknej dostosowanej do indywidualnych możliwości wykonawczych studenta (prezentacje indywidualne)
T-A-2Utrwalenie prawidłowego oddechu w mowie i śpiewie.
T-A-1Doskonalenie umiejętności prawidłowego mówienia (ćwiczenia nad prawidłową artykulacją i dykcją).
Metody nauczaniaM-1Metody podające : wykłady informacyjne, odczyt, objasnienie
M-2Metody praktyczne : pokaz, ćwiczenia laboratoryjne m. in : cwiczenia dykcyjne - artykulacyjne, gimnastyka rozluźniająca mięśnie w celu osiągnięcia właściwej i swobodnej postawy, gimnastyka twarzy i szyi słóząca osiagnieciu własciwej sprawności narzadów artykulacyjnych.
M-3Metody eksponujące : udział w sztuce teatralnej, pokaz połaczony z przezyciem, prezentacja grupowa
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena posumowujaca osiągnięte efekty nauczania : sprawność mowy, dykcja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości swojej wiedzy, ważności profesjonalnych zachowań ani odpowiedzialności za pracę własną i współprace w grupie.
3,0Student ma swiadomość swojej wiedzy, ważności profesjonalnych zachowań, odpowiedzialności za prace własną i współpracę w grupie w stopniu podstawowym
3,5Student ma swiadomość swojej wiedzy, ważności profesjonalnych zachowań, odpowiedzialności za prace własną i współpracę w grupie w stopniu wystarczajacym
4,0Student ma swiadomość swojej wiedzy, ważności profesjonalnych zachowań, odpowiedzialności za prace własną i współpracę w grupie w stopniu dobrym
4,5Student ma swiadomość swojej wiedzy, ważności profesjonalnych zachowań, odpowiedzialności za prace własną i współpracę w grupie wyrózniającym
5,0Student ma swiadomość swojej wiedzy, ważności profesjonalnych zachowań, odpowiedzialności za prace własną i współpracę w grupie w stopniu wybitnym. Jest kreatywny i potrafi przyjąc rolę lidera