Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (N1)

Sylabus przedmiotu Embriologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Embriologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Formicki <Krzysztof.Formicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Joanna Szulc <Joanna.Szulc@zut.edu.pl>, Adam Tański <Adam.Tanski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 15 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK1 10 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości anatomii, rozrodu i embriologii ryb, hydrobiologii, fizjologii i biologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z problematyką dotyczącą podstaw rozwoju zwierząt i oceny jakości gamet;
C-2Przedstawienie różnic gatunkowych w biologii rozwoju traktowanych porównawczo;
C-3Uświadomienie studentom istoty powstawania organizmów żywych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Budowa oocytów raków i ryb różnych gatunków (błona komórkowa, mikropyle, błona cytoplazmatyczna, płyn periwitelarny, żółtko), oogeneza. Skład oocytu i komórki jajowej (proteiny, lipidy, kwasy nukleinowe, pigmenty i witaminy)1
T-K-2Plemniki i ich powstawanie – budowa, różnice gatunkowe1
T-K-3Budowa osłonki jajowej w zależności od warunków środowiskowych (struktura, grubość, różnice gatunkowe, dodatkowe twory na osłonce – przylgi, kleiste nici, osłonka galaretowata)1
T-K-4Wczesna morfogeneza (zapłodnienie, mechanizmy zabezpieczające przed polispermią, avreole kortykalne, zygota, partenogeneza, polispermia jesiotrowatych)2
T-K-5Blastula raków, ryb kostnoszkieletowych, jesiotrowatych. Gastrula raków, ryb kostnoszkieletowych, jesiotrowatych. Anatomiczne i funkcjonalne aspekty organogenezy oraz bilateralność, symetria ciała1
T-K-6Powstawanie neuroendokrynnego i endokrynnego układu u zarodków raków, ryb kostnoszkieletowych, jesiotrowatych1
T-K-7Definicja i determinacji płci;1
T-K-8Metabolizm zarodkowy, oddychanie u zarodków1
T-K-9Larwa (woreczek żółtkowy, poziom dojrzałości poszczególnych układów w zależności od gatunku, przystosowanie do życia larwalnego oraz narządy przejściowe1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1Udział w konwersatoriach15
A-K-2Zapoznanie sie z literaturą przedmiotu5
A-K-3Uczestnictwo w konsultacjach4
A-K-4Przygotowanie się do zaliczenia konwersatoriów4
A-K-5Zaliczenie konwersatoriów2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, objaśnienie lub wyjaśnienie, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
M-2Seminarium, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, film, pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (asysta przy pobieraniu gamet od tarlaków, pokaz działania automatycznego systemu analizującego plemniki – Computer Assisted Semen Analysis Systems – CASA, umożliwiajacego precyzyjny pomiar ruchu plemników w czasie oraz rejestracje zmian kierunku ruchu w różnych warunkach fizjologicznych i eksperymentalnych; w labolatorium izotermicznym obserwacja postępów w rozwoju zarodkowym wybranych gatunków ryb)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena za "wejsciówkę" ocena aktywnosci studenta na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń – 1 kolokwium

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O15-2_W01
Student po zakończeniu kursu będzie umiał scharakteryzować szczegółową budowę jaj i plemników różnych gatunków ryb i raków i oraz opisać wpływ na nie warunków środowiskowych panujacych w miejscu rozrodu
MS_1A_W03, MS_1A_W20, MS_1A_W02, MS_1A_W12P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05C-2, C-1, C-3T-K-9, T-K-7, T-K-8, T-K-4, T-K-2, T-K-1, T-K-3, T-K-6, T-K-5M-2, M-1S-1, S-2
MS_1A_O15-2_W02
Student ma wiedzę na mechanizmów rzadzących przebiegiem embriogenezy ryb i raków należących do odrębnych rodzin, które różnią się terminem i sposobem tarła naturalnego, co przekłada się na odmienne schematy przebiegu wczesnej ontogenezy
MS_1A_W02, MS_1A_W13P1A_W04, P1A_W05C-2, C-1, C-3T-K-9, T-K-7, T-K-8, T-K-4, T-K-2, T-K-1, T-K-3, T-K-6, T-K-5M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O15-2_U01
Student będzie potrafił ocenić stopień rozwoju i prawidłowość przebiegu zarodkowego i postzarodkowego wybranych gatunków ryb i raków uzywajac do tego celu specjalistycznego sprzetu (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem).
MS_1A_U08P1A_U01C-2, C-1, C-3T-K-9, T-K-7, T-K-8, T-K-4, T-K-2, T-K-1, T-K-3, T-K-6, T-K-5M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O15-2_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
MS_1A_K03P1A_K02, P1A_K03C-2, C-1, C-3T-K-9, T-K-7, T-K-8, T-K-4, T-K-2, T-K-1, T-K-3, T-K-6, T-K-5M-2, M-1S-1, S-2
MS_1A_O15-2_K02
Student ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej
MS_1A_K03P1A_K02, P1A_K03C-2, C-1, C-3T-K-9, T-K-7, T-K-8, T-K-4, T-K-2, T-K-1, T-K-3, T-K-6, T-K-5M-2, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_O15-2_W01
Student po zakończeniu kursu będzie umiał scharakteryzować szczegółową budowę jaj i plemników różnych gatunków ryb i raków i oraz opisać wpływ na nie warunków środowiskowych panujacych w miejscu rozrodu
2,0Student nie potrafi opisać elementów składowych jaja i plemnika
3,0Student potrafi wymienić i opisać podstawowe elementy składowe jaja i plemnika
3,5Student potrafi wymienić i opisać elementy składowe jaja i plemnika oraz podać niektóre różnice w ich wyglądzie w zależności od gatunku
4,0Student umie scharakteryzować budowę jaj i plemników oraz wymienic różnice w zależnosci od gatunku ryb i raków
4,5Student umie scharakteryzować budowę jaj i plemników oraz potrafi opisać jaki wpływ ma większość czynników środowiskowych na budowę jaj i plemników
5,0Student umie szczegółowo scharakteryzować budowę i skład jakościowy jaj i plemników różnych gatunków ryb oraz wie jakie jest zróżnicowanie w ich budowie w zależności od miejsca rozrodu tarlaków
MS_1A_O15-2_W02
Student ma wiedzę na mechanizmów rzadzących przebiegiem embriogenezy ryb i raków należących do odrębnych rodzin, które różnią się terminem i sposobem tarła naturalnego, co przekłada się na odmienne schematy przebiegu wczesnej ontogenezy
2,0Student nie ma żadnej wiedzy na temat przebiegu embriogenezy ryb i raków
3,0Student zna podstawowe etapy rozwoju zarodkowego
3,5Student zna podstawowe etapy rozwoju zarodkowego i potrafi opisać niekóre z nich
4,0Student potrafi opisać mechanizmy rządzące przebiegiem rozwoju zarodkowego
4,5Student potrafi opisać mechanizmy rządzące przebiegiem rozwoju zarodkowego i wie jaki wpływ na niego mają niekóre czynniki środowiskowe
5,0Student opisuje mechanizmy rządzące embriogenezą i wie jaki wpływ na przebieg embriogenezy mają warunki środowiskowe

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_O15-2_U01
Student będzie potrafił ocenić stopień rozwoju i prawidłowość przebiegu zarodkowego i postzarodkowego wybranych gatunków ryb i raków uzywajac do tego celu specjalistycznego sprzetu (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem).
2,0Student nie potrafi posłużyć się specjalistycznego sprzetu (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem) by ocenić stopień rozwoju zarodkowego ryb i raków
3,0Student potrafi posłużyć się specjalistycznego sprzetu (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem) by rozpoznać podstawowe stadia rozwojowe wybranych gatunków ryb i raków
3,5Student potrafi posłużyć się specjalistycznego sprzetu (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem) by rozpoznać podstawowe stadia rozwojowe gatunków ryb i raków
4,0Student potrafi ocenić stopień rozwoju zarodkowego i postzarodkowego wybranych gatunków ryb i raków uzywajac do tego celu specjalistycznego sprzetu (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem).
4,5Student potrafi ocenić stopień rozwoju i prawidłowość przebiegu zarodkowego i postzarodkowego większości dostępnych gatunków ryb i raków uzywajac do tego celu specjalistycznego sprzetu (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem).
5,0Student potrafi ocenić stopień rozwoju i prawidłowość przebiegu zarodkowego i postzarodkowego wszystkich dostępnych gatunków ryb i raków uzywajac do tego celu specjalistycznego sprzetu (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem).

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_O15-2_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
2,0Student przy pracy ze zwierzętami nie postępuje zgodnie z zasadami etyki
3,0Student ma podstawową świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
3,5Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,0Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,5Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
5,0Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania. Wykazuje się organizacją pracy w zespole
MS_1A_O15-2_K02
Student ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej
2,0Student nie zna i nie rozumie niebezpieczeństw wynikajacych z pracy z materiałem biologicznie czynnym
3,0Student zna podstawy i rozumie podstawowe niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym
3,5Student zna i rozumie podstawowe niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym
4,0Student zna i rozumie niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym
4,5Student biegle zna i rozumie niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym
5,0Student biegle zna i rozumie niebezpieczeństwa wynikajace z pracy z materiałem biologicznie czynnym i potrafi tę wiedzę przekazać innym

Literatura podstawowa

  1. Bielańska–Osuchowska Z., Embriologia, PWRiL, Warszawa, 1993
  2. Bielańska-Osuchowska Z., Zarys organogenezy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2004
  3. Jura Czesław Klag Jerzy (red.)., Podstawy embriologii człowieka i zwierząt, Cz.1-2., Wydawnictwo Naukowe PWN, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Edited by Yvette W . Kunz , Carl A . Luer and B.G. Kapoor., Development of Non-teleost Fishes., Science Publishers, Enfield, NH, 2009
  2. Edited by Roderick Nigel Finn and BG Kapoor, Fish larval physiology, Science Publishers, Enfield, NH, 2008

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Budowa oocytów raków i ryb różnych gatunków (błona komórkowa, mikropyle, błona cytoplazmatyczna, płyn periwitelarny, żółtko), oogeneza. Skład oocytu i komórki jajowej (proteiny, lipidy, kwasy nukleinowe, pigmenty i witaminy)1
T-K-2Plemniki i ich powstawanie – budowa, różnice gatunkowe1
T-K-3Budowa osłonki jajowej w zależności od warunków środowiskowych (struktura, grubość, różnice gatunkowe, dodatkowe twory na osłonce – przylgi, kleiste nici, osłonka galaretowata)1
T-K-4Wczesna morfogeneza (zapłodnienie, mechanizmy zabezpieczające przed polispermią, avreole kortykalne, zygota, partenogeneza, polispermia jesiotrowatych)2
T-K-5Blastula raków, ryb kostnoszkieletowych, jesiotrowatych. Gastrula raków, ryb kostnoszkieletowych, jesiotrowatych. Anatomiczne i funkcjonalne aspekty organogenezy oraz bilateralność, symetria ciała1
T-K-6Powstawanie neuroendokrynnego i endokrynnego układu u zarodków raków, ryb kostnoszkieletowych, jesiotrowatych1
T-K-7Definicja i determinacji płci;1
T-K-8Metabolizm zarodkowy, oddychanie u zarodków1
T-K-9Larwa (woreczek żółtkowy, poziom dojrzałości poszczególnych układów w zależności od gatunku, przystosowanie do życia larwalnego oraz narządy przejściowe1
10

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1Udział w konwersatoriach15
A-K-2Zapoznanie sie z literaturą przedmiotu5
A-K-3Uczestnictwo w konsultacjach4
A-K-4Przygotowanie się do zaliczenia konwersatoriów4
A-K-5Zaliczenie konwersatoriów2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_O15-2_W01Student po zakończeniu kursu będzie umiał scharakteryzować szczegółową budowę jaj i plemników różnych gatunków ryb i raków i oraz opisać wpływ na nie warunków środowiskowych panujacych w miejscu rozrodu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W03Ma wiedzę w zakresie kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz znajomości rozwoju dziedzin mikrobiologii stosowanej i pokrewnych.
MS_1A_W20Ma wiedzę o procesach zachodzących w środowisku i zależnościach między organizmami w nim funkcjonującymi i możliwościami ich wykorzystania w ogólnie pojętych procesach rewitalizacji środowiska.
MS_1A_W02Ma wiedzę w zakresie budowy, funkcjonowania i roli poszczególnych układów organizmu i ich badania.
MS_1A_W12Zna kierunki i mechanizmy ewolucji i rozumie mechanizmy warunkujące procesy na poziomie molekularnym. Ma wiedzę na temat wzajemnych relacji i interakcji pomiędzy różnymi organizmami.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie różnic gatunkowych w biologii rozwoju traktowanych porównawczo;
C-1Zapoznanie studentów z problematyką dotyczącą podstaw rozwoju zwierząt i oceny jakości gamet;
C-3Uświadomienie studentom istoty powstawania organizmów żywych.
Treści programoweT-K-9Larwa (woreczek żółtkowy, poziom dojrzałości poszczególnych układów w zależności od gatunku, przystosowanie do życia larwalnego oraz narządy przejściowe
T-K-7Definicja i determinacji płci;
T-K-8Metabolizm zarodkowy, oddychanie u zarodków
T-K-4Wczesna morfogeneza (zapłodnienie, mechanizmy zabezpieczające przed polispermią, avreole kortykalne, zygota, partenogeneza, polispermia jesiotrowatych)
T-K-2Plemniki i ich powstawanie – budowa, różnice gatunkowe
T-K-1Budowa oocytów raków i ryb różnych gatunków (błona komórkowa, mikropyle, błona cytoplazmatyczna, płyn periwitelarny, żółtko), oogeneza. Skład oocytu i komórki jajowej (proteiny, lipidy, kwasy nukleinowe, pigmenty i witaminy)
T-K-3Budowa osłonki jajowej w zależności od warunków środowiskowych (struktura, grubość, różnice gatunkowe, dodatkowe twory na osłonce – przylgi, kleiste nici, osłonka galaretowata)
T-K-6Powstawanie neuroendokrynnego i endokrynnego układu u zarodków raków, ryb kostnoszkieletowych, jesiotrowatych
T-K-5Blastula raków, ryb kostnoszkieletowych, jesiotrowatych. Gastrula raków, ryb kostnoszkieletowych, jesiotrowatych. Anatomiczne i funkcjonalne aspekty organogenezy oraz bilateralność, symetria ciała
Metody nauczaniaM-2Seminarium, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, film, pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (asysta przy pobieraniu gamet od tarlaków, pokaz działania automatycznego systemu analizującego plemniki – Computer Assisted Semen Analysis Systems – CASA, umożliwiajacego precyzyjny pomiar ruchu plemników w czasie oraz rejestracje zmian kierunku ruchu w różnych warunkach fizjologicznych i eksperymentalnych; w labolatorium izotermicznym obserwacja postępów w rozwoju zarodkowym wybranych gatunków ryb)
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, objaśnienie lub wyjaśnienie, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena za "wejsciówkę" ocena aktywnosci studenta na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń – 1 kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi opisać elementów składowych jaja i plemnika
3,0Student potrafi wymienić i opisać podstawowe elementy składowe jaja i plemnika
3,5Student potrafi wymienić i opisać elementy składowe jaja i plemnika oraz podać niektóre różnice w ich wyglądzie w zależności od gatunku
4,0Student umie scharakteryzować budowę jaj i plemników oraz wymienic różnice w zależnosci od gatunku ryb i raków
4,5Student umie scharakteryzować budowę jaj i plemników oraz potrafi opisać jaki wpływ ma większość czynników środowiskowych na budowę jaj i plemników
5,0Student umie szczegółowo scharakteryzować budowę i skład jakościowy jaj i plemników różnych gatunków ryb oraz wie jakie jest zróżnicowanie w ich budowie w zależności od miejsca rozrodu tarlaków
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_O15-2_W02Student ma wiedzę na mechanizmów rzadzących przebiegiem embriogenezy ryb i raków należących do odrębnych rodzin, które różnią się terminem i sposobem tarła naturalnego, co przekłada się na odmienne schematy przebiegu wczesnej ontogenezy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W02Ma wiedzę w zakresie budowy, funkcjonowania i roli poszczególnych układów organizmu i ich badania.
MS_1A_W13Ma niezbędną wiedzę w zakresie budowy i funkcjonowania komórek i narządów, niepożądanych zmian w nich zachodzących oraz technik ich badania.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie różnic gatunkowych w biologii rozwoju traktowanych porównawczo;
C-1Zapoznanie studentów z problematyką dotyczącą podstaw rozwoju zwierząt i oceny jakości gamet;
C-3Uświadomienie studentom istoty powstawania organizmów żywych.
Treści programoweT-K-9Larwa (woreczek żółtkowy, poziom dojrzałości poszczególnych układów w zależności od gatunku, przystosowanie do życia larwalnego oraz narządy przejściowe
T-K-7Definicja i determinacji płci;
T-K-8Metabolizm zarodkowy, oddychanie u zarodków
T-K-4Wczesna morfogeneza (zapłodnienie, mechanizmy zabezpieczające przed polispermią, avreole kortykalne, zygota, partenogeneza, polispermia jesiotrowatych)
T-K-2Plemniki i ich powstawanie – budowa, różnice gatunkowe
T-K-1Budowa oocytów raków i ryb różnych gatunków (błona komórkowa, mikropyle, błona cytoplazmatyczna, płyn periwitelarny, żółtko), oogeneza. Skład oocytu i komórki jajowej (proteiny, lipidy, kwasy nukleinowe, pigmenty i witaminy)
T-K-3Budowa osłonki jajowej w zależności od warunków środowiskowych (struktura, grubość, różnice gatunkowe, dodatkowe twory na osłonce – przylgi, kleiste nici, osłonka galaretowata)
T-K-6Powstawanie neuroendokrynnego i endokrynnego układu u zarodków raków, ryb kostnoszkieletowych, jesiotrowatych
T-K-5Blastula raków, ryb kostnoszkieletowych, jesiotrowatych. Gastrula raków, ryb kostnoszkieletowych, jesiotrowatych. Anatomiczne i funkcjonalne aspekty organogenezy oraz bilateralność, symetria ciała
Metody nauczaniaM-2Seminarium, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, film, pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (asysta przy pobieraniu gamet od tarlaków, pokaz działania automatycznego systemu analizującego plemniki – Computer Assisted Semen Analysis Systems – CASA, umożliwiajacego precyzyjny pomiar ruchu plemników w czasie oraz rejestracje zmian kierunku ruchu w różnych warunkach fizjologicznych i eksperymentalnych; w labolatorium izotermicznym obserwacja postępów w rozwoju zarodkowym wybranych gatunków ryb)
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, objaśnienie lub wyjaśnienie, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena za "wejsciówkę" ocena aktywnosci studenta na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń – 1 kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma żadnej wiedzy na temat przebiegu embriogenezy ryb i raków
3,0Student zna podstawowe etapy rozwoju zarodkowego
3,5Student zna podstawowe etapy rozwoju zarodkowego i potrafi opisać niekóre z nich
4,0Student potrafi opisać mechanizmy rządzące przebiegiem rozwoju zarodkowego
4,5Student potrafi opisać mechanizmy rządzące przebiegiem rozwoju zarodkowego i wie jaki wpływ na niego mają niekóre czynniki środowiskowe
5,0Student opisuje mechanizmy rządzące embriogenezą i wie jaki wpływ na przebieg embriogenezy mają warunki środowiskowe
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_O15-2_U01Student będzie potrafił ocenić stopień rozwoju i prawidłowość przebiegu zarodkowego i postzarodkowego wybranych gatunków ryb i raków uzywajac do tego celu specjalistycznego sprzetu (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U08Stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze właściwe dla mikrobiologii stosowanej i dziedzin pokrewnych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie różnic gatunkowych w biologii rozwoju traktowanych porównawczo;
C-1Zapoznanie studentów z problematyką dotyczącą podstaw rozwoju zwierząt i oceny jakości gamet;
C-3Uświadomienie studentom istoty powstawania organizmów żywych.
Treści programoweT-K-9Larwa (woreczek żółtkowy, poziom dojrzałości poszczególnych układów w zależności od gatunku, przystosowanie do życia larwalnego oraz narządy przejściowe
T-K-7Definicja i determinacji płci;
T-K-8Metabolizm zarodkowy, oddychanie u zarodków
T-K-4Wczesna morfogeneza (zapłodnienie, mechanizmy zabezpieczające przed polispermią, avreole kortykalne, zygota, partenogeneza, polispermia jesiotrowatych)
T-K-2Plemniki i ich powstawanie – budowa, różnice gatunkowe
T-K-1Budowa oocytów raków i ryb różnych gatunków (błona komórkowa, mikropyle, błona cytoplazmatyczna, płyn periwitelarny, żółtko), oogeneza. Skład oocytu i komórki jajowej (proteiny, lipidy, kwasy nukleinowe, pigmenty i witaminy)
T-K-3Budowa osłonki jajowej w zależności od warunków środowiskowych (struktura, grubość, różnice gatunkowe, dodatkowe twory na osłonce – przylgi, kleiste nici, osłonka galaretowata)
T-K-6Powstawanie neuroendokrynnego i endokrynnego układu u zarodków raków, ryb kostnoszkieletowych, jesiotrowatych
T-K-5Blastula raków, ryb kostnoszkieletowych, jesiotrowatych. Gastrula raków, ryb kostnoszkieletowych, jesiotrowatych. Anatomiczne i funkcjonalne aspekty organogenezy oraz bilateralność, symetria ciała
Metody nauczaniaM-2Seminarium, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, film, pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (asysta przy pobieraniu gamet od tarlaków, pokaz działania automatycznego systemu analizującego plemniki – Computer Assisted Semen Analysis Systems – CASA, umożliwiajacego precyzyjny pomiar ruchu plemników w czasie oraz rejestracje zmian kierunku ruchu w różnych warunkach fizjologicznych i eksperymentalnych; w labolatorium izotermicznym obserwacja postępów w rozwoju zarodkowym wybranych gatunków ryb)
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, objaśnienie lub wyjaśnienie, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena za "wejsciówkę" ocena aktywnosci studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi posłużyć się specjalistycznego sprzetu (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem) by ocenić stopień rozwoju zarodkowego ryb i raków
3,0Student potrafi posłużyć się specjalistycznego sprzetu (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem) by rozpoznać podstawowe stadia rozwojowe wybranych gatunków ryb i raków
3,5Student potrafi posłużyć się specjalistycznego sprzetu (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem) by rozpoznać podstawowe stadia rozwojowe gatunków ryb i raków
4,0Student potrafi ocenić stopień rozwoju zarodkowego i postzarodkowego wybranych gatunków ryb i raków uzywajac do tego celu specjalistycznego sprzetu (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem).
4,5Student potrafi ocenić stopień rozwoju i prawidłowość przebiegu zarodkowego i postzarodkowego większości dostępnych gatunków ryb i raków uzywajac do tego celu specjalistycznego sprzetu (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem).
5,0Student potrafi ocenić stopień rozwoju i prawidłowość przebiegu zarodkowego i postzarodkowego wszystkich dostępnych gatunków ryb i raków uzywajac do tego celu specjalistycznego sprzetu (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem).
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_O15-2_K01Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie różnic gatunkowych w biologii rozwoju traktowanych porównawczo;
C-1Zapoznanie studentów z problematyką dotyczącą podstaw rozwoju zwierząt i oceny jakości gamet;
C-3Uświadomienie studentom istoty powstawania organizmów żywych.
Treści programoweT-K-9Larwa (woreczek żółtkowy, poziom dojrzałości poszczególnych układów w zależności od gatunku, przystosowanie do życia larwalnego oraz narządy przejściowe
T-K-7Definicja i determinacji płci;
T-K-8Metabolizm zarodkowy, oddychanie u zarodków
T-K-4Wczesna morfogeneza (zapłodnienie, mechanizmy zabezpieczające przed polispermią, avreole kortykalne, zygota, partenogeneza, polispermia jesiotrowatych)
T-K-2Plemniki i ich powstawanie – budowa, różnice gatunkowe
T-K-1Budowa oocytów raków i ryb różnych gatunków (błona komórkowa, mikropyle, błona cytoplazmatyczna, płyn periwitelarny, żółtko), oogeneza. Skład oocytu i komórki jajowej (proteiny, lipidy, kwasy nukleinowe, pigmenty i witaminy)
T-K-3Budowa osłonki jajowej w zależności od warunków środowiskowych (struktura, grubość, różnice gatunkowe, dodatkowe twory na osłonce – przylgi, kleiste nici, osłonka galaretowata)
T-K-6Powstawanie neuroendokrynnego i endokrynnego układu u zarodków raków, ryb kostnoszkieletowych, jesiotrowatych
T-K-5Blastula raków, ryb kostnoszkieletowych, jesiotrowatych. Gastrula raków, ryb kostnoszkieletowych, jesiotrowatych. Anatomiczne i funkcjonalne aspekty organogenezy oraz bilateralność, symetria ciała
Metody nauczaniaM-2Seminarium, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, film, pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (asysta przy pobieraniu gamet od tarlaków, pokaz działania automatycznego systemu analizującego plemniki – Computer Assisted Semen Analysis Systems – CASA, umożliwiajacego precyzyjny pomiar ruchu plemników w czasie oraz rejestracje zmian kierunku ruchu w różnych warunkach fizjologicznych i eksperymentalnych; w labolatorium izotermicznym obserwacja postępów w rozwoju zarodkowym wybranych gatunków ryb)
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, objaśnienie lub wyjaśnienie, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena za "wejsciówkę" ocena aktywnosci studenta na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń – 1 kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student przy pracy ze zwierzętami nie postępuje zgodnie z zasadami etyki
3,0Student ma podstawową świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
3,5Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,0Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,5Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
5,0Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania. Wykazuje się organizacją pracy w zespole
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_O15-2_K02Student ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie różnic gatunkowych w biologii rozwoju traktowanych porównawczo;
C-1Zapoznanie studentów z problematyką dotyczącą podstaw rozwoju zwierząt i oceny jakości gamet;
C-3Uświadomienie studentom istoty powstawania organizmów żywych.
Treści programoweT-K-9Larwa (woreczek żółtkowy, poziom dojrzałości poszczególnych układów w zależności od gatunku, przystosowanie do życia larwalnego oraz narządy przejściowe
T-K-7Definicja i determinacji płci;
T-K-8Metabolizm zarodkowy, oddychanie u zarodków
T-K-4Wczesna morfogeneza (zapłodnienie, mechanizmy zabezpieczające przed polispermią, avreole kortykalne, zygota, partenogeneza, polispermia jesiotrowatych)
T-K-2Plemniki i ich powstawanie – budowa, różnice gatunkowe
T-K-1Budowa oocytów raków i ryb różnych gatunków (błona komórkowa, mikropyle, błona cytoplazmatyczna, płyn periwitelarny, żółtko), oogeneza. Skład oocytu i komórki jajowej (proteiny, lipidy, kwasy nukleinowe, pigmenty i witaminy)
T-K-3Budowa osłonki jajowej w zależności od warunków środowiskowych (struktura, grubość, różnice gatunkowe, dodatkowe twory na osłonce – przylgi, kleiste nici, osłonka galaretowata)
T-K-6Powstawanie neuroendokrynnego i endokrynnego układu u zarodków raków, ryb kostnoszkieletowych, jesiotrowatych
T-K-5Blastula raków, ryb kostnoszkieletowych, jesiotrowatych. Gastrula raków, ryb kostnoszkieletowych, jesiotrowatych. Anatomiczne i funkcjonalne aspekty organogenezy oraz bilateralność, symetria ciała
Metody nauczaniaM-2Seminarium, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, film, pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (asysta przy pobieraniu gamet od tarlaków, pokaz działania automatycznego systemu analizującego plemniki – Computer Assisted Semen Analysis Systems – CASA, umożliwiajacego precyzyjny pomiar ruchu plemników w czasie oraz rejestracje zmian kierunku ruchu w różnych warunkach fizjologicznych i eksperymentalnych; w labolatorium izotermicznym obserwacja postępów w rozwoju zarodkowym wybranych gatunków ryb)
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, objaśnienie lub wyjaśnienie, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena za "wejsciówkę" ocena aktywnosci studenta na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń – 1 kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie niebezpieczeństw wynikajacych z pracy z materiałem biologicznie czynnym
3,0Student zna podstawy i rozumie podstawowe niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym
3,5Student zna i rozumie podstawowe niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym
4,0Student zna i rozumie niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym
4,5Student biegle zna i rozumie niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym
5,0Student biegle zna i rozumie niebezpieczeństwa wynikajace z pracy z materiałem biologicznie czynnym i potrafi tę wiedzę przekazać innym