Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (N1)
Sylabus przedmiotu Mikrobiologia weterynaryjna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mikrobiologia stosowana | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mikrobiologia weterynaryjna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Danuta Czernomysy-Furowicz <Danuta.Czernomysy-Furowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Jolanta Karakulska <Jolanta.Karakulska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy mikrobiologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z mikroorganizmami mającymi istotne znaczenie w medycynie weterynaryjnej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zasady Dobrej Techniki Laboratoryjnej. Wprowadzenie do weterynaryjnej diagnostyki mikrobiologicznej (lista mikroorganizmów patogennych oraz ich klasyfikacja, sterylizacja i dezynfekcja, zasady pobierania i transportu próbek materiałów do badań, organizacja pracy w laboratorium mikrobiologicznym). | 2 |
T-L-2 | Izolacja i analiza mikroskopowa bakterii z różnych wymazów pobranych od zwierząt chorych i zdrowych. Identyfikacja i różnicowanie bakterii komensalnych i patogennych, izolowanych od zwierząt domowych i hodowlanych. | 2 |
T-L-3 | Identyfikacja biochemiczna, serologiczna i molekularna wybranych patogenów bakteryjnych izolowanych od zwierząt | 3 |
T-L-4 | Oznaczanie wrażliwości patogenów bakteryjnych na antybiotyki i chemioterapeutyki | 2 |
T-L-5 | Zaliczenie ćwiczeń | 1 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Relacje między drobnoustrojami a zwierzętami (synergizm, antagonizm, komensalizm, symbioza, pasożytnictwo). | 2 |
T-W-2 | Wybrane zagadnienia z epidemiologii weterynaryjnej | 2 |
T-W-3 | Dermatomikozy i mikotoksykozy | 2 |
T-W-4 | Wybrane zagadnienia dotyczące zoonoz. | 2 |
T-W-5 | Badania bakteriologiczne dotyczące wykrywania krętków, bakterii helikalnych, tlenowych gramujemnych pałeczek i ziarniaków, względnie beztlenowych gramujemnych pałeczek, laseczek, gramdodatnich pałeczek, prątków, wybranych bakterii gramdodatnich oraz mykoplazm. | 4 |
T-W-6 | Chlamydiozy i riketsjozy. | 1 |
T-W-7 | Wybrane zagadnienia mikroflory żwacza. | 1 |
T-W-8 | Zaliczenie wykładów. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Studiowanie wskazanej literatury | 7 |
A-L-3 | Przygotowywanie się do zaliczenia zajęć laboratoryjnych | 8 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 10 |
A-W-3 | Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu | 10 |
A-W-4 | Przygotowywanie się do zaliczenia przedmiotu | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej |
M-2 | Praktyczne ćwiczenia laboratoryjne |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i ćwiczeniowej |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_C6_W01 W zakresie wiedzy student nazywa, rozróżnia oraz charakteryzuje mikroorganizmy mające znaczenie w medycynie weterynaryjnej, a także zna metody diagnostyczne służące ich wykrywaniu | MS_1A_W06 | P1A_W04, P1A_W05, P1A_W07 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-7, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-2, M-3, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_C6_U01 Student analizuje techniki diagnostyczne i czynniki wpływające na występowanie i rozwój wybranych chorób zwierząt o podłożu bakteryjnym lub grzybiczym | MS_1A_U10 | P1A_U05, P1A_U06 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-7, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-2, M-3, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_C6_K01 Student postepuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej, wykazuje dbałość o dobrostan zwierząt, ma świadomość konieczności stosowania wybranych metod terapeutycznych w animaloterapii | MS_1A_K02 | P1A_K04 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-7, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-2, M-3, M-1 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_C6_W01 W zakresie wiedzy student nazywa, rozróżnia oraz charakteryzuje mikroorganizmy mające znaczenie w medycynie weterynaryjnej, a także zna metody diagnostyczne służące ich wykrywaniu | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszym zakresie scharakteryzować mikroorganizmów mających znaczenie w medycynie weterynaryjnej, a także omówić metod diagnostycznych służącychg ich wykrywaniu |
3,0 | Student wykazuje minimum wiedzy dotyczącej mikroorganizmów mających znaczenie w medycynie weterynaryjnej oraz metod diagnostycznych służących ich wykrywaniu; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów. | |
3,5 | Student charakteryzuje mikroorganizmy mające znaczenie w medycynie weterynaryjnej, a także omówia metody diagnostyczne służące ich wykrywaniu w stopniu zadowalającym; w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. | |
4,0 | Student szczegółowo charakteryzuje mikroorganizmy mające znaczenie w medycynie weterynaryjnej, a także omówia metody diagnostyczne służące ich wykrywaniu; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie. | |
4,5 | Student wyczerpująco charakteryzuje mikroorganizmy mające znaczenie w medycynie weterynaryjnej, a także omówia metody diagnostyczne służące ich wykrywaniu; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie. | |
5,0 | Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat mikroorganizmów mających znaczenie w medycynie weterynaryjnej, a także metod diagnostycznych służącychg ich wykrywaniu; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_C6_U01 Student analizuje techniki diagnostyczne i czynniki wpływające na występowanie i rozwój wybranych chorób zwierząt o podłożu bakteryjnym lub grzybiczym | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszym zakresie objaśnić podstawowych technik diagnostycznych i czynników wpływających na występowanie i rozwój wybranych chorób zwierząt o podłożu bakteryjnym lub grzybiczym |
3,0 | Student potrafi w dostateczny sposób objaśnić podstawowe techniki diagnostyczne i czynniki wpływające na występowanie i rozwój wybranych chorób zwierząt o podłożu bakteryjnym lub grzybiczym | |
3,5 | Student potrafi na średnim poziomie objaśnić podstawowe techniki diagnostyczne i czynniki wpływające na występowanie i rozwój wybranych chorób zwierząt o podłożu bakteryjnym lub grzybiczym | |
4,0 | Student potrafi na dobrym poziomie objaśnić podstawowe techniki diagnostyczne i czynniki wpływające na występowanie i rozwój wybranych chorób zwierząt o podłożu bakteryjnym lub grzybiczym | |
4,5 | Student potrafi dobrze objaśnić podstawowe techniki diagnostyczne i czynniki wpływające na występowanie i rozwój wybranych chorób zwierząt o podłożu bakteryjnym lub grzybiczym | |
5,0 | Student potrafi bardzo dobrze objaśnić podstawowe techniki diagnostyczne i czynniki wpływające na występowanie i rozwój wybranych chorób zwierząt o podłożu bakteryjnym lub grzybiczym |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_C6_K01 Student postepuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej, wykazuje dbałość o dobrostan zwierząt, ma świadomość konieczności stosowania wybranych metod terapeutycznych w animaloterapii | 2,0 | |
3,0 | Student w dostatecznym stopniu jest świadom ważności postępowania zgodnego z zasadami bioetyki i etyki zawodowej; w stopniu dostatecznym wykazuje dbałość o dobrostan zwierząt i ma świadomość konieczności stosowania wybranych metod terapeutycznych w animaloterapii | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Red. Malicki K., Binek M., Zarys klinicznej bakteriologii weterynaryjnej, SGGW, Warszawa, 2004
- Januszkiewicz J, Zarys kliniki chorób zakaźnych, PZWL, Warsyawa, 1994
- Larski Z., Truszczyński M., Zarys mikrobiologii weterynaryjnej, Wydaw. ART, Olsytzn, 1994
Literatura dodatkowa
- Boroń-Kaczmarska A., Furowicz A. J., Choroby odzwierzęce przenoszone drogą pokarmową, PZWL, Warszawa, 1999
- Gabiniewicz J., Zarys mikrobiologii z epizootiologią, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 1971