Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (N1)
Sylabus przedmiotu Bakteriologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mikrobiologia stosowana | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Bakteriologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Daczkowska-Kozon <Elzbieta.Daczkowska-Kozon@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Wojciech Sawicki <Wojciech.Sawicki@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawy biologii |
W-2 | podstawy chemii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomośc łacińskiego i polskiego nazewnictwa ważnych przedstawicieli róznych znaczeniowo grup bakterii |
C-2 | Przekazanie wiedzy, umiejetności i kompetencji dotyczących róźnic w budowie, fizjologii i metaboliżmie bakterii |
C-3 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji dotyczących uwarunkowań srodowiskowych aktywności bakterii |
C-4 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie roli jaką odgrywac moga bakterie |
C-5 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji dotyczących specyfiki narzędzi i badawczych technik mikrobiologicznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Bakterie w środowisku życia człowieka | 2 |
T-L-2 | Morfologia kolonii i komórki bakteryjnej; analiza makro- i mikroskopowa | 10 |
T-L-3 | Fizjologia bakterii | 8 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Czym zajmuje sie bakteriologia, rys historyczny. Podstawy klasyfikacji bakterii. | 2 |
T-W-2 | Morfologia bakterii - kształty, formy skupisk; rodzaje i funkcje osłon zewnętrznych, rodzaje i funkcje struktur zewnątrz- i wewnątrzkomórkowych; sporry: sporulacja-kiełkowanie. | 4 |
T-W-3 | Różnorodność świata bakterii; bakterie właściwe, blisko spokrewnione z bakteriami właściwymi i zasadniczo rózniące się od bakterii własciwych | 2 |
T-W-4 | Fizjologia bakterii. Róznice w wymogach srodowiskowych bakterii | 4 |
T-W-5 | Wzrost bakterii | 2 |
T-W-6 | metabolizm bakterii; podstawowe szlaki metaboliczne | 2 |
T-W-7 | Rózne znaczeniowo grupy bakterii; bakterie pozyteczne i szkodliwe | 2 |
T-W-8 | Bakterie chorobotwórcze; cechy chorobotwórczości, toksynotwórczość. | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zaliczenia treści ćwiczeń laboratoryjnych | 30 |
A-L-3 | praktyczna umiejętnosć roznicowania bakterii | 30 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | samodzielne studiowanie materiałów źródłowych | 15 |
A-W-3 | przygitiwanie sie do egzaminu | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykłady informacyjne z wykorzystaniem srodków audiowizualnych |
M-2 | ćwiczenia laboratoryjne, praca indywidualna i w grupach |
M-3 | dyskusja tematyczna; interpretacja wyników |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: pisemne zaliczanie ćwiczeń laboratoryjnych |
S-2 | Ocena formująca: ocena umiejętności i biegłości w wykorzystywaniu narzędzi do izolacji i identyfikacji bakterii |
S-3 | Ocena formująca: bieżąca ocena stanu przygotowania teoretycznego studentów do realizacji zajęc praktycznych |
S-4 | Ocena podsumowująca: egzamin pisemny |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_C4_W01 student ma wiedzę w zakresie kategorii pojęciowych i terminologii bakteriologicznej oraz znajomość rozwoju bakteriologii | MS_1A_W04, MS_1A_W07, MS_1A_W03 | P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W07 | C-1, C-4, C-5, C-3, C-2 | T-W-7, T-W-8, T-W-3 | M-1 | S-1, S-4 |
MS_1A_C4_W02 Student ma podstawowa wiedzę na temat bakterii, ich specyfiki i róznorodności | MS_1A_W04 | P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05 | C-1, C-2 | T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-6, T-W-3 | M-2, M-3, M-1 | S-3, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_C4_U01 Student potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami i technikami badawczymi w analizach bakteriologicznych | MS_1A_U08, MS_1A_U07 | P1A_U01, P1A_U06 | C-2 | T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-6, T-W-3, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-2, M-3, M-1 | S-3, S-2 |
MS_1A_C4_U02 Student potrafi roznicować bakterie szkodliwe i korzystne dla człowieka | MS_1A_U07 | P1A_U01, P1A_U06 | C-1, C-4, C-5, C-3, C-2 | T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-6, T-W-3, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-2, M-3, M-1 | S-3, S-1, S-2, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_C4_K01 Student ma swiadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych | MS_1A_K04 | P1A_K06 | C-4, C-5, C-3, C-2 | T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-L-2 | M-2, M-3, M-1 | S-3, S-1, S-2, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_C4_W01 student ma wiedzę w zakresie kategorii pojęciowych i terminologii bakteriologicznej oraz znajomość rozwoju bakteriologii | 2,0 | Nie zna terminologii, nie ma wiedzy na temat rożnic miedzy bakteriami |
3,0 | Ma podstawową wiedzę w zakresie kategorii pojeciowych i terminologii bakteriologicznej oraz na temat bakterii ich specyfiki i różnorodności | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | zna i poprawnie stosuje nazewnictwo bakterii, ma wiedzę na temat specyfiki wybranych grup bakterii, zna podstawy róznicowania bakterii | |
MS_1A_C4_W02 Student ma podstawowa wiedzę na temat bakterii, ich specyfiki i róznorodności | 2,0 | |
3,0 | Ma podstawową wiedzę w zakresie kategorii pojeciowych i terminologii bakteriologicznej oraz na temat bakterii ich specyfiki i różnorodności | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_C4_U01 Student potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami i technikami badawczymi w analizach bakteriologicznych | 2,0 | |
3,0 | Ma podstawową wiedzę w zakresie kategorii pojeciowych i terminologii bakteriologicznej oraz na temat bakterii ich specyfiki i różnorodności | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
MS_1A_C4_U02 Student potrafi roznicować bakterie szkodliwe i korzystne dla człowieka | 2,0 | nie umie zastosowac poznanych technik i narzędzi w analizach bakteriologicznych |
3,0 | zna niektóre z poznanych narzędzi /technik badawczych umozliwiających róznicowanie bakterii | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | zna i potrafi posługiwac się poznanymi narzedziami i technikami badawczymi stosowanymi w bakteriologii. Umie poprawnie interpretować wyniki |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_C4_K01 Student ma swiadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych | 2,0 | nie ma świadomości zagrożeń związanych z praca na żywym materiale |
3,0 | jest świadom zagrożeń, bez umiejętności wskazania z czego może wynikać zagrożenie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ma świadomośc odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych, wie z czego wynika i jak im skutecznie przeciwdziałac |
Literatura podstawowa
- Kunicki-Goldfinger W., Życie bakterii, PWN, W-wa, 1998
- Baj J., Z. Markiewicz, Biologia molekularna bakterii, PWN, W-wa, 2007
- Singleton P, Bakterie w biologii, biotechnologii i medycynie, PWN, W-wa, 2000
- Szewczyk E.M., Diagnostyka bakteriologiczna, PWN, W-wa, 2011
Literatura dodatkowa
- Przondo-Mordarska A, Podstawowe procedury laboratoryjne w bakteriologii klinicznej, PZWL, 2010