Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (N1)
Sylabus przedmiotu Biochemia kliniczna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mikrobiologia stosowana | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biochemia kliniczna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Fizjologii Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mariola Friedrich <Mariola.Friedrich@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Magda Bruszkowska <Magda.Bruszkowska@zut.edu.pl>, Zuzanna Goluch-Koniuszy <Zuzanna.Goluch-Koniuszy@zut.edu.pl>, Magdalena Kuchlewska <Magdalena.Radziszewska@zut.edu.pl>, Joanna Sadowska <Joanna.Sadowska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość chemii, biochemii i podstaw anatomii człowieka. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z przemianami biochemicznymi zachodzącymi w organizmie człowieka |
C-2 | Nabycie umiejętności wyboru i oznaczenia parametrów krwi oceniających przemiany biochemiczne w organizmie |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Pobieranie materiału do badań laboratoryjnych wykonywanych w biochemicznej diagnostyce laboratoryjnej | 2 |
T-L-2 | Błędy w badaniach biochemicznych | 1 |
T-L-3 | Podstawy diagnostyki hematologicznej – objawy i przyczyny różnych rodzajów niedokrwistości | 2 |
T-L-4 | Enzymy osocza w diagnostyce laboratoryjnej (ALT, AST, GGTP, ALP) – enzymatyczne profile narządowe | 3 |
T-L-5 | Rozdział elektroforetyczny białek osocza krwi. Odczyt elektroforegramu | 3 |
T-L-6 | Biochemia kliniczna i diagnostyka zaburzeń gospodarki węglowodanowej – testy paskowe, glikemia na czczo, przygodna i po obciążeniu glukozą – test OGTT | 3 |
T-L-7 | Biochemia kliniczna i diagnostyka zaburzeń gospodarki lipidowej – oznaczenie stężenia parametrów lipidowych krwi | 4 |
T-L-8 | Biochemia kliniczna i diagnostyka zaburzeń gospodarki mineralnej (oznaczanie stężenia wapnia i magnezu w moczu i surowicy krwi) | 2 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Biochemia kliniczna jako nauka o parametrycznym sposobie opisu stanu organizmu. | 1 |
T-W-2 | Metabolizm białek. Metaboliczne skutki nadmiaru i niedoboru białek. | 3 |
T-W-3 | Białka osocza krwi - rola fizjologiczna i diagnostyczna. | 2 |
T-W-4 | Metabolizm węglowodanów (glikoliza, glikogenoliza, glukoneogeneza, glikogeneza, szlak penotzowy, cykl alaninowo-glukozowy) | 3 |
T-W-5 | Metabolizm lipidów (lipogeneza, liponeogeneza, ketogenexza, cholesterologeneza, steroidogeneza, lipoliza, beta-oksydacja). Metaboliczne skutki nadmiaru i niedoboru lipidów w diecie. Wskaźniki przemina lipidów. | 3 |
T-W-6 | Enzymy osocza jako wskaźniki funkcji narządów. | 2 |
T-W-7 | Gospodarka wodno-mineralna. | 2 |
T-W-8 | Hormonalne i metaboliczne uwarunkowania homeostatycznej roli nerek. | 1 |
T-W-9 | Hormonalna i metaboliczna regulacja ciśnienia krwi. | 1 |
T-W-10 | Status antyoksydacyjny ustroju i jego wskaźniki. | 1 |
T-W-11 | Neurohormonalne reakcje zachodzące w organizmie po spozyciu pokarmu. Nerwowa i hormonalna regulacja metabolizmu. | 1 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | przygotowanie do zajęć | 20 |
A-L-2 | godziny kontaktowe z nauczycielem | 5 |
A-L-3 | analiza wskazanej literatury | 15 |
A-L-4 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Analiza wskazanej literatury | 10 |
A-W-2 | przygotowanie do egzaminu | 20 |
A-W-3 | godziny kontaktowe z nauczycielem | 10 |
A-W-4 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład problemowy |
M-2 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć |
S-2 | Ocena formująca: Kolokwium sprawdzające wiedzę z poszczególnych działów |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy zawierający 5 pytań otwartych |
S-4 | Ocena podsumowująca: Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_C11_W01 Ma wiedzę w zakresie przemian biochemicznych zachodzących w organizmie człowieka | MS_1A_W01 | P1A_W03 | C-2, C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-11, T-W-7, T-W-6, T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-W-10, T-W-9, T-W-8, T-L-1, T-L-4, T-L-7, T-L-8, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-6 | M-2, M-1 | S-2, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_C11_U01 Potrafi dobrać i oznaczyć właściwe parametry krwi charakteryzujące określone przemiany biochemiczne w organizmie | MS_1A_U04 | P1A_U06 | C-2 | T-L-1, T-L-4, T-L-7, T-L-8, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-6 | M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_C11_K01 Rozumie potrzebę dokształcania się oraz potrafi wyznaczać kierunki własnego rozwoju. | MS_1A_K01 | P1A_K01, P1A_K05, P1A_K07 | C-2, C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-11, T-W-7, T-W-6, T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-W-10, T-W-9, T-W-8, T-L-1, T-L-4, T-L-7, T-L-8, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-6 | M-2, M-1 | S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_C11_W01 Ma wiedzę w zakresie przemian biochemicznych zachodzących w organizmie człowieka | 2,0 | |
3,0 | Student: - w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe poprawna odpowiedź na 5 pytań, w zakresie podstawowym zaliczone kolokwia cząstkowe, średnia do 3,25 | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_C11_U01 Potrafi dobrać i oznaczyć właściwe parametry krwi charakteryzujące określone przemiany biochemiczne w organizmie | 2,0 | |
3,0 | potrafi dobrać właściwe parametry do określonych przemian oraz interpretuje wszystkie otrzymane wyniki w zakresie podstawowym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_C11_K01 Rozumie potrzebę dokształcania się oraz potrafi wyznaczać kierunki własnego rozwoju. | 2,0 | |
3,0 | Oceny nie zdefiniowano w formie stopnia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Angielski S. , Jakubowski Z., Dominiczak M., Biochemia kliniczna, Perseusz, Sopot, 1997
- Bańkowski E., Biochemia: podręcznik dla studentów uczelni medycznych, Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 2009
- Dembińska-Kieć A., Diagnostyka laboratoryjna z elementami biochemii klinicznej, Wyd.Medyczne Urban&Partner, Wrocław, 2010
Literatura dodatkowa
- Berg J.M., Tymoczko L.J., Stryer L., Biochemia, PWN, Warszawa, 2009
- Murray R.K., Granner D. K., Rodwell V. W., Biochemia Harpera, PZWL, Warszawa, 2008