Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (S2)

Sylabus przedmiotu Zarządzanie niezawodnością obiektów technicznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technika rolnicza i leśna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie niezawodnością obiektów technicznych
Specjalność informatyka i doradztwo w technice rolniczej i leśnej
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Paweł Sędłak <Pawel.Sedlak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,00,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy matematyki, fizyki, chemii, grafiki inżynierskiej, wytrzymałości materiałów, mechaniki.
W-2Podstawowa wiedza z zakresu użytkowania oraz obsługiwania obiektów technicznych w rolnictwie i leśnictwie
W-3Znajomość wpływu czynników wymuszających na trwałość elementów maszyn, znajomość procesów niszczących

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy z zakresu niezawodności maszyn i urządzeń technicznych stosowanych w rolnictwie i leśnictwie.
C-2Poznanie wpływu struktury obiektu na jego trwałość i niezawodność działania
C-3Rozpoznawanie słabych ogniw w maszynach oraz ograniczanie ich wpływu na niezawodność eksploatacyjną

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza uszkodzeń obiektów nowej generacji3
T-A-2Wyznaczenie ryzyka, zawodności i niezawodności3
T-A-3Wyznaczenie niezawodności układów złożonych4
T-A-4Prognozowanie niezawodności2
T-A-5Naprawialność a niezawodność2
T-A-6Zaliczenie przedmiotu1
15
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia. Znaczenie niezawodności technicznych środków produkcji w rolnictwie: bariera kultury technicznej, optymalizowana trwałość, maksymalizowana niezawodność.2
T-W-2Zmniejszanie energochłonności produkcji terminowość wykonania prac, zmienność własności początkowych i czynników wymuszających.2
T-W-3Istota zarządzania niezawodnościowego. Różne obiekty techniczne i miary ich niezawodności. Metody prognostyczne i sposoby prognozowania niezawodności. Niezawodność układów złożonych w przypadku struktury równoległej i szeregowej. Oszacowanie niezawodności. Związek teorii bezpieczeństwa z niezawodnością4
T-W-4Empiryczna funkcja intensywności uszkodzeń w obiektach nienaprawialnych i naprawialnych. Badania niezawodnościowe maszyn w procesie ich eksploatacji2
T-W-5Tworzenie banków informacji do opracowywania wskaźników niezawodności na wybranych przykładach.2
T-W-6Typowanie słabych węzłów w procesach technologicznych i obiektach technicznych. Rola prognozowania w zarządzaniu niezawodnością2
T-W-7Zaliczenie pisemne.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Opracowanie projektu z oceny niezawodności wybranego obiektu technicznego12
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia1
A-A-4Konsultacje2
30
wykłady
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Studiowanie dostępnej bibliografi.10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia pisemnego z przedmiotu3
A-W-4Konsultacje2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Dyskusja dydaktyczna
M-2Wykład informacyjny
M-3Wykład problemowy
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
M-5Ćwiczenia projektowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne na zasadach pytań zamkniętych i otwartych.
S-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
S-3Ocena formująca: Wykonanie projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_2A_D05id_W01
Student ma wiedzę z zakresu zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz pomiarów wielkości geometrycznych elementów maszyn
TRL_2A_W22R2A_W05InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W05C-1, C-2, C-3T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-4, T-W-1, T-A-1, T-A-4, T-A-3, T-A-5, T-A-2M-1, M-2, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_2A_D05id_U01
Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę ze źródeł literaturowych do prawidłowego zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmować decyzję w zakresie doboru optymalnych czynności obsługowo-naprawczych
TRL_2A_U23R2A_U04, R2A_U06, R2A_U07InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U07, InzA2_U08C-1, C-2, C-3T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-4, T-W-7, T-W-1, T-A-1, T-A-4, T-A-3, T-A-5, T-A-2M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_2A_D05id_K01
Ma świadomość posiadanej wiedzy na temat zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz konieczności dalszego dokształcania
TRL_2A_K04R2A_K03, R2A_K04, R2A_K05, R2A_K06InzA2_K01C-1, C-2, C-3T-A-1, T-A-4, T-A-3, T-A-5, T-A-2M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-2, S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_2A_D05id_W01
Student ma wiedzę z zakresu zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz pomiarów wielkości geometrycznych elementów maszyn
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej
3,0Student ma wystarczającą wiedzę z zakresu zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej
3,5Student ma podstawową wiedzę z zakresu zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej
4,0Student ma ugruntowaną wiedzę z zakresu zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej
4,5Student ma szeroką wiedzę z zakresu zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej
5,0Student ma dogłębną wiedzę z zakresu zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_2A_D05id_U01
Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę ze źródeł literaturowych do prawidłowego zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmować decyzję w zakresie doboru optymalnych czynności obsługowo-naprawczych
2,0Student nie potrafi skorzystać z dostepnych źródeł literaturowych dotyczących zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej
3,0Student w stopniu wystarczajacym dobiera dostępne źródła literaturowe do prawidłowego zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmować decyzję w zakresie doboru optymalnych czynności obsługowo-naprawczych
3,5Student w stopniu podstawowym dobiera dostępne źródła literaturowe dotyczące zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmować decyzję w zakresie doboru optymalnych czynności obsługowo-naprawczych
4,0Student w stopniu dobrym dobiera dostępne źródła literaturowe dotyczące zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych czynności obsługowo-naprawczych
4,5Student umiejętnie dobiera i posługuje się dostępnymi źródłami informacji dotyczących zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych czynności obsługowo-naprawczych
5,0Student swobodnie dobiera i posługuje się dostępnymi źródłami informacji dotyczącymi zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych czynności obsługowo-naprawczych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_2A_D05id_K01
Ma świadomość posiadanej wiedzy na temat zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz konieczności dalszego dokształcania
2,0Student nie ma świadomości posiadanej wiedzy i umiejętności dotyczących zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych czynności obsługowo-naprawczych, nie potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny
3,0Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności dotyczących zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych czynności obsługowo-naprawczych, nie potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, nie potrafi pracować w grupie, wymaga kierowania.
3,5Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności dotyczących zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych czynności obsługowo-naprawczych, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, wymaga pomocy przy rozwiazywaniu najprostszych zagadnień
4,0Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności dotyczących zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych czynności obsługowo-naprawczych, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, wymaga pomocy przy rozwiązywaniu skomplikowanych zagadnień
4,5Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności dotyczących zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych czynności obsługowo-naprawczych, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, nie wymaga pomocy przy rozwiązywaniu zagadnień, jest świadomy szybkiego rozwoju materiałów konstrukcyjnych
5,0Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności dotyczących zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych czynności obsługowo-naprawczych, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, nie wymaga pomocy przy rozwiazywaniu skomplikowanych zagadnień, jest świadomy szybkiego rozwoju materiałów konstrukcyjnych i konieczności dokształcania

Literatura podstawowa

  1. Oprzędkiewicz J, Kompleksowa ocena niezawodności systemów technicznych, Lubelskie Towarzystwo Naukowe, Warszawa-Lublin-Kraków, 1997
  2. Prażewska M, Niezawodność wyrobów. Zarządzanie i prognozowanie, 2004
  3. Oziemski S, Efektywność eksploatacyjna maszyn, ITE, Radom, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Blicharski M, Inżynieria powierzchni, Wydawnictwo Naukowo Techniczne, Warszawa, 2009
  2. Hebda M, Procesy tarcia, smarowania i zużywania maszyn, Warszawa-Radom, 2007
  3. Kwartalnik, Eksploatacja i niezawodność, Polskie Naukowo-Techniczne Towarzystwo Eksploatacyjne, Warszawa. PAN O/ Lublin

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza uszkodzeń obiektów nowej generacji3
T-A-2Wyznaczenie ryzyka, zawodności i niezawodności3
T-A-3Wyznaczenie niezawodności układów złożonych4
T-A-4Prognozowanie niezawodności2
T-A-5Naprawialność a niezawodność2
T-A-6Zaliczenie przedmiotu1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia. Znaczenie niezawodności technicznych środków produkcji w rolnictwie: bariera kultury technicznej, optymalizowana trwałość, maksymalizowana niezawodność.2
T-W-2Zmniejszanie energochłonności produkcji terminowość wykonania prac, zmienność własności początkowych i czynników wymuszających.2
T-W-3Istota zarządzania niezawodnościowego. Różne obiekty techniczne i miary ich niezawodności. Metody prognostyczne i sposoby prognozowania niezawodności. Niezawodność układów złożonych w przypadku struktury równoległej i szeregowej. Oszacowanie niezawodności. Związek teorii bezpieczeństwa z niezawodnością4
T-W-4Empiryczna funkcja intensywności uszkodzeń w obiektach nienaprawialnych i naprawialnych. Badania niezawodnościowe maszyn w procesie ich eksploatacji2
T-W-5Tworzenie banków informacji do opracowywania wskaźników niezawodności na wybranych przykładach.2
T-W-6Typowanie słabych węzłów w procesach technologicznych i obiektach technicznych. Rola prognozowania w zarządzaniu niezawodnością2
T-W-7Zaliczenie pisemne.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Opracowanie projektu z oceny niezawodności wybranego obiektu technicznego12
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia1
A-A-4Konsultacje2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Studiowanie dostępnej bibliografi.10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia pisemnego z przedmiotu3
A-W-4Konsultacje2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_2A_D05id_W01Student ma wiedzę z zakresu zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz pomiarów wielkości geometrycznych elementów maszyn
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_2A_W22ma pogłębioną wiedzę w zakresie teorii eksploatacji systemów technicznych oraz zarządzania ich niezawodnością, obejmującą pojęcie i składniki systemu eksploatacyjnego, znaczenie racjonalnego wykorzystania obiektów technicznych, powiązanie użytkowania i obsługiwania, diagnostykę, resurs, jakość eksploatacyjną, modernizację i adaptację obiektów technicznych, projektowanie modernizacji obiektów technicznych z zastosowaniem metod symulacyjnych, przydatną do: 1) pogłębionego rozumienia zasad eksploatacji obiektów technicznych, 2) oceniania stanu technicznego obiektów technicznych i ich elementów, szacowania czasu poprawnego funkcjonowania obiektu technicznego oraz planowania dla nich harmonogramu i zakresu czynności obsługowo-naprawczych;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy z zakresu niezawodności maszyn i urządzeń technicznych stosowanych w rolnictwie i leśnictwie.
C-2Poznanie wpływu struktury obiektu na jego trwałość i niezawodność działania
C-3Rozpoznawanie słabych ogniw w maszynach oraz ograniczanie ich wpływu na niezawodność eksploatacyjną
Treści programoweT-W-5Tworzenie banków informacji do opracowywania wskaźników niezawodności na wybranych przykładach.
T-W-2Zmniejszanie energochłonności produkcji terminowość wykonania prac, zmienność własności początkowych i czynników wymuszających.
T-W-3Istota zarządzania niezawodnościowego. Różne obiekty techniczne i miary ich niezawodności. Metody prognostyczne i sposoby prognozowania niezawodności. Niezawodność układów złożonych w przypadku struktury równoległej i szeregowej. Oszacowanie niezawodności. Związek teorii bezpieczeństwa z niezawodnością
T-W-6Typowanie słabych węzłów w procesach technologicznych i obiektach technicznych. Rola prognozowania w zarządzaniu niezawodnością
T-W-4Empiryczna funkcja intensywności uszkodzeń w obiektach nienaprawialnych i naprawialnych. Badania niezawodnościowe maszyn w procesie ich eksploatacji
T-W-1Podstawowe pojęcia. Znaczenie niezawodności technicznych środków produkcji w rolnictwie: bariera kultury technicznej, optymalizowana trwałość, maksymalizowana niezawodność.
T-A-1Analiza uszkodzeń obiektów nowej generacji
T-A-4Prognozowanie niezawodności
T-A-3Wyznaczenie niezawodności układów złożonych
T-A-5Naprawialność a niezawodność
T-A-2Wyznaczenie ryzyka, zawodności i niezawodności
Metody nauczaniaM-1Dyskusja dydaktyczna
M-2Wykład informacyjny
M-3Wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne na zasadach pytań zamkniętych i otwartych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej
3,0Student ma wystarczającą wiedzę z zakresu zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej
3,5Student ma podstawową wiedzę z zakresu zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej
4,0Student ma ugruntowaną wiedzę z zakresu zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej
4,5Student ma szeroką wiedzę z zakresu zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej
5,0Student ma dogłębną wiedzę z zakresu zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_2A_D05id_U01Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę ze źródeł literaturowych do prawidłowego zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmować decyzję w zakresie doboru optymalnych czynności obsługowo-naprawczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_2A_U23potrafi prognozować typowe uszkodzenia elementów maszyn oraz oszacować czas poprawnego funkcjonowania obiektów technicznych, a także zaplanować dla nich harmonogram i zakres czynności obsługowo-naprawczych, lokalizuje słabe ogniwa w maszynach i potrafi określić ich wpływ na niezawodność eksploatacyjną maszyn, potrafi, wykorzystując elementy logistyki, organizować i zarządzać procesami eksploatacji sprzętu technicznego w produkcji rolniczej i gospodarce leśnej;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy z zakresu niezawodności maszyn i urządzeń technicznych stosowanych w rolnictwie i leśnictwie.
C-2Poznanie wpływu struktury obiektu na jego trwałość i niezawodność działania
C-3Rozpoznawanie słabych ogniw w maszynach oraz ograniczanie ich wpływu na niezawodność eksploatacyjną
Treści programoweT-W-5Tworzenie banków informacji do opracowywania wskaźników niezawodności na wybranych przykładach.
T-W-2Zmniejszanie energochłonności produkcji terminowość wykonania prac, zmienność własności początkowych i czynników wymuszających.
T-W-3Istota zarządzania niezawodnościowego. Różne obiekty techniczne i miary ich niezawodności. Metody prognostyczne i sposoby prognozowania niezawodności. Niezawodność układów złożonych w przypadku struktury równoległej i szeregowej. Oszacowanie niezawodności. Związek teorii bezpieczeństwa z niezawodnością
T-W-6Typowanie słabych węzłów w procesach technologicznych i obiektach technicznych. Rola prognozowania w zarządzaniu niezawodnością
T-W-4Empiryczna funkcja intensywności uszkodzeń w obiektach nienaprawialnych i naprawialnych. Badania niezawodnościowe maszyn w procesie ich eksploatacji
T-W-7Zaliczenie pisemne.
T-W-1Podstawowe pojęcia. Znaczenie niezawodności technicznych środków produkcji w rolnictwie: bariera kultury technicznej, optymalizowana trwałość, maksymalizowana niezawodność.
T-A-1Analiza uszkodzeń obiektów nowej generacji
T-A-4Prognozowanie niezawodności
T-A-3Wyznaczenie niezawodności układów złożonych
T-A-5Naprawialność a niezawodność
T-A-2Wyznaczenie ryzyka, zawodności i niezawodności
Metody nauczaniaM-1Dyskusja dydaktyczna
M-2Wykład informacyjny
M-3Wykład problemowy
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
M-5Ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne na zasadach pytań zamkniętych i otwartych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi skorzystać z dostepnych źródeł literaturowych dotyczących zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej
3,0Student w stopniu wystarczajacym dobiera dostępne źródła literaturowe do prawidłowego zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmować decyzję w zakresie doboru optymalnych czynności obsługowo-naprawczych
3,5Student w stopniu podstawowym dobiera dostępne źródła literaturowe dotyczące zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmować decyzję w zakresie doboru optymalnych czynności obsługowo-naprawczych
4,0Student w stopniu dobrym dobiera dostępne źródła literaturowe dotyczące zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych czynności obsługowo-naprawczych
4,5Student umiejętnie dobiera i posługuje się dostępnymi źródłami informacji dotyczących zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych czynności obsługowo-naprawczych
5,0Student swobodnie dobiera i posługuje się dostępnymi źródłami informacji dotyczącymi zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych czynności obsługowo-naprawczych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_2A_D05id_K01Ma świadomość posiadanej wiedzy na temat zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz konieczności dalszego dokształcania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_2A_K04jest otwarty na poznawanie nowych technik i technologii przeznaczonych do stosowania w gospodarce żywnościowej i leśnej, jest wyczulony na techniki i technologie przyczyniające się do mniejszego obciążenia środowiska;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy z zakresu niezawodności maszyn i urządzeń technicznych stosowanych w rolnictwie i leśnictwie.
C-2Poznanie wpływu struktury obiektu na jego trwałość i niezawodność działania
C-3Rozpoznawanie słabych ogniw w maszynach oraz ograniczanie ich wpływu na niezawodność eksploatacyjną
Treści programoweT-A-1Analiza uszkodzeń obiektów nowej generacji
T-A-4Prognozowanie niezawodności
T-A-3Wyznaczenie niezawodności układów złożonych
T-A-5Naprawialność a niezawodność
T-A-2Wyznaczenie ryzyka, zawodności i niezawodności
Metody nauczaniaM-1Dyskusja dydaktyczna
M-2Wykład informacyjny
M-3Wykład problemowy
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
M-5Ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne na zasadach pytań zamkniętych i otwartych.
S-3Ocena formująca: Wykonanie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości posiadanej wiedzy i umiejętności dotyczących zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych czynności obsługowo-naprawczych, nie potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny
3,0Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności dotyczących zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych czynności obsługowo-naprawczych, nie potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, nie potrafi pracować w grupie, wymaga kierowania.
3,5Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności dotyczących zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych czynności obsługowo-naprawczych, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, wymaga pomocy przy rozwiazywaniu najprostszych zagadnień
4,0Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności dotyczących zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych czynności obsługowo-naprawczych, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, wymaga pomocy przy rozwiązywaniu skomplikowanych zagadnień
4,5Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności dotyczących zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych czynności obsługowo-naprawczych, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, nie wymaga pomocy przy rozwiązywaniu zagadnień, jest świadomy szybkiego rozwoju materiałów konstrukcyjnych
5,0Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności dotyczących zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych czynności obsługowo-naprawczych, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, nie wymaga pomocy przy rozwiazywaniu skomplikowanych zagadnień, jest świadomy szybkiego rozwoju materiałów konstrukcyjnych i konieczności dokształcania