Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (S2)

Sylabus przedmiotu Rośliny modyfikowane genetycznie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technika rolnicza i leśna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rośliny modyfikowane genetycznie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin
Nauczyciel odpowiedzialny Paweł Milczarski <Pawel.Milczarski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu biologii i agrotechniki roślin uprawnych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze sposobami tworzenia roslin modyfikowanych genetycznie, ich agrotechniką oraz zagrożeniami dla środowiska i człowieka.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Podstawy teoretyczne tworzenia organizmów transgenicznych.3
T-W-2Rodzaje transgenów wprowadzanych do roślin. Ocena ich przydatności w praktyce rolniczej.3
T-W-3Metody wprowadzania transgenu do roślin. Najważniejsze urządzenia, ich budowa oraz sposób działania.2
T-W-4Zasady agrotechniki plantacji roślin modyfikowanych genetycznie. Podstawowe technologie upraw i ich ograniczenia.3
T-W-5Przepisy prawne regulujące badania, wprowadzenie do środowiska i obrót roślinami modyfikowanymi genetycznie.2
T-W-6Korzyści oraz potencjalne zagrożenia wynikające z wprowadzenia roślin GM do środowiska i obrotu.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury5
A-W-3Przygotowanie do sprawdzianu10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian zaliczeniowy.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_2A_C17_W01
Student zdobywa wiedzę o zasadach tworzenia i uprawy roślin modyfikowanych genetycznie (GM). Poznaje technologię ich otrzymywania, w tym wymagane urządzenia, oraz typy transgenów. Zapoznaje się z technicznymi, prawnymi i ekonomicznymi uwarunkowaniami ich uprawy.
TRL_2A_W02, TRL_2A_W03R2A_W01, R2A_W04, R2A_W05, R2A_W06InzA2_W02, InzA2_W03C-1T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-5M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_2A_C17_U01
Student umie wyrażać własne zdanie i prowadzić dyskusję na temat wad i zalet roślin modyfikowanych genetycznie. Umie ocenić przydatność takich roślin w praktyce rolniczej i powiązać technologię upraw roślin GM i roślin no-GM.
TRL_2A_U05R2A_U01, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07InzA2_U03C-1T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-5M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_2A_C17_K01
Student ma świadomość potrzeby pogłębiania wiedzy i doskonalenia zawodowego oraz poznawania nowoczesnych technologii tworzenia odmian GM dla celów rolniczych.
TRL_2A_K04, TRL_2A_K06R2A_K02, R2A_K03, R2A_K04, R2A_K05, R2A_K06InzA2_K01C-1T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-5M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_2A_C17_W01
Student zdobywa wiedzę o zasadach tworzenia i uprawy roślin modyfikowanych genetycznie (GM). Poznaje technologię ich otrzymywania, w tym wymagane urządzenia, oraz typy transgenów. Zapoznaje się z technicznymi, prawnymi i ekonomicznymi uwarunkowaniami ich uprawy.
2,0Student nie nabył wiedzy o zasadach tworzenia, uprawy i wykorzystania roślin modyfikowanych genetycznie.
3,0Student nabył wiedzę o zasadach tworzenia, uprawy i wykorzystania roślin modyfikowanych genetycznie w stopniu podstawowym.
3,5Student nabył wiedzę o zasadach tworzenia, uprawy i wykorzystania roślin modyfikowanych genetycznie w stopniu dostatecznym.
4,0Student nabył wiedzę o zasadach tworzenia, uprawy i wykorzystania roślin modyfikowanych genetycznie w stopniu dobrym.
4,5Student nabył wiedzę o zasadach tworzenia, uprawy i wykorzystania roślin modyfikowanych genetycznie w stopniu bardzo dobrym.
5,0Student nabył wiedzę o zasadach tworzenia, uprawy i wykorzystania roślin modyfikowanych genetycznie w stopniu znakomitym.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_2A_C17_U01
Student umie wyrażać własne zdanie i prowadzić dyskusję na temat wad i zalet roślin modyfikowanych genetycznie. Umie ocenić przydatność takich roślin w praktyce rolniczej i powiązać technologię upraw roślin GM i roślin no-GM.
2,0Student nie umie wyrażać własnego zdania i ocenić przydatności roślin GM w rolnictwie.
3,0Student umie wyrażać własne zdanie i ocenić przydatności roślin GM w rolnictwie w stopniu podstawowym.
3,5Student umie wyrażać własne zdanie i ocenić przydatności roślin GM w rolnictwie w stopniu dostatecznym.
4,0Student umie wyrażać własne zdanie i ocenić przydatności roślin GM w rolnictwie w stopniu dobrym.
4,5Student umie wyrażać własne zdanie i ocenić przydatności roślin GM w rolnictwie w stopniu bardzo dobrym.
5,0Student umie wyrażać własne zdanie i ocenić przydatności roślin GM w rolnictwie w stopniu znakomitym.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_2A_C17_K01
Student ma świadomość potrzeby pogłębiania wiedzy i doskonalenia zawodowego oraz poznawania nowoczesnych technologii tworzenia odmian GM dla celów rolniczych.
2,0Student nie nabył kompetencji.
3,0Student nabył kompetencje w stopniu podstawowym.
3,5Student nabył kompetencje w stopniu dostatecznym.
4,0Student nabył kompetencje w stopniu dobrym.
4,5Student nabył kompetencje w stopniu bardzo dobrym.
5,0Student nabył kompetencje w stopniu znakomitym.

Literatura podstawowa

  1. Malepszy S., Biotechnologia roślin, PWN, Warszawa, 2010

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Podstawy teoretyczne tworzenia organizmów transgenicznych.3
T-W-2Rodzaje transgenów wprowadzanych do roślin. Ocena ich przydatności w praktyce rolniczej.3
T-W-3Metody wprowadzania transgenu do roślin. Najważniejsze urządzenia, ich budowa oraz sposób działania.2
T-W-4Zasady agrotechniki plantacji roślin modyfikowanych genetycznie. Podstawowe technologie upraw i ich ograniczenia.3
T-W-5Przepisy prawne regulujące badania, wprowadzenie do środowiska i obrót roślinami modyfikowanymi genetycznie.2
T-W-6Korzyści oraz potencjalne zagrożenia wynikające z wprowadzenia roślin GM do środowiska i obrotu.2
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury5
A-W-3Przygotowanie do sprawdzianu10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_2A_C17_W01Student zdobywa wiedzę o zasadach tworzenia i uprawy roślin modyfikowanych genetycznie (GM). Poznaje technologię ich otrzymywania, w tym wymagane urządzenia, oraz typy transgenów. Zapoznaje się z technicznymi, prawnymi i ekonomicznymi uwarunkowaniami ich uprawy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_2A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie roślin uprawianych na cele energetyczne, obejmującą między innymi najistotniejsze cechy biologiczne wybranych gatunków roślin uprawnych na cele energetyczne i ich znaczenie gospodarcze oraz możliwości uprawy w Polsce, dobór gatunków roślin do warunków glebowych, a także ogólne zasady ich uprawy i zbioru, przydatną do rozumienia uwarunkowań uprawy roślin „energetycznych” oraz orientowania się w możliwościach ich wyboru i zastosowania;
TRL_2A_W03ma podstawową wiedzę w zakresie roślin modyfikowanych genetycznie, obejmującą zasady tworzenia takich roślin, korzyści wynikające z ich cech (z zaakcentowaniem korzyści dotyczących techniki rolniczej), stwarzane zagrożenia dla ludzi i środowiska, a także prawne i techniczne ograniczenia wprowadzania ich do uprawy, przydatną do rozumienia społecznych, ekonomicznych i przyrodniczych skutków uprawy roślin modyfikowanych genetycznie oraz umożliwiającą podjęcie własnego stanowiska w tym zakresie, opartego na aktualnej wiedzy naukowej;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze sposobami tworzenia roslin modyfikowanych genetycznie, ich agrotechniką oraz zagrożeniami dla środowiska i człowieka.
Treści programoweT-W-3Metody wprowadzania transgenu do roślin. Najważniejsze urządzenia, ich budowa oraz sposób działania.
T-W-4Zasady agrotechniki plantacji roślin modyfikowanych genetycznie. Podstawowe technologie upraw i ich ograniczenia.
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Podstawy teoretyczne tworzenia organizmów transgenicznych.
T-W-2Rodzaje transgenów wprowadzanych do roślin. Ocena ich przydatności w praktyce rolniczej.
T-W-6Korzyści oraz potencjalne zagrożenia wynikające z wprowadzenia roślin GM do środowiska i obrotu.
T-W-5Przepisy prawne regulujące badania, wprowadzenie do środowiska i obrót roślinami modyfikowanymi genetycznie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian zaliczeniowy.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie nabył wiedzy o zasadach tworzenia, uprawy i wykorzystania roślin modyfikowanych genetycznie.
3,0Student nabył wiedzę o zasadach tworzenia, uprawy i wykorzystania roślin modyfikowanych genetycznie w stopniu podstawowym.
3,5Student nabył wiedzę o zasadach tworzenia, uprawy i wykorzystania roślin modyfikowanych genetycznie w stopniu dostatecznym.
4,0Student nabył wiedzę o zasadach tworzenia, uprawy i wykorzystania roślin modyfikowanych genetycznie w stopniu dobrym.
4,5Student nabył wiedzę o zasadach tworzenia, uprawy i wykorzystania roślin modyfikowanych genetycznie w stopniu bardzo dobrym.
5,0Student nabył wiedzę o zasadach tworzenia, uprawy i wykorzystania roślin modyfikowanych genetycznie w stopniu znakomitym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_2A_C17_U01Student umie wyrażać własne zdanie i prowadzić dyskusję na temat wad i zalet roślin modyfikowanych genetycznie. Umie ocenić przydatność takich roślin w praktyce rolniczej i powiązać technologię upraw roślin GM i roślin no-GM.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_2A_U05potrafi wskazać najistotniejsze społeczne, ekonomiczne oraz przyrodnicze skutki uprawy roślin modyfikowanych genetycznie i jest przygotowany do uczestnictwa w dyskusji na ten temat;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze sposobami tworzenia roslin modyfikowanych genetycznie, ich agrotechniką oraz zagrożeniami dla środowiska i człowieka.
Treści programoweT-W-3Metody wprowadzania transgenu do roślin. Najważniejsze urządzenia, ich budowa oraz sposób działania.
T-W-4Zasady agrotechniki plantacji roślin modyfikowanych genetycznie. Podstawowe technologie upraw i ich ograniczenia.
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Podstawy teoretyczne tworzenia organizmów transgenicznych.
T-W-2Rodzaje transgenów wprowadzanych do roślin. Ocena ich przydatności w praktyce rolniczej.
T-W-6Korzyści oraz potencjalne zagrożenia wynikające z wprowadzenia roślin GM do środowiska i obrotu.
T-W-5Przepisy prawne regulujące badania, wprowadzenie do środowiska i obrót roślinami modyfikowanymi genetycznie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian zaliczeniowy.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wyrażać własnego zdania i ocenić przydatności roślin GM w rolnictwie.
3,0Student umie wyrażać własne zdanie i ocenić przydatności roślin GM w rolnictwie w stopniu podstawowym.
3,5Student umie wyrażać własne zdanie i ocenić przydatności roślin GM w rolnictwie w stopniu dostatecznym.
4,0Student umie wyrażać własne zdanie i ocenić przydatności roślin GM w rolnictwie w stopniu dobrym.
4,5Student umie wyrażać własne zdanie i ocenić przydatności roślin GM w rolnictwie w stopniu bardzo dobrym.
5,0Student umie wyrażać własne zdanie i ocenić przydatności roślin GM w rolnictwie w stopniu znakomitym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_2A_C17_K01Student ma świadomość potrzeby pogłębiania wiedzy i doskonalenia zawodowego oraz poznawania nowoczesnych technologii tworzenia odmian GM dla celów rolniczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_2A_K04jest otwarty na poznawanie nowych technik i technologii przeznaczonych do stosowania w gospodarce żywnościowej i leśnej, jest wyczulony na techniki i technologie przyczyniające się do mniejszego obciążenia środowiska;
TRL_2A_K06rozumie ważność i potrzebę ochrony środowiska naturalnego i zachowania bioróżnorodności, ma świadomość pozatechnicznych aspektów i skutków działalności w zakresie inżynierii rolniczej i leśnej, a w szczególności jej wpływu na środowisko i ma świadomość konieczności eliminowania lub ograniczania tego wpływu.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze sposobami tworzenia roslin modyfikowanych genetycznie, ich agrotechniką oraz zagrożeniami dla środowiska i człowieka.
Treści programoweT-W-3Metody wprowadzania transgenu do roślin. Najważniejsze urządzenia, ich budowa oraz sposób działania.
T-W-4Zasady agrotechniki plantacji roślin modyfikowanych genetycznie. Podstawowe technologie upraw i ich ograniczenia.
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Podstawy teoretyczne tworzenia organizmów transgenicznych.
T-W-2Rodzaje transgenów wprowadzanych do roślin. Ocena ich przydatności w praktyce rolniczej.
T-W-6Korzyści oraz potencjalne zagrożenia wynikające z wprowadzenia roślin GM do środowiska i obrotu.
T-W-5Przepisy prawne regulujące badania, wprowadzenie do środowiska i obrót roślinami modyfikowanymi genetycznie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian zaliczeniowy.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie nabył kompetencji.
3,0Student nabył kompetencje w stopniu podstawowym.
3,5Student nabył kompetencje w stopniu dostatecznym.
4,0Student nabył kompetencje w stopniu dobrym.
4,5Student nabył kompetencje w stopniu bardzo dobrym.
5,0Student nabył kompetencje w stopniu znakomitym.